Yamaha Xt660x Tikje gekregen in de motor?

Mohamed

MF'er
27 jul 2019
31
18
Hallo allemaal mijn naam is Mohamed en ben hier nieuw in de motorcommunity ik ben de trotse eigenaar van een Yamaha XT660X uit 2009.

Nou reed ik 4 dagen geleden een beetje doelloos rond en was ik aan het genieten van het weer tot dat ik bij een stoplicht stond en opeens een vreemd getikje hoor, het gebeurd niet als het koud is maar als de motor warm is. Het geluid is alsof je twee magneten tegen elkaar aan tikt en dan pets pets hoort.

Hopelijk heb ik dit geplaatst in een goede topic en wens ik iedereen nog een geweldig motor seizoen! :-) (Voor de winter rijders you rock!!!).



Heb een filmpje geplaatst van het geluid. Tussen 5 en 8 seconden hoor je het het best.
 

Bijlagen

  • 1564188115203.jpg
    1564188115203.jpg
    190,3 KB · Weergaven: 11
Ik wilde inderdaad ook het bovenstaande reageren. Maat van me had ook een XT660, tijdens een rit ineens het geluid alsof de krukaslagers naar de klote waren.... Op fora gevonden van de moer op de krukas. Deze was inderdaad losgelopen. Schoongemaakt, loc-tite er op en met een slagmoersleutel vast gezet. Liep daarna weer echt als een zonnetje.
 
Klinkt inderdaad als een losgelopen primary gear nut.

Volgensmij ben je al x eerder langs geweest bij me voor de fuel mod?

Wat aan te raden is bij een losse primairy moer is gelijk het borgplaatje en soms het staafje tussen de tandwielen ook te vervangen. Uiteraard moet er ook nieuwe olie in omdat de olie er uit moet voor dit klusje. Kwa onderdelen zit je ong rond de €120 (borg plaatje, staafje, pakking 3x En olie.)

Je kan een schroevendraaier op je blok zetten en met je oor er tegenaan om te luisteren waar het geluid het hardste klinkt.

Een losse primary moer kan je vooral herkennen aan een ducati geluid. En geluid bij gas los/ stationair en het geluid verdwijnt zodra er trekkracht op de motor komt.

Kapotte big end maakt veeeeel meer herrie heb er tijd terug nog eentje gehad met de xt. Leek wel een tractor kwa geluid.

Een kapotte naks is meer een ratelend geluid en komt duidelijk bij de nokken as ketting vandaan.
Ik wilde inderdaad ook het bovenstaande reageren. Maat van me had ook een XT660, tijdens een rit ineens het geluid alsof de krukaslagers naar de klote waren.... Op fora gevonden van de moer op de krukas. Deze was inderdaad losgelopen. Schoongemaakt, loc-tite er op en met een slagmoersleutel vast gezet. Liep daarna weer echt als een zonnetje.

Maar had hij ook dat getik tussen 5 en 8 seconden dat tik tik tik
 
Wil je het zeker weten kan je het beste even met de schroevendraaier inbde weer zoals hierboven genoemd. Diy stethoscoop. Je koopt ze ook voor 5-10 euro speciaal voor dit doel.

Kan erg lastig zijn om het te localiseren omdat het natuurlijk een rumoerige bedoeling is, maar soms hoor je heel duidelijk waar het vandaan komt.

Met een veelvoorkomend probleem zoals dit kan je sowieso preventief iets doen, dus die 120 euro is sowieso niet weg gegooid. Als die moer nu niet los zou zijn heb je die met loctite voor in de toekomst in ieder geval gefixed.
 
Wil je het zeker weten kan je het beste even met de schroevendraaier inbde weer zoals hierboven genoemd. Diy stethoscoop. Je koopt ze ook voor 5-10 euro speciaal voor dit doel.

Kan erg lastig zijn om het te localiseren omdat het natuurlijk een rumoerige bedoeling is, maar soms hoor je heel duidelijk waar het vandaan komt.

Met een veelvoorkomend probleem zoals dit kan je sowieso preventief iets doen, dus die 120 euro is sowieso niet weg gegooid. Als die moer nu niet los zou zijn heb je die met loctite voor in de toekomst in ieder geval gefixed.

Super bedankt voor je uitleg ik ga na de vakantie het direct wegbrengen en van A Tot Z alles laten doen al kost het me wat geld zolang ik maar een motor terug krijg waarmee ik weer ff kan knallen (Ben van plan om hele jaar door te gebruiken dus denk aan naar school gaan, werk, etc..)

Ik had nog een vraagje (Ben nu vast wel irritant geworden) :l, waar kan ik een paddock kopen voor mijn XT die erop past want dan kan ik fatsoenlijk mijn motor schoonmaken. Hoor graag terug!
 
Dag iedereen, ik heb een kleine update ging vandaag mijn motor schoonmaken, daarna rijden dus wat probeerde ik ik zette het in zijn 1 koppeling ingedrukt voorrem ingedrukt en koppeling los laten dan is het geluid helemaal weg ook zijn 2 heb ik dat gedaan geluid ook WEG. Misschien weet iemand wat meer over dit en of het in me versnellingsbak misschien zit?
 
Dag iedereen, ik heb een kleine update ging vandaag mijn motor schoonmaken, daarna rijden dus wat probeerde ik ik zette het in zijn 1 koppeling ingedrukt voorrem ingedrukt en koppeling los laten dan is het geluid helemaal weg ook zijn 2 heb ik dat gedaan geluid ook WEG. Misschien weet iemand wat meer over dit en of het in me versnellingsbak misschien zit?
Wellicht heeft dat toch te maken met wat semicolon zei...
 
Het klinkt onregelmatig. Zou uitlaatafdichting kunnen zijn maar ook de nokkenasketting of de kleplichter

Goedemiddag ging voor de lol tikken met mijn vinger aan de uitlaatafdichting en ik kan met mijn vinger bijna hetzelfde geluid horen ga straks even als ik thuis ben controleren met gereedschap.
 
Paar dingen controleren!

Primaire as moer , rechts achter je koppelingsdeksel. Loopt vaak los

Spanning van je distributieketting.
De geleiders willen wel eens breken of slijten

Bedankt voor je reactie aangezien ik weg ben op vakantie morgen en ik echt helemaal niet kan sleutelen aan motoren/niet de ruimte heb/het gereedschap laat ik de motor wegbrengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan