Yamaha XSR 700 900 FASTER SONS

Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe bike en ik werd heel blij bij het zien (en horen) van de XSR900.

Maar ik zie 'm op de officiële Yamaha site niet meer staan. Weten jullie of het 2021 model nog moet komen of dat het klaar is voor deze motor in NL?
Xsr900 had nog euro4 motor.
Mag dus niet meer verkocht worden en is uit productie.
Zou normaal wel terugkeren met een euro5 motor.
 
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe bike en ik werd heel blij bij het zien (en horen) van de XSR900.

Maar ik zie 'm op de officiële Yamaha site niet meer staan. Weten jullie of het 2021 model nog moet komen of dat het klaar is voor deze motor in NL?
Vanwege euro 5 kon Yamaha kiezen voor een aangepast model of ermee stoppen. Ik vrees voor het laatste.
 
Maar ik hoop op t eerste... B|
Kan er ook weinig over vinden.

Nou net de motor in een lange zoektocht waar ik echt vrolijk van werd :]
 
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe bike en ik werd heel blij bij het zien (en horen) van de XSR900.

Maar ik zie 'm op de officiële Yamaha site niet meer staan. Weten jullie of het 2021 model nog moet komen of dat het klaar is voor deze motor in NL?
Nieuw model xsr was er (nog) niet door de Euro5 normen . Hopelijk komt deze nog maar vrees er voor.
Met wat geluk kan je nog een overjaarse nieuw kopen of een leuke 2dehands.
 
MT09 is al upgedate.
Misschien dat ze een XSR versie voorzien.
Of dat lukt, geen idee; de mT09 heeft ook een nieuw frame.
 
Vorige week van de Yamaha dealer te horen gekregen dat de XSR900 geen euro5 heeft, dus nieuw wordt hij niet meer verkocht.
Vanwege euro 5 kon Yamaha kiezen voor een aangepast model of ermee stoppen. Ik vrees voor het laatste.
Ik heb er wel vertrouwen in dat ze een geupdate versie zullen maken, aangezien ze de MT-09 een update gegeven hebben. Nieuwe frame en nieuw motorblok (889cc ipv 847cc) zijn de voornaamste aanpassingen. Persoonlijk verwacht ik hem wel pas in 2022, aangezien de meeste aankondigen intussen al wel gebeurd zijn.
Als je goed zoekt, vind je misschien nog een dealer die het 2020 model op stock heeft.
 
Goedemorgen!

Nu ik alweer een tijdje op de Tiger 855 rondrij begin ik toch weer om me heen te kijken naar een andere motor. Ik heb de Tiger gekocht toen ik nog 150+ km per dag reed en voornamelijk op de snelweg reed maar dit is al tijden niet meer het geval. Ik rij nu voornamelijk kort woon-werk, wat binnendoor wegen en korte trips naar vrienden of de stad. Uiteraard rij ik ook nog wel op de snelweg en heb ik nog steeds plannen voor een meerdaagse trip.

De XSR heeft op dit moment mijn interesse en ik heb de dealer al een bericht gestuurd voor een proefrit op zowel de 700 als de 900 om te kijken welke van de twee het beste bij mij past. Het uiterlijk, de mogelijkheden en de toch wel krachtige motor die erin zit maakt het een ontzetend veelzijdige motor waar ik hopelijk nog wel even mee vooruit kan.

Ligt het aan het tijdstip van het jaar of is er iets anders aan de hand waarom de prijzen van tweedehands XSR-en boven of tegen de nieuwprijs liggen?
 
Zoals hierboven vermeld, is er geen 2021 model van de XSR900 door gebrek aan Euro 5. Dus ik vermoed dat dit iets met vraag vs aanbod te maken heeft.
 
Ja dat had ik ook gelezen maar dit staat op de website van de dealer onder de 2021 prijzen:

Sport Heritage

XSR700 / XSR700 35 kW€ 8.999
XSR700 Xtribute€ 9.999
XSR900€ 11.399
XSR900 SP€ 11.599

Komt er dus eigenlijk op neer dat het nog even afwachten is en hopen dat er snel een nieuw model uitkomt waardoor de 2e hands prijzen weer wat schappelijker worden.
 
Euro 5 is door Corona met 1 jaar uitgesteld. Oorspronkelijk was het op 31/12/2020 gedaan ,met januari 2021 nog mogelijkheid voor inschrijving voor een vooraf vastgesteld aantal motoren per merk.
De inschrijvingsperiode is nu verlengd.
Maar een aantal merken heeft hun euro-4 modellen al geschrapt; zoals FJR1200, XSR900, Harley Sportster range,...

Misschien is de nieuwe XSR als die uitkomt zo lelijk als de nacht en worden de tweedehandse nog duurder ;)
De 2 op 2dehands in BE zitten toch lager qua prijs.
 
De nieuwe zijn in België ook nog goedkoper. Maar de Nederlandse prijzen liggen altijd wat hoger dach tik.
XSR700€ 8.299
XSR700 XTribute€ 8.799
XSR900€ 10.299

Ik vrees ook dat de nieuwe XSR900 wat minder mooi gaat zijn. Als je kijkt naar de nieuwe MT-09... De oude frame vond ik juist één van de mooiere dingen aan de moto! :)
 
Met een retro model heb je niet zo snel het probleem dat de styling van je motor iets van eergisteren is. Dat is namelijk de bedoeling.
 
Ik heb de mijne 2dehands gekocht voor 7000 euro hier in Belgie. (Ergens in Wallonië)
De prijzen tegenwoordig schieten wel omhoog, scheelt ool dat ze nieuw niet meer gemaakt worden, eigenlijk is het een beetje een collectors item geworden 😅
Blijft voor mij toch de leukste motor die ik al gehad heb. Enkel rustig cruisen is er meestal niet bij, het blokje wilt altijd maar meer en spelen 🙈

Piccie erbij van men vorige ritje:
20210425_134907.jpg
 
Ik heb vandaag een proefrit aangevraagd voor de XSR700. De 900 hebben ze niet op voorraad i.v.m. leveringsproblemen. Wel kon de dealer mij vertellen dat er een Euro5 model aankomt en dat deze eind dit jaar / begin volgend jaar op de markt gaat komen.

Ik zal nog ergens anders een 900 proberen te vinden om daar ook op te kunnen rijden maar ik verwacht dat een 700 voor mij prima is. Meer vermogen heb ik echt niet nodig maar ben wel benieuwd wat het verschil is tussen de 2 of 3 cylinder versie en of rijden op de snelweg echt zo beroerd is op de 700 als ze zeggen.
 
Ik heb vandaag een proefrit aangevraagd voor de XSR700. De 900 hebben ze niet op voorraad i.v.m. leveringsproblemen. Wel kon de dealer mij vertellen dat er een Euro5 model aankomt en dat deze eind dit jaar / begin volgend jaar op de markt gaat komen.

Ik zal nog ergens anders een 900 proberen te vinden om daar ook op te kunnen rijden maar ik verwacht dat een 700 voor mij prima is. Meer vermogen heb ik echt niet nodig maar ben wel benieuwd wat het verschil is tussen de 2 of 3 cylinder versie en of rijden op de snelweg echt zo beroerd is op de 700 als ze zeggen.
Ik heb nooit op een 700 gereden, maar ik weet wel dat het een hele andere motor is dan de 900. Ik denk dat er geen boutje gelijk is.
 
Ben zelf van een Aprilia Shiver naar een XSR700 gegaan. Geen moment spijt van. De 700 verraste me echt qua handling en souplesse. En snelweg rijden is sowieso saai.
 
Ik wou een 700, heb al dat vermogen niet nodig, tot ik er ging opzitten. Werkte niet voor mij.
 
Dit weekend heb ik me bezig gehouden met m'n 900 z'n poep te kuisen (:+).
Heel tevreden met het resultaat!
 

Bijlagen

  • InkedIMG_20210502_120513_LI.jpg
    InkedIMG_20210502_120513_LI.jpg
    645,9 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20210502_120615.jpg
    IMG_20210502_120615.jpg
    698,6 KB · Weergaven: 33
Vandaag twee proefritten gereden. Wat een verschil en niet alleen in motor.

Vanmorgen eerst de 700 bij RB Motoren in De Bilt. Motor stond netjes klaar, goede uitleg, en kreeg ruim de tijd om te kunnen rijden. "Ga lekker rijden joh, uurtje, anderhalf uur, kijk maar". Bij terugkomst netjes opgevangen, vragen beantwoord en gelijk even de mogelijkheden voor het inruilen van mijn huidige motor bekeken. Helemaal prima.
Dan het rijden. Het is even wennen aan de twee cylinder. Zeker in het begin bokt het een beetje maar als je dat gewend bent dan rijdt het echt wel prima. Lekker vlot, eigenlijk overal wel genoeg vermogen en het zat ook nog wel goed. Het was een tribute variant maar het stuur mag van mij nog wel iets hoger.
Het weegt geen donder dus je gooit het makkelijk alle kanten op en het stuurt prima. Ik had niet het gevoel dat de motor bij hogere snelheden (nou ja, wat is hoog, 130-140) moeite had om op de weg te blijven. Hobbelige wegen voel je wel behoorlijk goed en het is de eerste keren even wennen in de bochten. Lekker lang kunnen rijden (meer dan een uur) en heb mij geen moment verveeld of geërgerd.

In de middag een proefrit op de 900 bij HSL Bikes in Vianen. Vorige week al gebeld en was geen probleem als het mooi weer was. Vanmorgen nog even gebeld of het goed was, was geen probleem. Bij aankomst stond de motor nog in de showroom, zat er geen prik in, waren de banden niet opgepompt en moest er nog even getankt worden. Je verwacht anders maar goed, de proefrit. Op de vraag hoe lang ik kon rijden kreeg ik het verbazingwekkende antwoord "10 minuten, kwartiertje"...uh, wat? Dat is toch geen proefrit?

Maar goed, toch even gestart en een paar keer gas gegeven in de buurt (van wat ik gezien heb best een leuke omgeving). Het gaat als de brandweer, rijdt ontzettend soepel als je even gewend bent aan de moderne techniek en het klinkt ook nog best leuk. Wel pas ik er door het standaard zadel niet zo goed op, mijn knieën komen net voorbij de uitsparingen in de tank, je raakt eraan gewend maar ideaal is het niet. Ook vraag ik mij af of ik al dat vermogen wel nodig heb. Bij de 700 geen enkele keer het gevoel gehad dat ik tekort kwam. De 900 ligt wel lekker op de weg en de bochten lijken wel iets soepeler te gaan dan bij de 700.
Bij de eerste bocht hing de spiegel er trouwens al bij als een dood vogeltje en ik had vrij snel het gevoel dat mijn snelheid niet klopte met wat de meter aangaf, dat kon kloppen aangezien het blijkbaar een import was die standaard op miles stond. Nu maar hopen dat er nergens gecontroleerd werd.

Al met al is de keuze er niet makkelijker op geworden. Beide erg leuke motoren die, naast het uiterlijk, niks op elkaar lijken. Ik denk er nog even over na maar neig nu richting de 700. Kan ook komen door de ervaringen bij HSL en de zeer korte rit op de 900 waardoor ik niet echt alles heb kunnen proberen (stukje snelweg zat er bijvoorbeeld niet in).
 
Ook vraag ik mij af of ik al dat vermogen wel nodig heb. Bij de 700 geen enkele keer het gevoel gehad dat ik tekort kwam.
Precies wat ik ook dacht toen. Dan is het de vraag of je de meerprijs voor een 900 er voor over heb. Buiten de usd vork en meer pk's niet veel verschil verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan