Yamaha XVZ ventura

peterdu

Rookie
22 apr 2010
6
0
velsen
ik ben net eigenaar geworden van een Yamaha XVZ 1300 uit 1991 deze had jaren stil gestaan en hebben we met moeite lopend gekregen . Ik ondervind enkele problemen, het lampje van de accu in het dashboard blijft branden, eerst knippert deze en daarna blijft dit lampje continu branden heeft iemand een idee ? of een bedienings handleiding ?. Alvast bedankt
 
De Ventures worden nog populair hier.....


Laat de motor eens stationair lopen en meet dan de spanning over de accupolen.
Ligt de spanning tussen de 13 en de 14,6 Volt gelijkstroom, dan is de dynamo en de spanningsregelaar in ieder geval in orde.
Meet dan de spanningsval van de accu tijdens het starten (licht uit indien mogelijk). Komt de spanning onder de 11 Volt, accu dood en dus vervangen.

Een flesje Forté in de tank zou ook geen kwaad kunnen.
 
De Ventures worden nog populair hier.....


Laat de motor eens stationair lopen en meet dan de spanning over de accupolen.
Ligt de spanning tussen de 13 en de 14,6 Volt gelijkstroom, dan is de dynamo en de spanningsregelaar in ieder geval in orde.
Meet dan de spanningsval van de accu tijdens het starten (licht uit indien mogelijk). Komt de spanning onder de 11 Volt, accu dood en dus vervangen.

Een flesje Forté in de tank zou ook geen kwaad kunnen.

Dit is geen vaste waarde bij iedere motor, vuistregel is eigenlijk gewoon (na vloeistof op peil brengen uiteraard) volledig opladen en monteren. Start de motor niet/moeilijk, dan gewoon accu vervangen. In dit geval ga ik er gewoon van uit dat de accu dood is, aangezien de motor zo lang heeft stilgestaan. :)
 
Dit is geen vaste waarde bij iedere motor, vuistregel is eigenlijk gewoon (na vloeistof op peil brengen uiteraard) volledig opladen en monteren. Start de motor niet/moeilijk, dan gewoon accu vervangen. In dit geval ga ik er gewoon van uit dat de accu dood is, aangezien de motor zo lang heeft stilgestaan. :)
Ik durf te beweren dat elke conventionele accu, lees zuuraccu, dood is als hij bij het starten onder 11V volt. Je zou het eventueel nog een tijdje kunnen rekken, maar binnen afzienbare tijd moet de accu toch vervangen worden.
 
Peter.
Zit de sensor voor het vloeistofniveau in de accu wel aangesloten? Dit geeft namelijk dezelfde melding. Als de accu geen mogelijkheid heeft voor het aansluiten van een vloeistofsensor zet dan stroom op de draad van de sensor. De melding is dan weg
 
Heren bedankt voor de reakties, de accu had ik al vernieuwd alleen ik kan geen aansluiting vinden voor het waternivo in de accu, is dit een losse draad die op een spciale accu kan worden aangesloten? ik heb een accu gekocht die voor de ventura geschikt was maar daar zit geea ansluitng voor nivo op.

heeft iemand een idee waar ik een handboek kan vinden
 
Heren bedankt voor de reakties, de accu had ik al vernieuwd alleen ik kan geen aansluiting vinden voor het waternivo in de accu, is dit een losse draad die op een spciale accu kan worden aangesloten? ik heb een accu gekocht die voor de ventura geschikt was maar daar zit geea ansluitng voor nivo op.

heeft iemand een idee waar ik een handboek kan vinden

Dan heb je een verkeerde accu gekocht.
 
jep dat klopt hellemaal alleen heeft de Venture twee soorten blok een 1200 en een 1300 cc

als ik mij niet vergis heet de V-max een gekietelde 1200cc er in liggen.

Heb ier als een op het forum gelezen dat deze blokken dus ook gewoon om te wisselen zijn.

Lijkt me best geinig een V-max blok in een Venture dan moet er toch wel een weely in zitten heb de Venture van me pa al op 1 wiel gehad ;)
 
Minstens is het voltage op de accupolen bij draaiende motor en wisselend toerental van ijselijk belang; noemenswaardig hoger dan 14V betekent dat je accu doodgemarteld wordt en bij gemiddeld minder dan 13,2Volt komt-ie nooit vol. Meten is weten en je moet ERGENS mee beginnen dus kies het gemakkelijkste en post de resultaten hier.
 
Meten is weten ik heb het nog even gecontroleerd maar ziet er goed uit, bij stationair meet ik 13.97 Volt en bij 3000 toeren 14.06 Volt.
Als ik het contact aanzet worden alle functie in het scherm gechekt maar bij het accuteken hoor je een relais tikken en blijft deze knipperen na een tijdje brand dit accuteken dan continu.
heeft iemand een electrisch schema ?/
 
Als je de draad(van de kabelboom van de motor) waar normaal de niveausensor op wordt aangesloten gevonden hebt kun je ook vanaf de + van de accu een draad naar de kabelboomdraad leggen. Er moet een + spanning op die draad van de kabelboom staan. (je hoeft geen nieuwe accu te kopen om de waarschuwing uit te krijgen) Dit heb ik al eerder gedaan zonder probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan