Yamaha XJ600S diversion 1993 - nieuwe zuigerveren

Hitmybutt

Rookie
22 feb 2021
10
0
Borgloon, België
Dag beste allen,

Ik heb gezocht naar een topic waarin ik mezelf kan voorstellen, maar helaas niet gevonden. Als dit nodig is, laat maar weten en dan doe ik dit zo snel mogelijk. Ik zal mezelf hier alvast even aan jullie voorstellen en mijn probleem zo duidelijk mogelijk aankaarten.

Ik ben sinds de zomer van 2019 trotse bezitter van een Yamaha XJ600s diversion uit 1993. Ik heb deze motor gekocht met als gedachte hem in orde te zetten om hem (wanneer ik deze zomer mijn rijbewijs A haal) recreatief te gebruiken. Ik hou ervan om aan motoren te sleutelen en dacht op deze manier wat bij te leren alsook niet overhaast in zaken te werk te gaan (omdat ik er toch nog niet mee mocht rijden). Ik deed veel research alvorens ik hem kocht en sprak vrienden aan om mij uitleg te verschaffen om een tweedehands motor te kopen.

De motor in kwestie stond volgens de koper al enkele maanden stil. De reden van verkoop: zijn vader had hem gekocht voor hem, maar ook hij had nog geen rijbewijs A. Hij had ook geen intentie om er onmiddellijk mee te gaan rijden dus hij stond nu al een paar maanden stil. Daarmee de verkoop. Volgens verkoper startte de motor en reed hij.

Ik ging dus kijken samen met een vriend. Motor stond buiten en was koud (aan uitlaatbochten gevoeld. Batterij was aan druppellader gehangen dus in goede conditie. Bij nazicht had de motor een kilometerstand van 47.000km dus niet heel enorm veel. Banden waren in zeer goede staat en van goed merk, en daarbij ook nog heel goed profiel. Ketting was bijna nieuw (lichte oppervlaktecorrosie wel, dus lang stilgestaan?). Verder een verroeste brandstoftank. De motor leek me meer gebruikt te zijn als werkpaard dan als recreatieve motor. Er waren geen tekenen dat hij ooit gevallen was, wel een paar lichte cosmetische mankementjes in de lak op sommige plaatsen. Papieren waren allemaal in orde, onderhoudshistorie ontbrak. Echter hing er een sticker onder het zadel waarin een recente beurt op 45000km werd aangegeven.

De motor had wat moeite met starten, maar uiteindelijk lukte dit toch. We lieten hem even op temperatuur komen waarna hij zonder choke mooi stationair liep. Even testgereden op een verlaten stukje weg en alles voelde krachtig aan. Al bij al leek het een relatief goed onderhouden motor met wat kleine aandachtspuntjes.

Wat ik tot nu toe gedaan heb aan de motor:
- benzinetank volledig ontroest en beschermd met een coating. Geen roest meer te bespeuren in de tank.
- benzinekraantje en benzinepomp gecontroleerd. Beiden in prima werking.
- alle rubberen slangen vervangen en nieuwe klemmetjes geplaatst.
- Nieuwe olie en filters.
- nieuwe remvloeistof en stalen leidingen vanvoor.
- Ketting opgeschoond/gepoetst en gecontroleerd. Deze is in prima conditie.
- carburateur gereviseerd. Hier veel werk ingestoken en revisiesets gebruikt.
- kleppen gesteld. 2 uitlaatkleppen waren buiten spec. Van cilinder 1 en 4 (0,12 en 0,16 respectievelijk terwijl ze 0,21-0,25 moeten zijn).
- uitlaat laten lassen op de overgangspunten naar de dempers. Deze vertoonden roest en nieuwe uitlaten waren wel wat aan de dure kant (300 euro tweedehands). Ik wil de motor ook origineel laten dus wilde ook geen totaal nieuwe uitlaat kopen.
- Nieuwe tachometer, nieuwe pinkers, nieuwe koplamp. (Spiegels staan nog op het lijstje). Heb dit alles samen met mijn vader gemaakt omdat hij veel van elektronica afweet. Dit is allemaal heel goed gelukt en ook heel proper afgewerkt dus ben ik ook best wel trots op.

Er is sowieso nog iets dat ik vergeet, maar al bij al is de motor op dit moment in topstaat en heeft hij veel liefde en aandacht gehad. De motor start nu letterlijk onmiddellijk wanneer ik de starter indruk, zelfs zonder choke bij temperaturen van 10°C. Wanneer hij koud is heeft hij nog wat moeite met het accepteren van meer gas (stottert in het middengebied), maar daarna revved hij perfect. Hij loopt ook op 4 cilinders en alle uitlaatbochten worden warm (met IR gemeten).

Waar ik op dit moment mee zit:
Ik besloot een compressietest te doen om eens te kijken in wat voor conditie de motor verder was. Misschien stom dat ik het nu pas deed maar ik had niet het gevoel dat er met deze motor intern veel mis kon zijn. Nu schrok ik enorm en kom ik uit op een compressie van 75-80psi op elke cilinder bij koude meting. Dit verbaast me enorm omdat de motor gewoon zo goed loopt en ook krachtig aanvoelt. Met olie in de cilinder komt hij perfect tot een normale druk van 145 psi. Shit, het zijn de zuigerveren. Ik moet hierbij vermelden dat de motor totaal geen rook produceert.

De motor heeft deze winter wat stilgestaan (ongeveer 1 maal per maand paar minuutjes laten draaien). En ik vraag me ook af hoe lang hij voor mijn aankoop heeft stilgestaan. Hij leek me goed verzorgd te zijn wat mijn vriend toen ook bevestigde. De motor heeft tot nu toe nog geen langere afstand gereden dan een 100m, niet tot ik mijn rijbewijs haal. Kan het zijn dat de zuigerveren vast zitten en met rijden los komen of moet ik toch gaan denken aan een rebuild of andere motor inbouwen. Zou ik dit zelf aankunnen als het nodig is?

Ik heb al zitten zoeken naar zuigerveren maar ik kan ze enkel bestellen bij partzilla.com. Kan ik ze ook bij de dealer vinden. Maar ja, dat is nog niet iets waar ik me nu onmiddellijk mee moet bezig houden denk ik.

Hopelijk kunnen jullie me helpen! Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hier drop ik jullie ook wat foto's van de motor in kwestie. Op dit moment echt een mooi ding, al zeg ik het zelf. De laatste foto maakt ik bij het stellen van de kleppen. Ik vind dat de motor er intern echt heel goed uit ziet en lijkt me te tonen dat er geregeld olieverversingen plaatsvonden. De nokkenas toont geen gekke schade of slijtage, geen sporen van oververhitting. De olie lijkt nu wat zwarter maar ik denk persoonlijk dat ik deze nog een keer moet verversen. De olie was eerder zeer donkerbruin, toonde geen metalen schilfers en was normaal van consistentie.
1A379F86-26DE-4DC7-9E79-60454C0457E4.jpeg
65F1683A-DA76-490B-83D7-DDA7E4000065.jpeg
406A4BF4-03CE-4112-A673-0DA24BC8F4E0.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Een druk van 5,5 bar is weinig, maar als de motor goed loopt kun je er gewoon mee rijden. Houd het olieverbruik in de gaten. Meestal wordt een verbruik van 1 liter op 1000 km nog als aanvaardbaar gezien. Zuigerveren wisselen heeft geen zin en mag je ook niet doen als de zuigers en de cilinders versleten zijn. Reviseren is enorm duur en is veel werk.
 
Een druk van 5,5 bar is weinig, maar als de motor goed loopt kun je er gewoon mee rijden. Houd het olieverbruik in de gaten. Meestal wordt een verbruik van 1 liter op 1000 km nog als aanvaardbaar gezien. Zuigerveren wisselen heeft geen zin en mag je ook niet doen als de zuigers en de cilinders versleten zijn. Reviseren is enorm duur en is veel werk.
Maar als je cilinders nog goed zijn, dan zou het toch moeten kunnen niet? Je vervangt de ringen, zorgt ervoor dat deze in spec zijn en hoont het blok. En ik snap dat reviseren veel werk is, maar als ik het zelf doe zou het toch alleen maar om de kosten van nieuwe onderdelen draaien, niet?

Want ik vraag me af waardoor de zuigerveren versleten zijn. Door oververhitting? of door korte afstanden? Of zitten ze gewoon vast door carbon buildup?
 
Maar als je cilinders nog goed zijn, dan zou het toch moeten kunnen niet? Je vervangt de ringen, zorgt ervoor dat deze in spec zijn en hoont het blok. En ik snap dat reviseren veel werk is, maar als ik het zelf doe zou het toch alleen maar om de kosten van nieuwe onderdelen draaien, niet?

Want ik vraag me af waardoor de zuigerveren versleten zijn. Door oververhitting? of door korte afstanden? Of zitten ze gewoon vast door carbon buildup?
Ik weet niet hoe het in België toegaat, maar in Nederland opent men een motorblok doorgaans niet wanneer het goed loopt en niet rookt. Verder zie ik dat er geen kenteken op de motor zit en ik vind het erg vreemd dat de motor al sinds de zomer van 2019 al in je bezit is.
 
Ik weet niet hoe het in België toegaat, maar in Nederland opent men een motorblok doorgaans niet wanneer het goed loopt en niet rookt. Verder zie ik dat er geen kenteken op de motor zit en ik vind het erg vreemd dat de motor al sinds de zomer van 2019 al in je bezit is.
Ik rij momenteel niet op de motor dus hij staat ook niet ingeschreven. Daarnaast heb ik aangegeven dat ik pas op mijn 24e mijn rijbewijs A kan halen. Ik heb de motor in 2019 gekocht om op termijn op te maken, omdat ik dit graag doe en wat wil bijleren over techniek. Ik snap niet goed wat hier vreemd aan te vinden is?
 
Ik rij momenteel niet op de motor dus hij staat ook niet ingeschreven. Daarnaast heb ik aangegeven dat ik pas op mijn 24e mijn rijbewijs A kan halen. Ik heb de motor in 2019 gekocht om op termijn op te maken, omdat ik dit graag doe en wat wil bijleren over techniek. Ik snap niet goed wat hier vreemd aan te vinden is?
Misschien handig om het smeersysteem eerst goed te flushen met Forte motoflush.
Dan misschien handig om de compressiemeter is de kast te mikken en een lektest uit te voeren.
Misschien handig om als je toch compressie wil meten om de motor op bedrijfstemperatuur te laten draaien, carburateurs eraf en dan even meten.
Maar een lektest is toch wat handiger.
 
Topic Starter
Goh ja, ik ben natuurlijk geen mechanieker met jaren ervaring maar probeer wel bij te leren. Wanneer ik niet zeker ben over iets dan probeer ik anderen aan te spreken over hoe ik een bepaalde zaak het beste kan aanpakken. Ik probeer geconstrueerd uit te leggen wie ik ben, wat voor motor ik heb, wat ik eraan gedaan heb en tegen welk probleem ik nu aanloop. Ik denk dat we allemaal op een punt hebben gezeten waar je nog moet leren. Ik bedenk me maar dat een professioneel garagist ook ooit zijn eerste motor heeft moeten reviseren.

Ik snap dus niet goed waar je naartoe wilt gaan? Bedoel je dat ik beter wegblijf van dit forum met mijn vragen? Dat ik niet moet gaan motor rijden of mag gaan sleutelen aan mijn motor?
 
Ook wanneer je zelf de revisie uitvoert kan het in de papieren lopen, economisch gezien (Div met 43K km uit 1993) niet waard.

Maar als het je puur gaat om iets te leren, be my guest. Echter ben ik wel van mening dat "If it ain't broken, don't fix it".
 
Goh ja, ik ben natuurlijk geen mechanieker met jaren ervaring maar probeer wel bij te leren. Wanneer ik niet zeker ben over iets dan probeer ik anderen aan te spreken over hoe ik een bepaalde zaak het beste kan aanpakken. Ik probeer geconstrueerd uit te leggen wie ik ben, wat voor motor ik heb, wat ik eraan gedaan heb en tegen welk probleem ik nu aanloop. Ik denk dat we allemaal op een punt hebben gezeten waar je nog moet leren. Ik bedenk me maar dat een professioneel garagist ook ooit zijn eerste motor heeft moeten reviseren.

Ik snap dus niet goed waar je naartoe wilt gaan? Bedoel je dat ik beter wegblijf van dit forum met mijn vragen? Dat ik niet moet gaan motor rijden of mag gaan sleutelen aan mijn motor?
Waar ik naar toe wil is dat juist een onervaren sleutelaar constructief leer werken, maar wat jij er zelf van maakt is jouw eigen probleem.
Als ik iets niet weet dan vraag ik het aan iemand waar ik zeker van weet dat hij met de juiste antwoorden komt, hier op een forum is het voor jou gewoon gokken wat wel of wat geen goed antwoord is.
Dan kan je kiezen welk antwoord je het best uitkomt, ja ook ik heb het vak moeten leren, maar op een andere manier dan MF te raadplegen.
 
gelukkig bestong internet nog niet in onze jonge dagen. wij moesten nog echt op zoek naar een oplossing . naar de vakman voor raad, naar de bib voor boeken, ...
Ja inderdaad, toen hoefde je het niet van iedereen als vanzelfsprekend aan te nemen.
Ik ga altijd eerst met leerlingen kort in gesprek, wat ze verwachten, wat ze willen en hoe ze op het idee zijn gekomen om motorfiets technicus te willen worden.
Meestal zijn ze getriggerd omdat ze een buurman hebben die verstand heeft van motoren, omdat hij 3 sloopscooters in de tuin heeft staan waar hij aan sleutelt.
Dan vraag ik meteen waar hij het op baseert dat de buurman er verstand van heeft, dan is het gewoon een idee als je zelf wat doet dat je er direct verstand van hebt.
Dan vertel ik ze dat er 3 soorten monteurs zijn.
1 die kan sleutelen
2 die er verstand van heeft
3 die kan sleutelen en er verstand van heeft.
Meestal snappen ze dan wat meer.
 
Waar ik naar toe wil is dat juist een onervaren sleutelaar constructief leer werken, maar wat jij er zelf van maakt is jouw eigen probleem.
Als ik iets niet weet dan vraag ik het aan iemand waar ik zeker van weet dat hij met de juiste antwoorden komt, hier op een forum is het voor jou gewoon gokken wat wel of wat geen goed antwoord is.
Dan kan je kiezen welk antwoord je het best uitkomt, ja ook ik heb het vak moeten leren, maar op een andere manier dan MF te raadplegen.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik probeer hier zeker niet het antwoord te kiezen dat mij het beste uitkomt. Ik geef je gelijk in alles wat je zegt hier, maar zeg zoiets dan meteen (denk ik dan). Ik wil je daarin niet voor de kop lopen, maar ik heb dan niks aan een antwoord dat gaat "dan lijkt mij het een aan zekerheid grenzende vermoeden dat TS deze klus niet zal klaren". Ik probeer alleen goed voor mijn motor te zorgen, dat is alles. Ik sta in principe voor alles open wat anderen me zeggen, maar ik weet zelf ook dat dit telkens maar een mening is van iemand anders.
 
Ik snap wat je bedoelt, maar ik probeer hier zeker niet het antwoord te kiezen dat mij het beste uitkomt. Ik geef je gelijk in alles wat je zegt hier, maar zeg zoiets dan meteen (denk ik dan). Ik wil je daarin niet voor de kop lopen, maar ik heb dan niks aan een antwoord dat gaat "dan lijkt mij het een aan zekerheid grenzende vermoeden dat TS deze klus niet zal klaren". Ik probeer alleen goed voor mijn motor te zorgen, dat is alles. Ik sta in principe voor alles open wat anderen me zeggen, maar ik weet zelf ook dat dit telkens maar een mening is van iemand anders.
helaas is vakkennis geen mening, maar voor de knutselbob is het vaak een mening, vandaar mijn antwoord van een aan zekerheid grenzende vermoeden.
 
Misschien handig om het smeersysteem eerst goed te flushen met Forte motoflush.
Dan misschien handig om de compressiemeter is de kast te mikken en een lektest uit te voeren.
Misschien handig om als je toch compressie wil meten om de motor op bedrijfstemperatuur te laten draaien, carburateurs eraf en dan even meten.
Maar een lektest is toch wat handiger.

Begrijp volledig wat je bedoelt maar een compressiemeter is toch wat makkelijker aan te komen en te gebruiken als een lektest set. Dat hebben de meeste hobbyisten niet. Zelfs degene die het en begrijpen en kunnen sleutelen niet.
Dat zal ook altijd het verschil blijven tussen de professionele vakman die zijn geld ermee verdient en de particulier die het zelf doet
 
Terug
Bovenaan Onderaan