Yamaha XJ700S MaximX '85 opknapper (bieden)

Henri-Alexander

Die hard MF'er
23 feb 2018
448
402
Utrecht, Utrecht
Bij deze aangeboden: Een Yamaha XJ700S Maxim X uit 1985. Wegenbelasting voor 2020 is reeds betaald, overgangsregeling oldtimer dus €30,- per jaar met €4,50 verzekering in de maand. Dit betreft de Amerikaanse watergekoelde 20-klepper in plaats van de Europese luchtgekoelde 16-klepper. Het is een chopper model, maar met een sport tour blok die zich in de jaren bewezen heeft een echte kilometervreter te zijn.

De motor heeft wat liefde nodig die ik hem niet meer kan geven. Ik heb de motor in mei 2019 gekocht van een oudere man die niet veel reed. Toen was de accu vernieuwd omdat die kapot zou zijn. Ik heb hem na een rit van 40 km direct bij de garage neergezet voor een beurt en nieuwe banden. De carburateurs zijn toen niet aangepakt, bij de garage was het advies om eerst maar kilometers te maken met goede benzine. De motor moest draaien, rijden, schoonspoelen. Wel had ik een USB aansluiting laten monteren. Toen kwam ik er snel achter dat de USB aansluiting niet werkte. Blijkens, de accu had niet genoeg spanning. Direct weer naar de garage. De accu was in orde maar helaas is de dynamo defect. Ik heb er ritten van zo'n 70 kilometer mee kunnen rijden maar de motor verbruikt nu stroom die niet meer bijgeladen wordt. O, de dagteller kan niet meer gereset worden. De tellers doen het verder prima.

Sindsdien laat ik de motor liever staan dan dat ik hem pak. Ik heb zelf geen zin om de dynamo te laten reviseren of op zoek te gaan naar een tweedehands dynamo. Bijgevoegd een foto van de huidige stator (links) en een goede dynamo (rechts, maar dit is de Europese versie die niet op het Amerikaanse model past). Ik heb een andere motor staan dus deze motor is overbodig geworden. De motor staat nu alweer enkele maanden stil en start even niet lekker. Ik zou hem dus met een aanhangwagen of een busje vervoeren, ook omdat hij in de winterstop van de belasting zit.

De rekeningen bijgevoegd laten zien wat er afgelopen jaar gebeurd is. Sindsdien heeft hij misschien 20 kilometer gereden en voor de rest voornamelijk stil gestaan.

Met mijn aankoopbedrag erbij verwacht ik er geen winst uit te halen maar ik wil zoveel mogelijk aan verliesbeperking doen. Hij staat nu niet echt in de weg maar met dit weer heb je mooi de winter tijd om er aan te knutselen zodat hij fris en fruitig met de start van het nieuwe motor seizoen weer de weg op kan.
 

Bijlagen

  • IMG_20191228_153858.jpg
    IMG_20191228_153858.jpg
    250 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20191228_153917.jpg
    IMG_20191228_153917.jpg
    274,4 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20191228_153932.jpg
    IMG_20191228_153932.jpg
    250,1 KB · Weergaven: 36
  • IMG_20191228_153955.jpg
    IMG_20191228_153955.jpg
    238,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20191228_154034.jpg
    IMG_20191228_154034.jpg
    259,7 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20191228_154142.jpg
    IMG_20191228_154142.jpg
    165,8 KB · Weergaven: 35
  • Dynamo oud nieuw.jpg
    Dynamo oud nieuw.jpg
    237 KB · Weergaven: 35
  • Rekening 1.PNG
    Rekening 1.PNG
    20 KB · Weergaven: 38
  • Rekening 2.PNG
    Rekening 2.PNG
    16,3 KB · Weergaven: 34
Ik ga je niet vervelen met een veel lager bod dan wat jij er voor hoopt te krijgen, maar volgens mij heb ik nog een stator voor deze motor liggen (heb zelf precies dezelfde motor waar ik nog veel onderdelen voor zoek, Die prijsklasse wil ik betalen)
Ik wil evt wel ff kijken voor je mocht je interesse hebben.
 
Ik ga je niet vervelen met een veel lager bod dan wat jij er voor hoopt te krijgen, maar volgens mij heb ik nog een stator voor deze motor liggen (heb zelf precies dezelfde motor waar ik nog veel onderdelen voor zoek, Die prijsklasse wil ik betalen)
Ik wil evt wel ff kijken voor je mocht je interesse hebben.
Hey Johan, bedankt voor je reactie. Een onderdelen-bod is inderdaad sowieso een directe nee. Ik kreeg zonet ook een bod van €200,- van Biggelaar, de banden zijn nog duurder. :9 Voor nu heb ik geen zin om nu meer geld in deze motor te steken, hij heeft mij nu al meer dan €1.600 gekost en dan pak ik liever een verlies dan dat ik er mee bezig blijf. En de kosten zitten bij mij voornamelijk in arbeidsloon, zelf goed sleutelen kan ik niet. Als ik moet besluiten om toch rijdend te maken in plaats van verkopen dan zal ik je in mijn achterhoofd houden.
 
Wat ik nooit begrijp is dat mensen een motor kopen die niet goed is en in goede staat en goed rijdend en werkend hooguit 500 euro waard is. Vervolgens een bak geld er tegenaan gooien en dan verwachten dat de motor daardoor meer waard wordt.
Denk dat dit ook gewoon een gevalletje duur leergeld wordt.
De waarde blijkt ook wel uit het bod van Biggelaar. Is weliswaar een handelaar maar veel meer is hij echt niet waard.

Ondanks alles toch succes met de verkoop
 
Wat ik nooit begrijp is dat mensen een motor kopen die niet goed is en in goede staat en goed rijdend en werkend hooguit 500 euro waard is. Vervolgens een bak geld er tegenaan gooien en dan verwachten dat de motor daardoor meer waard wordt.
Denk dat dit ook gewoon een gevalletje duur leergeld wordt.
De waarde blijkt ook wel uit het bod van Biggelaar. Is weliswaar een handelaar maar veel meer is hij echt niet waard.

Ondanks alles toch succes met de verkoop
Zo'n motor is alleen iets voor zelfsleutelaars. Het enige voordeel is dat de waarde haast niet meer kan dalen. Dat speelt toch ook mee.
 
Wat ik nooit begrijp is dat mensen een motor kopen die niet goed is en in goede staat en goed rijdend en werkend hooguit 500 euro waard is. Vervolgens een bak geld er tegenaan gooien en dan verwachten dat de motor daardoor meer waard wordt.
Denk dat dit ook gewoon een gevalletje duur leergeld wordt.
De waarde blijkt ook wel uit het bod van Biggelaar. Is weliswaar een handelaar maar veel meer is hij echt niet waard.

Ondanks alles toch succes met de verkoop
Vandaar ook mijn verwachting dat ik er met verlies uit kom. Een serieus bod wordt gewoon overwogen. Als de dynamo goed was dan had hij inmiddels rijdend geweest. Het bod van Biggelaar is belachelijk, de banden zijn gloednieuw en daar ben je dat bedrag al voor kwijt. Voor €200,- gaat hij in de berging en ga ik er over een paar maanden alsnog aan knutselen.
 
Hoeveel wil je er er voor hebben dan?
Wat mij betreft mag je de banden houden.
 
Bij deze aangeboden: Een Yamaha XJ700S Maxim X uit 1985. Wegenbelasting voor 2020 is reeds betaald, overgangsregeling oldtimer dus €30,- per jaar met €4,50 verzekering in de maand. Dit betreft de Amerikaanse watergekoelde 20-klepper in plaats van de Europese luchtgekoelde 16-klepper. Het is een chopper model, maar met een sport tour blok die zich in de jaren bewezen heeft een echte kilometervreter te zijn.

De motor heeft wat liefde nodig die ik hem niet meer kan geven. Ik heb de motor in mei 2019 gekocht van een oudere man die niet veel reed. Toen was de accu vernieuwd omdat die kapot zou zijn. Ik heb hem na een rit van 40 km direct bij de garage neergezet voor een beurt en nieuwe banden. De carburateurs zijn toen niet aangepakt, bij de garage was het advies om eerst maar kilometers te maken met goede benzine. De motor moest draaien, rijden, schoonspoelen. Wel had ik een USB aansluiting laten monteren. Toen kwam ik er snel achter dat de USB aansluiting niet werkte. Blijkens, de accu had niet genoeg spanning. Direct weer naar de garage. De accu was in orde maar helaas is de dynamo defect. Ik heb er ritten van zo'n 70 kilometer mee kunnen rijden maar de motor verbruikt nu stroom die niet meer bijgeladen wordt. O, de dagteller kan niet meer gereset worden. De tellers doen het verder prima.

Sindsdien laat ik de motor liever staan dan dat ik hem pak. Ik heb zelf geen zin om de dynamo te laten reviseren of op zoek te gaan naar een tweedehands dynamo. Bijgevoegd een foto van de huidige stator (links) en een goede dynamo (rechts, maar dit is de Europese versie die niet op het Amerikaanse model past). Ik heb een andere motor staan dus deze motor is overbodig geworden. De motor staat nu alweer enkele maanden stil en start even niet lekker. Ik zou hem dus met een aanhangwagen of een busje vervoeren, ook omdat hij in de winterstop van de belasting zit.

De rekeningen bijgevoegd laten zien wat er afgelopen jaar gebeurd is. Sindsdien heeft hij misschien 20 kilometer gereden en voor de rest voornamelijk stil gestaan.

Met mijn aankoopbedrag erbij verwacht ik er geen winst uit te halen maar ik wil zoveel mogelijk aan verliesbeperking doen. Hij staat nu niet echt in de weg maar met dit weer heb je mooi de winter tijd om er aan te knutselen zodat hij fris en fruitig met de start van het nieuwe motor seizoen weer de weg op kan.

Het is mij onduidelijk wat er aan de stator is gedaan volgens rekening 2? 130 euro voor demontage en montage? Voor dat geld kan je bv. bij Sevior OOK de hele stator opnieuw laten wikkelen en krijg je een leuke leenmotor mee.
 
Laatst bewerkt:
Dus beste TS, wat klopt er wel en wat klopt er niet?
Op de foto's is een luchtgekoelde XJ700/750s Maxim te zien en in de omschrijving word gesproken over een watergekoelde XJ700X Maxim X.
 
Gezien het volgens ts een xj700s is en dat op de foto duidelijk te zien is dat deze motorfiets alleen watergekoeld is als je hem in de sloot rijdr, lijkt dit dus een 16klepper zoals hij hier in Europa verkocht werd.
Een watergekoelde 20 klepper ziet er zo uit:
8D7CF44B-F32A-4E37-B325-09B29A2BB0E6.jpeg
 
Ik zou er nog 130 euro tegenaan gooien om een nieuwe stator te plaatsen. Dan heb je een rijden de motor, nu heb je een utopie.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Ik zou er nog 130 euro tegenaan gooien om een nieuwe stator te plaatsen. Dan heb je een rijden de motor, nu heb je een utopie.
ergens moet je een grens trekken .................en dan is het gewoon afgelopen .

Dan denk je niet meer rationeel dan ben je er emotioneel gewoon klaar mee , dat proef ik uit het verhaal
 
Ik heb dat ook meegemaakt met een Amerikaans import model; alles is net even anders en vaak niet of moelijk te krijgen, voor de liefhebber geen probleem maar voor de rest minder interessant helaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan