Yamaha XV 750 Virago Scrambler af! (inculsief fotocollage)

Chiefpep

MF'er
4 aug 2010
219
0
Dag collega bouwers of geïnteresseerden!

Ik dacht ik neem jullie mee in een project dat ik zojuist heb afgerond. De Chiefpep Scrambler. Ik heb deze ook al elders op dit forum geplaatst, maar dit leek mij iets toegankelijker voor een ieder die ik er wellicht mee kan inspireren. Ik heb onderstaand verhaal ook in een video samengevat:

Ik bouwde deze Scrambler vanuit een Yamaha XV 750 Virago uit ´81 die ik ergens in Nederland op de kop heb getikt voor een ´habbekrats´. Ik kreeg er zowaar een XV 700 Virago bij voor onderdelen. Ik heb dit blok gebruikt omdat deze in veel betere staat was dan het 750 blok.



Beide motoren stripte ik in nog geen 4 uur tijd. Makkelijk sleutelen die Virago´s kan ik verzekeren!



Een van de eerste zaken waarvan ik wist dat dat een uitdaging werd zijn de wielen. Of eigenlijk het achterwiel. Deze staat namelijk zo´n 2 cm offset naar links wat spaken een stuk lastiger maakt. Zoals je ziet zijn normaal gesproken de wielen gegoten, maar in een Scrambler horen natuurlijk gietwielen. Daarom ging ik direct op zoek naar een gespaakt wiel waarvan de hub direct op de cardan past. Deze zijn heel moeilijk te vinden. Ik belande uiteindelijk bij een XV 1000 achterwiel die ik bij Boonstraparts aantrof. Deze heb ik bij StarTwin in Loenen om laten spaken op een Excel velg (17” 3”breed). De banden zijn Michelin Anakee 2’s. Dat vind ik een geweldig type band voor dit model.




Het subframe heb ik zelf ontworpen en precies volgens tekening laten lassen bij Rezelman in Alkmaar.




Het tankje komt van een Honda CB 200. Ik wilde geen standaard Benelli tankje die iedereen al gebruikt. Daarbij vind ik dit tankje beter passen bij een Scrambler. De achterveer heb ik vervangen met een XT 660 achtershock. Hiervoor heb ik een shocklink ontworpen om hem passend te maken.




Het blok heb ik laten wetblasten en matzwart gespoten met hittebestendige VHT lak.



Het gehele ontwerp heb ik vooraf in Photoshop getekend en zelf ontworpen. Evenals de uitlaatbochten. Die zijn ook bij Rezelman exact zo nagemaakt.



Noemenswaardig: de koplamp en steunen en het spatbord zijn van LSL, de knoppen en bediening komen van een Aprilia Pegaso. Het zadel heb ik laten bekleden bij Ellermeyer in Amsterdam Zuid-Oost. Het is Porsche leer met Alcantara bovenkant. Ook het oorspronkelijk plastic stukje op de tank heb ik ook na laten maken en van Alcantara laten namaken bij Ellermeyer.







Hoewel de motor het al prima doet laat ik hem momenteel nog perfect afstellen op de testbank bij Mobu Motors in Enkhuizen. Daarna is de Chiefpep Scrambler te koop en start ik mijn volgende project. Ik heb namelijk nog een blok en frame over van de XV700. Grappig is dat ik toch ook maar het 750 blok ga restaureren. Anders ligt het daar ook maar zo te liggen…
Mocht je het leuk of interessant vinden, je kunt al mijn werkzaamheden en progressie dagelijks volgen op Facebook: www.facebook.com/Chiefpep Hier vind je ook uitgebreide fotoalbums van dit project met details. Ik heb dus ook het hele bouwproces samengevat in een video. Deze vind je hier:

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren en laat me weten wat je ervan vindt!

Grt,
Chiefpep
 
Das dus niet in zn geheel

Ach zo! Sorry, dan begreep ik je verkeerd. Nee, inderdaad, alles uit elkaar gehaald en deel voor deel gedaan. Maar wel het gehele motorblok. Dat bedoelde ik. Daar begint hij ook niet aan in zijn geheel. Hier de site: www.wetblast.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan