Yamaha XSR125

Ik vind het een geweldig geslaagd model.

Ik kijk er naar uit om deze in het echt te zien.
 
Vorige week was de Europese pers uitgenodigd in Amsterdam om de XSR125 aan de tand te voelen. Op YouTube kan je hier veel video's over terugvinden. Sommige in het Engels, sommige in andere talen.

Hier een van de filmpjes van een dame die bij het Oostenrijkse 1000PS werkt;
 
Ik heb 'm toevallig nu onder mijn kont. Ik zou eigenlijk een andere motor bij Yamaha halen, maar ik vroeg of de XSR125 al kon worden meegenomen. Toevallig waren ze net binnen (ik denk dat die uit de filmpjes richting dealers oid gaan, want die ik nu in bezit heb heeft niet meegereden bij de perstrip). Leuk ding, stuurt best volwassen. Doet me ergens ook een beetje aan de Honda Monkey 125 denken, maar dan serieuzer en beter inzetbaar, omdat je er ook nog wel de snelweg mee op kan. Kan met de Monkey ook, maar daar ga je niet heel blij van worden. Lichte koppeling, hele soepele versnellingsbak... weinig mis mee. Voorrem zou wat eerder en steviger mogen remmen en de knop van de toeter zit op een onhandige plek, net als bij de MT en andere XSR's. Je moet te ver met je duim rijken, in geval van nood moet je er direct bij kunnen. Maar goed, ik moet er nog een flink stuk mee rijden, uiteindelijk volgt nog een testverslag.
 
Ik heb 'm toevallig nu onder mijn kont. Ik zou eigenlijk een andere motor bij Yamaha halen, maar ik vroeg of de XSR125 al kon worden meegenomen. Toevallig waren ze net binnen (ik denk dat die uit de filmpjes richting dealers oid gaan, want die ik nu in bezit heb heeft niet meegereden bij de perstrip). Leuk ding, stuurt best volwassen. Doet me ergens ook een beetje aan de Honda Monkey 125 denken, maar dan serieuzer en beter inzetbaar, omdat je er ook nog wel de snelweg mee op kan. Kan met de Monkey ook, maar daar ga je niet heel blij van worden. Lichte koppeling, hele soepele versnellingsbak... weinig mis mee. Voorrem zou wat eerder en steviger mogen remmen en de knop van de toeter zit op een onhandige plek, net als bij de MT en andere XSR's. Je moet te ver met je duim rijken, in geval van nood moet je er direct bij kunnen. Maar goed, ik moet er nog een flink stuk mee rijden, uiteindelijk volgt nog een testverslag.
Gaaf! Ik kijk er naar uit en ga straks zelf natuurlijk ook een proefrit maken.
 

1000 euro goedkoper dan de MT-125. Het is ook een beetje om te concurreren tegen de Chinese merken die dit soort motoren op de markt brengen. Met Yamaha weet je zeker dat je kwaliteit koopt en dat het over 10 jaar nog steeds goed loopt en dat er nog steeds onderdelen voor te krijgen zijn. Met een Chinees is het maar afwachten.

Dat ding loopt trouwens verdomde zuinig. Eerste keer tanken en echt vaak gas tegen de stuit, ook wel stukken snelweg met flink het gas er op, binnendoor lekker spelen etc. 1 op 39,9. Insane. Het kan dus nog zuiniger als je netjes gaat sturen en minder weegt.
 
Zit er nog korting op als je nieuw bij een dealer koopt......
Ik heb altijd en overal korting geregen ...bij aankoop !!!

Pinkpanther
 
Zit er nog korting op als je nieuw bij een dealer koopt......
Ik heb altijd en overal korting geregen ...bij aankoop !!!

Pinkpanther

Dat moet je aan de dealer vragen. Tegenwoordig zit er maar weinig marge op motoren, wat ik begreep.
Mijn ervaring is dat ze dan liever wat kleding of accessoires erbij geven of met korting geven, maar de motorprijs laten als wat het is.
 
Ik blijf het een leuk model vinden. Ik heb ook serieus overwogen zo'n motortje te kopen. Maar de dealer waar ik proefrit had aangevraagd krijgt geen demo model, omdat er nagenoeg geen markt voor is. in zijn regio. Ik mocht wel, om eens een 125 cc-tje te proberen, een van zijn andere 125 cc motoren meenemen. Hij had nog een KTM als inruil staan.

Uiteindelijk heb ik vorige week toch maar ietsjes zwaarder gekocht en ben dus voor een BMW G310R gegaan. Wie weet komt er in de XSR serie ooit nog iets van een 300- of 350 cc versie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb 'm toevallig nu onder mijn kont. Ik zou eigenlijk een andere motor bij Yamaha halen, maar ik vroeg of de XSR125 al kon worden meegenomen. Toevallig waren ze net binnen (ik denk dat die uit de filmpjes richting dealers oid gaan, want die ik nu in bezit heb heeft niet meegereden bij de perstrip). Leuk ding, stuurt best volwassen. Doet me ergens ook een beetje aan de Honda Monkey 125 denken, maar dan serieuzer en beter inzetbaar, omdat je er ook nog wel de snelweg mee op kan. Kan met de Monkey ook, maar daar ga je niet heel blij van worden. Lichte koppeling, hele soepele versnellingsbak... weinig mis mee. Voorrem zou wat eerder en steviger mogen remmen en de knop van de toeter zit op een onhandige plek, net als bij de MT en andere XSR's. Je moet te ver met je duim rijken, in geval van nood moet je er direct bij kunnen. Maar goed, ik moet er nog een flink stuk mee rijden, uiteindelijk volgt nog een testverslag.
Meestal denk ik als ik zoiets lees: "een kniesoor die daar op let", maar dit is echt een serieus probleem op mijn XSR900, en ik grijp na 14.000 kilometer nog steeds mis.
 
Ik blijf het een leuk model vinden. Ik heb ook serieus overwogen zo'n motortje te kopen. Maar de dealer waar ik proefrit had aangevraagd krijgt geen demo model, omdat er nagenoeg geen markt voor is. in zijn regio. Ik mocht wel, om eens een 125 cc-tje te proberen, een van zijn andere 125 cc motoren meenemen. Hij had nog een KTM als inruil staan.

Uiteindelijk heb ik vorige week toch maar ietsjes zwaarder gekocht en ben dus voor een BMW G310R gegaan. Wie weet komt er in de XSR serie ooit nog iets van een 300- of 350 cc versie.

G310R is ook een leuke motor en het laatste model ziet er nog net even wat mooier uit dan de eerste. Ook meer pit natuurlijk, al kan een 125cc'er daar niets aan doen. 125cc demo's zijn inderdaad lastig, er is heel weinig vraag naar. Als NL nou 125cc met het B-rijbewijs gaf, dan zag je ze overal en waren demo's volop te rijden.

Meestal denk ik als ik zoiets lees: "een kniesoor die daar op let", maar dit is echt een serieus probleem op mijn XSR900, en ik grijp na 14.000 kilometer nog steeds mis.

Het vreemde is dat ik eigenlijk in tests van Nederlandse bodem nooit wat lees over die toeter.
Maar goed, ik lees eigenlijk ook nooit wat over remschijven die te kleine gaatjes hebben, waar geen schijfslot doorheen past.
Ben ik dan de enige die op bijna autistisch niveau hier naar kijkt? Bij de XSR125 past ook niet alles. Al snap ik wel dat ze dat niet gaan testen op een persdag, want dan testen ze ook geen verbruik. Het enige is vaak dat ze het 'eerste test' noemen, maar een tweede uitgebreidere test volgt nooit. :+

Die toeter bij Yamaha, ik weet niet wie het heeft verzonnen, maar ze kunnen het beter bij de standaard houden. Die knop moet in de buurt zitten, je moet niet helemaal je hand hoeven verplaatsen, want dan hoeft het al niet meer. Er zijn dus serieus mensen die 'm hebben verplaatst naar de pass-knop, maar ook dat vereist natuurlijk even een switch in je brein. Honda heeft de boel ook omgegooid, maar dan alleen knippers en toeter, ook onhandig, maar wel beter binnen (duim)bereik.
 
Dan is ie net zo duur als de Honda Monkey 125 .....ook € 4999,-
Dan ga ik voor de Monkey..... ook maar en Toy Bike maar restwaarde is hoger vlg mij ???

Pinkpanther
 
Dan is ie net zo duur als de Honda Monkey 125 .....ook € 4999,-
Dan ga ik voor de Monkey..... ook maar en Toy Bike maar restwaarde is hoger vlg mij ???

Pinkpanther

Ik weet niet of de restwaarde hoger is. In Nederland is 125cc niet populair, dus dealers zijn er sowieso niet happig op als jij een 125cc wil inleveren. Particulier is het net wat de gek er voor geeft. Monkey 125's zie ik nooit op straat, ben er eentje tegengekomen dit jaar. Dat was de enige in 3 jaar tijd. Nu leg je met zoiets ook geen grote afstanden af, dus misschien niet zo gek dat ik ze weinig tegen kom. Dan blijven die apen in hun eigen habitat. :)

Dus ja... Monkey.. luchtgekoeld blokje met weinig pit, kan niet veilig de snelweg op, geen passagier... of een XSR125, vloeistofgekoeld blok met VVA-techniek, kan makkelijk de snelweg op, kan een passagier mee achterop...

Ik wilde ook heel graag een Monkey 125 hebben (of een MSX125, 2016 kleur: geel), maar heb nu een Yamaha NMAX155 staan voor erbij. Compleet anders, maar zo veel beter inzetbaar dan die beide motoren en ook nog eens voor minder geld. Hierbij echt meer met verstand gekocht in plaats van het hart.

Ik vind de Monkey 125 echt een supergaaf ding, maar Honda snijdt zichzelf in de vingers met de prijs, voor iets meer heb je een fatsoenlijke motor met meer cc's. Zet 'm te koop voor €2.999,-, dan gaan ze over de toonbank als zoete broodjes. Maar goed, Honda zal wel marktonderzoek hebben gedaan en daaruit zal zijn gebleken dat bijna 5000 euro de perfecte prijs zou zijn. Ik ben ook maar een simpele motorrijder.

Mogelijk dat ik in de toekomst nog eens een Monkey 125 heb staan, maar dan moet ik 'm echt voor een leuk bedrag hebben kunnen kopen. Of ik moet de loterij hebben gewonnen. :+ Het blijft een leuk ding, maar in mijn ogen voor wat je qua techniek krijgt, veel te duur.
 
Ik kwam vandaag iemand tegen op een XSR125 in Amersfoort. Aan het kenteken te zien had ie een van de demo's gekocht waarmee Yamaha reed in Amsterdam een paar weken terug. Geinig om 'm nu ook in het wild te zien. :)
 
Ik wilde ook heel graag een Monkey 125 hebben (of een MSX125, 2016 kleur: geel), maar heb nu een Yamaha NMAX155 staan voor erbij. Compleet anders, maar zo veel beter inzetbaar dan die beide motoren en ook nog eens voor minder geld. Hierbij echt meer met verstand gekocht in plaats van het hart.
Goeie zet. Wil ik ook gaan doen tzt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan