Yamaha XZ550 ...is dat wat?

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Ik kan bij een voor mij vertrouwde verkoper een Yamaha XZ550 voor een schappelijk bedrag van 750 Euro overkopen. De motor heeft 28.000km op de teller, staat op frisse bandjes en de remblokjes zijn ook nog voldoende. Het bouwjaar is mij niet bekend, maar ze zijn begin jaren '80 geproduceerd, dus deze zal ook wel uit die periode komen.

Lijkt mij een redelijke deal. Weten jullie waar ik specifiek op moet letten bij dit type motor? Ik bedoel dus géén algemene zaken waar je op moet letten bij het kopen van een motor, maar uitsluitend typerend voor de XZ550. Tips en opmerkingen zijn welkom ;)

Voorbeeldfoto van een Yamaha XZ550:
xz550.jpg
 
Heel veel reden en rijden er niet rond van die modellen, de enige die ik ooit onderhanden heb gehad had lekke voorvorkkeerringen, een kapotte cdi unit en een kapot membraan in een carburateur.
Maar of dat nu typische "kwalen" waren?

Oh, er zijn er ook die een bovenkuip hebben, volgens mij zijn die iets minder zeldzaam?
 
Best een leuke motor, kijk maar eens op:

http://www.benvanhelden.nl/Condorclub/xz550/XZ550startpagina.html

of op

http://www.xz550.com/

Hoewel 750,- Euro mij wel de 'bovenkant' lijkt. In zijn tijd was de motor zijn tijd ver vooruit. Zelf er een gereden met veel plezier en eigenlijk geen problemen.

Ik zit zo eens een beetje te google'n en ik kom zelf op een paar typische zaken uit:
- Onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar.
- Het meest zwakke punt van de XZ550: het electrische gedeelte. Bijv.:laadklachten, door een slechte dynamo en spanningsregelaar/gelijkrichter.
- Kleppen stellen blijkt ook erg moeilijk bij deze motor.
- Slap frame.

@YamR: 750,- is de 'bovenkant', zeg je. Bedoel je dat 'ie dus aan de prijzige kant is? Ook als 'ie in een super netter staat is en het blokje netjes loopt?
 
ik heb er nog 1 staan (te koop)
bekend is dat de elektronica+elektra nog wel eens/vaak te wensen over laat.
TCI-unit
dynamo
bobine
verbrande stekkertjes/blokken
bij koude start niet direct in de hoge toeren jagen maar eerst opwarmen
slap frame op hoge snelheid in bochten
iets met een spie op de krukas.
rem(men) vertraging vóór. vooral bj '82 met 1 remschijf.

maar als het rijd dan gaat het ook :]
 
De motor heeft 28.000km op de teller, staat op frisse bandjes en de remblokjes zijn ook nog voldoende. Het bouwjaar is mij niet bekend, maar ze zijn begin jaren '80 geproduceerd, dus deze zal ook wel uit die periode komen.

Ben je er al uit of ie 128000 of 228000 heeft gelopen?
 
@YamR: 750,- is de 'bovenkant', zeg je. Bedoel je dat 'ie dus aan de prijzige kant is? Ook als 'ie in een super netter staat is en het blokje netjes loopt?


Yep, de mijne heb ik destijds verkocht voor 500,- Euro en als je op marktplaats kijkt kom je ze tegen vanaf 300,- tot zelfs 1000,- (maar dit is echt heel duur).
 
zie ook Brabant is een brik rijker #2: XZ550

Ik heb er afgelopen winter één gekocht (via dit forum) en het beessie bevalt mij prima. Mijne heeft een volledige kuip en het grootste nadeel dat ik tot nu toe heb gevonden is dat de schuiven waarmee de been verwarming aan/uit gezet kan worden niet met m'n handschoenen aan te bedienen zijn, dan komen de rubbertjes er van af :X
Ik :] er lekker mee door de bocht. Aardig vlot je moet alleen even oppassen omdat de motor bij het gas opentrekken wel eens wil inhouden maar dit schijn je goed te kunnen verhelpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan