Yamaha XJ650SE 1983

eddansen

Rookie
9 nov 2009
5
0
Kaatsheuvel
Hoi allemaal,

Als nieuwkomer op dit forum even voorstellen:
Ben 59 jaar jong en sinds afgelopen week de trotse bezitter van boven genoemde Yamaha.
Heb deze motor voor een leuk prijsje over kunnen nemen van een collega, die naast deze ook nog een Honda 650 had.
De aanschaf was puur voor de hobby, maar dan in de zin van lekker toeren. Dus niet echt sleutelen, want dat kan ik wel, maar heb niet zoveel verstand van de techniek van motorfietsen.
Heb in de periode van 1996 t/m 2003 dagelijks (broodrijder) BMW gereden zo'n slordige 35 tot 40.000 km per jaar.
Na een kort ritje op een oude Honda CB450, begon het toch weer te kriebelen en ben een beetje gaan rondkijken.
De collega waar ik de Yamaha heb overgenomen is pas 2 weken mijn collega en toen het zo ter sprake kwam was er al snel een deal.
De motor ziet er nog prima uit en liep tot gisteren prima.
Gisteren (prachtig weer) toch even gaan toeren om de motor wat beter te leren kennen.
De machine liep prima, tot na ca. 5 km de motor onregelmatig ging lopen.
Het leek erop dat niet alle (4) cylinders meededen.
Bij een stoplicht toch nog even geprobeerd of alle cylinders meeliepen op hogere toeren: niet dus.
Toen maar huiswaarts.
Thuis gechecked welke cylinders niet meededen: nr 3 en 4 hebben er geen zin meer in.
Als daarvan de bougikabel los was liep de motor gewoon (onregelmatig) door. Als ik hetzelfde kunstje met nr 1 en 2 deed, sloeg de motor echt af.
Mijn collega had de motor slechts een paar maanden bezeten, maar had in die periode nooit last van soortgelijke problemen gehad. Ook heij had het ding puur voor de hobby van het toeren en er zo'n 500 km zonder problemen mee gereden.

Is er iemand van jullie die bovengenoemd probleem herkent?
Ook als dat niet het geval is zou ik jullie willen vragen mij te voorzien van tips en/of trucs om dit probleem duidelijk te krijgen in de zin van:
a. wat is het probleem,
b. wat is de oorzaak en
c. hoe kan ik het (eenvoudig) verhelpen.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Ed Dansen
 
als je niet al een paar km had gereden, zou ik denken dat de bougiekabels verkeerd aan gesloten zitten.
kijk eens of de cil 3 en 4 op 1 bobine zitten.
normaal moet dat zijn 1 bobine op cil 1 en 4, en de andere bobine op cil 2 en 3.

als het alleen op hogere toeren gebeurt en de kabels goed zitten, zitten waarschijnlijk de sproeiers dicht.
 
Laatst bewerkt:
De motor had tot gisteren prima gelopen en er is niets aan gebeurd in de zin van kabels los of wat dan ook.
Hoe kom ik het gemakkelijkste bij de bobines?
 
Dat dacht ik al.
Is dat veel werk?
Heb namelijk geen idee.
Nog nooit aan een motor gesleuteld.
Eens moet de eerste keer zijn nietwaar?
Ga ik van de week 's proberen.
 
Download hiervandaab even de service manual, en de rest wat je hebben wilt:

4shared - free file sharing and storage

Om de tank eraf te halen: buddy eraf, zijkappen eraf, tank eraf. Bestudeer gelijk even hoe je de carburateurs eraf haalt want dat zal het volgende wel zijn.
Hoe lang stond ie al stil na die vorige 500km?

Wel hele leuke fietsen.
 
Hartstikke bedankt.
Heb er ook een origineel Nederlandstaling werkplaatshandboek bij, maar alleen nog niet goed gezocht naar troubleshooting-hoofdstuk.
Ik vind het veel leuker om eerst de tips van de echte hobbyisten toe te passen voor in boeken te duiken.
Een week of twee stilgestaan.
Ben nu samen met vorige eigenaar bezig de voor-vorige eigenaar te achterhalen om te achterhalen wanneer de fiets zijn laatste beurt heeft gehad met eventuele bijzonderheden.
Gisteravond nog even gestart, maar het lijkt er op dat hij op 3 poten loopt ipv 2. Ook
Ga er vanavond maar eens één of meer bougies uit draaien en kijken hoe die zijn.
 
als de motor op 3 cilinders ipv 2 loopt, dan wordt het verhaal al anders.
dan is een verstopte sproeier, dus vuil in de carburateur, een meer voor de hand liggende reden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan