yamaha xv 750 virago caferacer project

piet pienter

Die hard MF'er
12 nov 2010
514
0
Wommelgem
Deze yamaha xv 750, bouwjaar 1982, heb ik aangeschaft met de bedoeling deze om te bouwen naar een caferacer. Ik heb geen ervaring met het bouwen van caferacers, dus alle tips zijn meer dan welkom.
Ik heb dit model gekozen, ipv latere modellen 750 of bv. de virago 535 omdat deze achteraan de monovering heeft, en dat vind ik mooi bij een caferacer.
Hoe dan ook is er veel werk aan, en dat mag :)

alvast enkele foto's van de huidige staat

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Paar voorbeeldjes, die van mij is er ook bij.....
Om snel het `smoel`te krijgen.....De hele zooi tot en met subframe eraf zagen, dan alleen de 2 bovenste buizen met tussenbuis behouden en die in een andere hoek terugmonteren, daarna met 2 nieuwe buisjes naar onder de tank breien.
Dan de tank.......de bevestiging op het frame eraf slijpen en dan zo dun mogelijk zodat hij een paar cm naar achteren weer gelast kan worden. Tank zelf aan de achterkant de gelaste randen 90gr. ombuigen naar binnen en dan dichtlassen (eerst nog even de originele bevestiging van de tank afslijpen, deze kun je later weer onderop vastlassen zodat de tank bijna als ori. wordt bevestigd. Voorvork kun je gemakkelijk een cm of 5-7 inkorten door een buisje tussen de terugveer te plaatsen en de lange veer bovenin dan met veel geweld terugduwen of afslijpen..............cockpit in de kliko met nog heel veel andere delen
Succes
Overigens ziet die van mij (en nog een andere waar ik mee bezig ben) er nu alweer heel anders uit, zelfs een 180mm achterband!
full

full


full
 
Laatst bewerkt:
ik ben ook op zoek naar onderdelen zoals een tank en zitje, dus wie iets heeft liggen mag me steeds contacteren ....
Wat zijn de ervaringen met kunststof benzinetanks ?
 
ik ben ook op zoek naar onderdelen zoals een tank en zitje, dus wie iets heeft liggen mag me steeds contacteren ....
Wat zijn de ervaringen met kunststof benzinetanks ?

Over het algemeen gaan kunststof tanks en moderne benzine niet samen......dat is in ieder geval wat ik telkens weer lees.
En lekker al je onderdelen op MP zetten, ben je zo vanaf en dan heb je je basis gratis *O*

Mijn zitje heb ik zelf in elkaar gelast.......is goed te doen :Y
 
Heb de middelste foto gewijzigd in een vorige post.......was de verkeerde :$ , nu de goede en dat is hoe mijn xv750 er nu ong. uitziet.
 
Welke voorvork en wielen heb je daarvoor gebruikt ?

Dat is de grote truc!
Althans vooral de achterkant dan....... Na eigenlijk misschien wel jaren in mijn achterhoofd te hebben gehad dat ik toch echt een keer een dikke achterband wilde hebben en andere wielen ipv die afzichtelijke kromme spaak dingen....., hoewel er ook zijn, die de trommel van een XV535 nemen en er mooie 17 inch spaakvelgen inzetten, blijf je dan toch beperkt tot maximaal een 140mm bandje.

Uiteindelijk zag ik een keertje zo`n nogal `Hate it or love it` Yamaha Bulldog BT1100 op een site zag en dacht......"dat blok lijkt wel verdomd veel op een Virago, ondanks allerlei ander uiterlijke schijn dat hij anders lijkt" en zo op het idee kwam om eens te gaan zoeken naar een achterbrug....na een tijdje zo`n ding tegengekomen en gaan meten....cardanklok pastte gewoon.....cardanstang was een cm of 7-10 tekort, dus ook een stang van een BT1100 besteld.....vervolgens enorm lopen klooien om het achterwiel in het midden te krijgen, dus de achterbrug verzaagd.....opnieuw weer aan elkaar gelast en nu zit het wiel mooi in het midden.......Hoe ze dat bij een Bulldog hebben opgelost is mij nog steeds een raadsel, ik vermoed dat het wiel daarvan een 1.5-2cm teveel naar rechts staat! ( wat overigens bij BMW en Ducati vanuit de fabriek ook wel eens gebeurt, alleen ik wilde dat niet) Inmiddels heb ik een TR1 blok extra erbij gekocht en zijn over een tijdje alle problemen opgelost omdat je met een kettingblok echt alle kanten op kan qua velgen

Voorkant is van een GSXR600 of 1000, weet ik niet meer, is van 2008 of zo.....ibay ;)
 
de onderstaande virago's vind ik mooi, ze hebben beide spaakwielen. welke wielen zouden hiervoor gebruikt zijn? De benzinetanks vind ik ook mooi, maar ik heb begrepen dat het zeldzame benelli tanks zijn. Ook de zitjes die verder lopen in de lijn van de tank vind ik geslaagd. Wat zou het alternatief voor de tank kunnen zijn?

full

full
 
De naaf is van een XV535, en de tank.......tja...die heb ik 8 jaar geleden per tientallen(serieus) op ebay zien staan voor rond de $80.00, nu betaal je er vanaf $200.00 voor, bovendien heeft iedereen er zo eentje, maar hij is idd mooi.
Benelli Tank | eBay
Hij is van een benelli die in de VS door de firma Wards Riverside werd omgebouwd tot een z.g. eigen produkt.

De meesten op Ebay worden in India gemaakt, geen idee van de kwaliteit........

Deze zitjes kun je op meerdere sites bestellen, zijn inmiddels standaard motoren geworden op deze manier, zoek ook eens op www.dotheton.com en www.viragotech.com .....
 
bedoel je dan dat de 535 wielen zonder aanpassingen kunnen gemonteerd worden?

Kan zeker, de naaf komt overeen met het gietwiel van de XV750 en XV920 en XV1000, alleen wordt er meestal dus een andere velgmaat gemonteerd vanwege het `chopper`achtige uiterlijk van een 15inch achterwiel.....

Tank alternatief.......kijk naar die van mij en oordeel O-) ...heb in een van de verhaaltjes al beschreven hoe en wat...

Overigens is een optie een tank te laten maken door JerryT of Roughneckk........zij kunnen dit vast wel, maar zal wel weer wat meer kosten dan $200.00 :X

Overigens zijn de goedkoopste tanks a $200 vaak niet de beste :N
 
Overigens hebben die hierboven misschien nog wel 15 inch velgen......lijkt wel zo, alleen dan met banden met een heel hoge schouder.
 
Ha Piet,

Wielen blijven lastig bij dit soort ombouwprojecten... verder zijn de voorbeelden van die twee "bijna gelijke" XV's niet helemaal mijn ding. Ik heb eigenlijk alleen het XV blok bewaard en de rest snel weggekieperd :)

Maarja dat mag de pret van jouw ombouw project zeker niet drukken. Wat betreft voorwiel kun je eigenlijk bijna elk spaakwiel (met dubbele schijf) wel pas krijgen. Ik heb een CB750 naaf opgeknapt en opnieuw laten spaken bij haan wheels. Zeker niet goedkoop, maar ik ben er wel heel blij mee. Ik wilde graag van die velgen met een verhoogde schouder en 18 inch, dus dan kom je al snel uit bij opnieuw spaken.

Achterwiel is bij mij een beetje anders, mijn blok heeft een ketting :) dus mijn achterwiel is ook CB750 met een 18 inch velg en een schijfrem.

In jouw geval zou een naaf van de virago 535 een goeie zijn (als dat zo past tenminste) dan kun je toch elke velg laten inspaken die je wilt. Bij haan wheels boren ze de velgen aan de hand van de naaf die je aanlevert...

Succes ermee in ieder geval!

Later,

Loek
 
Hoi Loek,
ik ben net ff bij jou gaan kijken. Zo'n frame bouwen is voor mij veel te hoog gegrepen, waarvoor mijn respect. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Kan je zo'n zelfbouw trouwens op de openbare weg krijgen?
Bedankt voor de tip ivm de wielen !
 
Ja echt waar de naaf van een XV535 past probleemloos, en dus een velg uitzoeken.
Als ik de foto`s hierboven vergelijk met een standaard velg op een foto van een XV535 dan is er toch verschil, er zitten langere spaken in, dus is het een 16 of 17 inch....met 17 inch heb je veel meer bandenkeus, standaard is 15inch

Succes weer :W
 
ok thx voor de tip suzuha, kan ik ff uitkijken naar 535 wielen.

Ja...ik vermoed dat je ook een voorvelg wel kunt gebruiken.

Weet je wat nuttig is....kijk even op boats.net...daar kun je heel mooi onderdelen vergelijken en kom je er achter dat er ontzettend veel delen uitwisselbaar zijn...let maar op de 4X7 in de onderdeelnummers, als ze daarmee beginnen zijn het onderdelen die voor de XV750/XV920 als ori gebruikt zijn....gewoon in verdiepen en je slag slaan
 
Over uitwisselbare onderdelen gesproken, het motorblok van een 920, past dat in de kader van de 750? En is het qua prestaties véél verschil?
 
Over uitwisselbare onderdelen gesproken, het motorblok van een 920, past dat in de kader van de 750? En is het qua prestaties véél verschil?

Geen enkel probleem, zelfs de carbs zijn hetzelfde.....koppel is hoger en het scheelt wel!

TR1 blok = 981cc = 69PK
XV920 = 920cc = 65PK
XV750 = 750cc = ergens rond de 55PK

Dit waren de waardes op moment van nieuw :X
Je kunt bijvoorbeeld 750cc koppen op een 920-981 zetten om de compressie te verhogen, dit wordt veel gedaan.
Maar dan moet je eigenlijk de poorten/kleppen gebruiken van een 920-981 om ook op hogere toeren te `winnen`anders win je alleen koppel

Leuke site met bergen info: www.TR1.de

deze is ook aardig: http://www.viragoownersclub.org/Tips/f_3.htm

Veel plezier weer!
 
Terug
Bovenaan Onderaan