Yamaha XS 400 se verbouwen naar hardtail

thijs81

Die hard MF'er
1 jan 2011
355
0
wapenveld
Hallo

IK heb vorige week een Yamaha xs 400 se gekocht , die ik graag wil verbouwen tot een hardtail chopper
Dit is het eerste project van mij , dus ik heb nog weinig ervaring met het verbouwen van een motor.
Kan iemand mij vertellen , als ik buizen uit het frame kan halen ( b.v. de buizen waar de bobines aan vast zitten ), zonder dat dit veel gevolgen heeft van de stijfheid van het frame?
En weet iemand waar in NL je een weld-on hardtail achterbrug kan kopen?
IK heb foto's van de verbouwen tot nu toe , maar die passen niet op deze site misschien heeft iemand daar ook een antwoord op.

groet Matthijs
 
Hey top mensen nu al reactie ik ga geljk ermee aan de gang kijken of ik de foto's kleiner kan maken
 
Hallo hier een aangepaste foto dit is dus de motor gekocht heb.
full
 
heb al een paar uurtjes gesleutelt vorige week . Heb al veel overtollige onderdelen eraf gesloopt . Begint al een heel klein beetje op een andere motor te lijken. Maar ik ga hem tot op de laatste bout aanpakken. Maar wel leuk om dit te zien veranderen.
full
 
Na een paar uurtjes , op nieuwjaarsdag !!, te sleutelen hele motor al kaal. Zon motor stelt ook niet veel voor !
ik kan nu beginnen met het frame. Iemand nog ideeen welke buizen ik ongestarft weg mag halen?
En waar kan ik een weld-on hardtail achterbrug kopen, of is zelf er een maken ook prima te doen?
full
 
Volgens mij is dit een prima basis om iets leuks van te maken.
 
Ik zou de motor zo kaal en glad mogelijk willen hebben. ik heb nog wel een foto van wat ik ongeveer in gedachten heb.
full
 
Mooi ding.
Ben je al uitgebreid verzekerd voor fysiotherapie?
 
Laatst bewerkt:
Dat is zeker een gaaf ding , ik zal mijn best doen om zo veel mogelijk info hier op dit forum te zetten , maar zoals de foto hier boven zal dit , denk ik , niet om het orginele frame te gaan.
Ik wil gaan proberen om dit project zo goedkoop mogelijk te houden. Dus zoveel mogelijk 2e hands onderdelen gebruiken of zelf alles gaan vermaken. Ik twijfel alleen als ik dat dan ook met de tank moet gaan doen. Ik denk dat de tank nooit mooi symetrisch word als je er zelf in gaat slijpen en lassen. Misschien iemand die een goedkope site weet of een 2e hands alternatief weet. voor dit model tank.
 
Zou een oud 535 Virago tankje niks zijn?
Weer 's wat anders dan altijd die Sportster tankjes.

Photo-0194.jpg


Dat is zeker een gaaf ding , ik zal mijn best doen om zo veel mogelijk info hier op dit forum te zetten , maar zoals de foto hier boven zal dit , denk ik , niet om het orginele frame te gaan.
Ik wil gaan proberen om dit project zo goedkoop mogelijk te houden. Dus zoveel mogelijk 2e hands onderdelen gebruiken of zelf alles gaan vermaken. Ik twijfel alleen als ik dat dan ook met de tank moet gaan doen. Ik denk dat de tank nooit mooi symetrisch word als je er zelf in gaat slijpen en lassen. Misschien iemand die een goedkope site weet of een 2e hands alternatief weet. voor dit model tank.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zeker een gaaf ding , ik zal mijn best doen om zo veel mogelijk info hier op dit forum te zetten , maar zoals de foto hier boven zal dit , denk ik , niet om het orginele frame te gaan.
Ik wil gaan proberen om dit project zo goedkoop mogelijk te houden. Dus zoveel mogelijk 2e hands onderdelen gebruiken of zelf alles gaan vermaken. Ik twijfel alleen als ik dat dan ook met de tank moet gaan doen. Ik denk dat de tank nooit mooi symetrisch word als je er zelf in gaat slijpen en lassen. Misschien iemand die een goedkope site weet of een 2e hands alternatief weet. voor dit model tank.
alien tankjes staan heel mooi op een xs400/650, maar dan moet je hem wel ombouwen naar enkele backbone!

volgens mij bood PSW customs in de VS een hardtail kit aan maar kan het niet op hun site vinden, TC bro's hebben in ieder geval universele kits
universalhardtail.jpg

vrij duur met verzending voor een paar buisjes en een plaatje
 
Je kunt het zelf doen (hardtailen), maar dan moet je toch wel een beetje verstand van én lassen én frames hebben. Zowiezo alles fixeren voordat je gaat slijpen, en de juiste materialen op de juiste manier gebruiken. Ook moet je rekening houden met de naloop, zodat je ook nog eens een redelijk stuurbare fiets overhoudt.
Mijn tip: doe het niet zelf maar informeer eens bij ShortCut, wat Tjeerd vraagt voor een harde staartjob. Hij heeft al enige ervaring met XS'sen, en als je de site checkt, zul je zien dat er ook met schokbrekers er nog aan best een cool machientje te maken is van een 400.
 
Je kunt het zelf doen (hardtailen), maar dan moet je toch wel een beetje verstand van én lassen én frames hebben. Zowiezo alles fixeren voordat je gaat slijpen, en de juiste materialen op de juiste manier gebruiken. Ook moet je rekening houden met de naloop, zodat je ook nog eens een redelijk stuurbare fiets overhoudt.
Mijn tip: doe het niet zelf maar informeer eens bij ShortCut, wat Tjeerd vraagt voor een harde staartjob. Hij heeft al enige ervaring met XS'sen, en als je de site checkt, zul je zien dat er ook met schokbrekers er nog aan best een cool machientje te maken is van een 400.
moet je er wel rekening mee houden dat hij het frame heeft aangepast he! die knik in het frame voor het zadel zit niet standaard op een 400, op een 650 wel. Maar zonder die knik kom je met een softail uit op 1 oplossing qua zadel; wrenchmonkees style, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

@OP ik zou een hardtail heroverwegen op de nederlandse wegen :P elke putdeksel of oneffenheid in de weg een knal in je rug is ook geen pretje ^^
 
Standaardtank, maar er zijn er 2 soorten van.
Het kleine tankje en een miniscuul tankje.
En dat hardtailen hoeft naar mijn mening niet perse.
Ik heb ook hele mooie XS bobber-achtigen gezien met stereo demping.


Is dat een standaard tank van zo'n motor? daar zijn er dus dan wel genoeg van toch?
 
Laatst bewerkt:
Daar sta je dan met je haakseslijper. Ik dacht eerst het overtollige weghalen. voetsteunen en steunen voor de standards en het zitje liggen er zo van af.
Een goede uitvinding zo'n haakse slijper scheelt mij een hele hoop zweetdruppels.
IK heb ook via marktplaats velgen gekocht € 20,= voor beide velgen. Ik heb ze gelijk even gepast . Ze zijn van een gsx , moet wel het een en ander aangepast worden. Want ik wil het eerst proberen me twee voorwielen omdat dan de naaf minder groot is dan dat ik een achterwiel zou pakken. Man bij wie ik ze kocht verklaarde me voor gek een motor met 2 voorwielen. hihihi eerst testen !
full
 
Hey thijs

Wat doe je met die spaakwielen??
Ik heb eventueel een origineel setje gietwielen voor de 400.
schijf voor trommel achter.

gr

Mike
 
ik heb ook zeer veel interesse om het achterwiel over te nemen, evt zelfs beide! stuur me maar een PB als je wilt :)
 
hi de onderdelen die ik niet meer nodig heb zijn eventueel te koop maar met die wielen wil ik nog even wachten totdat ik zeker weet dat het goed gaat met de andere velgen,klinkt wel logisch toch .
Jullie zouden dus even geduld moeten hebben , wat zouden die velgen dan waard zijn ? Spaken zijn wel wat roestig, maar heb ik nog niet geprobeerd om daar wat op te poetsen.
Wel klein stukje op de achtervelg gepoetst en die begon weer super te glimmen.
 
is vrij moeilijk te zeggen natuurlijk, er is weinig aanbod in en ook weinig vraag naar! :P Stuur me maar een PM als je ze kwijt wilt, dan komen we er vast wel uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan