Yamaha XT500 klinkt wat rauw (filmpje)

karma2burn

Die hard MF'er
5 apr 2010
343
0
Kopenhagen-DK
Hej!

Paar maanden terug heb ik een Yamaha XT500 uit '78 gekocht, en gelijk snel begonnen met mn motorrijbewijs. Daar ben ik nog mee bezig.

Gister het beest even gestart en een filmpje gemaakt.

Nu klinkt hij wat rauw, luister zelf:

Iemand enig idee waardoor dat komt?

Alvast bedankt!
 
Hej!

Paar maanden terug heb ik een Yamaha XT500 uit '78 gekocht, en gelijk snel begonnen met mn motorrijbewijs. Daar ben ik nog mee bezig.

Gister het beest even gestart en een filmpje gemaakt.

Nu klinkt hij wat rauw, luister zelf:

Iemand enig idee waardoor dat komt?

Alvast bedankt!
Allereerst welkom op MF
Stel je anders even voor in het
Nieuwe gebruikers

Moeilijk te zeggen, met mijn laptopgeluid, maar een XT loopt altijd wat rauw,
mij komt het geluid (muziek) niet vreemd over,
Als die tikt zou ik wel eens kleppen stelllen, moest toen best vaak(5000km)
mvg Mark
 
Duizend maal dank, heb er zojuist geschreven, mocht iemand mij kunnen helpen met de "how to" van het afstellen, heel graag!
Nokkenasketting stellen klinkt moeilijk! Moet het blok er dan af?
Fluitje van een cent. Zo makkelijk dat ik niet zou weten of we er een how to van hebben. Zorg dat je een werkplaatshandboek op de kop tikt. Zo eentje van Peters. Staat alles duidelijk in.
ISBN 90 6127 127 4

Of evt deze: http://link.marktplaats.nl/316594080
 
Laatst bewerkt:
nokkenasketting stellen gaat als volgt.
zet de krukas in de compressieslag (beide kleppen dicht) en zet het timingmerkteken op de dynamo T gelijk met het merkteken op het carter.

draai dan de dop van de spanner los.
draai de contramoer los op de spanner.

draai dan de stelmoer totdat de achterkant van de stift gelijk ligt met de achterkant van de spanner.

start dan de motor.
laat de motor stationair draaien en kijk of de stift van de spanner een klein beetje heen en weer beweegt.
als dit niet het geval is dan staat de spanner te strak.

als de stift goed staat, draai dan de contramoer weer vast.
 
zal ik dan maar weer even wat uit mijn duim zuigen?

zet de krukas weer op het TDC=bovenste dode punt in de compressieslag.
en zet het T merkteken weer in lijn met het merkteken op het carter.

in de compressieslag staan beide kleppen dicht en moet er ook een klepspeling te voelen zijn.
zoniet dan draai dan de krukas 360 graden verder.

schroef de 2 kleine dekseltjes op de cilinderkop/kleppendeksel los.
stel nu de kleppen met de boutje/moertje stelmogelijkheid.

klepspeling is bij koude motor 0,10mm voor de inlaat en 0,15 voor de uitlaat.

succes.
 
Laatst bewerkt:
Moet ik dan die voelerblaadjes onder die moer doen en dan weer vast draaien? Handvast?
Kan je daarbij, of moet de tank eraf, of het blok er onderuit?
Ik ken de 500 niet, alleen de 550 en 660. Maar ik neem aan dat het ongeveer hetzelfde is. Met een sleutel 10 kun je een moertje losdraaien. Boven het moertje steekt een vierkant stiftje uit. Deze kun je draaien en daarmee de klepspeling aanpassen. In principe werk je met meerdere voelerblaadjes. De maat dikker dan de klepspeling moet er niet meer tussenpassen, en de maat kleiner moet er eenvoudig tussenpassen. Als de klepspeling goed staat kun je de moer weer vastdraaien. Niet al te vast, ik meen iets van 10Nm. Blok kan er in blijven en tank zal er hoogstwaarschijnlijk af moeten.

Nogmaals dit gaat op voor de 550 en 660 die echt andere koppen hebben (4 en 5 kleps).
 
dank mecanico! Ik heb al wel wat sleutel ervaring maar het meest met 2 takt brommer, en sinds 2 jaar wat met een honda-kopi 4 takt blokje (à la Dax, SS, CD, Monkey)

Ik ga me even goed voorbereiden, en als het een beetje ok weer is doe ik het niet komend, maar volgend weekend.
Tips & Hints altijd welkom :)
 
dank mecanico! Ik heb al wel wat sleutel ervaring maar het meest met 2 takt brommer, en sinds 2 jaar wat met een honda-kopi 4 takt blokje (à la Dax, SS, CD, Monkey)

Ik ga me even goed voorbereiden, en als het een beetje ok weer is doe ik het niet komend, maar volgend weekend.
Tips & Hints altijd welkom :)


Ach het is min of meer hetzelfde alleen 10x zoveel inhoud *O*

Eenvoudige betrouwbare techniek, niet voor niets veel gebruikt voor ritten naar derdewereldlanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan