Yamaha XT600e (2000)vragen m.b.t. onderhoud en het gereed maken voor TeT.

Monstras

MF'er
6 feb 2020
37
24
Coevorden
Heyo allemaal,

Ik heb vorige week een andere motor aangeschaft, een XT600E uit 2000 met nog geen 10.000km op de teller.
De bedoeling is dat ik met deze motor offroad wil gaan (leren) rijden en in de bouwvak een stuk van de TeT wil gaan afleggen.

Volgens de verkoper heeft de motor recent nog onderhoud gehad. Nu heb ik weinig verstand van motoren of autotechniek (ik was timmerman maar zit inmiddels al een aantal jaar op kantoor) maar ik mag graag bezig zijn en nieuwe dingen uitvogelen. Dus voordat de motor word bereden loop ik alles na en voer ikzelf een onderhoudsbeurt uit.
Ook om de motor wat beter te leren kennen, een werkplaats e-boek is aangeschaft en de handleiding is ook gedownload.

Om hem eens helemaal goed schoon te maken ben ik begonnen met het verwijderen van de kappen etc. wat opviel is dat alles er nog erg goed uitziet, gezien deze 20 jaar oud is, ook zaten er wat schroeven niet helemaal lekker vast, echter geen aanwijzing dat deze schroeven ooit eerder een schroevendraaier hebben gezien.

Verder heb ik de overige onderdelen bestelt:
Nieuwe remblokjes voor en achter.
Olie, oliefilter, remolie + 2x fumoto aftapplug (had gelezen dat de olieplug nog weleens het schroefdraad stript)
Luchtfilter
OTR sump guard
Voor en achterband Mitas e07, 50/50.
Op dit moment zit er nog Mitas e09 banden op al zijn deze niet helemaal geweldig meer.
Verder zoek ik nog zij-rekken voor tassen.

Maar ook alvast mijn eerste probleem:
Toen ik bezig was om de kap (fairing?) om de voorlamp weg te halen viel er een schroefje uit, zie foto's.
Nu ben ik al ruim 4á5 uur aan het zoeken waar deze in *******schroef weg komt, maar ik kan het niet vinden.

Ook met behulp van de onderdelen tekeningen online, werkplaatshandboek of handleiding kan ik niks vinden.
Het ziet eruit als een stelschroef, lijkt op een stelschroef van mijn paintball marker.

De motor loopt verder prima, maar toch zit het mij dwars. Misschien is een slechte grap van de verkoper.
Nu hoop ik eigenlijk dat er iemand hier op het forum mij zou kunnen vertellen wat het is of waar deze wegkomt.
 

Bijlagen

  • 20200204_062300.jpg
    20200204_062300.jpg
    41,6 KB · Weergaven: 33
  • 20200208_160840 (Middel).jpg
    20200208_160840 (Middel).jpg
    30 KB · Weergaven: 44
  • 20200208_160849 (Middel).jpg
    20200208_160849 (Middel).jpg
    52,3 KB · Weergaven: 40
  • 20200208_160858 (Middel).jpg
    20200208_160858 (Middel).jpg
    47,4 KB · Weergaven: 36
  • 20200208_160903 (Middel).jpg
    20200208_160903 (Middel).jpg
    48,1 KB · Weergaven: 32
  • 20200208_161015 (Middel).jpg
    20200208_161015 (Middel).jpg
    19,5 KB · Weergaven: 37
  • 20200208_161022 (Middel).jpg
    20200208_161022 (Middel).jpg
    21,6 KB · Weergaven: 38
  • 20200208_161027 (Middel).jpg
    20200208_161027 (Middel).jpg
    21,9 KB · Weergaven: 33
Ik zou niet weten waar die schroef uit komt. Misschien gashandvat of schakelaar voor de verlichting mee vast gezet. Of voor een spiegel waar de schroefdraad uit de opname gestript is?

Maar dat aftapplugdingsel zou ik nog eens over nadenken als je Offroad gaat.
Even doemdenken: 1 tak of steen tegen die plug en hij breekt uit het aluminium en je motor loopt leeg.
Mooi voor een wegmotor maar een offroad waarmee je offroad gaat.......?
1581281055511.png
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet weten waar die schroef uit komt. Misschien gashandvat of schakelaar voor de verlichting mee vast gezet. Of voor een spiegel waar de schroefdraad uit de opname gestript is?

Maar dat aftapplugdingsel zou ik nog eens over nadenken als je Offroad gaat.
Even doemdenken: 1 tak of steen tegen die plug en hij breekt uit het aluminium en je motor loopt leeg.
Mooi voor een wegmotor maar een offroad waarmee je offroad gaat.......?
Bekijk bijlage 1464762
Goedemorgen Gassen,
Bedankt voor je reactie, ik zal vanavond eens kijken naar de genoemde onderdelen, of ik het kan uitvinden.

M.b.t. tot de aftapplug, zo had ik er nog niet helemaal over nagedacht. Bij het aftappunt aan de voorzijde lijkt het me het inderdaad geen goed idee.
Deze steekt ook al best een stukje uit eigenlijk. Aan de onderzijde zit er nog eentje die misschien wel word afgeschermd door de nieuw bashplate dacht ik, maar ik zal er eens nakijken.
 
Ik heb alsnog niet kunnen vinden waar deze bout weg komt, de zoektocht gaat verder, ik haal gewoon alles aan de voorzijde eraf en dan moet ik het vanzelf tegen komen.

Inmiddels ook begonnen met de achterrem, deze schuurde aan bij aanschaf en nu ik deze eraf heb lijkt het dat de cilinder vast zit, dus deze heb ik er zojuist geheel afgehaald. De cilinder oogt nog goed maar de rubbers om de cilinder zijn niet zo lekker meer. Dus heb ik zojuist een revisie setje bestelt incl. de 2 shims die achter de remblokjes horen.
 
Het enige wat ik kan bedenken voor dat schroefje is dat het een afgebroken rempen is.
Zitten de pennen nog in de klauw?


Wel een mooie xt met een uitzonderlijke lage km-stand :}
Soms worden ze ook gebruikt om de pen te borgen en functioneren ze als een 'dop' in de remklauw. Bij moteren heb ik het zelf nooit gezien, auto's wel.

Ik vind het wel rigoureus om het hele ding uit elkaar te sleutelen om te achterhalen waar het vandaan komt. Misschien heeft iemand hem ooit even op de cockpit gelegd terwijl hij met een andere machine bezig was en is hij achter het kapje gerold...

Mooi ding nog, dat wel!

En waarom pak je de E07, die zijn wel prima voor all-road maar met echt mul zand of blubber niet zo sterk...? Als je TeT gaat rijden en geen woon-werk ofzo zou ik lekker de E09 of E10 pakken.
 
Soms worden ze ook gebruikt om de pen te borgen en functioneren ze als een 'dop' in de remklauw. Bij moteren heb ik het zelf nooit gezien, auto's wel.

Ik vind het wel rigoureus om het hele ding uit elkaar te sleutelen om te achterhalen waar het vandaan komt. Misschien heeft iemand hem ooit even op de cockpit gelegd terwijl hij met een andere machine bezig was en is hij achter het kapje gerold...

Mooi ding nog, dat wel!

En waarom pak je de E07, die zijn wel prima voor all-road maar met echt mul zand of blubber niet zo sterk...? Als je TeT gaat rijden en geen woon-werk ofzo zou ik lekker de E09 of E10 pakken.
Bij de offroad zie je dat vaker maar zoals bij de WR is dat een gewone schroefkop en geen inbus.


Die E-07 lijkt mij een goede TET-band.
In het onverharde zal je iets toegeven t.o.v. de e09 en e010 maar een groot deel is verhard wegdek en dan rij je net ff comfortabeler met een zo`n compromis bandje
 
Om hem eens helemaal goed schoon te maken ben ik begonnen met het verwijderen van de kappen etc. wat opviel is dat alles er nog erg goed uitziet, gezien deze 20 jaar oud is, ook zaten er wat schroeven niet helemaal lekker vast, echter geen aanwijzing dat deze schroeven ooit eerder een schroevendraaier hebben gezien.


Olie, oliefilter, remolie + 2x fumoto aftapplug (had gelezen dat de olieplug nog weleens het schroefdraad stript)

Nu ben ik al ruim 4á5 uur aan het zoeken waar deze in *******schroef weg komt, maar ik kan het niet vinden.

Na 20 jaar hebben ze geen schroevendraaier gezien, maar als jij ze ziet zitten ze los.... mooie timing dan :}

Die zou ik niet gebruiken als je off road gaat rijden :N en de olieplug verwoest niet de schroefdraad, dat doet de monteur die de boel te strak aandraaid.

Iedere schroef die je weg kan laten zonder dat er iets raars gebeurd is gewichtsbesparing *D
(geen idee wat dat soort schroefjes daar zouden moeten doen )
 
Soms worden ze ook gebruikt om de pen te borgen en functioneren ze als een 'dop' in de remklauw. Bij moteren heb ik het zelf nooit gezien, auto's wel.

Ik vind het wel rigoureus om het hele ding uit elkaar te sleutelen om te achterhalen waar het vandaan komt. Misschien heeft iemand hem ooit even op de cockpit gelegd terwijl hij met een andere machine bezig was en is hij achter het kapje gerold...

Mooi ding nog, dat wel!

En waarom pak je de E07, die zijn wel prima voor all-road maar met echt mul zand of blubber niet zo sterk...? Als je TeT gaat rijden en geen woon-werk ofzo zou ik lekker de E09 of E10 pakken.

Omdat de achterrem toch al uit elkaar lag, heb ik de voorrem ook gedaan en hier mist niks.
Denk inderdaad dat deze er een keer is in gevallen vanaf de cockpit ofzo.
En ik ga ook niet de hele motor uit echt elkaar trekken erom, figure of speech. Maar ik heb de koplamp etc. er wel al af en kan zo genoeg zien dat er niet ergens wat mist.

De E07 heb ik gekozen omdat ik Nederland woon, en normale onverharde wegen al bijna niet te vinden zijn. Ondanks dat ik in Drenthe woon.
Het is ook de bedoeling dat ik de motor gewoon zo kan pakken om ergens heen te gaan, ik pak vaker de motor dan de auto als ik ergens heen wil (zonder de vrouw) vandaar een 50/50 band. ik begrijp dat de E09 meer geschikt zou zijn voor offroad maar ik moet er letterlijk naar toe rijden op asfalt.
 
Na 20 jaar hebben ze geen schroevendraaier gezien, maar als jij ze ziet zitten ze los.... mooie timing dan :}

Die zou ik niet gebruiken als je off road gaat rijden :N en de olieplug verwoest niet de schroefdraad, dat doet de monteur die de boel te strak aandraaid.

Iedere schroef die je weg kan laten zonder dat er iets raars gebeurd is gewichtsbesparing *D
(geen idee wat dat soort schroefjes daar zouden moeten doen )

Tot nu toe viel het mee wat er los zat, 2 schroeven van de luchtfilterbehuizing 1 helaas al weg, 2 bouten van de skidplate zaten handvast, 1 van de 2 bouten die een beschermplaat op zijn plek houden bij de achterrem kon ik er met de hand uitdraaien.

Ik begrijp dat alles niet moer vast hoeft aangedraaid te worden incl. de olieplug. Maar als je googled op bekende problemen bij deze motor dan is de olie plug er eentje van. Die snel aftap olie plug ga ik ook niet gebruiken bij de olieplug aan de voorzijde, deze steekt al genoeg uit, als de onderste netjes verstopt zit achter de bashplate van otr denk ik er wel over na.

Het scheelt dat ik graag mag backpacken en weet dat elke kilo teveel is. Als we bijvoorbeeld gaan hiken door Noorwegen of Zweden dan zit ik al snel op 40/45 kilo (70/80liter rugtas) maar dit is voornamelijk eten voor 1a2 weken incl. alle kampeerspullen. Maar voor 6 weken backpacken door bijvoorbeeld Asia ben ik met een 25 liter rugtas van 5.5 kilo al klaar, maar dan slaap ik ook in een bed en niet in een tent.

Ik ben een lijstje aan het maken met wat ik nodig ben voor onderweg, en dan met name dingen voor de motor, binnenband, setje gereedschap etc. de basis.
De kampeer spullen heb ik al en deze passen in de 28 liter waterdichte duffel. Ik heb een goed(hopelijk niet duur)koop waterdicht setje gekocht met 2x20 liter zij tassen en een duffelbag van 28 liter (XLMOTO H20)
 
Ik heb de achterrem uit elkaar gehaald, de cilinder oogde verder goed genoeg, maar na het poetsen zitten er toch lelijke ingevreten roest plekjes op de rand.
En bij nadere inspectie was er nogal de nodige oxidatie in de behuizing en vuil, met name de liggende zijde, wat kan hiervan de reden zijn? Kan dit ontstaan bij te lang stil staan?

Verder heb ik een setje met nieuwe ringen/rubbers aangeschaft voor de cilinder omdat deze ook aangetast waren door de oxidatie.
Ook direct voor de voorzijde mee bestelt.

Nu vind ik dat de remklauw weer redelijk netjes is, maar zou die rand van de cilinder nog goed meegaan?
Deze zit niet in of achter de rubbers waar de remolie zit, deze drukt volgens mij tegen een shim achter de remblok aan.
 

Bijlagen

  • 20200215_151615~2.jpg
    20200215_151615~2.jpg
    28,1 KB · Weergaven: 10
  • 20200215_193907~2.jpg
    20200215_193907~2.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 12
  • 20200215_194330~3.jpg
    20200215_194330~3.jpg
    15,6 KB · Weergaven: 8
  • 20200215_194344~2.jpg
    20200215_194344~2.jpg
    18,2 KB · Weergaven: 10
  • 20200215_194701.jpg
    20200215_194701.jpg
    25,5 KB · Weergaven: 9
  • 20200215_194718.jpg
    20200215_194718.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 10
Remvloeistof DOT 3, 4 en 5.1 zijn gebaseerd op glycolethers en daardoor hygroskopisch. Dat wil zeggen dat ze water aantrekken, ook gewoon waterdamp uit de lucht. Dit gaat in de loop van de tijd gewoon door de rubbers heen en verspreid zich in de remvloeistof.
Dat water zorgt in de loop van de tijd voor oxidatie van het aluminium. Zoals je bij jouw klauw kunt zien is dat vooral vervelend in de groeven van de rubbers want dan gaan ze te strak zitten en blijft de klauw steeds meer klemmen op de schijf.

Je zou kunnen zeggen dat je er net optijd bij bent. Ook een motor met nog maar zo weinig kilometers heeft slijtage. Het is niet voor niets dat men zegt: stilstand is achteruitgang. Bij (motor)voertuigen geldt dat zeker.

Als de pitting op de zuiger buiten de rubbers vallen is er niets aan de hand. Gewoon een lik koperpasta op smeren zodat het iets beschermd is. Je hebt al nieuwe rubbers besteld en de groeven mooi schoon gemaakt. Je bent op de goede weg.

Bij montage van de nieuwe rubbers kan je deze insmeren met speciaal vet dat samen gaat met remvloeistof. Hierdoor is er hopelijk in de toekomst wat minder kans op oxidatie in de groeven van de rubbers. Let wel, als je veel TET gaat rijden in blubber, regen etc, dan loont het om elke twee jaar je klauwen weer uit elkaar te halen.

ate-cilindermontagepasta-180gr.jpg
 
Remvloeistof DOT 3, 4 en 5.1 zijn gebaseerd op glycolethers en daardoor hygroskopisch. Dat wil zeggen dat ze water aantrekken, ook gewoon waterdamp uit de lucht. Dit gaat in de loop van de tijd gewoon door de rubbers heen en verspreid zich in de remvloeistof.
Dat water zorgt in de loop van de tijd voor oxidatie van het aluminium. Zoals je bij jouw klauw kunt zien is dat vooral vervelend in de groeven van de rubbers want dan gaan ze te strak zitten en blijft de klauw steeds meer klemmen op de schijf.

Je zou kunnen zeggen dat je er net optijd bij bent. Ook een motor met nog maar zo weinig kilometers heeft slijtage. Het is niet voor niets dat men zegt: stilstand is achteruitgang. Bij (motor)voertuigen geldt dat zeker.

Als de pitting op de zuiger buiten de rubbers vallen is er niets aan de hand. Gewoon een lik koperpasta op smeren zodat het iets beschermd is. Je hebt al nieuwe rubbers besteld en de groeven mooi schoon gemaakt. Je bent op de goede weg.

Bij montage van de nieuwe rubbers kan je deze insmeren met speciaal vet dat samen gaat met remvloeistof. Hierdoor is er hopelijk in de toekomst wat minder kans op oxidatie in de groeven van de rubbers. Let wel, als je veel TET gaat rijden in blubber, regen etc, dan loont het om elke twee jaar je klauwen weer uit elkaar te halen.

ate-cilindermontagepasta-180gr.jpg

Bedankt voor de goede uitleg, en de tip met koper vet.
Volgens mij zit er bij het revisie setje ook het benodigde vet voor de rubbers.
 
Goedemiddag,

Vanwege het mooie weer wilde de vrouw ook weer mee achterop.

Nu heb ik vorige week nieuwe banden op de motor laten zetten. En als we nu met zijn tweeën rijden heb ik bij licht gas houden over drempels, kuilen etc een bijgeluid van de ketting die aan schuurt, als ik alleen rij is er geen enkel probleem.

Met zijn tweeën zit er natuurlijk ook wel wat gewicht op de motor een kleine 155 kilo, maar ik wil er allen mee op vakantie plus kampeer spullen en dan zit ik ook wel rond dit gewicht op de motor.

Eerst dat ik dat een beetje ketting spray goed zou doen, echter maakt dit niks uit.

Na de rit van vanochtend toc maar is even verder gekeken en nu zie ik dat de ketting aanloopt tegen een kunststof blokje zie foto, hoe kan ik dit oplossen?


 
Na de rit van vanochtend toc maar is even verder gekeken en nu zie ik dat de ketting aanloopt tegen een kunststof blokje zie foto, hoe kan ik dit oplossen?



Dat zou je op kunnen lossen door dat blokje weg te halen.


Echter hoort dat blokje daar, dus dat is niet je probleem.
Ik snap nog niet helemaal wat voor geluid je hoort en waar het vandaan zou komen, dat zul je eerst eens duidelijk moeten maken.
Gooi een boel gewicht op je zadel en kijk waar er iets aanloopt, veel zinniger advies zou ik nu nog niet kunnen geven.
 
Dat zou je op kunnen lossen door dat blokje weg te halen.


Echter hoort dat blokje daar, dus dat is niet je probleem.
Ik snap nog niet helemaal wat voor geluid je hoort en waar het vandaan zou komen, dat zul je eerst eens duidelijk moeten maken.
Gooi een boel gewicht op je zadel en kijk waar er iets aanloopt, veel zinniger advies zou ik nu nog niet kunnen geven.

Dat geluid is van de ketting die er aan/-langs slijt, tegen dat blokje aan, deze was na de rit nog zacht (gesmolten).
En dat geluid hoor je dan alleen bij het indrukken (deinen?) van de achtervering als je tegen de drempel op en er afrijd, en dan allen met (licht) gas erop (aangespannen ketting) als ik geen gas geef bij het ertegen aan of oprijden dan hoor je ook niks.
 
Dat geluid is van de ketting die er aan/-langs slijt, tegen dat blokje aan, deze was na de rit nog zacht (gesmolten).
En dat geluid hoor je dan alleen bij het indrukken (deinen?) van de achtervering als je tegen de drempel op en er afrijd, en dan allen met (licht) gas erop (aangespannen ketting) als ik geen gas geef bij het ertegen aan of oprijden dan hoor je ook niks.

Als je samen met je vrouw ( veel gewicht op je zadel ) op de motor zit, heb je dan nog kettingspeling of staat ie dan snaarstrak ?

Klinkt zo een beetje alsof je ketting domweg te strak staat.
Als dat zo is, dan moet daar snel wat aan gebeuren, dat is een prima manier om grote schade op te lopen aan de uitgaande as van je bak.
 
Als je samen met je vrouw ( veel gewicht op je zadel ) op de motor zit, heb je dan nog kettingspeling of staat ie dan snaarstrak ?

Klinkt zo een beetje alsof je ketting domweg te strak staat.
Als dat zo is, dan moet daar snel wat aan gebeuren, dat is een prima manier om grote schade op te lopen aan de uitgaande as van je bak.

Dit was het inderdaad, als ik zover mogelijk op de achterzijde van de motor al mijn gewicht zette en dan de draag arm naar mij toe trok, stond de ketting helemaal strak halverwege de veerweg, daarvoor bij werd de ketting weer losser.

Ik heb het achterwiel eerst 1 stand naar voren geplaatst en toen was het al een stuk minder, daarna nog 1 stand naar achteren geplaatst en nu is het geheel weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan