Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Yamaha XT600e (2000)vragen m.b.t. onderhoud en het gereed maken voor TeT.

Monstras

MF'er
6 feb 2020
37
24
Coevorden
Heyo allemaal,

Ik heb vorige week een andere motor aangeschaft, een XT600E uit 2000 met nog geen 10.000km op de teller.
De bedoeling is dat ik met deze motor offroad wil gaan (leren) rijden en in de bouwvak een stuk van de TeT wil gaan afleggen.

Volgens de verkoper heeft de motor recent nog onderhoud gehad. Nu heb ik weinig verstand van motoren of autotechniek (ik was timmerman maar zit inmiddels al een aantal jaar op kantoor) maar ik mag graag bezig zijn en nieuwe dingen uitvogelen. Dus voordat de motor word bereden loop ik alles na en voer ikzelf een onderhoudsbeurt uit.
Ook om de motor wat beter te leren kennen, een werkplaats e-boek is aangeschaft en de handleiding is ook gedownload.

Om hem eens helemaal goed schoon te maken ben ik begonnen met het verwijderen van de kappen etc. wat opviel is dat alles er nog erg goed uitziet, gezien deze 20 jaar oud is, ook zaten er wat schroeven niet helemaal lekker vast, echter geen aanwijzing dat deze schroeven ooit eerder een schroevendraaier hebben gezien.

Verder heb ik de overige onderdelen bestelt:
Nieuwe remblokjes voor en achter.
Olie, oliefilter, remolie + 2x fumoto aftapplug (had gelezen dat de olieplug nog weleens het schroefdraad stript)
Luchtfilter
OTR sump guard
Voor en achterband Mitas e07, 50/50.
Op dit moment zit er nog Mitas e09 banden op al zijn deze niet helemaal geweldig meer.
Verder zoek ik nog zij-rekken voor tassen.

Maar ook alvast mijn eerste probleem:
Toen ik bezig was om de kap (fairing?) om de voorlamp weg te halen viel er een schroefje uit, zie foto's.
Nu ben ik al ruim 4á5 uur aan het zoeken waar deze in *******schroef weg komt, maar ik kan het niet vinden.

Ook met behulp van de onderdelen tekeningen online, werkplaatshandboek of handleiding kan ik niks vinden.
Het ziet eruit als een stelschroef, lijkt op een stelschroef van mijn paintball marker.

De motor loopt verder prima, maar toch zit het mij dwars. Misschien is een slechte grap van de verkoper.
Nu hoop ik eigenlijk dat er iemand hier op het forum mij zou kunnen vertellen wat het is of waar deze wegkomt.
 

Bijlagen

  • 20200204_062300.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 33
  • 20200208_160840 (Middel).jpg
    30 KB · Weergaven: 44
  • 20200208_160849 (Middel).jpg
    52,3 KB · Weergaven: 40
  • 20200208_160858 (Middel).jpg
    47,4 KB · Weergaven: 36
  • 20200208_160903 (Middel).jpg
    48,1 KB · Weergaven: 32
  • 20200208_161015 (Middel).jpg
    19,5 KB · Weergaven: 37
  • 20200208_161022 (Middel).jpg
    21,6 KB · Weergaven: 38
  • 20200208_161027 (Middel).jpg
    21,9 KB · Weergaven: 33

En hoeveel speling heeft de ketting nu ?

Je achterwiel willekeurig verplaatsen tot je ketting geen geluid meer maakt is niet echt de manier.....

Op internet zullen op honderden, duizenden plekken vermeld staan wat de juiste kettingspeling voor jouw motor hoort te zijn.
Ik kan je van harte aanbevelen de ketting op de juiste speling af te stellen. Verkeerde speling kan nare dingen opleveren.
 


30 tot 40 mm