Yamaha XV 535 accu laad niet op!

deebo

MF'er
10 feb 2008
30
0
Hallo,

Ik heb een Yamaha xv 535 van 1990. Nu heb ik deze fiets sinds kort en heb er een nieuwe accu in gedaan. Het probleem is echter dat de accu niet oplaad tijdens het rijden. Is dit normaal. Mijn neef heeft een scooter en zijn accu wordt wel opgeladen. Ik hoor graag wat dit kan zijn.

bedankt
 
Hallo,

Ik heb een Yamaha xv 535 van 1990. Nu heb ik deze fiets sinds kort en heb er een nieuwe accu in gedaan. Het probleem is echter dat de accu niet oplaad tijdens het rijden. Is dit normaal. Mijn neef heeft een scooter en zijn accu wordt wel opgeladen. Ik hoor graag wat dit kan zijn.

bedankt
Het feit dat je je afvraagt of het normaal is dat een accu niet oplaadt, doet vermeoden dat je niet veel afweet van motortechniek. Geen schande, iedereen heeft het ooit es moeten leren.
Maar hoe precies ben je tot de constatatie gekomen dat ie niet meer oplaadt?
Omschrijf es wat precies gebeurt?
ALS je kan rijden met een los opgeladen accu, dan is je alternator waarschijnlijk wel in orde. Spanningsregelaarsysteem kan defect zijn zoals Ritzen al zei.
Maar als je er een nieuwe accu hebt in gezet, ben je zeker dat alle leidingen en verbindingen goed zijn aangesloten? Nergens geen kabeltje losgerukt?
Trouwens WAAROM heb je er een nieuwe accu in gezet? Toch niet omdat de oude kapot was omdat ie niet meer oplaadde?
Gezien je vraag en je vermoedelijk gebrek aan motortechniekkennis, is het ene goed idee om een "expert" effe te laten kijken.
 
Het feit dat je je afvraagt of het normaal is dat een accu niet oplaadt, doet vermeoden dat je niet veel afweet van motortechniek. Geen schande, iedereen heeft het ooit es moeten leren.
Maar hoe precies ben je tot de constatatie gekomen dat ie niet meer oplaadt?
Omschrijf es wat precies gebeurt?
ALS je kan rijden met een los opgeladen accu, dan is je alternator waarschijnlijk wel in orde. Spanningsregelaarsysteem kan defect zijn zoals Ritzen al zei.
Maar als je er een nieuwe accu hebt in gezet, ben je zeker dat alle leidingen en verbindingen goed zijn aangesloten? Nergens geen kabeltje losgerukt?
Trouwens WAAROM heb je er een nieuwe accu in gezet? Toch niet omdat de oude kapot was omdat ie niet meer oplaadde?
Gezien je vraag en je vermoedelijk gebrek aan motortechniekkennis, is het ene goed idee om een "expert" effe te laten kijken.


Deze motor is defect in mijn bezit gekomen. Ben wat gaan zoeken en ben tot de conclusie gekomen dat er een nieuwe zekering in moest en een nieuwe accu. Ik ben toen gaan rijden, een week lang. Op eeen geven moment wilde de motor niet meer volgas. Vuiltje in de cabaratur denk ik. Hij slog af en ben gaan starten accu op uiteraard. Toen heb ik mij laten sleepen en hij starte weer. Ik heb een groot stuk gereden maar de accu laad niet op. De motor gestart via startkabels en de motor reed weer. Alleen hij laad niet op. Dit is in het kort het verhaal.
 
Begin eerst met het vinden van een werkplaatshandboek, daar staat in hoe en waarmee je de spanning en weerstand van de dynamo en de laadstroom moet nameten.
Begin bij de dynamo, als de weerstand (Ohm) goed is, meet dan de spanning op de drie witte draden (+) een voor een op de zwarte draad (-) die van de dynamo afkomen (let op: dit is wisselstroom!!).

Daarna meet je de weerstanden van de spanningsregelaar door via dezelfde stekker, maar dan van de andere kant, daarna de laadstroom (gelijkstroom!!!). Hoe staat ook weer in het WPH.

Als zou blijken dat de dynamo kapot is, WEES VOORZICHTIG met demonteren, omdat de stroomkabels bij de XV535 door het oliebad lopen. Op een bepaald punt, waar de kabels "doorsteken" naar het (olievrije) dynamohuis, zit een rubberen blokje om de kabels gegalvaniseerd. Dit dient ervoor om de olie buiten het dynamohuis te houden.
Let erop dat de nieuwe dynamo dit blokje ook heeft, er is geen "normale" mogelijkheid om dit blokje om te zetten.
Het wil nog wel eens voorkomen, dat de nieuwe dynamo niet van dit blokje voorzien is. In dat geval is het verstandig om in het dynamohuis de kabelboom naar de gelijkrichter door te knippen en de oude kabelboom (met het blokje) eraan te solderen.


Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Begin eerst met het vinden van een werkplaatshandboek, daar staat in hoe en waarmee je de spanning en weerstand van de dynamo en de laadstroom moet nameten.
Begin bij de dynamo, als de weerstand (Ohm) goed is, meet dan de spanning op de drie witte draden (+) een voor een op de zwarte draad (-) die van de dynamo afkomen (let op: dit is wisselstroom!!).

Daarna meet je de weerstanden van de spanningsregelaar door via dezelfde stekker, maar dan van de andere kant, daarna de laadstroom (gelijkstroom!!!). Hoe staat ook weer in het WPH.

Als zou blijken dat de dynamo kapot is, WEES VOORZICHTIG met demonteren, omdat de stroomkabels bij de XV535 door het oliebad lopen. Op een bepaald punt, waar de kabels "doorsteken" naar het (olievrije) dynamohuis, zit een rubberen blokje om de kabels gegalvaniseerd. Dit dient ervoor om de olie buiten het dynamohuis te houden.
Let erop dat de nieuwe dynamo dit blokje ook heeft, er is geen "normale" mogelijkheid om dit blokje om te zetten.
Het wil nog wel eens voorkomen, dat de nieuwe dynamo niet van dit blokje voorzien is. In dat geval is het verstandig om in het dynamohuis de kabelboom naar de gelijkrichter door te knippen en de oude kabelboom (met het blokje) eraan te solderen.


Veel succes!



Hoi,

Bedankt voor de info. Weet je toevallig waar ik zo'n werkhandboek van de 535 kan krijgen.

groet deebo
 
Ik rij zelf ook een XV 535 en heb het zelfde probleem ook eens gehad.
Oplossing was vrij simpel.

Als je de min kabel vanaf je accu zoekt en die naar beneden volgt richting je uitlaat iets boven de onderste bocht van je uitlaat zit de zwarte draad met een imbusbout vast gedraaid, soms gaat het door trillen van je motor dat wat los zitten en maakt hij wisselend wel en geen contact, gevolg is dat je accu niet meer oplaad.

Oplossing: goed strak vast draaien en als het weer eens voorkomt eerst daar naar kijken en dan verder zoeken.

Nadat ik het boutje heb aangedraaid geen problemen meer mee gehad, en rij er nu al weer zo'n 6 maanden mee sinds ik hem het vast gedraaid.

Als het niet duidelijk is mail me dan ff dan stuur ik je wat foto's waar je het boutje kunt vinden.

Succes!

Sander
 
Ik rij zelf ook een XV 535 en heb het zelfde probleem ook eens gehad.
Oplossing was vrij simpel.

Als je de min kabel vanaf je accu zoekt en die naar beneden volgt richting je uitlaat iets boven de onderste bocht van je uitlaat zit de zwarte draad met een imbusbout vast gedraaid, soms gaat het door trillen van je motor dat wat los zitten en maakt hij wisselend wel en geen contact, gevolg is dat je accu niet meer oplaad.

Oplossing: goed strak vast draaien en als het weer eens voorkomt eerst daar naar kijken en dan verder zoeken.

Nadat ik het boutje heb aangedraaid geen problemen meer mee gehad, en rij er nu al weer zo'n 6 maanden mee sinds ik hem het vast gedraaid.

Als het niet duidelijk is mail me dan ff dan stuur ik je wat foto's waar je het boutje kunt vinden.

Succes!

Sander

Hoi Sander,

Bedankt voor jou reactie. Ik heb gekeken en hij zat gewoon vast. Ook heb ik het een en ander doorgemeten maar ik werd er niet veel wijs van. Ben naar een motorzaak geweest en zij hebben het een en ander doorgemeten. Conclusie spanningsregelaar kapot. Nu ben ik op zowk naar een spanningsregelaar wie weet waar ik zo'n ding kan kopen voor een zacht prijsje uiteraard.
 
Hoi Sander,

Bedankt voor jou reactie. Ik heb gekeken en hij zat gewoon vast. Ook heb ik het een en ander doorgemeten maar ik werd er niet veel wijs van. Ben naar een motorzaak geweest en zij hebben het een en ander doorgemeten. Conclusie spanningsregelaar kapot. Nu ben ik op zowk naar een spanningsregelaar wie weet waar ik zo'n ding kan kopen voor een zacht prijsje uiteraard.

Misschien erg vergezocht hoor, maar waarom koop je geen nieuwe regelaar bij de motorzaak die de moeite heeft genomen om de diagnose te stellen?
 
Misschien erg vergezocht hoor, maar waarom koop je geen nieuwe regelaar bij de motorzaak die de moeite heeft genomen om de diagnose te stellen?


Deze motorzaak had hem niet op voorraad. Ze hebben gekeken en hij kost via hun 102 euro. Dan zit hij er nog niet op. Ik heb even verder gekeken op het internet en je kan hem met verzendkosten voor 83 euro krijgen. Nu ben ik zelf er niet uit of ik deze motor blijf rijden. Ik wil eigendlijk een supersport. Maar als iemand interesse heeft in deze motor dan hoor ik dat graag. Uiteraard zal de prijs niet zo hoog zijn.
 
Deze motorzaak had hem niet op voorraad. Ze hebben gekeken en hij kost via hun 102 euro. Dan zit hij er nog niet op. Ik heb even verder gekeken op het internet en je kan hem met verzendkosten voor 83 euro krijgen. Nu ben ik zelf er niet uit of ik deze motor blijf rijden. Ik wil eigendlijk een supersport. Maar als iemand interesse heeft in deze motor dan hoor ik dat graag. Uiteraard zal de prijs niet zo hoog zijn.
En wat ga je met je balhoofdlager doen?
 
Deze motorzaak had hem niet op voorraad. Ze hebben gekeken en hij kost via hun 102 euro. Dan zit hij er nog niet op. Ik heb even verder gekeken op het internet en je kan hem met verzendkosten voor 83 euro krijgen. Nu ben ik zelf er niet uit of ik deze motor blijf rijden. Ik wil eigendlijk een supersport. Maar als iemand interesse heeft in deze motor dan hoor ik dat graag. Uiteraard zal de prijs niet zo hoog zijn.

Als je de volgende keer weer 's een probleem hebt, ga je dan naar dezelfde motorzaak terug die je motor nu gratis doorgemeten heeft?
En vertel je 'm dan ook dat je alweer alleen komt om een probleemoplossing te krijgen?
Óf gun je hem die paar extra euro's en verzeker je je ervan dat je een goed adres ter beschikking blijft houden?
 
Als je de volgende keer weer 's een probleem hebt, ga je dan naar dezelfde motorzaak terug die je motor nu gratis doorgemeten heeft?
En vertel je 'm dan ook dat je alweer alleen komt om een probleemoplossing te krijgen?
Óf gun je hem die paar extra euro's en verzeker je je ervan dat je een goed adres ter beschikking blijft houden?
Ik heb hem zelf het advies gegeven eerst goed na te denken of hij wel door wil gaan met investeren in deze motor. Die ene spanningsregelaar verdien ik het niet op. Wel op een tevreden klant die jaren blijft terug komen, omdat hij weet dat ik eerlijk advies geef.

De gehele motor is niet in al te beste staat zeg maar.
 
Als je de volgende keer weer 's een probleem hebt, ga je dan naar dezelfde motorzaak terug die je motor nu gratis doorgemeten heeft?
En vertel je 'm dan ook dat je alweer alleen komt om een probleemoplossing te krijgen?
Óf gun je hem die paar extra euro's en verzeker je je ervan dat je een goed adres ter beschikking blijft houden?

Nee joh, doe niet zo gek. Je gaat toch alleen naar een motorzaak als je er zelf niet meer uitkomt om ze daar als "service" even een gratis diagnose te laten stellen.........én natuurlijk voor de gratis koffie op je vaste zaterdagritje? |(
 
En wat ga je met je balhoofdlager doen?

Wellicht laten reparen bij de motorzaak die mij geholpen. De koffie was lekker en ik vond het aardig van je dat je geen geld vroeg voor het doormeten. Nog bedankt! Wellicht kom ik morgen nog even langs om het onderdeel te bestellen ;)
 
Als je de volgende keer weer 's een probleem hebt, ga je dan naar dezelfde motorzaak terug die je motor nu gratis doorgemeten heeft?
En vertel je 'm dan ook dat je alweer alleen komt om een probleemoplossing te krijgen?
Óf gun je hem die paar extra euro's en verzeker je je ervan dat je een goed adres ter beschikking blijft houden?


Luister, indien ik een motor had van een paar jaar oud is het geen probleem om hem te laten reparen bij een motorzaak. Deze motor vind ik het niet waard om door een motorzaak zoals snelmotoren te laten reparen. Alleen het uur loon is al te veel voor deze motor.
 
Wellicht laten reparen bij de motorzaak die mij geholpen. De koffie was lekker en ik vond het aardig van je dat je geen geld vroeg voor het doormeten. Nog bedankt! Wellicht kom ik morgen nog even langs om het onderdeel te bestellen ;)
Jij nog bedankt voor het oppassen :}
 
wat is zo moeilijk aan het installeren van een nieuwe gelijkrichter?
Het zijn 4 kabeltjes: 3 witte en een zwarte, die ook nog eens met een genormde stekker aangesloten worden.
Dat kan iedereen toch wel zelf..
 
wat is zo moeilijk aan het installeren van een nieuwe gelijkrichter?
Het zijn 4 kabeltjes: 3 witte en een zwarte, die ook nog eens met een genormde stekker aangesloten worden.
Dat kan iedereen toch wel zelf..


Alleen had ik moeite om het probleem te vinden. Er af halen en monteren moet geen probleem zijn.
 
Luister, indien ik een motor had van een paar jaar oud is het geen probleem om hem te laten reparen bij een motorzaak. Deze motor vind ik het niet waard om door een motorzaak zoals snelmotoren te laten reparen. Alleen het uur loon is al te veel voor deze motor.

Maar dat kon ik in je hiervoorgaand schrijven niet lezen........, anders had ik dat natuurlijk niet gezegd.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan