Yamaha Xt 500 Klaarmaken/Opknappen

Hallo.

@ Ed
De tank is een stalen tank die destijds opnieuw gespoten is.
Het spuitwerk is niet perfect maar zeker wel erg goed.
De tank is gelukkig helemaal niet roestig, heeft altijd benzine ingestaan.



Een paar weken voor ik op vakantie ging de Xt vast even aan zijn voorlopige nieuwe leefgebied laten wennen.



En gisteren dan toch echt begonnen.
Zakjes, tape, stift en notitieboekje bij de hand.



Om even een goed beeld te krijgen van wat er allemaal aan de motor moet gebeuren even wat onderdelen eraf gehaald.



Benzinetanken probeer ik altijd zo veilig mogelijk op te bergen.



De binnenkant van de tank is gelukkig nog heel erg mooi.



De motor was toch wel heel erg stoffig/vies dus eerst besloten alles schoon te maken.









Na het schoonmaken heb je al meteen een ander beeld ervan, en met het schoonmaken kom je ook vaak van alles en nog wat tegen wat je eerder over het hoofd hebt gezien.









En dan nog even een flinke tegenvaller.
Het viel mij op dat het tandwieldeksel niet helemaal lekker op zijn plek zat.
Dat besloot ik er even af te halen om te kijken wat daar aan de hand was.
In het verleden is er zo te zien een ketting geknapt of erafgelopen want van de 3 montage punten is er 1 helemaal af, een ander 90% eraf en weer een andere beschadigd.





Op de laatste foto is zelfs te zien dat het motorblok gespoten is nadat het carter schade opgelopen heeft....
Dit gaan we repareren maar wanneer is nog even de vraag.
Het motorblok zal er dan toch onderuit moeten.

Voor de rest niks schokkends tegengekomen, wel een flinke lijst van alle dingen die vervangen/gedaan moeten worden.
Ik zal de belangrijkste punten even opnoemen.

-Knipperlicht rechtsachter
-Remplaat voorwiel
-kentekenplaat
-accu
-achterlicht
-spaken achterwiel ( sommige krom, ontbreken er een paar )
-benzinekraan lek
-voorlamp zit geen lamp in? ( fitting ontbreekt mogelijk )
-band van het voorwiel zit er verkeerd om op
-schokbrekers lek en rubbers schokbrekers versleten/kapot
-km teller kabel ontbreekt
-gaskabels vernieuwen
-geen borgingen op de remstang naar de achterrem
-lagers voorwiel mogelijk versleten
-balhoofdlagers versleten ( stuurt niet goed )
-stuurslot ontbreekt

Dat waren de globale dingen.
Ik kom vast nog wel wat meer tegen.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Dat van die cartergaten zie je idd veel bij oudere XT's. Bij de koop wordt er niet altijd goed naar gekeken, terwijl het behoorlijk bepalend is voor de prijs.
 
Dat van die cartergaten zie je idd veel bij oudere XT's. Bij de koop wordt er niet altijd goed naar gekeken, terwijl het behoorlijk bepalend is voor de prijs.

Kan ik me voorstellen ja, en inderdaad, niet goed opgelet van mijn kant uit.
Nu zullen de kosten niet hoog liggen voor zo'n reparatie, heb wel wat kennissen die zoiets kun lassen maar het is wel een hoop werk natuurlijk.

Intussen ben ik al aan het sleutelen geweest met het balhoofd, de schalen zijn behoorlijk beschadigd dus die worden vervangen.
Gelukkig kan ik mijn onderdelen hier een km ofzo vandaan halen dus kan ik vanmiddag al weer verder met het weer in elkaar zetten van het balhoofd.
Hier komen conische lagers voor in de plaats.

Groeten.
 
Hallo.

Vandaag zijn de werkzaamheden begonnen.
Ik ben met de balhoofdlagers begonnen.

Eerst het voorwiel en de vorkpoten eruit.





De voorband ligt er verkeerd om op, die wordt er goed opgelegd en het wiel nagekeken.
De voorvork krijgt nieuwe olie, de keerringen zijn nog in goede staat.

Tijdens de demontage zag ik ook meteen waarom mijn killswitch niet werkt.



Alles uit de weg gehangen.



De balhoofdlagers waren behoorlijk versleten, de schalen vertoonde pitten en scheurtjes.



De kroonplaten zijn gepoedercoat, maar deze zijn niet goed afgeplakt waardoor er op de plekken waar geen poedercoating hoort nu wel poedercoating zit.



Toen ben ik wat onderdelen wezen halen.
- accu
- knipperlicht voor rechtsachter
- remplaat voor voorwiel
- conische balhoofdlagers
- luchtfilter
- ringetje om speling op het rempedaal op te vangen

Zo kon ik vast even vooruit.

Helaas blijkt dus dat de conische balhoofdlager setjes net niet 100% passen.
De schalen zijn een beetje te hoog waardoor alles een beetje dikker wordt en de bout niet genoeg draad heeft om alles goed aan te kunnen draaien.
Het advies was om van de onderste schaal 1,5/2 mm af te halen.
Hopelijk kan ik morgen bij een kennis van me terecht hiervoor, die heeft een vlakslijpmachine.
Of anders is er misschien wel een bedrijfje in de buurt wat nog open is ( bouwvak is hier nog niet voorbij )

Dus vanaf dat moment kon ik even niet zo goed vooruit.

Luchtfilter vast vervangen.



Onderste balhoofd lager vast op de onderste kroonplaat gezet.
Ik gebruik hier een oude lagerschaal van een Cb 750 four om het nieuwe lager op zijn plaats te tikken.



Alle componenten uit de oude remplaat gehaald en die schoon gemaakt, ingevet en weer in elkaar gezet in de nieuwe remplaat.





Het achterwiel eruit gehaald, die wordt tegelijktijd met het voorwiel helemaal nagekeken, hiervan ontbreekt een spaak en zijn er ook een aantal krom.



Achterrem nagekeken en het "heveltjë" ontdaan van het oude vet en opnieuw ingevet.





Daarnaast nog 1 vraagje.
Mijn demper is praktisch helemaal hol van binnen, wat hoort daar normaal gesproken in te zitten?
Ik kan in mijn onderdelenboek niks vinden, daarin lijkt het alsof hij wel helemaal hol hoort te zijn?

Mijn uitlaat maakt dus ontzettend veel herrie en ik wil graag terug naar het originele gepruttel.





Er zit een einddop op die met 2 bouten vastzit, de dop zit ongeveer een cm of 5-6 in de uitlaat en zit ontzettend vast.

Is dit met andere Xt uitlaten ook zo?
En wat hoort er eigenlijk in de demper te zitten?

Groeten en alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, rubber wordt hard en glad als het oud is. Voor dat je het weet ga je onderuit en ik spreek uit ervaring. Geen oud rubber meer voor mij!
Heb een paar mitas banden gekocht 39 euro per stuk. Rijdt super.

Die eindring is zeker van aluminium, dat gaat heel vast zitten in ijzer(oxideert lekker). Laten weken in kruipolie enden voorzichtig rondom kloppen of een beetje warm maken.
Dat wordt weer een mooie motor.
 
@Javawa&Hoefijzer.
Ja jullie heb ook gelijk, kan ik net zo goed meteen doen.

@ Hoefijzer, hij moet ook weer niet te mooi worden want daar heb ik de motor niet voor gekocht.
Een goed functionerende betrouwbare motor waar ik gewoon mee voor de dag kan komen is meer als voldoende.
De neiging om hem helemaal tot in het detail op te knappen voel ik wel maar daar heb ik mijn andere motors nog voor.

@ Bolski.
Zou goed kunnen, ik was er vandaag ook achter gekomen waarom hij helemaal hol is van binnen.
Achter het hitteschild kun je zien dat de uitlaat in de omtrek een keer helemaal is doorgeslepen.
Waarschijnlijk om het binnenwerk eruit te halen.
Toch maar waar eens openslijpen en weer iets van schotten of een geperforeerde pijp in maken.

Vandaag ben ik bezig geweest met de electra, behoorlijk dramatisch natuurlijk.
Hij is denk ik nog wel te redden en anders komt er een andere kabelboom in.
Komt ook wel weer goed, zou wat foto's willen uploaden maar mijn Dropbox werkt nu even niet mee.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Over dat carter met die afgebroken bevestigingen voor het kapje over het tandwiel: Dat is prima te lassen door iemand die weet wat hij doet. Ik heb destijds bij mijn XT500 exact dezelfde reparatie laten uitvoeren bij Heijden Tuning in Amersfoort. Was niet eens duur. Ik heb toen het losse carter en het kapje aangeleverd en hij heeft het toen gerepareerd door enerzijds de uitgebroken tapgaten dicht te lassen en nieuw draad in te tappen en anderzijds door er een stuk rond alu op te lassen waar hij dan weer een gat in getapt heeft.

Hier kun je het deels zien:
full
 
Over dat carter met die afgebroken bevestigingen voor het kapje over het tandwiel: Dat is prima te lassen door iemand die weet wat hij doet. Ik heb destijds bij mijn XT500 exact dezelfde reparatie laten uitvoeren bij Heijden Tuning in Amersfoort. Was niet eens duur. Ik heb toen het losse carter en het kapje aangeleverd en hij heeft het toen gerepareerd door enerzijds de uitgebroken tapgaten dicht te lassen en nieuw draad in te tappen en anderzijds door er een stuk rond alu op te lassen waar hij dan weer een gat in getapt heeft.

Hier kun je het deels zien:
[afbeelding]
Hoe reet t eigenlijk met dat lichtere vliegwiel ?
 
Onzin! Stationair kan je hier horen:


Hij liep er prima mee maar dat mocht ook wel. Echt alles was opgevoerd aan dat ding. In z'n drie klom ie nog in de ketting.
 
@Speedpphreax
Mooi gerepareerd, zo'n kettingbeschermer ga ik ook zeker nog plaatsen.
Ik wil eerst de motor even goed rijden hebben voordat ik het motorblok eruit haal.
Als ik tijden het rijden erachter kom dat er nog wat werkzaamheden aan het blok zijn kan ik die meteen doen als het eruit is om alles te laten lassen.

@Hippie en Bolski.
Bedankt, goede tip!

Vandaag eerst maar eens proberen een nieuw kabelboompje te ritselen.
De oude is misschien nog wel te redden maar er ontbreekt van alles aan.
De kabelboom is al een keer opnieuw gemaakt door iemand dus het is geen originele Xt kabelboom meer.
Remlicht ontbreekt helemaal en zelfs de kabels voor de koplamp ontbreken.
Rest is veelal beschadigd dus ik ga toch maar over op een nieuwe.

Groeten.
 
Hallo.

Afgelopen week weer het een en ander aan de Xt gedaan.
Zo heb ik de wielen helemaal uit elkaar gehaald, in het achterwiel moesten nieuwe spaken en in het voorwiel waren er ook een paar krom.

Meteen van de kans gebruikt gemaakt om alles van een nieuw verflaagje te voorzien.



Ik heb intussen een origineel achterlicht steun met nieuw achterlicht bemachtigd.
Zit alleen een beetje herstel werk aan, de steun laat ik daarna poedercoaten.



Ben ook een beetje met de electra bezig geweest, heb de oude kabelboom er helemaal uit gehaald en die vervang ik voor een nieuwe.

Ik heb ook een originele uitlaat gevonden.









Zit wel nog "wat" werk aan, maar het is beter dan niks.

Groeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan