Yamaha XV Virago topic [deel II]

Ik heb inmiddels de carb eraf gekregen en schoon gemaakt. Volgens mij zat de gasnaald niet helemaal goed. Van binnen was de carb aardig schoon.

Dat rubberen zakje gedemonteerd voordat ik hem ging schoon maken. Alle kanaaltjes schoon gemaakt.

Uren bezig geweest met een sleuteltje tien om die inlaat rubber los te krijgen.

Weten jullie hoe ver ik dat schroefje onder de vlotter kamer dien vast te draaien?
 
De carburateurs van de inlaatrubbers halen is, zoals je hebt ondervonden, een takkewerk. Er op zetten is ook een leuke bezigheid. 🙂 houdt er rekening mee dat ze er misschien nog een keer af moeten omdat de motor nog niet lekker loopt.

Met het schroefje doel je waarschijnlijk op het koperen boutje. Daarmee kan je de vlotterkamer mee leeghalen. Vast is vast, tenminste zo deed ik dat
 
Ja echt he 😅. Heb op advies een sleuteltje 10 een stukje verbogen.

Ik bedoel het stel schroefje die onder het vlotter bakje zit. Met dat veertje erin. Ik heb er een foto van gemaakt.

99915BD2-7BEF-45FB-8590-50BD3335242E.jpeg
C5FDF370-EB63-475A-9485-7D32DB8550A4.jpeg
 
Bedankt voor je reactie en link. Ik ga de uitleg van Yamatwin volgens om mee te beginnen. 2,5 slag los was het advies om mee te beginnen. Ik ben gewend om met 2T brommers te sleutelen. Een heel ander stukje techniek als wat onder onze motoren zit heb ik al wel vernomen.

Heb gelukkig aan de middelste schroef tussen de twee carb’s en shoke verbinding niet verdraaid.

Vandaag ga ik de carb weer monteren. Ik post nog wel een update. Of misschien een nieuwe vraag 😅
 
Zoektocht is geslaagd ! Het is een blauwe XV750 Virago uit 1993 geworden. Rijdt fantastisch.
Enige minpuntje is het geluid, uitlaten zijn tamelijk open. Dus mocht iemand nog de originele dempers in een hoek hebben liggen?
Stuur mij alsjeblieft even een PB.
Ook graag reageren wanneer je open uitlaten zoekt en wilt ruilen.

Update: Uitlaat is inmiddels vervangen, klinkt nu een stukje beschaafder. De minder brave uitlaat staat nu op marktplaats voor €175.
Voor forumleden € 150,- .
IMG_9445.JPG
IMG_9423.JPG
8d64ec4f-f811-4b85-ac05-9793c7656811.jpg
 
Hallo allemaal,

ik heb even jullie hulp nodig want na een aantal weken proberen en zoeken is het mij nog niet gelukt. Ik ben in het bezit van een XV920R (Ketting) uit '81. Nu wil ik het tandwiel inspecteren en verwisselen van het achterwiel. ECHTER krijg ik de behuizing niet uit elkaar. Aan het grijze gedeelte zit het tandwiel vast, maar ik krijg deze met geen enkele mogelijkheid gelift uit zijn behuizing. Iemand tips hiervoor? Enorm bedankt alvast.

IMG_20190324_142958.jpg
 
Carb gemonteerd en hij loopt erg netjes. Totdat de motor weer warm word, dan begint ie weer op 1 poot te lopen totdat hij helemaal uit valt.

Iemand nog een idee waar ik het kan zoeken? Benzine pomp doet het prima. Carbs zitten ook vol met benzine. Vonk lijkt mij goed. Als ik de dop eraf trek en een boegie erin druk die ik tegen het frame aan leg heb ik een snelle heldere blauwe vonk erop.
 
Hallo allemaal,

ik heb even jullie hulp nodig want na een aantal weken proberen en zoeken is het mij nog niet gelukt. Ik ben in het bezit van een XV920R (Ketting) uit '81. Nu wil ik het tandwiel inspecteren en verwisselen van het achterwiel. ECHTER krijg ik de behuizing niet uit elkaar. Aan het grijze gedeelte zit het tandwiel vast, maar ik krijg deze met geen enkele mogelijkheid gelift uit zijn behuizing. Iemand tips hiervoor? Enorm bedankt alvast.

Bekijk bijlage 1379836

Misschien helpt dit, ik weet het niet.
yamaha-xv920r-virago-1982-c-usa-rear-arm_bigyau0867d-6_748b.gif
 
Hallo Martel,

deze had ik inderdaad ook al opgezocht via cmsnl. Ik wil dus onderdeel 10 uit 9 halen.. Ik kan onderdeel 10 ongeveer 1cm uit onderdeel 9 wrikken, maar er echt uit krijg ik hem niet.
 
Op de foto zie ik ook een lager en een bus?
Zit er geen braam op de bus zodat het lager er niet verder overheen wil.

Of de binnenhuis van het lager heeft gedraaid op de bus, ipv van geklemd.

Ik heb er voor de rest geen verstand van, ik vertel alleen maar wat ik zie.
Ik weet niet hoe het exact in elkaar zit.

Dus dit is een dichte kettingkast?
 
Ja klopt een met vet gevulde dichte kettingkast. Gaat je ketting 100.000 Km mee :t. Ik heb een TR1 gehad, daar was de kettingkast al vanaf gehaald.... Dus ik kan TS ook niet verder helpen helaas.
 
Jep, ik kan er ook nog niet echt wijs uit worden.

Op het ploatie van Martell zie een een hele grote keerring nr13, dan waarschijnlijk de tandwielhouder nr10, dan nog weer een grote afdichtingsring nr12, en het huis nr10.
En nog nr14, wat dat precies is? Of is dat het tandwiel?

Ik kan er nog niet helemaal wijs uit worden.
Ik denk dat de tandwielhouder met lager een cm kan schuiven naar buiten uit het huis, en dan blokkeerd tegen een braam?
Want ik zie voor de rest geen onderdelen, ook niet op de foto.

Meer info is gewenst.
 
Ik heb ik mijn garage nog een oud werkplaatsboek en daar net wat foto's van gemaakt. Want de scanner is defect.
Kijk maar of je er iets aan hebt. Meeer staat er ook niet in het wpb over de ketting kast.
20190330_184421.jpg

20190330_184445.jpg

20190330_184525.jpg

20190330_184536.jpg

20190330_184605.jpg
20190330_184613.jpg

20190330_184646.jpg
 
De beschrijving is wel aardig uitgebreid en er staat inderdaad alleen bij dat ie er zo uit moet floepen.
Raar dat ie dan na een cm blijft steken.
Of zit de vulplug nog in de weg, nee toch?
 
Je bedoeld dat het handboek voor meerdere modellen is en dat het daardoor nogal onoverzichtelijk is?

Is wel herkenbaar dat je het gevoel hebt dat er wat mist of dat er fouten instaan.
 
Je bedoeld dat het handboek voor meerdere modellen is en dat het daardoor nogal onoverzichtelijk is?

Is wel herkenbaar dat je het gevoel hebt dat er wat mist of dat er fouten instaan.

Het is een werkplaatsboek dat de toenmalige types behandelde. Ik krijg de indruk dat het een aanvulling is op hetgeen de monteurs toen in de praktijk leerden.

Dus de huidige probleem eigenaar zal al de stappen nogmaals moeten doorlopen. Misschien is zoals je aangaf dat de vuldop ook los moet. Verbaas je niet als deze een dubbel functie heeft. Vullen en de ketting kast vastzetten.
 
Het is een werkplaatsboek dat de toenmalige types behandelde. Ik krijg de indruk dat het een aanvulling is op hetgeen de monteurs toen in de praktijk leerden.

Dus de huidige probleem eigenaar zal al de stappen nogmaals moeten doorlopen. Misschien is zoals je aangaf dat de vuldop ook los moet. Verbaas je niet als deze een dubbel functie heeft. Vullen en de ketting kast vastzetten.

Jaaa, nee.

Ze gaan er vanuit dat je al basiskennis hebt, dus inderdaad monteur of een goeie knutselaar.
In een werkplaatshandboek staat vaak alleen de volgorde van lossleutelen en weer dichtsleutelen, dus als je het voor het eerst ziet snap je er geen biet van. Soms geven ze nog wel een aanvullinkje om iets iets duidelijker te maken.

Nadeel van dit werkplaatsboek is ook nog eens dat er meerdere modellen worden behandeld waardoor het onoverzichtelijk word.
Je word helemaal gek, totdat je op het omslagpunt komt. Na een tijdje ken je de motor en zie je veel sneller in het werkplaatshandboek wat voor jouw model geld en wat voor een ander.
Je kunt zelfs dingen onderling vergelijken, zoals bijv de sproeierbezetting in de carbs.

Het beste is vaak dat je meerdere werkplaatshandboeken hebt, de orginele en die van Peters of Clymer.
Bij de één word er iets duidelijker omschreven, de ander heeft betere ploaties.
 
Het lijkt erop dat er hier niemand langskomt met betere plaatjes dus misschien ie een Amerikaans forum wel wat.
Gigantisch groot land met veel motoren dus ook Virago.
Daar is zeker genoeg info te vinden :t
 
Zo het is een tijdje geleden dat ik een reactie hier heb achter gelaten. Wil meegeven dat het projectje bijna klaar is!*O* Voor diegene die interesse heeft, heb ik voor mijn digitale snelheidsmeter met benzine meter voor de virago een vlotter gemaakt die in de bestaande opening van je tank past. Zie afbeelding.
20190408_182529.jpg

De ntc sensor heb ik eraf gehaald en een vlotter van een ander motor aangepast en gemonteerd. Kan dol blij zeggen dat het werkt.8-)
 
Hallo heren,

excuses dat ik een tijdje niets van mij heb laten horen. Enorm bedankt voor alle moeite voor het reageren, meedenken en zelfs inscannen.
Zoals onder punt 6 van het boek beschreven heb ik de O-ring er wel al uit kunnen halen. Echter de volgende stap wil dus niet lukken en staat zo beschreven

"Met het bled van een schroevendraaier licht je de ringplaat rondom wrikkend recht van het huis af, tot de o-ring vrijgekomen is. Als je de ringplaat anders probeert los te halen, vervorm of breek je hem en moet je hem vernieuwen."

Denk dat ik wel op de goede weg ben met het op deze manier proberen te wrikken. Uiteindelijk is het toch zo gemaakt dat het tandwiel ooit vervangen moet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan