Yamaha XS750 corona project

Thijssie90

Rookie
3 jan 2017
16
1
Alkmaar
Jaren geleden een keer gekocht en meteen mee naar huis gereden. Al vrij snel had ik het geniale idee om hem optisch helemaal te veranderen en daarbij de electronica losgehaald. Met een spanningsboog van een konijn belandde de XS al snel in de hoek. Tijdens deze saaie dagen van Corona wil ik het project graag weer oppakken, alleen loop ik helemaal vast op de electronica. Het is een XS uit 1977 met elektronische ontsteking. Ik heb destijds eens een niet verknipte kabelboom gekocht zodat ik alle originele stekker gemakkelijk kon aansluiten. Nu alles aangesloten te hebben is er totaal geen teken van leven........en ja, de accu is nieuw en getest;)
Ik heb al meerdere keren het stroom schema erbij gepakt om alle draden nog eens netjes te volgen, maar volgens mij zit er nogal een verschil in schema's en draadbomen.

Alles van een motor is geen enkel probleem, maar qua electronica ben ik echt een dummy:( Hopelijk is er iemand op het forum die het tegenovergestelde is en mij hiermee kan helpen. Hieronder het project wat ik nu eindelijk ga oppakken en hopelijk doorpakken! Zodra ik de electronica te pakken heb kan ik jullie meenemen in de rest van het project:)




Groetjes Thijs
 

Bijlagen

  • 4dc3051a-f2c9-4228-9e3a-9aa08bffef05.jpg
    4dc3051a-f2c9-4228-9e3a-9aa08bffef05.jpg
    230 KB · Weergaven: 6
  • 7089e91e-f7ed-48e2-8447-5031c3caba48.jpg
    7089e91e-f7ed-48e2-8447-5031c3caba48.jpg
    207,1 KB · Weergaven: 10
  • 8dd2f99e-692a-478c-a442-85deb47c439b.jpg
    8dd2f99e-692a-478c-a442-85deb47c439b.jpg
    154,6 KB · Weergaven: 6
  • 43b4f3eb-c2b9-4ff5-a01c-3285700ce07f.jpg
    43b4f3eb-c2b9-4ff5-a01c-3285700ce07f.jpg
    162,1 KB · Weergaven: 11
Het betreft geen originele Yamaha ontsteking. Motor was ooit uitgerust met 3 contactpunten, elke cilinder zijn eigen ontsteking (en kleur draad). Weet niet hoe eea exact zit, maar een foto van het punt waar de ontsteking zijn signaal pakt (achter het deksel aan de linkerzijde van het blok) kan verhelderd werken. Daar zit ook de mechanische vervroegde (tenminste bij de originele ontsteking zowel punten als elektronisch).

Succes
 
Zoals Wim al aangeeft; deze Newtronic (Pirhana) ontsteking is aftermarket.
Een triple uit '77 heeft contactpunt ontsteking, pas vanaf modeljaar '78 kwam een electronische unit.

Het niet hebben van een vonk geeft aan dat er iets niet of verkeerd aangesloten zit.

Zo hoort een Newtronic unit aangesloten te zijn :

https://manualzz.com/doc/9230945/newtronic-electronic-ignition-installation-instructions
Alkmaar ligt helaas aan de verkeerde kant van het land...🤪...
anders wipte ik wel effe an
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerst suf staan staren naar alle bedrading. Ik ben eerst maar al het omhulsen van de bedrading aan het afhalen aangezien ik op een eind toch sommige bedrading weg ga laten. Bij het zekeringskastje zat er onder de isolatietape/omhulsen een draad wel eigenlijk aangesloten had moeten worden. Na deze weer aangesloten te hebben en ik op de startknop drukte.....werkte het:):)

Eindelijk leven in de brouwerij. Vervolgens ben ik de juiste draden gaan zoeken voor de verlichting.
De knipperlichten kon ik niet zo opsporen met het meetapparatuur, maar ik kan mij herinneren dat deze het pas doen als er verlichting op sit aangesloten......of ik heb het mis:p

Hopelijk aankomende vrijdag de motor weer voor het eerst starten!
 
Knipperlichten werken ook zonder draaiende motorblok. En knipperlichten is gewoon goed uitzoeken en meten.

Weet je of de knipperunit werkt. Zeker oudere kunnen de geest hebben gegeven.

Er zijn van de XS triple best elektra schema’s te vinden.
 
Knipperlichten werken ook zonder draaiende motorblok. En knipperlichten is gewoon goed uitzoeken en meten.

Weet je of de knipperunit werkt. Zeker oudere kunnen de geest hebben gegeven.

Er zijn van de XS triple best elektra schema’s te vinden.
morgen kan ik er weer aan werken en ga ik eens kijken hoe ver ik kan komen. Ik zal de tank en het zitje eens monteren om zo een beter beeld te geven. Nu ziet het ook maar een beetje hopeloos uit:p
 
Weer lekker bezig geweest met de XS en bepaald welke onderdelen ik allemaal wil gaan aanschaffen.
Qua electronica zorg ik dat alles weer fris en netjes is, om zo storingen te voorkomen. Nieuwe zekeringskastjes etc.
De achterkant ga ik zo ''clean'' mogelijk te houden door bekende ''loop'' aan het frame te lassen zodat alle verlichting hier direct in zit.

Heeft er iemand nog tips voor de benzine kraan? Ik heb nu nog de originele maar een traditionele welke niet op vacuum werkt lijkt mij prettiger.

zo met de tank en het zitje ziet het er meteen al veel beter uit:)
 

Bijlagen

  • thumbnail_Image (1).jpg
    thumbnail_Image (1).jpg
    144,3 KB · Weergaven: 4
  • thumbnail_Image (2).jpg
    thumbnail_Image (2).jpg
    144,4 KB · Weergaven: 4
  • thumbnail_Image.jpg
    thumbnail_Image.jpg
    135,8 KB · Weergaven: 4
Kranen simpelweg ombouwen door het binnenwerk om te wisselen; dus de linkerkraan voorzien van het binnenwerk van de rechterkraan en vice versa.
Wel even controleren na ombouw!.
Kans bestaat dat je nu geen reserve-stand meer hebt.
Niet vergeten de vacuüm leiding aan de kop af te doppen.
De Yamaha heeft al een dopje op de middelste kop aansluiting, dus kwestie van twee dopjes erbij kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan