YAMAHA XJ600 haalt maar 170 km/h

yaman

Rookie
6 jun 2004
5
0
dieren
Probleempje; harder dan 170 gaat ie niet (bij ca 8500 RPM). Volgens andere XJ600 rijders moet ie 200/220 km/h redden! OK duits geïmporteerde motor (51J) niet geknepen d.m.v. plaatjes in aanzuigbuis, bougies OK, luchtfilter OK, carbs gedrained (weinig vuil), electrische ontsteking OK, haalt 10000 + RPM in andere versnellingen. Tandwielverhouding? te weinig vermogen?

Zijn de KAPJES op de bougies buiten verdenking? Eén rottig kapje kan de raadselachtigste storinkjes veroorzaken, lang niet altijd meetbaar met de Ohm-meter (inwendige serie-weerstand) hoewel een forse onderlinge ongelijkheid daarin sowieso een fout betekent.

Ik bedoel maar, sluit zoveel mogelijk "kleinigheden" uit voordat je diep-zoekend de hele motor uit elkaar legt.

170 echte km. is volgens mij zo slecht nog niet !!!

Maar de volgende punten kunnen ook verschil uitmaken.

Wat voor een kuip zit erop ?
Zitten er koffers op ?
Hoe groot ben je zelf ?
Wat voor kleding heb je aan ?
Andere uitlaat (zonder opnieuw afgesteld te zijn)

Ik verbaas me er ook over: weet je dat van die dik 200 wel zeker??
Een XJ is geen supersport 600,maar een middenklasser toerfiets.
Dan lijkt me 170 voor een 600 niet slecht....
Welk type/ bouwjaar praten we eigenlijk over?

weet niet of je het oude model hebt of de diversion maar heb zelf het oude model dus gehad (iets meer vermogen dan de diversion). deze liep maximaal op de teller en gaf op teller dus 220 aan. bij 170 zeker nog een versnelling over.

weet zelf ook wel dat het geen supersport is maar met een goeie 85 pk kom je echt wel van zn plek en moet veel harder gaan dan 170 op teller.

meen zo uit mn hoofd dat bij maximaal op de kmteller die ook zogoed als tegen de begrenzer aan zat op de toerenteller en dat is niet al bij 8500 toeren :)

Werkelijk?
En dat voor een oud model ('85-'89)?
Vinnik niet slecht, mijn XS-sen hebben origineel 'slechts' 65 pk en die zijn 'maar' 7 jaar ouder...top van 190-200km/u.

61PK bedoel je ?
Maximumsnelheid volgens de fabriek van een XJ600 is 180km/u
Op de teller ben ik op die van mij nog niet boven de 186 km/u geweest. Dat was dan plat op de tank liggen.

200-220km/u lijkt me quasi onmogelijk. Zeker echte kilometers

het oude type xj 600 heeft naar mijn weten een dikke 80 pk, de mijne was van '89 en liep standaard makkelijk 160 en 180 was er ook goed mee te rijden, zijn wel snelheden op de teller uiteraard. eenmaal ding helemaal voluit gehad maar toen begon het wel te erg te trillen maar weet nog goed dat beide tellers zo goed als voluit stonden waarbij de km teller op 210/215 stond en dat zijn echt geen opschepverhalen.

de ouwe xj 900 heeft dan iets van een 95? pk en van de diversions weet ik alleen dat ze minder vermogen hebben dan de eerdere modellen.

220 wil je je rijbewijs kwijt dan |( heb je genoeg aan die 170 hoor,tja je kan ook een echte sport kopen ,die van mij gaat 260 nananana :9

ik heb al sinds een jaar een andere aangezien na zelf er ruim 40.000 mee gereden te hebben naast de 40 die er al opstonden de fiets wel beetje afgeschreven kon worden onderhand. heb nu dan ook een tikkeltje sportiever en bevalt goed (woon aan de duitse grens...)

170 echte km. is volgens mij zo slecht nog niet !!!

Maar de volgende punten kunnen ook verschil uitmaken.

Wat voor een kuip zit erop ?
Zitten er koffers op ?
Hoe groot ben je zelf ?
Wat voor kleding heb je aan ?
Andere uitlaat (zonder opnieuw afgesteld te zijn)
170 is op de teller! en 160 met duo passagier (vandaag uitgeprobeerd) :]

Bai de wee;
originele kuip
geen koffers
183 cm (valt wel mee dus)
Een trouwjurk met een sleep van 9 meter ;)
Originele uitlaat

Voor 't zelfde geld zijn de zuigerveren versleten, maar kan dat al bij 50.000KM?
Ik hoor wel een tikkend geluid rond de 2300 RPM en 2600 RPM!
Ik zal eens een compressietest doen.

Ik verbaas me er ook over: weet je dat van die dik 200 wel zeker??
Een XJ is geen supersport 600,maar een middenklasser toerfiets.
Dan lijkt me 170 voor een 600 niet slecht....
Welk type/ bouwjaar praten we eigenlijk over?

We hebben het over een Yamaha XJ600 (51J) bouwjaar 1988 geïmporteerd uit duitsland 1993 met 50.000 KM, dit is dus het oude model en volgens www.rrr.de/~kah/xj600.html heeft ie 73 PS bei 10.000/min !
Op zicht is 170 niieet schlègte, maar waarom rijdt iedere andere XJ600 wél dik 200? ;(

61PK bedoel je ?
Maximumsnelheid volgens de fabriek van een XJ600 is 180km/u
Op de teller ben ik op die van mij nog niet boven de 186 km/u geweest. Dat was dan plat op de tank liggen.

200-220km/u lijkt me quasi onmogelijk. Zeker echte kilometers

Naar mij weten 73 PK bij 10.000RPM, Maar fabrieksgegevens? 61 PK ? 180KM/u ? voor een 51J ? Mail mij die gegevens a.j.b. het is een crime om aan onderhouds of instructieboekjes te komen! :}

Heb zelf een 51J uit 1984, vermoedelijk een duitse import die ook nog eens begrenst was.
Begrenzing op die dingen gebeurd met blikjes die de inlaatstroom beperken en kleinere inlaatrubbers. Ik had geen blikjes, maar wel kleinere inlaatrubbers en die heb ik vervangen, (beste prijs bij www.louis.de) wat mij nog rest is een setje nieuwe gasnaalden omdat een niet begrenste een andere naald voor de 2e cylinder gebruikt.
Ik heb em nog niet op volle snelheid getest omdat mijn koppleingsplaten bijna op zijn en eerst vervangen moeten worden. Hij is overigens wel wat sneller weg dan met de andere rubbers.
Het is voor mij een erbij/reserve fiets waar ik mijn sleutelvaardigheid op kan trainen. In het echt rijd ik op een Kawa GPZ 1000 RX met 50 PK meer enzo....
Ik zal eens nazoeken maar er is een duitse site met veel info over alle XJ's met name het "entdrosseln" van de motor van de 51J lijkt me nuttig, zeker met een importfiets...

Mijn '91 XJ 600 (3KM type) loopt ook 210 op de teller, maar waarom de jouwe het niet haalt durf ik zo niet te zeggen... trekt ie wel even hard op als een andere XJ of ook niet..? Weet je zeker niet...

Terug
Bovenaan Onderaan