Yamaha XV750 1983 startproblemen

Xv750

Rookie
21 nov 2021
3
1
Hallo iedereen ik ben met XV750 project bezig nu, het was leuk om eraan te werken maar nu loop ik tegen problemen aan. Ik ben er achter gekomen dat mijn accu niet word opgeladen door de dynamo. De motor liep wel gewoon, de oude kabelboom is vervangen en er is een motogadget m-unit erbij gekomen. Dit is allemaal gedaan voordat ik de dynamo heb vervangen. Sinds ik de dynamo heb vervangen wilt de motor niet meer aanslaan, de startmotor geeft alleen een ‘klik’ geluid bij het starten. Ik heb letterlijk verder niks veranderd sinds ik de dynamo heb vervangen. Zowel accu, rectifier en dynamo zijn nieuw. Ik heb de rectifier, pick-up coil, bobines en dynamo doorgemeten voor weerstand, allemaal geven ze voldoende weerstand. Accu is volgeladen met een druppelader. Ook heb ik de startrelais doorgemeten en om zeker te zijn dat het niet aan de startrelais lag heb ik een verbinding gemaakt met de polen met een schroevendraaier. Om te kijken of de motor dan wel wilt aanslaan. Helaas krijg ik hetzelfde verhaal. De startmotor geeft alleen een klik geluid. Ik weet niet of het belangrijk Is om te vermelden maar de bougies geven ook geen vonken tijdens het poging om te starten. Waar kan het aan liggen dat de motor niet wilt aanslaan? Ik ben beetje de weg kwijt omdat ik weet dat de motor prima liep voordat ik de dynamo heb vervangen. Beetje een lang verhaal maar hopelijk is het zo duidelijk.
 
1. Naar welke spanning zakt je accu op het moment dat het relais klik zegt of je deze met een schroevendraaier overbrugt?
2. Is de startmotor als eens vervangen of gemodificeerd? De startmotoren van de eerste xv’s hadden een typisch foutje waardoor de bendix niet goed functioneert en de tandwielen niet goed in elkaar grepen en vast kwamen te zitten.
 
Sinds ik de dynamo heb vervangen wilt de motor niet meer aanslaan, de startmotor geeft alleen een ‘klik’ geluid bij het starten.

om zeker te zijn dat het niet aan de startrelais lag heb ik een verbinding gemaakt met de polen met een schroevendraaier. Om te kijken of de motor dan wel wilt aanslaan. Helaas krijg ik hetzelfde verhaal. De startmotor geeft alleen een klik geluid
de bougies geven ook geen vonken tijdens het poging om te starten.

hoe zouden de bougies kunnen vonken als de motor niet eens rond gaat ?
 
1. Naar welke spanning zakt je accu op het moment dat het relais klik zegt of je deze met een schroevendraaier overbrugt?
2. Is de startmotor als eens vervangen of gemodificeerd? De startmotoren van de eerste xv’s hadden een typisch foutje waardoor de bendix niet goed functioneert en de tandwielen niet goed in elkaar grepen en vast kwamen te zitten.
1. De spanning zakt naar rond de 12 a 12,4 tijdens het overbruggen met een schroevendraaier.
2. Deze is naar mij weten nooit vervangen. Het gekke is dat die wel werkte voordat de dynamo is vervangen.
 
1, De spanning kakt niet ver in. Ik zou de startmotor eerst eens uitbouwen en dan eens onder spanning zetten. Of zet eens spanning op de startmotor met behulp van startkabels. Als hij dan nog niet een startpoging doet ben je al een heel stuk in de buurt van je storing.
2. Alles werkt normaal totdat het kapot is. Dat is dus helemaal niet zo gek.

Je hebt best wel wat veranderd dus je moet echt punt voor punt gaan werken. Beetje achterstevoren nu maar zo sluiten we wel dingen uit.
 
Check eerst eens of het blok los is.
Haal ook de bougies er uit, en probeer of de starter rond gaat.

Zo nee, starter er uit en controleren.
 
Bendix ???

Nee, ik bedoel dat bij een xv het kleine tandwiel schuin afgesleten is omdat deze niet ver genoeg op het grote tandwiel komt. Uit eigen ervaring kan ik alleen vertellen dat bij startpogingen de volgende symptomen kunnen optreden. 1. Startmotor gaat rond maar neemt grote tandwiel niet mee en je hoort geen gekraak. 2. Startmotor gaat rond en je hoort gekraak maar neemt grote tandwiel niet mee. 3. De startmotor klikt zich vast op het grote tandwiel maar zit niet op zijn plek dus alles zegt klik en da‘s al. 4. Je hebt mazzel en de motor start.
Er zijn oplossingen voor gemaakt die ervoor zorgen dat als je je kleine tandwiel zou vervangen deze ook ver genoeg op het grote tandwiel komen en je boel niet naar de gallemiezen gaat.

Mijn allernederigste ekskuzeses voor het misbruiken van het woordt bendtdiksz in een poging een probleem op te lossen.
Ik zie ook dat anderen er zich mee bemoeien door ook te opperen de zooi eruit te slopen dus ik laat het er maar bij. Moet maar weer’es de ketting op me bwm r 75-5 uit 1968 gaan spannen wand me tanwielen van de ketting heb verslete dus draai ik de wielen van de velg om te spaken en alles dan gaat het wel een tijdje goed zonder olie in me tank…
 
Ik had een paar lichte tikken met de hamer aan de startmotor geven en ja hoor, de motor start gewoon weer.
Heb zo vermoeden dat de startmotor het gaat begeven ooit dus maar vervangen voor de zekerheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan