Yamaha XS400 DOHC 1982

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.128
2.282
Naaldwijk
Deze XS400 overgenomen in "dode staat". Daarna is de motor opgeknapt, goed rijdend gemaakt en heeft dit jaar meegereden met de 500 Euro Challenge.

De motor heeft een afgelezen km-stand van 41567 km (en dat loopt nog iets op).

Bij het opknappen is het volgende gedaan (buiten het poetsen en verroeste boutjes vernieuwen):
- balhoofdlager vervangen door konische lagers
- 1 voorvorkpoot vervangen, waarbij keerringen vervangen zijn en olie ververst (onderzijde voorvorkpoten gespoten)
- voorwiellagers vernieuwd
- glaszekeringen vervangen voor standaard steekzekeringen
- vanaf de bobines is alles vernieuwd, kabels, bougiekappen en bougies
- achterbrug is eruit geweest, gespoten en de naaldlagers schoongemaakt en van nieuw vet voorzien
- remklauw voor vervangen waarbij geheel uit elkaar is geweest, verse remblokken gemonteerd
- in de rempomp is een revisieset ingegaan (er zit een staalommantelde remleiding op)
- lampjes in km-tellerhuis vernieuwd
- knipperlichten werkend gemaakt (zijn nu kleine knippers, ipv hele grote)
- wielen geheel geschoond en opnieuw gespoten
- achterrem geschoond
- ketting vernieuwd (X-ring ketting gemonteerd)
- frame ontdaan van roest en gelakt met metaalverf
- nieuw contactslot gemonteerd
- tweedehands tank gekocht (heeft geen roest aan binnenzijde)
- verse banden gemonteerd (Michelin Pilot Activ)
- luchtfilter en oliefilter zijn natuurlijk ook vernieuwd (met verse olie)
- motor heeft een extra benzinekraan, aangezien door de leeftijd de originele vacuumgestuurde kraan niet meer betrouwbaar is.
- de motor heeft zijn visuele leeftijdssporen
- 2 sleutelssets aanwezig

Wil je nog meer info over deze motor en wat er allemaal aan gedaan is, €500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

De motor heeft sinds het weer rijdend maken ongeveer 9000 km gereden. Het eerste wat straks aan de beurt is, zal de achterband zijn. En dat is waarschijnlijk pas over 7 of 8 dkm.

Vraagprijs 600 Euro
Eventueel extra onderdelen, set wielen, carbset, elektronische ontstekingsunit en de nodige andere "zooi" mogen ook weg, 50 Euro (voor het geheel).

Op de foto's heeft de voorvork nog een Telefix (die gaat er nog af, want die komt op een andere XS400).


DSC_0492.JPG
DSC_0493.JPG
DSC_0494.JPGDSC_0495.JPGDSC_0496.JPG
 
Bij de motor horen ook de rvs hulpstukken,hiermee is het mogelijk om bagage te monteren met spanbanden.

Motor valt trouwens binnen de overgangsregeling voor wegenbelasting en binnen de A2-rege(ling (net geen 35 kW).

Motor wordt overigens weggezet met een volle tank benzine (E5, 98).
 
Kleine aanvulling, omdat het nu december is, zijn proefritjes beperkt tot de straat/parkeerterrein waar de motor staat. De prijs die de motor moet opbrengen heb ik daarom maar wat naar beneden bijgesteld 400 Euro.

Er is namelijk ruimte gewenst in de garage
 
Er hoeft voorlopig dus niks aan gedaan te worden? Ik vind het echt een enorm leuk ding.... Heel verleidelijk....
 
Helemaal mee eens, voor het goede eigenlijk wel gewoon 1 nieuwe benzinekraan begrijp ik om het af te maken begrijp ik.
Maar die is helaas wel prijzig gaf Wim aan ...
 
Over de benzinekraan, ik moet kijken of een XS750 (in aangepaste versie) past. Mijn XS750 heeft dergelijke kranen en dat zijn (na aanpassing) "aan en uit" kranen.

Maar als dat gelukt is, zal het zeker vermeld worden.

Xsandra slaapt trouwens mooi droog in de garage ;)
 
Zelf ook zo'n xs400 gehad. Leuke motor. Nog mijn zwaarste boete mee gereden. :)De mijne was niet zo mooi als deze. Zie onder.

Kan zo'n xs400 een ieder aanraden.

db
 
Zo geinig dat ik absoluut niet opzoek ben naar zo een motor, maar dat ie me zo aan spreekt dat het me toch laat twijfelen..! Kan me niet voorstellen dat deze hier lang blijft staan. Ziet er echt tof uit, misschien bedenk ik me.
 
Nog twee jaar en dan is dit exemplaar 40 jaar en dan ben je helemaal van de motorrijtuigenbelasting/wegenbelasting/houderschapbelasting af.

Met vakantiebagage (roltas, zadeltassen en tanktas) met deze XS de snelheid van 146 km/h op GPS geklokt. In de praktijk is 120 rijden geen probleem.
 
Motor is verkocht. Zo ver de informatie nu strekt wordt het geen café-racer, maar gaat de challenge doorgezet worden. Xsandra krijgt een rit naar Afrika voor haar kiezen,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan