Yamaha XV Virago Topic

Een XV Virago...

  • ..is on-ooglijk, laag, maar rijd erg lekker

    Stemmen: 8 6,5%
  • ...is onverwoestbaar

    Stemmen: 12 9,7%
  • ... is geen echte HD

    Stemmen: 9 7,3%
  • ...rijdt gewoon relaxed

    Stemmen: 24 19,4%
  • ...is de perfecte basis voor custom-bouwers

    Stemmen: 7 5,6%
  • ...is één van de vele leuke fietsen

    Stemmen: 60 48,4%
  • ...is een verslaving...

    Stemmen: 4 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    124
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt!

Ik kan een stukje vinden over de uitleg, daar staat deze foto bij:



ka022c.jpg





Ik kan verder niet uit de tekst halen welke ik nu moet gebruiken.
Is het de mengselschroef?
Bij synchroniseren moet je toch de hoeveelheid lucht die word doorgelaten afstellen?

Alvast bedankt! :)
 
Met de mengselschroef stel je per carb de hoeveelheid lucht bij.

met de stationairschroef stel je de rechter carb af op een juiste toerental.
de linkercarb stel je niet af, die volgt als slaaf de rechter net iets later.

sychroniseren doe je met een schroef TUSSEN de carbs.
zoals gezegd zit die in een beugelsysteempje.

Als je er echt niet uitkomt, zeg het even, dan licht ik de tank en maak een foto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
misgokken is ook een vorm van goed gokken...........

ze zeggen toch wel es "je hebt goed misgegokt"......

tenminste tegen mij

dus, zie het positief.

:]

ah...
ik had het ook fout.

schroef zit naar achteren.
heb een foto gemaakt.
moet nu weg, maar vanavond zet ik m hier neer met uitleg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
pffffff....was even lastig.
Hoe vind je de schroef.
Als je de tank wat optilt aan de achterkant en hoog houdt dmv een blokje oid, dan kun je vacuumslangetjes aansluiten en de motor laten lopen terwijl je toch bij de sync schroef kunt.
Kijk aan de linkerkant langs de achterkant van de linker carb naar de ruimte tussen de carbs achter/na het chromen beugeltje van de choke met een soort halfronde uitsparing in het midden. Daaronderachter kun je de sync schroef zien zitten. Die zit horizontaal en met de kruiskop gericht naar het achterwiel.
Om hem te kunnen verdraaien zul je aan de rechterkant de dikke rubberen luchtaanvoerpijp moeten verwijderen, die aan carb en frame zit. Waarschijnlijk kun je de schroef dan ook veel beter zien zitten.
Als je de vacuummeter hebt aangesloten en de motor loopt, dan kun je die schroef links of rechtsom draaien om de carbs gelijk te krijgen. Controleer bij verschillende toerentallen en kies de beste positie.
Op de foto zie je net achter dat beugeltje de kruiskopschroef zitten.
Succes ! :] :] :] :]

(wat de foto betreft.....slechts 1 van de 10 is gelukt, en ik heb geen idee meer of ie nou op de kop is of niet. Maar je zult het wel herkennen, nu je weet waar en waarnaar je zoeken moet)

hmm, foto klopte niet, maak ff een nieuwe)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aaaah geweldig die foto!
Nu zal ik het vast en zeker vinden ;)

Ik had al even lopen zoeken naar een schroefje, maar kon echt niets vinden wat me echt logisch leek, en inderdaad vanuit deze hoek had ik nog niet gekeken!

Top, zaterdag de carb's synchroom stellen en dan kan hij van't weekend weer terug naar zijn eigen baasje.

Hier nog een fototje van hoe hij er nu bij staat:



30a5l08.jpg





Mijn eigen brommert op de voorgrond:



2ex291x.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi dudes en dudettes,

Bij deze een Yamaha XV Virago topic gestart.
Dat geldt dus voor de oude en de nieuwe modellen.

Waarom ?
Opgevallen is:
- Dat er in vergelijking met andere fietsen betrekkelijk weinig op dit forum te vinden is.
- Wat er is aan info is enorm verspreid...

Dus daarom leek het me zinvol/handig om (netzoals bv in het Suzuki GS topic en Suzuki GS Topic 2) de zaak te bundelen. Er is nu eenmaal een hoop kennis op dit forum en het lijkt me ook fun om gelijkgezinden (verder) te leren kennen.
En laten we wel wezen: elk type fiets heeft zo'n beetje zijn eigen karakter en problemen...

Zelf heb ik een XV1000 Virago uit 1985 waar toch wel het nodige aan moet gebeuren.

Topics die ik in dit kader wel interessant vindt:
Nog meer XV920 / TR1 / XV750 / XV500
Virago 750 '87 waar op te letten?
Start problemen Yamaha Virago
Hete Virago XV1000 b.j. 84 wil niet starten
Yamaha Virago XV 1000 '85 geeft geen vonk meer.
Motor rijdt slecht na een paar kilometer
Virago 535 houdt in op snelweg
Motor valt iets terug
Ik word gek graag info(vage problemen met xv750se uit 83)
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/14302/
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/4721/
knallende yamaha virago
XV 700 verbouwing
Virago verbouwers hier?
xv1000 chopper
Virago slechte motor??
Virago en Vstar een carb minder en meer PK's ????
Virago met V-boost
virago roestplekjes weghalen hoe????
Motor-Forum how-to's.... ze staan HIER!
Post van Hulzie in topic 'Hoe de rem onluchten?'
Post van Hulzie in topic 'vraagje carburateurs synchroniseren'
Synchroniseren
Andere Virago topics op MF

Andere links:
The Belgian/Dutch Virago Site
Luie Motorfiets FAQ
Virago Tech Tips and FAQ
Virago Owners Club
Virago Star Owners Club
The Yamaha Virago Mailing-List
Craig’s Virago/XV/TR1 Page
Manfred's TR1 Page
ViragoTech Portal
http://
http://

Selfmade Tools en Tips:
- Voorvork-tool
- carb/spruitstuk-bouten hier (punt 2) & hier
- Maat o-ringen (spruitstuk-rubbers), zie punt 1
- Krik & low budget alternatief
- Virago starter fix

Downloads
Rechter-klik de link, opslaan als...
Manuals
1. Origineel Service Manual van Yamaha - Eng. (30mb). XV 700-1100 type L-LC 1983
2. Peters WPH -NL (87mb) XV750, XV920, TR1
3. Haynes WPH _ Eng.(51mb). XV 535, 700, 750, 920, 1000, 1100, van 1981-1994
4. Clymer WPH -Eng. (55mb). XV 535, 700, 750, 920, 1000, 1100

Partlists:
- Bij Yamaha online
- XV535
- XV750
- XV1000 (L,LC,N & NC)
- XV1100

Bookmarks
ok, ok, some outdated...
Gman's XV bookmarks

enjoy !
G O-)

Ps: De manuals/part lists zijn weer online. Mochten er zich problemen voordoen, doe me maar een mail !

[afbeelding]

Een topic met nut, nice
 
leuk topic...
Ik heb er eentje uit 1984. Een old timer sinds kort dus. ;)
398771213_76daee70b3_b.jpg


marktplaats.jpg


398775741_e793910e0c_b.jpg


398771234_a82057009c_b.jpg


niet te vergeten; motor rijd als een zonnetje 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb iets heel anders voor alle rijders hier....
Wilde het even onder de aandacht brengen.

Onderdelen en een goed lopend blok.
Zelfs een tank zonder deuken van een midnight iets... (Zwart met goud)

Per inruil verkregen dussss.
:W

Yamaha XV1000 se23w onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto he _O-

Is de cover van "Motorisch gestoord" ;) leuk boekje.
Is de schrijver zelf trouwens op de foto
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ben op zoek naar een linker carter deksel met een goud kleurige rand/ring van een XV 1000
Wie oh wie kan mij hier mee een groot plesier mee doen ?
full
 
Weet iemand of een km-teller van een xv 125 of 535 in het armatuur van een xv1100 past?
Of nog beter, heeft er iemand een km-teller over die voor niet te veel weg mag of eventueel geruild mag worden tegen een mijlen-teller.

Ik heb namelijk een Amerikaans model en had er graag een km-teller voor (makkelijker omdat ik ook veel in het donker rijd).
 
Hallo, virago rijders...

Ik zoek hulp, kennis e.d. bij mijn virago project. Een VX 750 uit 1981...
Zag ze staan en ... nu van mij !!

Wie kan me helpen aan links adressen info tips over deze virago.
MIjn start relais(vlak naast de accu) is stuk, startmotor versleten en kan me iemand helpen het oplossen cq verbeteren van het o zo bekende start probleem. Rattelende tandwielen kunnen dit beestje niet aan krijgen.

Ik kijk uit naar jullie reactie !! :]
 
Hallo, virago rijders...

Ik zoek hulp, kennis e.d. bij mijn virago project. Een VX 750 uit 1981...
Zag ze staan en ... nu van mij !!

Wie kan me helpen aan links adressen info tips over deze virago.
MIjn start relais(vlak naast de accu) is stuk, startmotor versleten en kan me iemand helpen het oplossen cq verbeteren van het o zo bekende start probleem. Rattelende tandwielen kunnen dit beestje niet aan krijgen.

Ik kijk uit naar jullie reactie !! :]
lees het topic maar eens door, kijk op ebay en marktplaats voor onderdelen, en anders de motorslopen....
en het is een XV trouwens ;)
 
Hallo allemaal!


Ik zit met een probleempje.
Met mijn stomme kop heb ik de mengselschroeven onder aan de carburateurs helemaal in gedraaid en daarna weer 1.5 slagen terug. Ik dacht dat dit de luchtschroeven waren en met de brommers was dit de standaard afstelling om af te stellen.

Naja, blijkt dus de mengselschroef te zijn.
Ik heb het werkplaatshandboek even doorgelezen en daar wordt streng verteld dat je deze niet mag verdraaien of je moet bij houden hoeveel je hem verdraaid en daarna weer in originele stand terug zetten.
Dit wordt blijkbaar goed afgesteld in de fabriek.

De motor mist nu een bult vermogen, hij staat dus goed verkeerd.

Op de virago club kan ik wel een artiekel vinden:

http://www.viragoclub.com/index/html/carburator.html

Hier vertellen ze hoe je op het gehoor deze mengselschroef kunt afstellen.
Maar misschien is er ook een standaard aan slagen die deze schroef ingedraaid is?
Weet iemand misschien of dat dit zo is en hoeveel slagen deze schroef ingedraaid is?

Als dit niet zo is, dan zal ik natuurlijk de HOW TO van de Virago Club opvolgen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.



Groeten Ruben
 
Geen paniek. 2 1/2 slag is vrijwel goed, dus dat kun je gaan doen.
Verder kun je het wel op gehoor doen.
Stel eerst stationiar toerental goed af ( iets versneld, zo tussen 800 en 900)
Dan goed lezen:
Het afstellen mag je maar kort doen, zo.n 15 seconden !!!!
Verwijder 1 bougiekap als de motor loopt. Wel met een goed geisoleerde tang graag......
Nu snel zo afstellen dat de lopende cylinder mooi loopt, en dat kun je echt horen. Dop van de andere cylinder er weer op en de andere verwijderen. Nu stel je de andere lopende cylinder af.
Dop er weer op en nu kun je het stationair toerental mooi rustig afstellen.

Zo doet mijn deealer het en ik ook.
hou wel de afsteltijd kort ivm onverbrand mengsel, maar die 15 sec zijn echt veilig. 8-)

ps .... slaat de motor af bij het afstellen, dan moet je het stationair toerental nog iets verder verhogen, immers, die ene cylinder moet het in z'n eentje doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi, ik rijd sinds mei ook een Virago, een 750 XV uit '91 (imp.) Staat goed op zijn bandjes, dacht ik. Probleemloos gereden tot het weer slechter werd. Maakte op een rotonde een schuiver in de regen en had sindsdien het gevoel dat de achterkant heel snel zwabberde, uitbrak in bochten, zeg maar, op nat wegdek. Vorige week op een oprit hetzelfde, hield hem toen wel overeind gelukkig.

De garage heeft naar mijn banden gekeken en constateerde een compleet verkeerde achterband. Er zit een Metzeler Marathon ME 880 MBS 140/90 B 15 M/C 70H omheen, een band die volgens de monteur eigenlijk om een motor kaliber Goldwing hoort. De achterband is veel te hard en stug en ik krijg m niet warmgereden, vandaar de slechte grip en wegligging, terwijl Metzelers daar juist om bekend staan, zeker bij zwaardere motoren. Ik had er nog niet van gehoord maar er schijnt een Belt in te zitten die voor betere stabiliteit zorgt. Maar bij mijn Virago dus het tegenovergestelde.

Ben ik mooi klaar mee, dus. Kent iemand van jullie dit soort banden? Ik heb al wat op internet gezocht maar kan eigenlijk niet goed vinden wat voor soort motoren hiermee nu rijden. En wat hebben jullie er achter omheen zitten?

groetjes Mabel
 
Laatst bewerkt:
hoi, ik rijd sinds mei ook een Virago, een 750 XV uit '91 (imp.) Staat goed op zijn bandjes, dacht ik. Probleemloos gereden tot het weer slechter werd. Maakte op een rotonde een schuiver in de regen en had sindsdien het gevoel dat de achterkant heel snel zwabberde, uitbrak in bochten, zeg maar, op nat wegdek. Vorige week op een oprit hetzelfde, hield hem toen wel overeind gelukkig.

De garage heeft naar mijn banden gekeken en constateerde een compleet verkeerde achterband. Er zit een Metzeler Marathon ME 880 MBS 140/90 B 15 M/C 70H omheen, een band die volgens de monteur eigenlijk om een motor kaliber Goldwing hoort. De achterband is veel te hard en stug en ik krijg m niet warmgereden, vandaar de slechte grip en wegligging, terwijl Metzelers daar juist om bekend staan, zeker bij zwaardere motoren. Ik had er nog niet van gehoord maar er schijnt een Belt in te zitten die voor betere stabiliteit zorgt. Maar bij mijn Virago dus het tegenovergestelde.

Ben ik mooi klaar mee, dus. Kent iemand van jullie dit soort banden? Ik heb al wat op internet gezocht maar kan eigenlijk niet goed vinden wat voor soort motoren hiermee nu rijden. En wat hebben jullie er achter omheen zitten?

groetjes Mabel
raar verhaal lijkt me, ik heb er dezelfde onder liggen en ben er prima tevreden mee.
een band prima geschikt voor de Virago volgens mij
zijn er meerdere met deze ervaring?
 
Hallo XV mensen, ik heb sinds kort ook zo een machine, deze was compleet met originele Yamaha kuip en 3 kofferset, deze heb ik gedemonteerd, iemand interesse in deze in mijn optiek unieke set ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan