DickTurksema
Rookie
Daar gaat 'ie dan!
Gezien ik een nieuweling ben op dit forum zal ik me eerst even kort voorstellen, Dick Turksema, aangenaam!
De voorliefde voor sleutelen is mij met de paplepel ingegoten. Zo wordt mijn pa, Siebe Turksema, hier op dit forum al meerdere malen genoemd met de bouw van zijn 'RD500 ST Racing Replica'. Een Aprillia RS250 waar hij zelf op racete waar hij later het blok van een RD500 in puzzelde en ombouwde tot naked bike.
Nu, een paar jaar later, is de beurd aan mij. Een van mijn eerste grotere projecten was een Smart Fortwo waar ik eigenhandig het blok van een Yamaha FZR750 in bouwde. Een aantal oldtimers verder op de tijdlijn kocht ik een Ford Transit MK1 uit '78 waar ik een 5 cilinder blok van een nieuwere Volvo V70 in te pas maak. Gepaard met een handgeschakelde versnellingsbak uit een Volvo 960. Dat alles wel in het midden van de bus, want voorin waar het originele blok lag past deze setup niet. Dus daar komt nu natuurlijk de barbeque..
Het geval wil dat ik sinds een week of 4 in het trotse bezit ben van mijn motorrijbewijs. Dat gaat vanzelfsprekend gepaard met een nieuw projectje. Ik kocht een tijdje terug een Yamaha XV920 uit '83. Het oorspronkelijke idee was deze om te toveren tot caferacer. Compleet met vooreind van een Suzuki GSXR750 en andere modernere snufjes. Maar nu, heel wat uren nadenken en rondjes rond de motor te hebben gelopen nijg ik toch naar bobber. Of misschien een combinatie van beide.
Zelf ben ik engineer van beroep en heb het 3D modelleren in onder andere Autodesk Inventor redelijk onder de knie. In verloren uurtjes schets en meet ik in de werkplaats wat onderdelen in. Naast de fysieke bouw werk ik dus ook aan een virtueel model. Op deze manier kan ik verschillende ideeën relatief snel 'kosteloos' uitwerken en kijken hoe het in het geheel past.
Onderstaand vast een aantal afbeeldingen van hoe de motor er nu bij staat en daarnaast een screenshot van het huidige 3D model. In dit model heb ik een ontwerp voor een caferacer-stijl zitje en clipons verwerkt maar dat zint me nog niet helemaal. Dus ik ben er vrij zeker van dat voor nu in de digitale prullenbak beland.
Mijn handen jeuken om dit beestje stevig aan te pakken! Ik ga mijn best doen hier regelmatig de voortgang te delen en sta altijd open voor vragen, opmerkingen, tips en tricks.



Gezien ik een nieuweling ben op dit forum zal ik me eerst even kort voorstellen, Dick Turksema, aangenaam!
De voorliefde voor sleutelen is mij met de paplepel ingegoten. Zo wordt mijn pa, Siebe Turksema, hier op dit forum al meerdere malen genoemd met de bouw van zijn 'RD500 ST Racing Replica'. Een Aprillia RS250 waar hij zelf op racete waar hij later het blok van een RD500 in puzzelde en ombouwde tot naked bike.
Nu, een paar jaar later, is de beurd aan mij. Een van mijn eerste grotere projecten was een Smart Fortwo waar ik eigenhandig het blok van een Yamaha FZR750 in bouwde. Een aantal oldtimers verder op de tijdlijn kocht ik een Ford Transit MK1 uit '78 waar ik een 5 cilinder blok van een nieuwere Volvo V70 in te pas maak. Gepaard met een handgeschakelde versnellingsbak uit een Volvo 960. Dat alles wel in het midden van de bus, want voorin waar het originele blok lag past deze setup niet. Dus daar komt nu natuurlijk de barbeque..
Het geval wil dat ik sinds een week of 4 in het trotse bezit ben van mijn motorrijbewijs. Dat gaat vanzelfsprekend gepaard met een nieuw projectje. Ik kocht een tijdje terug een Yamaha XV920 uit '83. Het oorspronkelijke idee was deze om te toveren tot caferacer. Compleet met vooreind van een Suzuki GSXR750 en andere modernere snufjes. Maar nu, heel wat uren nadenken en rondjes rond de motor te hebben gelopen nijg ik toch naar bobber. Of misschien een combinatie van beide.
Zelf ben ik engineer van beroep en heb het 3D modelleren in onder andere Autodesk Inventor redelijk onder de knie. In verloren uurtjes schets en meet ik in de werkplaats wat onderdelen in. Naast de fysieke bouw werk ik dus ook aan een virtueel model. Op deze manier kan ik verschillende ideeën relatief snel 'kosteloos' uitwerken en kijken hoe het in het geheel past.
Onderstaand vast een aantal afbeeldingen van hoe de motor er nu bij staat en daarnaast een screenshot van het huidige 3D model. In dit model heb ik een ontwerp voor een caferacer-stijl zitje en clipons verwerkt maar dat zint me nog niet helemaal. Dus ik ben er vrij zeker van dat voor nu in de digitale prullenbak beland.
Mijn handen jeuken om dit beestje stevig aan te pakken! Ik ga mijn best doen hier regelmatig de voortgang te delen en sta altijd open voor vragen, opmerkingen, tips en tricks.


