yamaha xj600 houdt in

22 jul 2019
4
0
hallo,
ik heb een probleem met mijn fiets, misschien dat iemand hier tips heeft.

ik heb een xj600 uit '95, een tijdje terug ging hij op de snelweg inhouden, ik kreeg m ook niet meer op snelheid.

vandaag ben ik naar mn werk gereden, na 22 km begon hij een beetje te etteren, toen ik naar huis reed ging hij ineens weer inhouden op de autoweg, als ik het gas constant hou schiet hij soms ineens weer lekker door. wederom kon ik m niet op snelheid krijgen/houden.

een paar maanden terug heeft hij een grote beurt gehad.

wat kan het zijn of waar moet ik naar kijken?
 
blijft ie stationair wel lopen?

bougies, bougiedoppen, ff nalopen ja maar denk vooral aan benzinetoevoer. Tank niet ver leeg, filters of carburateurs vuil of verstopt..??
Maar dat zou je misschien bij een motorzaak moeten laten nakijken.
 
Tijd terug heb ik een soort gelijk probleem gehad. Bij mij was het een carburatie probleem.

Carbs uit elkaar halen en schoonmaken/nakijken. Bij mij waren de afdicht ringen van de zitting versleten. De motor begon te etteren en verzoop bij teveel gas geven.
 
in maart heeft hij een grote beurt gehad, carburateur is dus ook schoon gemaakt en brandstoffilter en bougies vervangen, hij loopt (ook stationair) als een zonnetje.

pas gooide hij er (na het rijden) nog wel wat benzine uit via een retour/overloopleiding?! vlotter die bleef hangen?!
 
Goede kans dat pakking onderdelen , rubber ringetjes e.d. van je carburateur, dat soort pakkingen niet goed meer afdichten. JUIST als de carburateur is schoongemaakt is er dus e.e.a. los geweest en als je dan de boel weer monteert met de oude pakkingen en rubbertjes, gaat het niet goed... Ik had het met de vacuum retour kanalen daar zaten rubber O ringetjes van 6x4x1? (maat weet ik niet meer precies) die voor een dergelijk probleem zorgden. Verhaal is wel: als je de carb uit elkaar gaat halen , zet hem dan weer in elkaar met nieuwe pakkingen en rubbertjes.... Kost veel geld maar dan is het wel weer goed....

De vraag is dus wat hebben ze echt met de carbs gedaan om deze "te reinigen"? Uit elkaar gehaald, hoe ver? Netjes nieuwe pakkingen gebruikt of wat? Je fiets is 24 jaar oud, als je dan de carbs uit elkaar gaat halen, zorg dan wel voor nieuwe pakkingen, of laat hem in elkaar zitten... Die pakkingen/rubbertjes zijn echt wel hard/ uitgedroogd na zoveel jaar. Als je het dan uit elkaar gaat halen en terug in elkaar zet, dicht het echt niet meer.
Ook hebben de membraanbalgen, hoe heet dat? soms vervorming en verlies aan "soepelheid" of zelfs scheuren door het uit elkaar te halen. Dat zijn heel "flimsy" dunne rubber membranen die de gasschuif bedienen. Het is een vacuumcarb, daar zitten membranen in die de gasschuif bedienen. Dat moet allemaal lekker soepel gaan en moet je echt wel op de juiste manier doen om het soepel te laten gaan, Als je daar eenmaal aan gaat sleutelen dan doe je vaak meer kwaad dan goed. Kortom hoe ver zijn die carburateurs uit elkaar geweest?
Juist het feit dat je zegt dat hij stationair wél goed loopt geeft aan dat er iets met die vacuum gestuurde gasschuiven niet werkt. als je gas geeft worden door het vacuum de gasschuiven bedient, als dat lekt krijg je dergelijke problemen.
Ik zet echt in op lekkage van pakkingen in de carbs....
 
Laatst bewerkt:
pas gooide hij er (na het rijden) nog wel wat benzine uit via een retour/overloopleiding?! vlotter die bleef hangen?
Als jij dat hebt opgemerkt, dan is dat raar. De retour/ overloop van de carbs is minimaal. Het feit dat jij dat hebt opgemerkt is al raar. Hoe heb je dat gemerkt? Dan moet het behoorlijk wat zijn geweest? Dat duid weer op niet goed afdichtende vlotternaalden. Ik vraag me echt af wat er dan aan die carburateurs precies is gedaan? Jouw XJ heeft nog een vacuumgestuurde benzinepomp Dus zodra je de motor afzet vervalt de benzinedruk en kan er niks meer lekken....(Of is deze gemodificeerd met de terugroep actie en heeft een elektrische benzinepomp?)
Weer kom ik op het niet juist openhalen en monteren van de carbs...
 
Laatst bewerkt:
Goede kans dat pakking onderdelen , rubber ringetjes e.d. van je carburateur, dat soort pakkingen niet goed meer afdichten. JUIST als de carburateur is schoongemaakt is er dus e.e.a. los geweest en als je dan de boel weer monteert met de oude pakkingen en rubbertjes, gaat het niet goed... Ik had het met de vacuum retour kanalen daar zaten rubber O ringetjes van 6x4x1? (maat weet ik niet meer precies) die voor een dergelijk probleem zorgden. Verhaal is wel: als je de carb uit elkaar gaat halen , zet hem dan weer in elkaar met nieuwe pakkingen en rubbertjes.... Kost veel geld maar dan is het wel weer goed....

De vraag is dus wat hebben ze echt met de carbs gedaan om deze "te reinigen"? Uit elkaar gehaald, hoe ver? Netjes nieuwe pakkingen gebruikt of wat? Je fiets is 24 jaar oud, als je dan de carbs uit elkaar gaat halen, zorg dan wel voor nieuwe pakkingen, of laat hem in elkaar zitten... Die pakkingen/rubbertjes zijn echt wel hard/ uitgedroogd na zoveel jaar. Als je het dan uit elkaar gaat halen en terug in elkaar zet, dicht het echt niet meer.
Ook hebben de membraanbalgen, hoe heet dat? soms vervorming en verlies aan "soepelheid" of zelfs scheuren door het uit elkaar te halen. Dat zijn heel "flimsy" dunne rubber membranen die de gasschuif bedienen. Het is een vacuumcarb, daar zitten membranen in die de gasschuif bedienen. Dat moet allemaal lekker soepel gaan en moet je echt wel op de juiste manier doen om het soepel te laten gaan, Als je daar eenmaal aan gaat sleutelen dan doe je vaak meer kwaad dan goed. Kortom hoe ver zijn die carburateurs uit elkaar geweest?
Juist het feit dat je zegt dat hij stationair wél goed loopt geeft aan dat er iets met die vacuum gestuurde gasschuiven niet werkt. als je gas geeft worden door het vacuum de gasschuiven bedient, als dat lekt krijg je dergelijke problemen.
Ik zet echt in op lekkage van pakkingen in de carbs....

er is een nieuwe pakkingset opgegaan..
 
Als jij dat hebt opgemerkt, dan is dat raar. De retour/ overloop van de carbs is minimaal. Het feit dat jij dat hebt opgemerkt is al raar. Hoe heb je dat gemerkt? Dan moet het behoorlijk wat zijn geweest? Dat duid weer op niet goed afdichtende vlotternaalden. Ik vraag me echt af wat er dan aan die carburateurs precies is gedaan? Jouw XJ heeft nog een vacuumgestuurde benzinepomp Dus zodra je de motor afzet vervalt de benzinedruk en kan er niks meer lekken....(Of is deze gemodificeerd met de terugroep actie en heeft een elektrische benzinepomp?)
Weer kom ik op het niet juist openhalen en monteren van de carbs...

er zit een transparant slangetje op. dus kon ik t zien lopen.
en er zit wel een brandstofpomp op die niet origineel is, of dat een elektrische is?!
 
Als het vooral gebeurt op de snelweg kan het zijn dat de aanvoer van de benzine niet altijd goed is. De ontluchting vd tank zou kunnen. Maar in dit geval kan er ook een slang wat plat geknepen zitten. Aangezien er van alles pas is los geweest.

Maar uiteraard kan het ook in de carbs zitten. Of de bobines of iets anders elektrische vd vonkerij wat hapert als het warm is geworden of als het met hoge toeren gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan