Yamaha XS750 1977 café racer

Excuseer heren, ik wil inderdaad de startmotor weglaten en alleen de kickstarter houden. Klopt het dat ik dan een kleinere accu kan nemen? Zoja, welke capaciteit?
Heb gehoord van een gel accu?

Niemand ervaring met een motogadget m-unit?

Huidige status:
914D8B46-0F8F-48EB-92AB-CF085FD1E810.jpeg

Er komt nog een ander stuurtje...
 
Excuseer heren, ik wil inderdaad de startmotor weglaten en alleen de kickstarter houden. Klopt het dat ik dan een kleinere accu kan nemen? Zoja, welke capaciteit?
Heb gehoord van een gel accu?

Niemand ervaring met een motogadget m-unit?

Huidige status:
Bekijk bijlage 1371346
Er komt nog een ander stuurtje...
Je doet het wel op de juiste manier en grondig aan.

Zonder start motor heb je de accu voornamelijk nodig voor de verlichting. Stel dat je motor in het donker uitvalt, dan is het handig dat andere verkeersdeelnemers jouw lichten nog zien.

Bij stationair toerental is jouw spanning lager en zal je verlichting zonder accu waarschijnlijk zwakker gaan branden. Dit is bij led verlichting minder merkbaar.

Bij kickstarten is het toerental niet hoog, dus zal de dynamo/spanningregelaar niet 12 volt opwekken. Zonder een accu zullen de vonken van de bougies zdan ook minder sterk zijn. Dit is merkbaar bij een slecht lopend motorblok en vervuilde bougies.

Ik weet het niet zeker meer, maar ik dacht de dynamo van een XS ook spanning nodig heeft, voordat deze spanning kan opwekken. Wanneer jouw dynamo 5 draden heeft is dit het geval.

In het kort heb je een accu nodig om je verlichting een paar minuten te laten branden en om makkelijker te starten. Waarschijnlijk hen je ook een accu nodig voor jouw dynamo, Ik zou de kleinste motoraccu plaatsen die je kunt vinden,

Lition accu zijn leuk, maar duur. Wanneer deze lang niet gebruikt of leeg zijn gaan ze snel stuk.

Een gel accu zijn redelijk klein en deze kun je in elke positie plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij motoren van andere al 3 m-unit geplaatst en op mijn eigen motoren andere onderdelen van motogadget. Hun kwaliteit is goed.

De m-unit is makkelijk aan te sluiten wanneer je een nieuwe kabelboom maken. Zelf maak ik een kabelboom zonder m-unit ongeveer net zo snel.

De m-unit is een leuke gadget en werkt goed wanneer je ook ander bediening (puls knoppen) gaat monteren. De m-unit kun je ook makkelijk aansluiten op de meeste tellers van motogadget. Wanneer je buiten de m-unit verder alles origineel laat is de m-unit een bijna overbodige gadget.

Hoewel de m-unit voor motoren geschikt is, zou ik deze wel beschermen tegen regen en opspattend water.

Wat wil je op je motor monteren? Wat soort verlichting, knopen, teller, claxon, zij-standaard schakelaar, noodknop, enz.
 
Ik zou niet lager dan een 5ah accu nemen.
Zoals vermeld heeft je dynamo 12V nodig om de rotor 'te bekrachtigen' / als magneet te laten fungeren.

Vergeet niet, als je de startmotor niet monteren wilt, een plug te monteren.
Die zul je zelf moeten (laten) draaien.
 
Heren,
Even een update en dank voor alle tips, echt top! Zie onder ‘origineel’ en huidig.
99BF1104-328F-4577-9EBA-7EAC933139B5.png

0AAEA8AB-5152-4536-AC9C-0F7502CC02B7.png

Uitlaat moet er nog bij op.
Zien jullie nog afkeurpunten? Achterspatbord is zo niet verplicht toch?

Ben er opzich erg tevreden mee maar nu wil ik ook snel rijden natuurlijk...
Afgelopen zaterdag mijn theorie gehaald en begin snel met voertuig beheersing.

M unit Blue heb ik aangeschaft en daar wil ik dus ook mee beginnen. Iemand een kabel diagram/tekening voor een xs750 ter beschikking of tips hoe ik kan beginnen?

Weet dat ik het motorische gedeelte en licht, dashbord moet scheiden. Daarnaast weet ik nog niet echt hoe ik moet starten.

Zie graag jullie tips tegemoet, alvast bedankt!!

Nog even een extra fototje!
B2685EB1-79A6-4045-A778-794C6CE58A5B.jpeg
 
Kentekenplaat ?

Zonder val je wel erg op ;)

Maar zo te zien goed op weg. Bedenk dat je nu met regen de “drek” in je nek. Een spatbord heeft een duidelijke functie.
 
Nee klopt, zonder uitlaat loopt ie niet, had ook al geschreven dat ie er nog bij kwam.
En kenteken was ik vergeten te zeggen dat ie nog kwam.
 
Een achterspattert is wel degelijk verplicht..kijk even bij RDW voertuigeisen motorfiets.
Bekabeling; aan twee circuits heb je voldoende.
Eentje voor ontsteking, gezekerd met 10A, en eentje voor de rest (ook 10A).
Laadstroom vanaf gelijkrichter/spanningsregelaar uiteraard ongezekerd.
Enne...je vervangt toch nog wel de achterrem leiding...toch?
 
Hallo liefhebbers!
De motor zit helemaal in elkaar op het elektra na. Dit heb ik op een snelle manier toegepast zodat ik kan kijken of de motor weer netjes loopt.
Nou dat dit die dus niet....
Hij start soms alleen op de choke, 5 á 10 sec. Bij gas bij is het direct over. Nadat dit een aantal keren is gebeurd, doet ie bij het kicken alleen nog maar 1 ‘pok’.
Ik heb alleen de kickstarter nog, motorblok gespoten(weken op de kop gestaan), nieuwe uitlaat en nieuwe lucht filters erop gezet en zonet een eventueel lek ontdekt bij de uitlaatpakking. Deze ga ik zsm vervangen maar kan dit een oorzaak zijn?
Ooohjah en hij lekt een beetje olie
Voordat ik de motor uit elkaar heb gehaald liep ie gewoon, met carburateur is niks gebeurd....
7FD6CD92-8B7E-4DEE-B41D-3BA1A35D8EC6.jpeg


Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Ik weet het even niet meer en wil zo graag rijden als ik straks mijn rijbewijs heb en het mooi weer is!! 😀
 
Heb je de sproeiers aangepast na het vervangen van de luchtfilters?

Hoe is de vlotterhoogte? Er zit een kanaaltje vanuit de vlotterbak die voor het stationair mengsel zorgt. Als die verstopt zit, of als het benzineniveau niet hoog genoeg komt (door vlotterhoogte), dan gaat het niet werken.
 
Heb je de sproeiers aangepast na het vervangen van de luchtfilters?

Hoe is de vlotterhoogte? Er zit een kanaaltje vanuit de vlotterbak die voor het stationair mengsel zorgt. Als die verstopt zit, of als het benzineniveau niet hoog genoeg komt (door vlotterhoogte), dan gaat het niet werken.

Sproeiers heb ik niet aangepast, wat kan ik hier aan doen? Hij heeft eerder gelopen met Chinese filters maar heb nu andere gekocht.

Hoe kan ik zien of de vlotterhoogte goed is? Ik heb het vlottergedeelte wel open gehad, zag er goed uit, beetje doorgeblazen maar niet gericht door dat kanaaltje. Hoe kan ik dat kanaaltje herkennen?
 
Sproeiers heb ik niet aangepast, wat kan ik hier aan doen? Hij heeft eerder gelopen met Chinese filters maar heb nu andere gekocht.

Hoe kan ik zien of de vlotterhoogte goed is? Ik heb het vlottergedeelte wel open gehad, zag er goed uit, beetje doorgeblazen maar niet gericht door dat kanaaltje. Hoe kan ik dat kanaaltje herkennen?
Dat werkt niet, luchtfilters vervangen zonder de sproeiers te vervangen. Nu krijgt hij teveel lucht en dus een te arm mengsel. Chinese filters blokkeren over het algemeen de luchtstroom, waardoor hij dan normaal rijker staat.

Zoek het topic even op van mijn XS750, daar staan ergens de sproeier maten in. Ook zou ik de carburateurs eens grondig schoonmaken als ik jou was.
 
Zoals je al aangeeft een paar posts terug,
"...met de carburateurs is niks gebeurd".

Begin er maar mee de vlotterkamers los te nemen en het binnenste schoon te maken.
Dus ook vlotter en -naald eruit etc.
 
Heren,
Gisteren heeft ie gelopen, super gelukkig mee! Ik had andere benzine kraantjes gemonteerd voor het opspuiten van de tank.
En de andere (aangepaste) nog niet terug geplaatst. Dus de standen klopten dus niet meer, dus geen brandstof.. Dom maar hij loopt!

Kan dus nu mooi bezig met de kabelboom en de M unit Blue!
Ik merk wel dat ik een probleempje heb met de eerste versnelling. Als ik het daar in druk dan pakt die hem even, tandjes poetsen..
De motor schiet een stukje naar voren, dit lijkt me niet goed voor de motor. Koppeling staat op zijn strakst.
Heb iets gelezen over een veel voorkomend probleem bij de 2de versnelling, maar dit is in de 1ste.
Weten jullie wat dit kan zijn?

Daarnaast begon de heatstrap flink te roken, is dit normaal voor de eerste keer?

Kan ik geen remvloeistof in mij achterrem krijgen door te trappen. Iemand tips?
 
Eerste reactie over je koppeling, klinkt als een afstellingsprobleem. Een tweede versnellingsprobleem is heel anders bij deze fietsen.

Heatwrap rookt en stinkt bij de eerste keren (niet uit ervaring, maar van horen zeggen 😉).

Remvloeistof, werkt je rempomp wel ? Verse remleiding ? Of eentje die aan het vergaan is ?

Succes
 
Glasvezelband stinkt en rookt de eerste 500 km, en telkens als het na natworden weer moet drogen...hoort erbij.
Is je rempomp en -leiding nog goed?
 
Laatst bewerkt:
Heren, hartelijk dank voor de vorige tips.
Motor loopt met elektronica. Nu heb ik volgende week mijn Verkeersdeelname examen, dus als ik dat haal hoor ik er echt bij!
Maar er zijn nog een aantal zaken wat ik daarvoor moet afhandelen zodat ik 'zorgeloos' de weg op kan.
1) Ik ben erachter gekomen dat mijn achterschokbrekers niet stug genoeg zijn. Tijdens mijn testrit is de band tegen de LED achterlicht loop gekomen die ik wellicht iets te dicht boven mijn achterwiel heb gelast. Opnieuw beginnersfoutje denk ik maar moet ik nieuwe achterschokbrekers kopen of kan ik op een slimme manier de veren stugger maken? Ze staan al op het hoogst.
2) Mijn kenteken zit er nog niet op. Hoe hebben jullie dit gedaan? door mij LED achterlicht loop is het ook niet mooi om daar de kentekenplaat aan te bevestigen. Dus ik zit aan de zijkant te denken, hebben jullie hier zelf iets voor 'gefabriceerd' of is hier is voor op de markt?
3) Ik heb een gel accu 12 volt 5Ah gekocht, maar deze lijkt nu al kapot. Dit kan door het testen van mijn M unit Blue komen of kan dit door een andere manier komen? Wil als eerste straks even mijn auto accu erop aansluiten en kijken of mijn spanningsregelaar goed werkt. Wanneer de motor loopt moet ik op de accu tussen de 13,2 en 15 meten toch? Mits de accu vol is...

Alle hulp is welkom, het is volgende week nml weer om te rijden :P
 
Heren, denk dat ik het gevonden heb...
De spanningsregelaar gaf geen 14,5 volg. Vanaf de dynamo kwam geen 80 volt, De 3 witte draden vanaf de dynamo richting de spanningsregelaar maken kortsluiting in de dynamo. Zie foto hieronder...

1403336


Dit lijkt me niet helemaal goed, wat kan de schade zijn? En wat de oplossing?
Gewoon de 3 draden van elkaar isoleren, of is dat te kort door de bocht?
 
De draden van de dynamo kun je alleen hard solderen, dus niet mogelijk met simpele soldeerbout en tin.

Gewoon krimpkousen erom.
https://www.rdae.nl/montagemateriaal/krimpkous/
De koppers draden in de dynamo hebben een speciale coating. Het lijkt misschien blank koper, maar ze zijn geïsoleerd. Heb je weerstand gemeten?
 
Laatst bewerkt:
Weerstand tussen de draden moet 0 zijn toch?
Sorry, iets te snel geantwoord. Elektronica is niet mijn sterkste kant... Gisteren even opnieuw gemeten.
Tussen 3x witte draden is 0,4 0,4 en 0,4 bij 200ohm op de multimeter, dus gewoon 0,4 Ohm toch?
Veldspoel; Tussen de groene en bruine draad zit 4,0 bij standje 200ohm, dus ook gewoon 4,0 Ohm?
F5E67905-B2DA-4A6C-8333-D290D99AA6D4.png

Wat nu? Moet het dan aan de SR liggen?

Heb trouwens ook een 12v 5Ah accu ipv de originele, een m unit Blue en ik gebruik alleen de kickstarter.
Nieuw accu, gemonteerd en had 12,3 volt.
Gisteren starte hij in 1x maar bij bij gasgeven sputterde die tegen en na ca 30 seconden viel ie weer uit. Toen had ie 12,15 volt kon ik hem niet meer starten.

Iemand tips?
Kan vanmiddag mijn rijbewijs ophalen en wil graag een stukje rijden
 
Je hebt de veld- en statorspoelen nu doorgemeten, dat ziet er allemaal ok uit. Maar nu moet je ze ook nog eens meten t.o.v. de massa van je motor, zoals al aangegeven door @F2ride2001 . Op die manier kun je er achter komen of ze kortsluiting maken, waardoor er geen spanning zal kunnen worden opgewekt.

Hoe het systeem van de XS werkt:
- De spanningsregelaar bepaald welke stroom er door de veldspoel gaat, minder toeren -> meer stroom, meer toeren -> minder stroom
- De stroom door de veldspoel bepaald welke spanning er wordt opgewekt door de alternator/dynamo
- De gelijkrichter zet de wisselspanning uit de alternator/dynamo om in een gelijkspanning rond een 14V ongeveer
- De spanningsregelaar kan de uitgangsspanning van de gelijkrichter ook meten en op basis hiervan de stroom door de veldspoel bijregelen

Afhankelijk van het model zijn de gelijkrichter en spanningsregelaar apart (t/m model D), vanaf dan is het 1 module (model 2D en recenter). Bij de eerste van de twee, met losse spanningsregelaar, is het mogelijk om de regelaar af / bij te stellen, bij het latere model niet meer. Die van jouw is van 77, en als ik naar het kontje kijk zou het volgens mij een D-model moeten zijn (contactpuntonsteking, etc.).

Voor zo ver ik weet is een XS perfect te starten zonder een werkende alternator, zolang er maar genoeg "peut" in de batterij zit. Belangrijk bij de ontsteking is vooral dat de spanning hoog genoeg is (boven de 10V tijdens het starten, dus niet rustspanning), zeker bij de XS'en zonder contactpunten om een goede vonk te krijgen. Wat doet je M-unit met de spanning als je het contact op zet?

Wat betreft de problemen die je hebt, daar is altijd het standaard stappenplan op toepasbaar:
- Vonk: zoals aangegeven, zeker zijn dat er genoeg voltage is bij het starten, verder ook bougies er even uithalen, schoonmaken, kicken met de bougie tegen het blok om te kijken of je vonk hebt.
- Benzine: zien dat je carburateurs goed schoon zijn (je schreef dat je ze had "schoongemaakt", maar daar verstaat niet iedereen hetzelfde onder) en dat de afstelling enigszins in orde is. Vlotterhoogte ook zeker niet vergeten te controleren! Je begon met Chinese rommelfilters, nu zitten er andere (schuim) filters op, maar ik lees nog altijd niets over andere maten sproeiers of dergelijke.
- Lucht: nakijken of hij nergens valse lucht trekt.

Als je zegt dat hij eerst wel wilde starten, sputterde bij het gasgeven en dan na 30 seconden uit valt, dan denk ik aan volgende opties:
- Te lage spanning -> Vonk kan niet opgewekt worden bij hogere toerentallen
- Slechte afstelling carburateurs -> Te rijk (beperkende luchtfilters) waardoor de bougies nat slaan, of te arm (ploffen, etc.), niet synchroon, etc.
- Verkeerde afstelling van de onsteking
- Benzinekraan niet open gezet / loopt niet door -> Zit er benzine in de vlotterbakken?

Je hebt verschillende problemen zo te lezen, die niet persé allemaal met elkaar te maken hebben :)
 
Big thanks @theredone51! Hier kon ik mee verder en alleen maar goede info*O*
Bepaalde info wist je nog niet..
Afgelopen week liep mijn motor prima! Had een nieuwe accu erop gezet. Dus een testrondje, reed prima. 2 km, korte stop(10 min) 1,5 km, na nog een 10 min stop starte hij al moeizaam, maar ging aan. 1,5 km en toch nog een stop gedaan, van 20 min. Daarna kon ik hem niet meer starten meerdere malen geprobeerd. Heb hem laten staan, volgende opnieuw geprobeerd en toen stattte hij na 2x kicken. Ik dacht dat of, accu probleem of een probleem in het laadcircuit.
Na terugkomst kon ik de accu niet meer opladen.

Nieuwe accu aangeschaft en het laadcircuit controleren.
Gisteren dus 30 sec lopen en daarna niks meer. Met nieuwe accu(5Ah).

Vandaag eerst even de weerstanden gemeten.

Bruin en massa 0 ohm, groen en massa 4,0 ohm. Dus bruin maakte kortsluiting!

Brruine draadje zat idd tussen het deksel en maakte daardoor kortsluiting. Opgelost! Opnieuw Dynamo dicht.
Bruin en massa geen connectie, groen en massa geen connectie. Tussen bruin en groen nog gewoon 4ohm
Weerstand tussen fasen en massa is allemaal rond de 600 ohm

Opnieuw starten, autoaccu 12,5 volt (52Ah)
1x weer hetzelfde, tegensputteren. Daarna opnieuw niet meer starten.

Op contact(met m-unit) vliegt ie naar 12,2 volt.
Bij kicken zakt niet niet verder af als 12,18 volt.
Wat is er gebeurd dat ie nu niet meer loopt?
Vind het heel raar want vorige week liep ie prima!
Kan ie lopen zonder spanningsrichter aangesloten en dan met een auto accu?
 
Terug
Bovenaan Onderaan