Yamaha XJ600S diversion 1993 - nieuwe zuigerveren

Hitmybutt

Rookie
22 feb 2021
10
0
Borgloon, België
Dag beste allen,

Ik heb gezocht naar een topic waarin ik mezelf kan voorstellen, maar helaas niet gevonden. Als dit nodig is, laat maar weten en dan doe ik dit zo snel mogelijk. Ik zal mezelf hier alvast even aan jullie voorstellen en mijn probleem zo duidelijk mogelijk aankaarten.

Ik ben sinds de zomer van 2019 trotse bezitter van een Yamaha XJ600s diversion uit 1993. Ik heb deze motor gekocht met als gedachte hem in orde te zetten om hem (wanneer ik deze zomer mijn rijbewijs A haal) recreatief te gebruiken. Ik hou ervan om aan motoren te sleutelen en dacht op deze manier wat bij te leren alsook niet overhaast in zaken te werk te gaan (omdat ik er toch nog niet mee mocht rijden). Ik deed veel research alvorens ik hem kocht en sprak vrienden aan om mij uitleg te verschaffen om een tweedehands motor te kopen.

De motor in kwestie stond volgens de koper al enkele maanden stil. De reden van verkoop: zijn vader had hem gekocht voor hem, maar ook hij had nog geen rijbewijs A. Hij had ook geen intentie om er onmiddellijk mee te gaan rijden dus hij stond nu al een paar maanden stil. Daarmee de verkoop. Volgens verkoper startte de motor en reed hij.

Ik ging dus kijken samen met een vriend. Motor stond buiten en was koud (aan uitlaatbochten gevoeld. Batterij was aan druppellader gehangen dus in goede conditie. Bij nazicht had de motor een kilometerstand van 47.000km dus niet heel enorm veel. Banden waren in zeer goede staat en van goed merk, en daarbij ook nog heel goed profiel. Ketting was bijna nieuw (lichte oppervlaktecorrosie wel, dus lang stilgestaan?). Verder een verroeste brandstoftank. De motor leek me meer gebruikt te zijn als werkpaard dan als recreatieve motor. Er waren geen tekenen dat hij ooit gevallen was, wel een paar lichte cosmetische mankementjes in de lak op sommige plaatsen. Papieren waren allemaal in orde, onderhoudshistorie ontbrak. Echter hing er een sticker onder het zadel waarin een recente beurt op 45000km werd aangegeven.

De motor had wat moeite met starten, maar uiteindelijk lukte dit toch. We lieten hem even op temperatuur komen waarna hij zonder choke mooi stationair liep. Even testgereden op een verlaten stukje weg en alles voelde krachtig aan. Al bij al leek het een relatief goed onderhouden motor met wat kleine aandachtspuntjes.

Wat ik tot nu toe gedaan heb aan de motor:
- benzinetank volledig ontroest en beschermd met een coating. Geen roest meer te bespeuren in de tank.
- benzinekraantje en benzinepomp gecontroleerd. Beiden in prima werking.
- alle rubberen slangen vervangen en nieuwe klemmetjes geplaatst.
- Nieuwe olie en filters.
- nieuwe remvloeistof en stalen leidingen vanvoor.
- Ketting opgeschoond/gepoetst en gecontroleerd. Deze is in prima conditie.
- carburateur gereviseerd. Hier veel werk ingestoken en revisiesets gebruikt.
- kleppen gesteld. 2 uitlaatkleppen waren buiten spec. Van cilinder 1 en 4 (0,12 en 0,16 respectievelijk terwijl ze 0,21-0,25 moeten zijn).
- uitlaat laten lassen op de overgangspunten naar de dempers. Deze vertoonden roest en nieuwe uitlaten waren wel wat aan de dure kant (300 euro tweedehands). Ik wil de motor ook origineel laten dus wilde ook geen totaal nieuwe uitlaat kopen.
- Nieuwe tachometer, nieuwe pinkers, nieuwe koplamp. (Spiegels staan nog op het lijstje). Heb dit alles samen met mijn vader gemaakt omdat hij veel van elektronica afweet. Dit is allemaal heel goed gelukt en ook heel proper afgewerkt dus ben ik ook best wel trots op.

Er is sowieso nog iets dat ik vergeet, maar al bij al is de motor op dit moment in topstaat en heeft hij veel liefde en aandacht gehad. De motor start nu letterlijk onmiddellijk wanneer ik de starter indruk, zelfs zonder choke bij temperaturen van 10°C. Wanneer hij koud is heeft hij nog wat moeite met het accepteren van meer gas (stottert in het middengebied), maar daarna revved hij perfect. Hij loopt ook op 4 cilinders en alle uitlaatbochten worden warm (met IR gemeten).

Waar ik op dit moment mee zit:
Ik besloot een compressietest te doen om eens te kijken in wat voor conditie de motor verder was. Misschien stom dat ik het nu pas deed maar ik had niet het gevoel dat er met deze motor intern veel mis kon zijn. Nu schrok ik enorm en kom ik uit op een compressie van 75-80psi op elke cilinder bij koude meting. Dit verbaast me enorm omdat de motor gewoon zo goed loopt en ook krachtig aanvoelt. Met olie in de cilinder komt hij perfect tot een normale druk van 145 psi. Shit, het zijn de zuigerveren. Ik moet hierbij vermelden dat de motor totaal geen rook produceert.

De motor heeft deze winter wat stilgestaan (ongeveer 1 maal per maand paar minuutjes laten draaien). En ik vraag me ook af hoe lang hij voor mijn aankoop heeft stilgestaan. Hij leek me goed verzorgd te zijn wat mijn vriend toen ook bevestigde. De motor heeft tot nu toe nog geen langere afstand gereden dan een 100m, niet tot ik mijn rijbewijs haal. Kan het zijn dat de zuigerveren vast zitten en met rijden los komen of moet ik toch gaan denken aan een rebuild of andere motor inbouwen. Zou ik dit zelf aankunnen als het nodig is?

Ik heb al zitten zoeken naar zuigerveren maar ik kan ze enkel bestellen bij partzilla.com. Kan ik ze ook bij de dealer vinden. Maar ja, dat is nog niet iets waar ik me nu onmiddellijk mee moet bezig houden denk ik.

Hopelijk kunnen jullie me helpen! Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n zelfde motor van 10.000 naar 110.000 km gereden, en die liep nog prima. Het zou me echt verbazen als deze met 45.000 al aan een blokrevisie toe is. Het is nu ook niet bepaald het type motor wat continu tot het uiterste gedreven wordt (hoewel een vriend van me zei dat ik er pittig hard de bochten mee door ging :]). Ik zou dit dus gewoon achterwege laten, totdat er een goed stuk mee gereden is om vast te stellen hoe hij rijdt. Voor hetzelfde geld zit er "gewoon" wat vuil tussen je klepzittingen en ben je voor Jan L*l je blok aan het openmaken. Metingen met blok niet op bedrijfstemperatuur zou ik toch al niet zoveel waarde aan hechten.
 
Ik heb zo'n zelfde motor van 10.000 naar 110.000 km gereden, en die liep nog prima. Het zou me echt verbazen als deze met 45.000 al aan een blokrevisie toe is. Het is nu ook niet bepaald het type motor wat continu tot het uiterste gedreven wordt (hoewel een vriend van me zei dat ik er pittig hard de bochten mee door ging :]). Ik zou dit dus gewoon achterwege laten, totdat er een goed stuk mee gereden is om vast te stellen hoe hij rijdt. Voor hetzelfde geld zit er "gewoon" wat vuil tussen je klepzittingen en ben je voor Jan L*l je blok aan het openmaken. Metingen met blok niet op bedrijfstemperatuur zou ik toch al niet zoveel waarde aan hechten.
Ik heb er 1 rijden met 225.000km erop.
Oke rammelt wat meer dan normaal, maar de 3 ton zit er gewoon in.
Kwestie van goed onderhoud denk ik??????????
 
Ik heb er 1 rijden met 225.000km erop.
Oke rammelt wat meer dan normaal, maar de 3 ton zit er gewoon in.
Kwestie van goed onderhoud denk ik??????????
Dat natuurlijk, maar we verwachten ook niets anders van jou hè *D

Maar om een revisie nodig te hebben na 45.000 km, moet zo'n ding volgens mij echt mishandeld zijn. En daar is het nou niet echt de motor naar... Natuurlijk kan een gebrek aan onderhoud dat ook veroorzaken, maar dan moet je je afvragen of hij te weinig smering heeft gehad, en wat er dan nog meer aan het overlijden is (lagers, tandwielen?). En ga je dan een 13 in een dozijn motor met een dagwaarde van -€500,- "reviseren" :?
 
Dat natuurlijk, maar we verwachten ook niets anders van jou hè *D

Maar om een revisie nodig te hebben na 45.000 km, moet zo'n ding volgens mij echt mishandeld zijn. En daar is het nou niet echt de motor naar... Natuurlijk kan een gebrek aan onderhoud dat ook veroorzaken, maar dan moet je je afvragen of hij te weinig smering heeft gehad, en wat er dan nog meer aan het overlijden is (lagers, tandwielen?). En ga je dan een 13 in een dozijn motor met een dagwaarde van -€500,- "reviseren" :?
Ja, ik heb hier hetzelfde gevoel bij. De rest van de motor is in goeie staat. Praktisch nieuwe ketting, goeie banden, onderhoudsstickers en geen drappige olie die eruit kwam. Hij vertoonde wel wat sporen van lang stilstaan en wat cosmetische aandachtspuntjes maar verder werkte alles aan de motor.
 
ik leef met je mee . gaat goed komen .
mijn advies doe nog eens een compressie test en zo wie zo ook lek test .
als ik het goed lees waren wat uitlaat kleppen ingeslagen 0.12 0.16
kan dus ook zijn dat de kleppen niet goed sluiten . .
bij lek test komt dat (misschien ) aan het licht .
 
ik leef met je mee . gaat goed komen .
mijn advies doe nog eens een compressie test en zo wie zo ook lek test .
als ik het goed lees waren wat uitlaat kleppen ingeslagen 0.12 0.16
kan dus ook zijn dat de kleppen niet goed sluiten . .
bij lek test komt dat (misschien ) aan het licht .
Nou, nou, zullen we het er voorlopig op houden dat ze "gewoon" wat te krap stonden? TS schiet er niets mee op als hier allemaal doemscenario's voorbij komen. Het kan goed zijn, dat ze dan in warme toestand niet helemaal goed sluiten, en op termijn verbranden. Maar of dat bij deze waardes al aan de orde is, zal dan moeten blijken. De fabrikant houdt natuurlijk een marge aan, je moet ze stellen tussen 0,21-0,25 mm, en mag er dan weer 24.000 km mee rijden. Dus het zal niet direct foute boel zijn als ze onder de 0,20 (of zelfs 0,15) komen.

Ja, ik heb hier hetzelfde gevoel bij. De rest van de motor is in goeie staat. Praktisch nieuwe ketting, goeie banden, onderhoudsstickers en geen drappige olie die eruit kwam. Hij vertoonde wel wat sporen van lang stilstaan en wat cosmetische aandachtspuntjes maar verder werkte alles aan de motor.
Ik zou zorgen dat het ding loopt, en er dan eerst eens lekker mee gaan rijden. En als hij dan niet prettig aanvoelt, kun je altijd nog verder op zoek gaan. If it isn't broken, don't fix it!
 
Terug
Bovenaan Onderaan