Yamaha XS750 schuurvondst project

17 sep 2019
7
4
Hallo forumleden!
Dit is mijn eerste post op het forum. Super leuk om te zien hoeveel motorliefhebbers hier samenkomen.
Kort over mij: ik sleutel samen met mijn vriendin als hobby aan oldtimermotoren en we maken hier YouTube videos van.
Het motorvirus is mij met de paplepel ingegeven en ik besmet hier graag andere mensen in mijn omgeving mee, hèhè.

Afgelopen weekend zijn we met onze aanhanger Nederland doorkruist om een gestrand Yamaha XS750 project op te halen.
Het leek ons mooi om dit project met jullie te delen en ervaringen uit te wisselen met andere enthousiastelingen.
We hebben het plan om de motor om te bouwen tot caféracer. Maar allereerst hebben we onze handen vol aan het opbouwen van het motorblok.
De vorige eigenaar is begonnen met het reviseren van het motorblok maar is er niet aan toe gekomen dit af te maken.

Op ons kanaal zijn ook andere projecten te zien (waaronder een Honda Nighthawk en een andere XS750), mocht iemand het leuk vinden om te zien.
We zijn benieuwd wat jullie van het project vinden en of er meer Yamaha XS750 enthousiastelingen op dit forum actief zijn.

Van alle werkzaamheden maken we video's 8-)
Leuk om te volgen? Abonneer!

We zullen de video's en vorderingen ook in dit topic posten.
Via YouTube zijn de eerste beelden te zien:
 
Leuk! Ben benieuwd hoe de vorderingen gaan. Ik en nog enkele anderen hier hebben veel ervaring met de XS750 dus je kan altijd dingen vragen, ook in het centrale XS750 topic
Ik zie dat je er nog een hebt, en daarover zegt dat je er een caferacer van wil maken.
Ik zou dat niet doen; maak van deze laatste maar een caferacer, die andere is mooi origineel en in tact, en die worden alleen maar meer waard!

mooi ook die zwarte kleurstelling. Is de tank nog netjes? Zo ja, niet overspuiten hoor :+ zijn/worden geld waard!
 
Lijkt wel reclame om meer YouTube hits te krijgen..🧐
ik zag het bericht net ook voorbij komen in een verkoopgroep op Facebook dus je zou wel eens een beetje gelijk kunnen hebben

Lex, 'een beetje' reclame is niet zo erg maar maak het niet te gek he?! ;)
 
Leuk! Ben benieuwd hoe de vorderingen gaan. Ik en nog enkele anderen hier hebben veel ervaring met de XS750 dus je kan altijd dingen vragen, ook in het centrale XS750 topic
Ik zie dat je er nog een hebt, en daarover zegt dat je er een caferacer van wil maken.
Ik zou dat niet doen; maak van deze laatste maar een caferacer, die andere is mooi origineel en in tact, en die worden alleen maar meer waard!

mooi ook die zwarte kleurstelling. Is de tank nog netjes? Zo ja, niet overspuiten hoor :+ zijn/worden geld waard!

Leuk te horen! Ik zal het forum in de gaten houden en er zullen ongetwijfeld nog punten zijn waar alle ervaring welkom is.
Het was inderdaad het plan om de eerste XS750 om te bouwen naar een caféracer maar door de goede staat hebben we besloten deze zo te laten.
Vandaar het nieuwe project 8-)

De tank in zwarte kleurstelling is niet in slechte staat maar heeft wel wat kleine roestplekjes.
Eventueel tips om hier iets mee te doen?
 
ik zag het bericht net ook voorbij komen in een verkoopgroep op Facebook dus je zou wel eens een beetje gelijk kunnen hebben

Lex, 'een beetje' reclame is niet zo erg maar maak het niet te gek he?! ;)

@martijn76 Uiteraard deel ik het project graag met veel enthousiastelingen maar puur hobbymatig.
Ik zal het in de gaten houden. En uiteraard komen nieuwe updates op deze pagina.
 
De tank in zwarte kleurstelling is niet in slechte staat maar heeft wel wat kleine roestplekjes.
Eventueel tips om hier iets mee te doen?
Misschien kan je wat foto's plaatsen?
Als het niet teveel is zou ik zeggen dat het 'patina' is wat bij de motor hoort? Als het te erg is evt bij (laten) spuiten (met 2K lak want komt in aanraking met benzine).
Anders de roest oppervlakkig verwijderen met roestverwijderaar (niet schuren oid) en dan in de wax zetten of zo.
 
Dat kan ook wel een idee zijn. Voor zover ik kan zien, is de roest redelijk oppervlakkig.
@Haga-San Ik heb je XS topic ook al even doorgekeken. Mooie machines blijven het.
Ik zag dat je een tank vanbinnen gecoat hebt, hoe heb je dit aangepakt?

20190918_165938.jpg
 
Dat kan ook wel een idee zijn. Voor zover ik kan zien, is de roest redelijk oppervlakkig.
@Haga-San Ik heb je XS topic ook al even doorgekeken. Mooie machines blijven het.
Ik zag dat je een tank vanbinnen gecoat hebt, hoe heb je dit aangepakt?
Zie dat er toch wel eea aan roest op het tankje zit. Zit dit achter de blanke lak of is het er doorheen?

Het coaten; hierover zijn al hele topics vol geschreven en voor- en tegenstanders van allerlei methoden, zoals gebruikelijk :P maar zoals altijd moet je dat soort info een beetje filteren.
Ik zou Tank Cure gebruiken,.
Er is flink wat roest in je tank? Anders moet je uberhaupt niet coaten. Beter niet, alleen als het "geen optie meer is, niks te doen".

Eerst materiaal om de tank af te dichten zoeken. Tankdeksel, propje in ontluchting/overloop etc, gat van de kraantjes.
Je kan bijv plastic tussen de tankdop plaatsen en dicht doen, af tapen, etc. Als het maar goed dicht is.
Ik had 2 oude schroot-benzinekranen "op geofferd", maar plastic er tussen kan ook.

Dan goed ontroesten. Dat is niet zo moeilijk; roestverwijderaar met water, citroenzuur, electrisch, allerlei opties maar de roest eruit gaat vrij makkelijk vrij goed.

Wat niet zo goed omschreven is is "wat dan".
Wat heel belangrijk is is dat je je tank SNEL droogt, zodat dus het laatste vocht eruit is, en de tank niet al oranje ziet van de vliegroest voordat hij droog is. Want als je het 10 minuten laat liggen heb je dat al!
Dus, met een fohn/verfstripper oid. (met beleid, zoals altijd..)

Dan zorgen dat je je coating gemixt en klaar hebt staan. Die moet er in en dan moet je zorgen dat de coating overal goed raakt, dus de tank in alle kanten langdurig roteren.
Uiteindelijk als het overal zit wil je het overtollige eruit hebben, want je wil geen te dikke lagen....
Dat is ook nog best een uitdaging.
Dan is het zaak een goede positie te kiezen om je tank neer te leggen om te drogen.
Wat dan de onderkant is, daar komt (mogelijk) wat naar toe gezakt en krijg je, als er nog wat overtollig in zit, een dikkere laag.
En een te dikke laag is eerder problemen, dus dat wil je misschien niet onderin je tank.

Er zijn vast nog mensen die het nog veel beter weten :+ of aan kunnen vullen, ik ben ook geen expert, gewoon een 'gebruiker' met wat ervaring erin.

Je hoort allerlei horror verhalen over loskomende coatings, compatibiliteit met moderne benzine etc maar Tank Cure claimt een goede coating die tegen de huidige benzines kan.
Zowieso raad ik benzinefilters aan en het gebruik van (minimaal) euro 98 benzine in oudere motoren...

Succes!!
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

De roest is door de blanke lak. Ik twijfel nog een beetje wat ik ermee ga doen.
Ik zou wel graag de originele kleurstelling/stickers van de tank behouden.

Wat betreft het coaten is het dan misschien toch beter het zo te laten.
Opzich is de tank niet heel slecht van binnen maar je ziet wel wat lichte roest.
Ik zal de tank wel goed schoon moeten maken, er zit flink wat rommel in.

Helaas ben ik door de drukke week nog niet verder met het project.
Al wel flink wat projecten bekeken en inspiratie opgedaan.Ik laat het weten als er een update is 8-)
En uiteraard zijn in de tussentijd alle ideeën/tips/tricks welkom.
 
Update afgelopen tijd
Afgelopen weekenden hebben we niet stilgezeten. De eerste stappen zijn gezet en we zijn begonnen met het schoonmaken van het blok, dat na een lange tijd zonder aanbouwdelen in een schuur te hebben gestaan, flink wat rommel had verzameld. Denk aan zand, stof en andere ronddwalende ellende. Naast het schoonmaken hebben we een selectie gemaakt van de onderdelen die we gaan gebruiken (in de kratten en emmers die bij het projecten zaten bleken meerdere XS750 blokken te zijn ondergebracht).Door de grote hoeveelheid extra onderdelen bij het project was het bij-elkaar zoeken van de juiste delen nog een puzzel op zich. Maar na eenmaal een duidelijk beeld te hebben van de benodigde delen hebben we een aantal delen gelijk onder handen genomen en hier uiteraard weer een filmpje van gemaakt. Dat ik ook weer graag met jullie deel.

Vraag ontsteking
De volgende stap van het project is het terugbouwen van alle motordelen. Ik zit hier nog wel met een vraag. Er zitten namelijk twee types ontstekingen bij. Eén ontsteking met contactpuntjes en een zonder. Weet iemand of deze simpel uitwisselbaar zijn? Of welke aanpassingen er nodig zijn om de ontsteking zonder puntjes te monteren? Alle tips of ideeën zijn welkom!

Filmpje van de werkzaamheden:

Filmpje van de zelfbouw werktafel die we hebben gemaakt voor het project:
 
Update afgelopen weekend:
We komen steeds verder met het opbouwen van de motor en aanbouwdelen.
Buiten wat kleine problemen met de lak zijn we nog geen verassingen tegengekomen gelukkig.

Heeft iemand hier ervaring met het monteren van de nokkenasketting? Ik heb de ketting al deels gemonteerd maar verwacht dat de ketting eerst gebroken moet worden. Mocht iemand tips hebben, hoor ik het graag.

Hierbij ook het nieuwe filmpje 8-)
 
Wat soms ook help met monteren van de nokkenasketting is om de spanner er even af te halen waardoor je ketting een stuk meer ruimte krijgt
 
Terug
Bovenaan Onderaan