Yamaha xmax 250 remvloeistof vervangen, kleppen stellen?

blackmax250

Rookie
22 nov 2017
9
0
Beste leden,

ik ben nieuw hier, ik kom uit Utrecht en heb ongeveer 2 maanden geleden mijn motorrijbewijs gehaald. Ik heb uitendelijk gekozen voor een xmax 250 (black uitvoering) uit het jaar 2009, ik heb het beestje sinds zondag in bezit en moet zeggen dat ik er best tevreden mee ben. Hij is wendbaar en lekker vlot.

Wat mij opvalt is dat remvloeistof (voorrem) onder het minimum zit. Nou heb ik wel wat ervaring met filters en olie verversen van wat scootertjes, alleen remvloeistof heb ik nooit gedaan. Heeft iemand toevallig een how to hiervoor?

Andere vraag gaat om het afstellen van de kleppen, dit laat ik liever door iemand doen met verstand, de xmax heeft 40.000 gelopen, de vorige eigenaar zei dat ik waarschijnlijk de kleppen moet stellen, ik heb iemand een dealer gebeld en hij zei; zolang de motor moeiteloos start hoef je geen kleppen te stellen. Is dit waar?

Ik zie graag de reacties tegenmoet :W
 
Ha ha ha ha, als mijn dealer dat zou zeggen dan zocht ik gelijk een andere.
Gewoon de Yamaha onderhouds intervallen aanhouden en al helemaal wat betreft kleppen stellen.
Mot niet gekker worden zeg: zolang de motor moeiteloos start hoef je geen kleppen te stellen.
Ha ha ha ha ha ha
Vr gr
 
Als de kleppen aan stellen toe zijn, zal de motor inderdaad minder goed starten, maar ook niet lekker lopen.

Ook aan een te luid tikkend geluid van onder de kleppendeksel (voorzijde van de motor) zou op het stellen van de kleppen kunnen duiden.

Maar je scooter is nog steeds vlot en start ook goed neem ik aan.

Als je het controleren van de klepspeling niet zelf kan of wilt doen, zal je een afspraak bij een goede motorzaak bij je in de buurt kunnen maken voor een onderhoudsbeurt, dat mag wel bij 40k om hem lekker vlot te laten blijven rijden :]
 
De kans is groot dat de remblokjes versleten zijn. Of er is een lekkage.

:^

Remvloeistof kan nergens heen, verdampt ook niet ofzo.

Maar als je remblokken verslijten dan zullen de remzuigers verder 'uit' moeten zetten om te kunnen remmen. Remblok is dunner, dus verder duwen.

Goed kans dat als je niets aan de remvloeistof zou doen maar wel nieuwe remblokken erin zou zetten... het reservoir weer netjes vol zit.
 
Laatst bewerkt:
Luid tikkende kleppen is, de speling is te groot waarschijnlijk.
maar met te kleine speling, niet tikkende kleppen kan het zijn dat de kleppen niet helemaal meer sluiten, en kunnen verbranden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties. RR, me scooter is nog vlot en start goed. Ik ga dan maar eens eerst even kijken naar me remblokken, die kan ik wel zelf vervangen, kan ik gewoon vanaf de buitenkant zien of de remblokken en vervanging toe zijn? of moet ik de hele remklauw los halen?

Kleppen zal ik dan gauw laten controleren, kennen jullie iemand in de buurt van Utrecht die dit voor me kan doen voor een schappelijke prijsje? ik heb namelijk niet zo een groot budget, aangezien sommige dealers echt prijzig zijn (erg hoge uurloon)
 
Laatst bewerkt:
Je kan er van dichtbij met een zaklamp erop wel in kijken hoeveel millimeter er nog ongeveer op zit..
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties. RR, me scooter is nog vlot en start goed. Ik ga dan maar eens eerst even kijken naar me remblokken, die kan ik wel zelf vervangen, kan ik gewoon vanaf de buitenkant zien of de remblokken en vervanging toe zijn? of moet ik de hele remklauw los halen?

Kleppen zal ik dan gauw laten controleren, kennen jullie iemand in de buurt van Utrecht die dit voor me kan doen voor een schappelijke prijsje? ik heb namelijk niet zo een groot budget, aangezien sommige dealers echt prijzig zijn (erg hoge uurloon)

Zot zit toch in omgeving Utrecht?
Verderzelf geen ervaring mee(enkel zijn kennis en advies via MF)Of het schappelijke prijzen zijn moet je hem vragen
 
Ik heb even gebeld met Zot (snelmotoren) hij stond me netjes te woord, alleen vond ik 250euro beetje veel om alleen de kleppen te controleren, als ik ze ook zou laten afstellen dan komt er tussen de 25 en 100euro bij. Het kan ook zo zijn dat dit de normale prijzen zijn, maar dan zou even moeten doorsparen en minder op de scooter rijden ( alhoewel hij nog top rijdt)
 
Bij een scooter is het nou eenmaal meer werk om erbij te komen.
En hij zal wel e.a. moeten kunnen voorbereiden / opruimen, en dan nog een boterham kunnen smeren.
 
Laatst bewerkt:
ik kan begrijpen dat het bij een scooter meer werk is. Tip over de plastic delen verwijderen is nuttig! dankjewel
 
Als je het zadel met bagage bak eronder eerst verwijderd, zie je de motor en weet je ook welke kapdelen je kan verwijderen om bij het kleppendeksel te kunnen komen.

Bij het controleren van de klepspeling, kan in dezelfde handeling ook gelijk de speling afgesteld worden, moer van de kleptuimelaar losdraaien en met een voelermaat de juiste afstand meten. Om daar dan tot 100 euro extra voor te vragen is een beetje zot.

Google eerst maar eens op kleppenstellen van een Xmax 250, of koop (download) een werkplaats handboek.

Kleppenstellen is echt niet moeilijk en bespaart je een (te) hoge rekening.

Als je dan toch bezig bent, gelijk olie en oliefilter vervangen, (koel-) remvloeistof bijvullen, remblokken vervangen...en voilà...je hebt het onderhoud zelf gedaan. Kost je wat tijd en alleen onderdelen voor zo rond de 100 euro.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: GPS9
Hallo guys.

Ik heb een motorzaak gevonden die de kleppen gaat controleren en eventueel afstellen voor 45euro. Hij gaf aan dat hij er een uur mee bezig is in totaal. Zo zie je maar even rond bellen helpt je veel centjes besparen. Carpe diem erg bedankt voor je input, 45euro is niet veel geld om het te laten doen, de rest van de onderhoud ga ik zelf doen.
 
Hallo guys.

Ik heb een motorzaak gevonden die de kleppen gaat controleren en eventueel afstellen voor 45euro. Hij gaf aan dat hij er een uur mee bezig is in totaal. Zo zie je maar even rond bellen helpt je veel centjes besparen. Carpe diem erg bedankt voor je input, 45euro is niet veel geld om het te laten doen, de rest van de onderhoud ga ik zelf doen.

45 euro ?
Ik heb geen idee waar je m heen brengt maar dat klinkt mij TE goedkoop in de oren, zeker als je zelf niet de kennis hebt om de te verrichten werkzaamheden te controleren.
 
Desnoods effe rondvragen of het wel een gedegen monteur is.
Als het iemand is die verstand van zaken heeft, en je geen oor aannaaid met halfbakken werk dan zou het goed moeten komen.
Hoeft uiteraard niet altijd duur te zijn om dan alleen maar goed te komen.
Vr Gr
 
Als het goed is zal die monteur, het kleppendeksel verwijderen, en de krukas ronddraaien totdat het merkteken op het vliegwiel. (rechterkant achter de koelvinnen op het vliegwiel) gelijk staat met het vaste merkteken op het blok. Hij zal waarschijnlijk ook het vliegwielkap eraf halen.

Maar hij kan ook aan de merktekens op de nokkenas tandwiel (die middels een ketting, verbonden is met de krukas) zien of de zuiger op het "bovenste doden punt" staat (BDP)

De in- en uitlaatklep zijn dan dicht en is de speling tussen tuimelaar en klep optimaal om de afstand te kunnen meten, met een voelermaat (inlaatklep 0.15mm / uitlaatklep 0.20 mm)

Is niet echt moeilijk, en zou inderdaad 45 euro moeten kunnen kosten, door een ervaren monteur, maar je kan het ook zelf doen natuurlijk.

Vraag anders aan die monteur of je mee mag kijken tijdens het kleppenstellen omdat je interesse hebt in het onderhoud.
 
Heb geen Xmax, maar een PCX. Heb hiervan nu 2x de kleppen gesteld maar mij lukt dat niet in 1 uur, niet in 2, en zelfs niet in een halve dag.
Heb de laatste keer 1.5hr liggen klooien om een paneel terug te klikken. Een paneel dat bestaat uit 2 grote zijkanten alleen aan de achterzijde bij elkaar gehouden door een achterlicht. Bij verkeerd oppakken breken er al delen af. Een partij van die kleine haakjes die precies goed moeten zitten. Een verkeerde beweging en je hebt een paar haakjes minder.
Om de kleppen te bereiken mag je het middenpaneel, zadel, zadelbak, duohandgreepkap, duohandgreeponderconstructie, deksel riem, achterlicht+zijpanelen, zijpanelen onder, voetmatten, accu, accubak met inhoud, benzineslang, radiator-kap, kleppendeksel en uitlaat demonteren.
Het stellen van de kleppen komt overeen zoals hierboven omschreven en is inderdaad niet zo moeilijk, echter de bereikbaarheid wel. De uitlaatklep is nauwelijks bereikbaar. Controleren gaat nog wel, maar als je speling wilt wijzigen, moet ook de uitlaat nog gedemonteerd worden. Heb een 8mm sleutel doorgeslepen om de contra-moer te kunnen aandraaien. Een normale sleutel was te lang.

Er zijn echter ook scooters waarbij de kleppen een stuk makkelijker te bereiken zijn. Bij €45,- valt de Xmax zeker in de laatste catagorie. Ook zal een professionele monteur dit een sneller kunnen uitvoeren, maar ook voor hem zal het geen dagelijkse kost zijn. Zoveel PCX-en rijden er niet rond.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan