YAMAHA XT550 "board racer"

Project 2015/2016 #6

De meeste kennen m'n style maar bij deze nogmaals samengevat:
- Donor motor = een Yamaha
- sportief/sport maar wel ieder jaar een ander thema
- af fabriek looks
- bouwtijd +- halfjaar
- voorkeur een model van Yamaha welke maar 1 of 2 jaar geleverd is in het verleden.

Na een streetfighter, racer, caferacer, conceptracer en classicracer nu de beurt aan een boardracer (ach het moet een naam hebben want Yamaha bestond nog niet eens in de tijd van de Boardraces 1915/1920 _O- )

Waarom dan in de rubriek Streetfighters? De meeste van m'n trouwe volgers zitten hier O-) ;)

Aanschaf donor Yamaha:

[afbeelding]

En als voorbeeld van een board tracker/racer:

[afbeelding]

Had in eerste instantie weer een V-twin voor ogen en heb daar wat schetsen mee gemaakt

[afbeelding]

Tja hoe laat je nou zo'n ding er fabriek af uit zien?! Ik denk met de afwerking later.
Sowieso een Girder type voorkant en een hardtail achterkant heb ik voor ogen.

[afbeelding]

Ik wil ook een ketting aangedreven motor, trommelremmen, licht, slank met grote wielen min 21" en whitewall banden. Uiteindelijk gaat mijn voorkeur voor een eenpitter.
Vandaar de aanschaf van de XT.
Zoiets moet het gaan worden:

[afbeelding]
Tja tekenen is niet m'n ding maar zoiets moet het gaan worden.

:W op naar het voorjaar 2016


Als je in de buurt wil komen van de getoonde voorbeeldfietsen, zul je toch echt het balhoofd moeten verplaatsen van het frame dat je gaat gebruiken. (denk ik)
Het originele balhoofd zit echt veel te hoog.....
 
full


info uit de oude doos


full



of omdraaien die vork
(ff wat groter voor de details) O-)
 
Als je in de buurt wil komen van de getoonde voorbeeldfietsen, zul je toch echt het balhoofd moeten verplaatsen van het frame dat je gaat gebruiken. (denk ik)
Het originele balhoofd zit echt veel te hoog.....

Uiteraard :Y

Zit weinig origineels meer aan straks :X
Hij is nu al niet origineel meer _O-
full

full
 
blokkie beetje schoonmaken om er mee te kunnen passen en meten:

full



Olie voorraad zit in het frame. Hmmm wil dit weer toepassen. Heb er wel wat leuke ideeen over.

full


Dit zijn de veren welke in de voorkant komen. Mooi compact en instelbare demping en veerspanning ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Maarten,

Heb je voor mij wat info?
@kleine schokbrekers:
Hoh-maat?
Gatdiameter?
Maximale slag?
Buiten diameter veer?
Draaddiameter veer?

Greetz, Q
 
Hoi Maarten,

Heb je voor mij wat info?
@kleine schokbrekers:
Hoh-maat?
Gatdiameter?
Maximale slag?
Buiten diameter veer?
Draaddiameter veer?

Greetz, Q

Zal vanavond ff het een en ander meten. Jij werkt er nog harder aan dan ik :X :}

full


Heb ook al de posities van de draaipunten.
Deze week de stuurpen er eens aan knutselen.

Ook al diverse naaldlagers besteld. zowel de veren als de "grote" draaipunten lopen in de lagers. Tevens komen er vetnippels op en zijwaards wordt het met messing ringen opgevuld.
 
o en natuurlijk m'n eigen gemaakte voet steunen:

full


De zoveelste keer dat ik ze maak voor een project maar deze keer geen aluminium maar messing. Sowieso wil ik aluminium niet toepassen in dit project. Messing met grijs frame, een zwart blok en donker blauwe velgen is m'n idee nu.
De tank welke tussen de buizen van het frame valt wil ik laten beschilderen door Frank van Huid & Staal uit Hengelo...
 
Zal vanavond ff het een en ander meten. Jij werkt er nog harder aan dan ik :X :}

[afbeelding]

Heb ook al de posities van de draaipunten.
Deze week de stuurpen er eens aan knutselen.

Ook al diverse naaldlagers besteld. zowel de veren als de "grote" draaipunten lopen in de lagers. Tevens komen er vetnippels op en zijwaards wordt het met messing ringen opgevuld.


Mocht je vetnippels gaan boren/monteren, plaats die dan onderop de scharnierpunten?

Ik zag in Rosmalen een framebouwer die een drie of viertal frames ten toon had staan, waarvan één met een schitterend prachtige zwarte springer vork. Je raad het al, het ding was voorzien met van die prachtige, matgrijze, Boerenbond vetnippels er bovenop! Ziet er niet uit!
 
Laatst bewerkt:
o en natuurlijk m'n eigen gemaakte voet steunen:

[afbeelding]

De zoveelste keer dat ik ze maak voor een project maar deze keer geen aluminium maar messing. Sowieso wil ik aluminium niet toepassen in dit project. Messing met grijs frame, een zwart blok en donker blauwe velgen is m'n idee nu.
De tank welke tussen de buizen van het frame valt wil ik laten beschilderen door Frank van Huid & Staal uit Hengelo...

Frank is daar goed in :Y

Mocht je vetnippels gaan boren/monteren, plaats die dan onderop de scharnierpunten?

Ik zag in Rosmalen een framebouwer die een drie of viertal frames ten toon had staan, waarvan één met een schitterend prachtige zwarte springer vork. Je raad het al, het ding was voorzien met van die prachtige, matgrijze, Boerenbond vetnippels er bovenop! Ziet er niet uit!

Kruiswater?
 
Mocht je vetnippels gaan boren/monteren, plaats die dan onderop de scharnierpunten?

Ik zag in Rosmalen een framebouwer die een drie of viertal frames ten toon had staan, waarvan één met een schitterend prachtige zwarte springer vork. Je raad het al, het ding was voorzien met van die prachtige, matgrijze, Boerenbond vetnippels er bovenop! Ziet er niet uit!


:^


Messing vetnippels onderop.


Ik volg, mooi project :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan