Yamaha XT600 XT E 3TB

Goedemorgen fijne motor mensen,

Zojuist een account aangemaakt, ik zal mij zelf kort voorstellen en maar eens vertellen wat ik van plan ben of wat er moet gebeuren om De fiets te krijgen zoals ik hem wil.

Naam Wouter, 43 jaar woon in Brabant, en hobby..... auto's en motoren uit midden jaren 80 tot midden jaren 90 (met her en der een uitzondering naar iets nieuw-ers)

Doel van de laatste aanschaf: motor voor woon/werk-verkeer, simpel, fun, wendbaar, en kan 8 uur alleen staan zonder dat ik mij zorgen maak. Enkele reis 15 min, binnendoor. snelheid: max 80km, min 30km

Ik heb eerdere XT gehad en gereden, de 500 & 600 en meerdere 660.

5 dagen terug een xt600e gekocht uit '92, 3BT.

Aanschafprijzen en de staat waarin de 600-erds zich bevinden lopen erg uit een.

Maar goed, ik heb er nu een, een opknapper... joepie

Foto's volgen!

Ik ga proberen om her en der wat stappen te delen.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen fijne motor mensen,

Zojuist een account aangemaakt, ik zal mij zelf kort voorstellen en maar eens vertellen wat ik van plan ben of wat er moet gebeuren om De fiets te krijgen zoals ik hem wil.

Naam Wouter, 43 jaar woon in Brabant, en hobby..... auto's en motoren uit midden jaren 80 tot midden jaren 90 (met her en der een uitzondering naar iets nieuw-ers)

Doel van de laatste aanschaf: motor voor woon/werk-verkeer, simpel, fun, wendbaar, en kan 8 uur alleen staan zonder dat ik mij zorgen maak. Enkele reis 15 min, binnendoor. max 80, min 30.

Ik heb eerdere XT gehad en gereden, de 500 en meerdere 660.

5 dagen terug een xt600e gekocht uit '92, 3BT.

Aanschafprijzen en de staat waarin de 600-erds zich bevinden lopen erg uit een.

Maar goed, ik heb er nu een, een opknapper... joepie

Foto's volgen!

Ik ga proberen om her en der wat stappen te delen.
Welkom op MF.

De 3TB is de sterkste xt600 uit de fam.
Enige puntje is dat de originele uitlaatdemper onderdeel van het frame is.
 
Na eerste wasbeurt, lijkt heel wat maar best nog wel wat werk
 

Bijlagen

  • xt.jpg
    xt.jpg
    230,4 KB · Weergaven: 124
Laat ik maar beginnen met de eenvoudige noodzakelijk klusje, de motor is ooit gevallen bij de vorige eigenaar, en heeft aan de R zijde wat passende schade, voor een val, afgebroken spiegel, kromme hendel, koplamp scheef, kapje her en der.

Voor nu, vervanging van de hendel, koplamphuis vanbinnen recht maken. zie foto 1 van de koplamp (scheef en schuin), ook maar meteen een folie er overheen getrokken.

Het is een XT600E, toch wil ik er graag een kick start bij hebben (dus 2 manieren om te starten)

Verder zijn er wat nieuwe onderdelen onderweg... spiegels, knipperlichten, schijven en blokken.... Daarnaast nog wat contact op MP (marktplaats) mogelijk ook wat tweedehands spulletjes.
 

Bijlagen

  • hendel 1.jpg
    hendel 1.jpg
    250,8 KB · Weergaven: 46
  • hendel 2.jpg
    hendel 2.jpg
    238,8 KB · Weergaven: 49
  • hendel 3.jpg
    hendel 3.jpg
    207,2 KB · Weergaven: 49
  • 1.jpg
    1.jpg
    128,6 KB · Weergaven: 45
  • 2.jpg
    2.jpg
    121 KB · Weergaven: 44
  • 3.jpg
    3.jpg
    120,6 KB · Weergaven: 48
Begint er op te lijken zo, folie op het lampglas misstaat ook niet.
Kickstarter monteren op een 600E blok geen idee, ik vermoed plug en play met een ouder model (2kf) onderdelen.
Maar er zijn op dit forum waarschijnlijk techneuten die het weten.
 
Zou die kickstarter met tie-wraps vastmaken.
Aansluiten moet je niet eens willen want gebruiken doe je hem toch niet.
Maar goed, als je het persee wil?
Dan mag je op zoek naar:
Rechter zijkap van het blok
Kickstarter as met kickstarter
Cilinderkop met kleppenlichter
Nu ben je al een aantal honderden euro`s verder en dan zit het er nog niet op.
 
Wat ik al eerder melde, de r spiegel is afgebroken, de vorige eigenaar heeft het rood gelakt met een kwast, denk voor de looks.
Aanvankelijk dacht ik dat de er ook een deel van het alu was afgebroken van de "rempomphendelbeugel" ik was al op zoek naar een vervangend exemplaar. Na beter te kijken was het geen beuk rand in het alu maar de strepen/lijnen van de een kwast. wel zat er nog een deel van de spiegel stang in het draad :-(, het is de spiegel R dus Linkse draad. Ik heb wel een set voor rechtse draad er ui te trekken/draaien. mmmmmm

Maar het is er uit.... dankzij een bitje wat ik nog had liggen, en een verloop en een handratel,

Iedereen die regelmatig sleutelt heeft er vroeg of laat mee te maken, bouten die breken.

Mogelijk een leuke oplossing (ook voor rechtse draad).
 

Bijlagen

  • c.jpg
    c.jpg
    129,8 KB · Weergaven: 47
  • b.jpg
    b.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 50
  • b2.jpg
    b2.jpg
    136,5 KB · Weergaven: 51
  • a.jpg
    a.jpg
    137 KB · Weergaven: 49
  • d.jpg
    d.jpg
    157,7 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Zou die kickstarter met tie-wraps vastmaken.
Aansluiten moet je niet eens willen want gebruiken doe je hem toch niet.
Maar goed, als je het persee wil?
Dan mag je op zoek naar:
Rechter zijkap van het blok
Kickstarter as met kickstarter
Cilinderkop met kleppenlichter
Nu ben je al een aantal honderden euro`s verder en dan zit het er nog niet op.
Tja wat is per se, vind ook de uitdaging wel leuk.

Rechter zijkap van het blok:3bt blok heeft voor bereiding voor kick-start, dat wil zeggen rechter zijkap heeft een gat dat is afgedopt. (plastic dop)
wel moet die dop er uit en een keerring er in. en een nieuwe pakking.

Kickstarter as met kickstarter: reeds gevonden (op het pendaal na)

Cilinderkop met kleppenlichter: die zag ik niet aan komen.... in alle eerlijkheid.
 

Bijlagen

  • deksel.jpg
    deksel.jpg
    127,7 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Nieuwe remschijf en remblokken besteld.

Er kwam wel een heel bolle schijf van de XT...... ook wel erg schuin geschaafde blokken.

helaas verkeerd geleverde remschijf (brembo) rem blokken zijn wel de juiste, maar die gaan er pas in als de juiste (vlakke) schijf er is...
 

Bijlagen

  • s7.jpg
    s7.jpg
    192,6 KB · Weergaven: 33
  • s6.jpg
    s6.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 31
Gelukkig een telefonisch goed bereikbare website. En kan dus terug gestuurd worden. Echter wel voor niets alles uit elkaar gehaald... en weer terug gebouwd.
 

Bijlagen

  • s1.jpg
    s1.jpg
    163,7 KB · Weergaven: 19
  • s4.jpg
    s4.jpg
    124,6 KB · Weergaven: 20
  • s5.jpg
    s5.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 19
  • s2.jpg
    s2.jpg
    172,8 KB · Weergaven: 18
  • s3.jpg
    s3.jpg
    217 KB · Weergaven: 19
Hoezo is die remschijf niet goed Wouter?
Ik heb hier eenzelfde liggen voor een xt600e, de gaten zijn 8,4mm en de halssen zijn 12mm.
Je moet de bouten vervangen door bijbehorende boutjes.

m8_achterrem_schijf_bout_1_1.jpg
 
Hoezo is die remschijf niet goed Wouter?
Ik heb hier eenzelfde liggen voor een xt600e, de gaten zijn 8,4mm en de halssen zijn 12mm.
Je moet de bouten vervangen door bijbehorende boutjes.

Bekijk bijlage 1679655
Dag Raymond,

Bedankt voor je passende reactie!

Het is misschien niet geheel goed te zien op de foto... maar het gat in de velg komt niet in het midden uit van het gat in de schijf, maar wat hoger aan de rand. verder kwam de schijf wel overeen met het aantal gaten, en hij paste strak op de velg.
de web shop is gaan bellen, met hun groothandel, en die geven aan dat de schijf idd niet past...

Waarschijnlijk zijn er ook wel Brembo schijven die wel passen.
 

Bijlagen

  • s4.jpg
    s4.jpg
    124,6 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Wouter, wat zoek je ng voor onderdelen ?
Beide rode flanken (die rode kappen) de gene die er op zitten hebben schade :-(

en beide schakelaars aan het stuur hebben wat mankementen, schakelaar rechts werkt maar behuizing is kapot, schakelaars links is de claxon/toeter knop kapot, en behuizing matig.
 

Bijlagen

  • def 3.jpg
    def 3.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 25
  • def 2.jpg
    def 2.jpg
    109,1 KB · Weergaven: 25
  • def 1.jpg
    def 1.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 25
  • rood.jpg
    rood.jpg
    176,2 KB · Weergaven: 25
Afgelopen weekend wel in België een sloop motor op kunnen halen. Kleine 400km rijden.

Op de foto is de tank en de rode kappen er nog bij, maar deze waren reeds verkocht.

Toch nog diverse perfecte onderdelen, waaronder de originele uitlaat! incl de uitneembare DB killer, en een deuk vrij rvs schildje, 100% perfecte buddy. En het 100% lange achter spatbord (niet perse mooi qua looks, maar wel origineel en schade vrij (dus die ingekort/afgezaagd) en tal van klein spul
 

Bijlagen

  • rollend.jpg
    rollend.jpg
    92 KB · Weergaven: 38
Dacht even dat het mijn oude XT was, maar dat was een kickstarter (en uit '91). Dit was een motor die ik beter had gehouden, erg veel pret en makkelijk sleutelen. Deed het altijd in 2 trappen. Mooi om te zien dat jij er volop mee bezig bent.
 
Topkuip(je) had van de vorige eigenaar extra gaten gekregen, rede/doel ontgaat/ontging mij... 2dehandse er op.

Ieder maakt zijn eigen motor mooi zo als hij/zij het vind, vorige eigenaar was kennelijk dol op rode accenten en had geen liefde voor de Yamaha bouten maar koos voor bouwmarkt inbusbouten, dankzij de donor fiets uit België vrijwel alles kunnen overzetten.
 

Bijlagen

  • top.jpg
    top.jpg
    118,3 KB · Weergaven: 41
  • rz3.jpg
    rz3.jpg
    179,1 KB · Weergaven: 42
  • rz2.jpg
    rz2.jpg
    182,3 KB · Weergaven: 49
  • rz1.jpg
    rz1.jpg
    144,3 KB · Weergaven: 42
  • rz4.jpg
    rz4.jpg
    154,6 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Zoals eerder aangegeven ik heb meerdere XT gehad, en bij elk ervaarde ik 1 nadeel, en weet het, een hoop ervaren het niet...

Ik zie de enkele remschijf voor niet als ideaal, ook bij een nieuwe xt660 had ik het ,liever dubbel gezien.

Het zal voor een deel tussen mijn oren zitten, maar ik voel het iets trekken, en meer remkracht kan zelden kwaad zou ik denken.

Voor mijn gevoel gaan motoren ronde de 750 cc over op dubbele schijven voor.

Heb nu na wat zoekwerk, de benodigde spullen bij een van een XTZ (tenere) 750 Yamaha, (je had deze (tenere) ook in 600 & 660) naar die heeft 1 schijf) en met de spullen bedoel ik de kroonplaten, de poten, 2 klauwen & schijven, leiding + verdeler, en de grotere rempomp.

Ondanks zelfde merk, bouwjaar en redelijk zelfde model, Het is niet bepaald plug and play, maar goed das ook de hobby.. (dikkere poten, bredere kroonplaten (aan 2 kanten een schijf mede hierdoor dus breder, locatie contact slot is anders, ophanging koplamp, spatbord en dashboard, ect ect

Fotos volgen.
 
Laatst bewerkt:
Een XTZ750 heeft geen remweg maar een landingsbaan.
Ook daar zijn upgrades voor maar dan tik je weer €500 af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan