Yamaha XJ600N - Zelf onderhoud uitvoeren

ilias

Rookie
30 jul 2007
7
0
Ik heb mezelf onlangs mijn eerste fiets aangeschaft en aangezien deze lange tijd heeft stilgestaan staan er 3 zaken bovenaan op mijn to-do-lijstje

1) batterij vervangen
2) olie + filter vervangen
3) ketting smeren
4) ...


1) Is in orde

2) Ik wil dit zelf doen maar in het Haynes handboek staat er niets over de oliefilter!
Iemand tips voor een absolute leek over hoe dit juist moet.
Wat ik al heb gelezen is dat je de al olie in de filter moet gieten en de dichting voorzien van een likje olie. Maar hoe geraak ik juist bij de filter?

3) Enkele stukjes van de ketting zijn verroest dus ik ben van plan om er anti-roest op te spuiten, laten inwerken en vervolgens afschuren (met stalen borsteltje).
Vervolgens de warme ketting insmeren.
Maak dit uit wat voor smeermiddel? Ik heb al bij de motorzaak verschillende spuitbussen zien staan (die veilig zijn voor de o-ring). Is de goedkoopste goed genoeg?

4) Zijn er nog andere zaken die ik zeker moet vervangen/controleren?
De motor heeft er 34000km op zitten en starte na het vervangen van de batterij onmiddelijk.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mezelf onlangs mijn eerste fiets aangeschaft en aangezien deze lange tijd heeft stilgestaan staan er 3 zaken bovenaan op mijn to-do-lijstje

1) batterij vervangen
2) olie + filter vervangen
3) ketting smeren
4) ...


1) Is in orde

2) Ik wil dit zelf doen maar in het Haynes handboek staat er niets over de oliefilter!
Iemand tips voor een absolute leek over hoe dit juist moet.
Wat ik al heb gelezen is dat je de al olie in de filter moet gieten en de dichting voorzien van een likje olie. Maar hoe geraak ik juist bij de filter?

3) Enkele stukjes van de ketting zijn verroest dus ik ben van plan om er anti-roest op te spuiten, laten inwerken en vervolgens afschuren (met stalen borsteltje).
Vervolgens de warme ketting insmeren.
Maak dit uit wat voor smeermiddel? Ik heb al bij de motorzaak verschillende spuitbussen zien staan (die veilig zijn voor de o-ring). Is de goedkoopste goed genoeg?

4) Zijn er nog andere zaken die ik zeker moet vervangen/controleren?
De motor heeft er 34000km op zitten en starte na het vervangen van de batterij onmiddelijk.

Alvast bedankt!

De XJ600N is de kale versie van de Diversion, dus stel je vraag eens in het Diversion topic:
Het grote Yamaha Diversion topic (deel 5)
 
Terug
Bovenaan Onderaan