Yamaha XT600 XT E 3TB

Bedankt voor je reactie, Ben echter wel benieuwd naar die upgrades van toen der tijd.

Ik ga het voornamelijk proefondervindelijk beleven, al dat spul is 30+ jaar z'n beetje. Het is een lichte fiets, rij er onder de 100 km mee. Doel is nog steeds om sneller en wendbaarder dan met de auto op het werk en thuis te komen. Iedere meter korter (of later) remmen is mee genomen.
 
Even een update... van een paar klusjes, ketting "tong" van een ronde spiegel naar 2 vierkanten, en een afritsbaar-tasje (groot genoeg voor een ketting slot)
 

Bijlagen

  • ali.jpg
    ali.jpg
    168,5 KB · Weergaven: 50
  • rond.jpg
    rond.jpg
    222,9 KB · Weergaven: 51
  • vierkant.jpg
    vierkant.jpg
    274,3 KB · Weergaven: 52
  • vuerkant 2.jpg
    vuerkant 2.jpg
    292,4 KB · Weergaven: 45
  • orgi.jpg
    orgi.jpg
    120,7 KB · Weergaven: 45
  • dopjes.jpg
    dopjes.jpg
    104,8 KB · Weergaven: 44
  • tas.jpg
    tas.jpg
    180,9 KB · Weergaven: 46
  • vast.jpg
    vast.jpg
    277,7 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Van 1 schijf naar 2 schijven:

XT600 heeft origineel 1 schijf voor, ik heb de hele voorkant van een xtz bij elkaar gezocht.
kroonplaten zijn anders van de xtx en de XT, even als de diameter van de poten. poten staan verder uit elkaar (ivm 2de schijf). Ander ophang punten van het sparbord, een splitter van de remleiding en een grotere rempomp. Grof wat beugels gemaakt/ uitgeslepen later verfijnt, afgerond en draad getapt, busjes er tussen ect ect.

Nieuwe balhoofd lagers gezet/slagen. zelf een tool gemaakt voor het aanslaan van het onderste lager, (met afstel tyrep...8-))

Rem-weg is prettiger en korter👍👍
 
Laatst bewerkt:
Ennognieuws ?
uuuuuuhh eigenlijk wel.

Linker kastje (stuurschakelaar) op het stuur op mijn XT had wat mankementen en was er al langeretijd naar op zoek. ook een keer hier ergens op het forum gevraagd.

Uit eindelijk een op het oog zelfde gevonden bij een sloper in Belgieen, maardan van een XT 550, besteld en idd bijna het zelfde, maar volgends mij kwam hij van een sloopxt af die een tijdje in zoutwater heeft gelegen van binnen een bonk roest. (stond in de advertentie omschreven als lichte gebruikssporen)

Dan maar van 2 een maken indien mogelijk.

Wat was er mis met de mijne... kapjes aan de buiten kant beschadigd en aan de binnen kant, bij de vorige eigenaar was er een montage punt afgebroken waar het heveltje van het knipperlicht aan zat, deze heeft i (scheef) terug gelijmd en hiermee alles vast gelijmd. Ook het knopje van de toeter/claxon zat vast, van binnen 1 lijm bad.

En de stekker verschilt van de xt550 en de xt600,

Voorzichtig alle lijm meuk weggekrabd en het alles gangbaar gemaakt, oa. het veertje en claxon knopje van de van België, boven en onder kap aan de buiten zijde van die van België, het knipperlicht heveltje ook uit België, dat zwarte blokje aan het einde van de hevel weer van de mijne. de schuif knoppen aan de bovenkant weer van de mijne, ook de schroeven uit de mijne alles was roestig van die uit België.

Einde goed algoed, hij zit weer gemonteerde op de xt, alle functies werken. Onee, mijn toeter/claxon heeft w.s jaren en jaren niet getoeterd en zat vast... meer een zoemer dan toeter. maar ik had nog een redelijk, complete, sloop xt staan (eerder over gehad op dit forum), daar zat er nog een op!, deze werkt perfect.

foto's staan wat door elkaar, maar goed

Wat een klusje had moeten zijn van 5 min, (2 boutjes los, stekker los, de ander pakken, stekker er in, 2 boutjes en klaar, was toch een paar uur klungelen.

Voor geïnteresseerde ik ben een zijspan aan het maken aan de XT, ja het is apart.. nou ja zijspan, niet om een persoon mee te nemen maar er komt een alu kust op. Ik ben deze bouw/project aan het uitwerken bij het forum onderdeel Zijspan. Eigenlijk wel de moeite waard.

Onderwerp: Zijspan aan de motor maken
 

Bijlagen

  • kk.jpg
    kk.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 29
  • ii.jpg
    ii.jpg
    165,2 KB · Weergaven: 28
  • jj.jpg
    jj.jpg
    135,4 KB · Weergaven: 29
  • gg.jpg
    gg.jpg
    128,6 KB · Weergaven: 26
  • ee.jpg
    ee.jpg
    162,7 KB · Weergaven: 26
  • dd.jpg
    dd.jpg
    130 KB · Weergaven: 26
  • cc.jpg
    cc.jpg
    111,7 KB · Weergaven: 26
  • bb.jpg
    bb.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 25
  • aa.jpg
    aa.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Aangezien jij aardig thuis bent in het zoeken van onderdelen voor de XT600E 3TB heb ik een vraag aan je. Waar kan ik het beste zoeken voor het vervangen van onderdelen? Ik zoek bijvoorbeeld nog remblokken voor de voorkant en nog zwarte balgen voor de voorvork. Tevens wat ander klein spul van slijtonderdelen en schroeven en boutjes. Mijn 3TB betreft er een uit 97. Ik hoor graag van je.
 

Bijlagen

  • 248804470_2991510097829532_5027617195444622601_n_2991510094496199.jpg
    248804470_2991510097829532_5027617195444622601_n_2991510094496199.jpg
    208,4 KB · Weergaven: 26
Aangezien jij aardig thuis bent in het zoeken van onderdelen voor de XT600E 3TB heb ik een vraag aan je. Waar kan ik het beste zoeken voor het vervangen van onderdelen? Ik zoek bijvoorbeeld nog remblokken voor de voorkant en nog zwarte balgen voor de voorvork. Tevens wat ander klein spul van slijtonderdelen en schroeven en boutjes. Mijn 3TB betreft er een uit 97. Ik hoor graag van je.
vorkhoezen kan je ook bij alixpres bestellen.

Er is trouwens ook een xt topic
 
Aangezien jij aardig thuis bent in het zoeken van onderdelen voor de XT600E 3TB heb ik een vraag aan je. Waar kan ik het beste zoeken voor het vervangen van onderdelen? Ik zoek bijvoorbeeld nog remblokken voor de voorkant en nog zwarte balgen voor de voorvork. Tevens wat ander klein spul van slijtonderdelen en schroeven en boutjes. Mijn 3TB betreft er een uit 97. Ik hoor graag van je.

ik wil je vraag best beantwoorden, maar ik heb helaas geen eenduidig antwoordt voor je.

De producten die je opnoemt zou ik nieuw kopen, KEDO is idd een bekende

Ik koop ook veel bij Mpartz, nr1motor, japparts/roukama voor nieuw, ook slaag ik vaak op Ebay amazone,

Ook is er nog een hoop nieuw en origineel te koop bij Yamaha zelf., soms verrassend duur maar ook wel eens verrassend concurrerend soms wil je het originele soms is imitatie meer dan goed. en in imitatie & imitatie zit erg veel verschil.

Zeker als je de OEM partnummers hebt kom je op het internet snel veel tegen.

2dehands... tja, alle slopers Mp, 2dehands.be ect
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan