Yamaha xv 920 caféracer project

Bawbv

Rookie
8 mei 2016
14
0
Amsterdam
Beste motor-forum leden,

Welkom allemaal op mijn project pagina! Even een korte introductie: Mijn naam is Bob, 26 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik zal samen met mijn vader dit lelijk eendje om gaan toveren tot (hopelijk) een mooie fiets ;)

Geschiedenis
Lang geleden toen ik net mijn motorrijbewijs gehaald had en nog ijverig studeerde raakte ik al verliefd op caféracers. Vanwege tijdgebrek en de voornaamste reden: geldgebrek ben ik nooit kunnen starten aan een projectje. Inmiddels ben ik afgestudeerd en zijn de financiële middelen ook in grotere maten beschikbaar. Ik was altijd al fan van de xv caferacers en had dan ook hier mijn zinnen op gezet. Afgelopen jaar was het dan zo ver en kon er gestart worden aan het "Vader & Zoon" project. Samen met de ouwe op pad geweest en onderstaand pareltje op de kop weten te tikken voor 400€:
full


Motor reed nog en mankeerde verder niet veel aan op een lekkende voorvork keerring na. Helaas niet meteen van start kunnen gaan i.v.m. een verhuizing en een nieuwe baan. Inmiddels gesetteld in het mooie Amsterdam en tijd gevonden om van start te gaan. Aangezien me ouders in Limburg wonen en ik niet elk weekend terug naar het nest ga had mijn vader al een start gemaakt. Bedoeling is om alles in eigen huis te gaan bouwen en de kosten zo laag mogelijk te houden.

Huidige stand
Anyways toen ik thuis kwam trof ik het volgende aan:
full


Blok:
full


Frame:
full


To do:
- Subframe maken
- Uitlaat systeem aanpassen van 2-2 naar 2-1.
- Inlaatspruitstuk voor 1 carb aan de zijkant ipv 2 (nog niet helemaal zeker of ik dit ga doen, vind de standaard setup met de luchtinlaat via het frame ook wel grappig).
- Kortere voorvork plaatsen (iemand nog tips welke vork er gemakkelijk inpast? Heb een draaibank tot de beschikking om evt een nieuwe pen te draaien) of huidige standaard vork inkorten.
- Kabelboom maken.
- Accubakje maken.
- Vinden van spaakwielen voor een leuke prijs (iemand nog tips? ik heb een ketting model en geen cardan dus ben niet gebonden aan de xv naaf, evt vervangen van de trommelrem voor een schijf doe ik graag).
-1000 en 1 andere kleine dingetjes die het plaatje compleet moeten maken.

Reeds besteld en onderweg:
- Zitje
- Benelli mojave tank
- klein tellertje
- koplamp/achterlicht
- accu

De inspiratiebronnen zal ik jullie besparen aangezien die veelvoudig zijn langs gekomen en ik niet de eerste ben die deze metamorfose ga uitvoeren ;)

Tips, commentaar en advies is altijd welkom! Ik zal zoveel mogelijk proberen te updaten maar kan niks beloven ivm de afstand tot mijn brikkie :]. Volgende update waarschijnlijk over 2 weken!

Greets Bawb
 
Laatst bewerkt:
Heel veel succes met je project!

Persoonlijk vind ik het wel heel jammer dat ook jij voor de Benelli tank gaat.
Het komt echt op me over dat er bijna niemand meer wat anders doet, en ik zo 20 verschillende motoren kan opzoeken met dezelfde tank en ongeveer hetzelfde zitje.

Wel echt waardeloos dat je van Amsterdam naar Limburg moet om te sleutelen.
Ik doe het zelf tussen Den Haag en Amersfoort, en persoonlijk vind ik dat al te ver! vooral in combinatie met werk, school en/of stage.

Persoonlijk vind ik die van ChiefPep (van hier op het forum) ook wel heel goed gelukt.
Een smal tankje, maar wel eens wat anders (ja, ik hoop je stiekem te overtuigen)
1627hvq.jpg


En z'n filmpje:
https://youtu.be/8mlDu_ixatE

Ergens in het filmpje heeft hij het trouwens over de naaf van een andere fiets, die wat beter te verkrijgen zijn!
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Snap wat je bedoeld Leeuwis (was jij niet onder deze naam ook actief op Ultimate-Snowboarding?) maar heb de motor al een paar jaar zo in mijn hoofd zitten en ga (wil) weinig aan dat beeld veranderen ;) Had het filmpje van chiefpep al bekeken maar hij heeft ook een cardan-as. Van het weekend met het blok aan de slag en hoop dat het zitje er is zodat ik al wat voorbereidend werk kan doen voor het subframe.
 
Laatst bewerkt:
Thanks! Snap wat je bedoeld Leeuwis (was jij niet onder deze naam ook actief op Ultimate-Snowboarding?) maar heb de motor al een paar jaar zo in mijn hoofd zitten en ga (wil) weinig aan dat beeld veranderen ;) Had het filmpje van chiefpep al bekeken maar hij heeft ook een cardan-as. Van het weekend met het blok aan de slag en hoop dat het zitje er is zodat ik al wat voorbereidend werk kan doen voor het subframe.

Ik was zelf niet heel actief op ultimate. Dat moet mijn broer geweest zijn! Die ging regelmatig naar meetings etc.

Owjoh als je een kettingfiets hebt is het vinden van andere velgen al een veel minder groot probleem. Desnoods gooi je ze er in van een honda o.i.d. Als je uiteindelijk de tandwielen maar wil in lijn krijgt. Verder is veel op te lossen met spacers en/of andere assen.

P.s.
Net even je Kaprun editie gezien, skiërs omduwen kan natuurlijk echt niet *O*
Maar wel lekker parkje toentertijd!
 
Laatst bewerkt:
Ik was zelf niet heel actief op ultimate. Dat moet mijn broer geweest zijn! Die ging regelmatig naar meetings etc.

Owjoh als je een kettingfiets hebt is het vinden van andere velgen al een veel minder groot probleem. Desnoods gooi je ze er in van een honda o.i.d. Als je uiteindelijk de tandwielen maar wil in lijn krijgt. Verder is veel op te lossen met spacers en/of andere assen.

P.s.
Net even je Kaprun editie gezien, skiërs omduwen kan natuurlijk echt niet *O*
Maar wel lekker parkje toentertijd!

Haha ik dacht al die naam komt me bekend voor, niet helemaal goed maar
ik zat in de juiste richting ;) Ondanks dat ik toen nog jong en rebels was, zat er geen opzet bij die duw O-)
 
Yes tijd voor een update. afgelopen weekend in het Limburgse heuvellandschap doorgebracht en flink wat uurtjes aan de vx kunnen besteden. Eerst maar eens begonnen met het uitpakken van de doos die op de werkbank stond *O*

Tank
1_zpspiepliv1.jpg

Het zitje was er helaas nog niet dus heb geen start kunnen maken aan het subframe. Toen maar aan de slag gegaan met het blok wat wel de nodige aandacht kon gebruiken. De vorige eigenaar vertelde me dat die recent de startmotor had vervangen maar dat de fiets nog niet altijd soepel starten. Bij het starten de laatste keer hoorde ik ook nog wat rammelen binnen het blok. Eerst maar even aan de slag gegaan met Dasty aangezien de laatste poetsbeurt waarschijnlijk een hele poos geleden was.

Voor het poetsen
2_zpswzbvl6gj.jpg


het enige schone onderdeel :N
3_zpsiytilsjn.jpg


Tijdens het demonteren ook het kettingbad eraf gehaald. Had dit zelf nog niet eerder gezien op een motor maar wat een rommel kwam daaruit :W
4_zpstd5xgfxu.jpg


Na enkele uurtjes schrobben zag het er toch een stuk frisser uit!
5_zpswps0hctt.jpg

6_zpsm9djcvzc.jpg


Tijdens het poetsen geconstateerd dat er onder een laagje vuil een deuk in het koppelingsdeksel zat.
9_zpst1k5jqli.jpg


Deksel maar eraf gehaald omdat ik toch het een en ander wilde bekijken en zag dat het ook een breukje was. Helaas niet het juiste materiaal in de garage om alu te lassen dus dekseltje moet mee naar mijn vaders werk.
8_zpseom8jy7y.jpg



Voor de rest zag alles er netjes uit, blok was al een keer onder handen genomen door de vorige eigenaar en hij had er een nieuwe koppeling ed. ingezet.
7_zpszmigwwbn.jpg



Toen ook maar de andere kant opengehaald om het tandwiel van de startmotor en het binnenwerk te bekijken. Volgens mij hebben ze niet het correcte tandwiel op de start motor geplaatst want het sloot niet helemaal lekker aan en het andere tandwiel toont nauwelijks slijtage. Van de week maar eens even langs de lokale motorshop gaan en kijken of ze nog een andere hebben liggen die misschien beter aansluit.
10_zpsolrw009r.jpg


Toen nog het frame uit elkaar gehaald om het grondig te poetsen en de achterbrug te ontdoen van de roestige laag die erop zat.
11_zpsfplsinq6.jpg


Nu is het wachten op de overige onderdelen. Ik ga van de week nog kijken voor een voorvork van een gsxr uit 2007. Begreep dat deze redelijk makkelijk om te zetten was en de vork was compleet met kroonplaat en remmen ed. Wielen heb ik nog steeds niks kunnen vinden, als iemand wat heeft liggen hoor ik het graag :]

Volgende update over 2 weken!
 
Laatst bewerkt:
Sjongejonge, als je ziet hoe weinig overlap er is op die tandwielen, dan mag je bijna blij zijn dat er nog geen tandkroon is afgebroken ;(

Inderdaad even vervangen door een goede! Wel mooie vooruitgang gemaakt al! :Y
 
Was na de opmerking van Leeuwis wel nog aan het nadenken om misschien een topkuipje te gaan plaatsen. Twijfel alleen nog over wat voor soort, retro kuipje zou niet verkeerd staan. Maar zit met een kuipje in me hoofd die ik hier ooit eens voorbij heb zien komen.

full


Volgens mij alleen lastig te verkrijgen, maar denk dat het niet verkeerd zou staan ipv een ronde koplamp :P
 
Laatst bewerkt:
wel nice inderdaad dat je het toch een beetje je eigen fiets wilt maken.
De bovenstaande kuip vind ik geen porem, maar dat komt denk ik door de kleuren combi!

Afgelopen weekend aardig wat meters gemaakt zie ik.

Nog even wat inspiratie:
full
 
Dat was inderdaad de andere optie die ik in me hoofd had. Kleurencombo staat me ook wel aan, zat zelf nog te denken aan (mat) blauw of bordeaux rood icm een witte striping. Gaat nog een lastige keuze worden maar dat is pas voor latere zorg :). Net voor de vork wezen kijken maar hij had enige schade en de eigenaar kon me niet 100% verzekeren dat die recht was dus... the search continues.
 
Zo eindelijk weer eens tijd voor een update. Laatste tijd nogal druk met werk geweest waardoor het updaten een beetje is achter gebleven. Gelukkig wel de nodige uurtjes in de motor kunnen stoppen die nu wel aardig vorm begint te krijgen *O*

Scheurtje in het deksel weggewerkt.
IMG_0151_zpsbok4bi0j.jpg

IMG_0150_zpskqkfscob.jpg



Eerst maar op jacht geweest voor een nieuwe voorvork en onderstaande op de kop weten te tikken voor een leuke prijs (yamaha r1 2004). Verkoper had ook nog een voorwiel en de remmen liggen, beetje getwijfeld aangezien ik eigenlijk voor spaakvelgen wilde gaan maar de prijs was te aantrekkelijk om ze te laten liggen.

IMG_0149_zpsfdzzx47k.jpg

IMG_0492_zpsnl3xlxyj.jpg


Had het achterwiel ook meegenomen maar deze bleek te breed te zijn. Mocht iemand nog interesse hebben in een complete achtervelg ;)
wiel_zpshtp3f7cj.jpg


De stuurpen van de R1 was net te kort voor in de virago te plaatsen. Deze is verlengd door de pen doormidden te zagen en op te boren zodat er een alu pen ingezet kon worden. Verlengstuk taps afgedraaid, dit ertussen geplaatst en vervolgens weer vastgelast.

IMG_0494_zpsqqts14bf.jpg

IMG_0970_zpsytxvldah.jpg


Ook maar setje nieuwe lagers bij allballs besteld.
IMG_0971_zpskoq2pyph.jpg


Voorvork erin *O*
IMG_0975_zpstw5j8ifj.jpg


Houder voor het contactslot van de kroonplaat verwijderd.
IMG_0216_zpstp3bxaaf.jpg

IMG_0220_zpschi24t7n.jpg


Achterwiel van een honda cbr600f pc25 gevonden via marktplaats. Achterwiel past er goed in maar er dient nog een stukje van de tandwieldrager afgedraaid te worden zodat de tandwielen mooi in lijn staan. Match ook nog eens goed met het r1 wiel voor :)

IMG_0974_zpscvarslnp.jpg



Totaal plaatje met de tank en het zitje voor een idee hoe het eruit gaat zien

IMG_0973_zpspreb5m4t.jpg


That's All sofar! Volgende week heb ik een weekje verlof en dan hoop ik het subframe, tank en de uitlaat af te kunnen maken :]
 
Laatst bewerkt:
En toen was het bijna een jaar later.. :/ Ik voel me bijna schuldig nu ik deze post aan het typen ben. De afgelopen tijd ben ik niet echt aan het updaten van dit topic toegekomen vanwege een verhuizing naar een nieuw stulpje. Daarnaast ook aan een nieuwe uitdaging als product owner gestart! Kost me veel tijd maar het is een super leuke job :) Gelukkig heb ik wel het nodige aan de motor kunnen doen en heb ik vanaf nu meer tijd om te sleutelen en jullie te verblijden met leuke plaatjes ;)

Hieronder een korte samenvatting wat ik het afgelopen jaar nog heb kunnen doen *O*

uitlijnen1_zpstwjsjptz.jpg

Het achtertandwiel stond niet mooi in lijn met het tandwiel voor. na wat schuiven en meten moest het achtertandwiel 1cm naar binnen gebracht worden. Dit heb ik gedaan door de tandwielhouder 1cm af te laten draaien.

foto1_zpskvhnoatf.jpg

tandwielhouder en tandwiel

foto2_zpsysgfytmc.jpg

Na bewerken

foto3_zps6fmbyete.jpg

Ook maar een nieuw tandwiel besteld aangezien de oude niet matchte met het voortandwiel

Tank:

tank3_zpsunjyjopu.jpg

Halve maantjes staal gemaakt die op de binnenkant van de tank komen

tank2_zpsbxzanlbr.jpg

past mooi op de oude aansluiting

tank1_zpstcfvaplq.jpg

Ter versteviging een plaatje op de binnenkant gemaakt

tank4_zpscz7fmjsj.jpg

beide kantjes in place *O*

Zitje:

zit1_zpsfxcspjbu.jpg

deze badboy gehaald voor het betere buigwerk 8-)

zit2_zpsxxi7sqga.jpg

Stangetje 1 voorzien van 2 hoeken

zit3_zpshuyt2iiz.jpg

en 2..

zit7_zpsrmmobz43.jpg

Plaatje er tussen om ze op afstand te houden

zit4_zpsthqjd658.jpg

zit8_zpszipepjag.jpg
zit5_zpsg5zzoaqv.jpg

Steuntjes naar het frame

zit6_zpsyavuxkjm.jpg

Voor het bevestigen van het subframe maak ik gebruik van de oude punten aan de zijkant en boven de schokdemper. Hierop moet de tank ook nog vast gezet worden.

Totaal plaatje :]
sideview_zpsrkpwof0x.jpg


stuur_zps5jz682bu.jpg

Had nog een setje r1 clipons voor een prikkie gevonden die mooi bij de vork passen.


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_28_zpstwjajx6v.jpg

hmm wat zou dit gaan worden...

carb2_zpsbzcsnxgr.jpg

Mikuni VM-36

carbraw_zpseukpecwz.jpg

Single carb spruitstuk *O*

carbdone_zpsy64tf9pi.jpg

Toch net wat te groot gemaakt, de rubbers hadden een hogere opstaande rand dan verwacht.

Zover de update! Sorry dat ik jullie zo lang heb laten wachten maar verwacht de komende tijd meer updates :] De postbode komt hopelijk aankomende week met een aantal pakketjes zodat de vaart erin blijft!

Greetz,

Bawb
 
Ik ga het volgen. Ben het wel met Leeuwis eens dat het erg jammer is dat dit het zoveelste XV project is met de Benelli tank en het Motolanna zitje.... Denk dat ie verder best mooi zal worden.
 
@nop62 snap jou en leeuwis wel maar de andere opties vind ik zelf niet echt mooi. Zou zonde zijn als ik de bike in een andere style ga maken om maar "anders" te zijn en er uiteindelijk zelf niet blij mee te zijn :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan