Yamaha XT600 SM, is dat nou wat?

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
30.198
217
Ede (Gelderland)
www.motor-forum.nl
#1
Afgelopen weekend weer eens naar Safe V\'daal gereden.

Was al bij een klein crosszaakje geweest voor meer SM info, maar daar werd ik niet veel wijzer.

Maar goed, bij Safe staan dus 2 Yamaha XT600\'s die helemaal klaargemaakt zijn als SM. Ziet er heel leuk uit!

Zelf denk ik dat Safe ze zelf verbouwt heeft, want volgens mij komen ze zo niet uit de fabriek rollen...(een aantal monteurs bij Safe zijn SM-gek).

Maar is het nou wat? Wel 600cc (koppel!), maar standaard maar iets van 40-45pk :( .

Moet toch meer worden...dus tunen?
voordeel van die machines is, dat ze niet al te duur zijn.

Ik heb namelijk weinig zin om 20 ruggen neer te leggen voor een echte SM. (2ehands bijna niet te vinden!!)
 

GuZ

MF veteraan
4 jun 2001
12.005
1
WAT NOU! (Amsterdam-Oost)
#5
Maar goed, bij Safe staan dus 2 Yamaha XT600\'s die helemaal klaargemaakt zijn als SM.
Zelf denk ik dat Safe ze zelf verbouwt heeft, want volgens mij komen ze zo niet uit de fabriek rollen
Maar is het nou wat? Wel 600cc (koppel!), maar standaard maar iets van 40-45pk :( .
tja... probeer eerst die 40 pk\'s maar es waar te maken. Het gaat bij een SM niet om topsnelheden. Een extra peekaatje is wel lekker natuurlijk...

Die xt\'s zijn eigenbouw, yamaha levert ze niet zo.
Gebouwd door safe? BRRRrrrrrrr......

Je wilt een snelle brommer maar het mag niet teveel kosten. Vinjet dan gek dat je dan consessies moet doen?
Als je die xt gaat tunen kost dat ook weer geld.

Enne... brouwer heeft een groen duke-2 tweedehands staan (waar met gemak 50 pk aan het wiel te krijgen zijn)...
 

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
#7
Ik denk dat je niet naar pk\'s moet kijken bij zo\'n fiets. Je bent het een beetje gewoon van die (super)sports, en dat win je toch niet aan pk\'s. Waarschijnlijk ook niet aan topsnelheid :) .

XT ziet er \'leuk\' uit. Maar absoluut niet mijn type motor. Ik zou er nooit één kopen als \'mijn enige\' motor, misschien wel eens als ik geld over heb om eens lekker door het zand te baggeren... (Maar dan moet je ze niet ombouwen.)
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.193
51
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#10
Ik heb 1 zwarte XT 600 gezien bij Safe Veenendaal 3 maanden terug ofzo. In de buurt van de werkplaats-receptie. Was niet eens zo\'n hoge motor, volgens mij hebben ze \'m verlaagd, maar als je die bedoeld; die motor ziet er wel strak uit ja.. kan geen prijs meer herinneren, maar dacht iets van 12000 piek ??

En verder moet je inderdaad niet naar PK\'s kijken, vergeet niet dat zo\'n motor ook veel lichter is dan een sportmotor. Mijn XR is 70 kilo lichter dan m\'n vorige motor, en heeft maar een paar PK minder (ja vorige motor=25kw)


Maar wat je ook kan doen, is een Kawasai KLR/KDX/KLX of Honda XR of een Yamaha TT/XT 2e hands kopen, en daar een SM van maken? Lijkt me zelf veel leuker dan er een te kopen die al helemaal klaar is. Onderdelen zijn makkelijk aan te komen als je goed zoekt ;)
Het is maar net hoeveel centen je ervoor wilt uitgeven.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.193
51
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#11
P.S. KTM kan je ook kopen, maar de oudjes schijnen soms nogal lastig te zijn, als er wat fout gaat, dan gaat het ook goed fout, en onderdelen schijnen duur te zijn. Tenminste, dat was een aantal jaar geleden zo, een kennis van me had een KTM LC4 met 620cc. KTM heeft trouwens de kickstarter links, das ook wel vaag ;) weet niet of de nieuwe modellen dat nog steeds hebben...
 

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
0
www.kika.nl
#12
Sorry Ruud, maar deze hoort echt niet in \'Algemene praat\'. Misschien nog wel in \'naked\' maar een XT hoort zoiezo in \'All/Off roads\'.

Succes met de aanschaf... ga idd net als Guz voor een kant en klare zoals een Duke of bouw hem zelf... niet zo\'n laf SAFE machientje kopen.
 

GuZ

MF veteraan
4 jun 2001
12.005
1
WAT NOU! (Amsterdam-Oost)
#13
Maar wat je ook kan doen, is een Kawasai KLR/KDX/KLX of Honda XR of een Yamaha TT/XT 2e hands kopen, en daar een SM van maken? Lijkt me zelf veel leuker dan er een te kopen die al helemaal klaar is.
helemaal waar... als je veel ruimte, gereedschap en handigheid beschikt.... en nog een motor om op te rijden tot je SM klaar is natuurlijk.


Onderdelen zijn makkelijk aan te komen als je goed zoekt ;)
Het is maar net hoeveel centen je ervoor wilt uitgeven.
weer een die ervan uitgaat dat zelfbouw goedkoper is? Een SM is primair om hard mee te gaan, laat mee te remmen en hem continue op zijn donder te geven. Dan kun je niet met goedkope remmetjes en vering aankomen. Zeker niet als je er nog veel mee wilt gaan rijden. En vergeet niet dat je bij verkoop weinig van je inzet terugkrijgt... en dan wordt eigenbouw ineens *ERG* duur.

KTM komt met een 625 sc, zelfde als de oude sc maar met een \"640\"-blok (en die is dus 625cc). Zou nog wel es mijn volgende kunnen worden...

 

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
30.198
217
Ede (Gelderland)
www.motor-forum.nl
#14
Thx GuZ...

Wat punten:

- Ik piep niet over prijzen, maar 20 ruggen is gewoon boven mijn bidget
- Zelf maken lukt me wel, samen met een vriend van me (automontuer en Bladerijder). Lijkt me ERG leuk om te doen!
- 40pk is gewoon weinig, vooral omdat een XT geen 120 kilo weeg. Daarom tunen.

Als je alles zelf doet, kost het ook wel veel geld, maar niet in één keer! :)

Wat kost dat ding bij brouwer?
 

GuZ

MF veteraan
4 jun 2001
12.005
1
WAT NOU! (Amsterdam-Oost)
#16
- Ik piep niet over prijzen, maar 20 ruggen is gewoon boven mijn bidget
ok, maar een beest van een SM kost wel wat...

- Zelf maken lukt me wel, samen met een vriend van me (automontuer en Bladerijder). Lijkt me ERG leuk om te doen!
zeker doen dan!

- 40pk is gewoon weinig, vooral omdat een XT geen 120 kilo weeg. Daarom tunen.
voor een SM valt dat mee (zijn het krukas of achterwiel peekaas?) De motor in ons clubje met de minste peekaas is ook de snelste... Maar de coureur heeft een MX-verleden

Als je alles zelf doet, kost het ook wel veel geld, maar niet in één keer! :)
tja.... als je zo wilt rekenen....
wordt aub nooit minister van financien oid :P

Wat kost dat ding bij brouwer?
ik dacht 16kfl, maar dat had ik je al es gemailed.

die 625sc hierboven kost nieuw 18.950,-
kan je meteen gek mee doen, maar na verloop van tijd (en dat doe jij graag) zou je hem op details kunnen optimalisen
 

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
0
www.kika.nl
#17
Pfff, kwil ook zo\'n ding maar ik maak hem ook zelf. Kheb nog wielen, een voorvork een achterbrug e.d. liggen van een FZR1000. Doet u mij maar een \"goedkope\" XR/XL/XT :P

Ik snap Ruud wel, zo kan je je betalingen een beetje spreiden.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.193
51
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#18
weer een die ervan uitgaat dat zelfbouw goedkoper is? Een SM is primair om hard mee te gaan, laat mee te remmen en hem continue op zijn donder te geven. Dan kun je niet met goedkope remmetjes en vering aankomen. Zeker niet als je er nog veel mee wilt gaan rijden. En vergeet niet dat je bij verkoop weinig van je inzet terugkrijgt... en dan wordt eigenbouw ineens *ERG* duur.
Ik ging er vanuit dat je goedkoper uit zou zijn als je een 2e hands motor zou kopen en goede onderdelen, vergeleken met die machine van Safe.
En tuurlijk gooi je goede spullen op je motor. Snap niet waarom men goedkope shit op een motor zou gooien, het scheelt geld, maar het scheelt ook veiligheid. En veiligheid staat altijd voorop bij mij.

Ben benieuwd wat ik kwijt zal zijn als ik m\'n XR zou ombouwen naar een Supermotard (en dan laten we het voor-spatbord intact, dus niet verkorten ofzo) :)

Duderuud : Als je genoeg power wilt hebben, koop dan gewoon iets met minstens 600cc, heeft echt bereveel vermogen voor zo\'n dingetje hoor. Denk toch dat je nog teveel vast zit aan supersport motoren met meer dan 100pk. :)
Bij die supermotard EK wedstrijd geweest afgelopen zondag? Daar ging het er ook snoeihard aan toe op de rechte stukken, en zoveel PK\'s hebben die motoren niet eens.

Ik weet niet meer waar ik het zag, denk op een website, maar er was iemand die had een GSXR750 (of gewone GSX750, weet het niet meer) omgebouwd naar Supermotard. Dat was de snelste SM ;) MIsschien dat dat iets voor je is *D
 

GuZ

MF veteraan
4 jun 2001
12.005
1
WAT NOU! (Amsterdam-Oost)
#19
Ik weet niet meer waar ik het zag, denk op een website, maar er was iemand die had een GSXR750 (of gewone GSX750, weet het niet meer) omgebouwd naar Supermotard. Dat was de snelste SM ;) MIsschien dat dat iets voor je is *D
een SM moet natuurlijk wel een 1-cilinder weze he?
De rijstijl is ontstaaan door het motorkarakter van een 1-cilinder....
Wedstrijd SM\'s hebben zo\'n 70pk.... en dat is angstig veel hoor op zo\'n ding... ze moeten helaas, zoals bij alle wedstrijdfietsen, natuurlijk wel veel uit elkaar gehaald worden...
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.193
51
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#20
een SM moet natuurlijk wel een 1-cilinder weze he?
De rijstijl is ontstaaan door het motorkarakter van een 1-cilinder....
Wedstrijd SM\'s hebben zo\'n 70pk.... en dat is angstig veel hoor op zo\'n ding... ze moeten helaas, zoals bij alle wedstrijdfietsen, natuurlijk wel veel uit elkaar gehaald worden...
Tja het was de snelste \'sm\' ;) Maarja, zoals je al zegt, het moet wel 1 cilinder wezen ;)
Wist niet dat die wedstrijd SM\'s 70pk hadden. Flink getuned dus. Misschien dat duderuud met zo\'n 70pk SM wil beginnen.... ;)
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.193
51
38
Nederland
www.startersmotor.nl
#23
laat je het weten als je toevallig naar brouwer gaat? mischien dat ik dan toevallig daar ga buurten...
Als ie die XT gaat kopen moet ie echt naar Safe, aangezien Brouwer alleen maar KTM doet.. ja er zal misschien nog wel wat anders staan, maar 2 weken geleden zag ik daar alleen maar KTM, KTM & KTM. ;) Wel handig dat ze hier in de buurt zitten, maargoed, ik heb geen KTM he ;)