Na vervanging van de defecte ontstekings-unit van mijn XS1100S (TID14-04) door een 2e hands unit, heb ik de defecte unit gedemonteerd om te kijken wat er nu eigenlijk in zit. Als ervaren electronicus kwam ik tot de conclusie dat het niet zo moeilijk leek om dmv ‘reversed engineering’ de inhoud te kopiëren. Long story short: het is me gelukt om een 100% functionerende ontstekingsunit te her-ontwerpen en na te bouwen met gebruik van nieuwe onderdelen. De nieuwe unit is (zo goed als) identiek aan de originele en past dan ook in de originele behuizing. Ik gebruik nu de nieuwe unit en bewaar de 2e hands als back-up. Sinds die vervanging heb ik meer dan 2500km zonder problemen gereden.
Na jarenlang nuttige informatie van de diverse fora te hebben geplukt, lijkt me dit een mooie manier om ‘terug te betalen’: ik heb de ontwerpen (schema en printplaat) voor iedereen beschikbaar gemaakt, je vindt de links naar de bestanden onderaan deze post. En voor diegenen die de technische kennis niet hebben: ik heb nog een paar printplaten over die ik wel wil assembleren en verkopen (tegen inkoopprijs en verzendkosten). Stuur me maar een PM.
De gebruikte software is Eagle V9.6 (veel gebruikt door elektronici). Vanwege beperkingen van de freeware-versie is de printplaat 100x80 mm (de originele afmeting is 105x80 mm). De functionaliteit bleef uiteraard hetzelfde… Extra pluspunt: de kosten voor het produceren van de printplaat zijn veel lager (Elecrow.com).
En ja, het assembleren van een printplaat vereist wel enige kennis van elektronica.
Overigens: Het hart van de unit is een door Hitachi gefabriceerde geïntegreerde schakeling: HA1825P. Tijdens mijn zoektocht op het Internet kwam deze naam vaak terug. Niet alleen voor dit model, ook voor andere Yamaha modellen en zelfs andere Japanse merken. Het lijkt erop dat veel van de eerste Japanse elektronische ontstekings-units rondom dit specifieke onderdeel zijn ontworpen. Waarschijnlijk kan dit ontwerp dus ook als basis dienen voor andere modellen.
Bottle-neck in dit hele verhaal is de beschikbaarheid van datzelfde IC, de HA1825P. Dit onderdeel wordt al lang niet meer geproduceerd, maar ik heb bij AliExpress een leverancier gevonden die dit nog wel verkoopt (tegen een redelijke prijs, maar met een minimale afname van 5 stuks). Je hebt dan in ieder geval genoeg voorraad om de rest van je motorjaren mee door te komen
Vriendelijke groet,
Henk
Ps Ik heb teksten in de ontwerpen in het Engels geplaatst om de rest van de wereld er ook van te laten meegenieten
Update 2020-12:
* Kleine aanpassingen aan printontwerp (mechanisch, niet electronisch)
* Eigen ontwerp voor koellichaam toegevoegd
ignition unit ignitor black box replacement TCI CDI ECU TID14-04 4R0-10 4R0-82305 Yamaha XS1100 XS1.1 Eleven Sport
Links:
Eagle-ontwerp (schema en printplaat, V9.6, gezipt):
TID14-04 Eagle Design V9_6.zip
Als je alleen maar de printplaat wilt laten maken, heb je alleen de productie-files nodig (gezipt):
TID14-04 CAMOutputs.zip
Schema, componenten plaatsing en stuklijst (pdf):
TID14-04 -100x80mm V1_2.pdf
Motor met nieuwe ontstekingsunit (MPEG4 clip):
Engine running with new unit.mp4
Foto's van componenten en montage op de motor:
Old board in original enclosure.jpg
Old board.jpg
New board.jpg
Enlarged opening in heat sink.jpg
New board in original enclosure.jpg
New board on enclosure lid side view.jpg
New board on enclosure lid top view.jpg
New enclosure on rear fender.jpg
New enclosure on rear fender2.jpg
New enclosure on rear fender3.jpg
New enclosure under seat.jpg
New unit overview right side.jpg
New unit overview top.jpg
Old unit + cable loom connectors1.jpg
New enclosure wrapped in foam on rear fender.jpg
Cable loom connectors + cable connections2.jpg
Hitachi HA1825p.jpg
Na jarenlang nuttige informatie van de diverse fora te hebben geplukt, lijkt me dit een mooie manier om ‘terug te betalen’: ik heb de ontwerpen (schema en printplaat) voor iedereen beschikbaar gemaakt, je vindt de links naar de bestanden onderaan deze post. En voor diegenen die de technische kennis niet hebben: ik heb nog een paar printplaten over die ik wel wil assembleren en verkopen (tegen inkoopprijs en verzendkosten). Stuur me maar een PM.
De gebruikte software is Eagle V9.6 (veel gebruikt door elektronici). Vanwege beperkingen van de freeware-versie is de printplaat 100x80 mm (de originele afmeting is 105x80 mm). De functionaliteit bleef uiteraard hetzelfde… Extra pluspunt: de kosten voor het produceren van de printplaat zijn veel lager (Elecrow.com).
En ja, het assembleren van een printplaat vereist wel enige kennis van elektronica.
Overigens: Het hart van de unit is een door Hitachi gefabriceerde geïntegreerde schakeling: HA1825P. Tijdens mijn zoektocht op het Internet kwam deze naam vaak terug. Niet alleen voor dit model, ook voor andere Yamaha modellen en zelfs andere Japanse merken. Het lijkt erop dat veel van de eerste Japanse elektronische ontstekings-units rondom dit specifieke onderdeel zijn ontworpen. Waarschijnlijk kan dit ontwerp dus ook als basis dienen voor andere modellen.
Bottle-neck in dit hele verhaal is de beschikbaarheid van datzelfde IC, de HA1825P. Dit onderdeel wordt al lang niet meer geproduceerd, maar ik heb bij AliExpress een leverancier gevonden die dit nog wel verkoopt (tegen een redelijke prijs, maar met een minimale afname van 5 stuks). Je hebt dan in ieder geval genoeg voorraad om de rest van je motorjaren mee door te komen
Vriendelijke groet,
Henk
Ps Ik heb teksten in de ontwerpen in het Engels geplaatst om de rest van de wereld er ook van te laten meegenieten
Update 2020-12:
* Kleine aanpassingen aan printontwerp (mechanisch, niet electronisch)
* Eigen ontwerp voor koellichaam toegevoegd
ignition unit ignitor black box replacement TCI CDI ECU TID14-04 4R0-10 4R0-82305 Yamaha XS1100 XS1.1 Eleven Sport
Links:
Eagle-ontwerp (schema en printplaat, V9.6, gezipt):
TID14-04 Eagle Design V9_6.zip
Als je alleen maar de printplaat wilt laten maken, heb je alleen de productie-files nodig (gezipt):
TID14-04 CAMOutputs.zip
Schema, componenten plaatsing en stuklijst (pdf):
TID14-04 -100x80mm V1_2.pdf
Motor met nieuwe ontstekingsunit (MPEG4 clip):
Engine running with new unit.mp4
Foto's van componenten en montage op de motor:
Old board in original enclosure.jpg
Old board.jpg
New board.jpg
Enlarged opening in heat sink.jpg
New board in original enclosure.jpg
New board on enclosure lid side view.jpg
New board on enclosure lid top view.jpg
New enclosure on rear fender.jpg
New enclosure on rear fender2.jpg
New enclosure on rear fender3.jpg
New enclosure under seat.jpg
New unit overview right side.jpg
New unit overview top.jpg
Old unit + cable loom connectors1.jpg
New enclosure wrapped in foam on rear fender.jpg
Cable loom connectors + cable connections2.jpg
Hitachi HA1825p.jpg
Laatst bewerkt: