Yamaha XJ600 startknop werkt niet meer

pimsel

Rookie
13 jan 2012
3
0
Hallo mede liefhebbers,

Introductie:
Ik ben nieuw op dit forum en heb sinds kort mijn motorrijbewijs behaald!
Ik wil graag jullie advies\hulp vragen bij het volgende probleem:
Ik heb een yamaha xj600 diversion gekocht van bouwjaar 2001.
Na de aanschaf ben ik ermee naar huis gereden zonder problemen. (onderweg een aantal keer gestopt en de motor weer gestart zonder problemen)

Probleem:
5 dagen na de laaste rit wilde ik een tochtje gaan maken en wat denk je, de motor start niet.
Ik ben zelf niet technisch maar ik heb het volgende geconstateerd:

Constateringen:
Als ik de sleutel in het contact omdraai, brand mijn neutraal lampje groen. De verlichting werkt, claxon etc. Conclusie de accu werkt.

Als ik de startknop indruk; gebeurd er echter helemaal niks. (geen geluid geen klikje niks)
De standaard is ingeklapt, de versnelling staat in zijn neutraal, en dodenmansknop staat zoals hij moet staan. (ook als ik de knop anders indruk gebeurd hetzelfde)
Conclusie, volgens mij geen veiligheidsbeperkingen die het starten niet mogelijk maken. En ik doe alles juist.

Daar sta je dan :)

Hulplijn 2 ingeschakeld: de hulp ingeroepen jaja van de ANWB!

De ANWB gebeld en er is iemand gekomen. Die meneer constateert dat als hij met een schroevendraaier de + en de - met elkaar verbind de motor direct start. Conclusie, de motor functioneerd technisch (gelukkig)

Vraag:
Hoe kom ik er nou achter wat er aan de hand is? Ergens van de startknop naar de onsteking gaat het dus fout.... Misschien kent iemand dit probleem ?

Alvast bedankt voor eventuele adviezen. Uiteraard wil ik ermee naar een dealer gaan, maar ik wil eerst zelf weten (lees begrijpen) waarom het niet werkt... En misschien kan ik het zelf verhelpen (als het iets kleins is)

Gr Pimsel!
 
Multimeter,

meet of het contact op het stuur werkt, ja, dan ff de jiffy (zij standaard meten)

anders zul je de route vanaf het stuur moeten volgen en stap voor stap meten wat er wel of niet gebeurd.

Suc6

Grtzzz Simon.
 
Er zijn twee stukjes elektrisch schema die deze fout kunnen veroorzaken:
- het veiligheidscircuit (contact zijstandaard, contact koppeling en contact vrijloop
- het startcitcuit (startknop. het veiligheidsrelais en het startrelais)
- de bedrading tussen deze componenten.

Met een universeelmeter is dit allemaal te controleren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan