Yamaha YX 600 Radian gekocht

Dutch Steph

MF veteraan
18 mrt 2003
3.258
2
Gisteren hebben we, als tweede motor, een Yamaha YX 600 Radian gekocht. Dit met de bedoeling om onze Honda Deauville gedurende de pekelmaanden te ontzien. Woensdagmiddag gaan we hem ophalen. Het is een mooie rode uit 1992 (edit: of 1990???) met 3 maanden Bovaggarantie.

Maar een echte pekelfiets is deze Radian eigenlijk niet, want hij ziet er nog geweldig uit. Dus dat zal nog wel flink poetsen worden om 'm in de winter toch een beetje toonbaar te houden.

Ik heb op internet al een werkplaatshandboek, een onderhoudsboekje en een onderdelengids gevonden. ...geweldig! Allemaal op PDF-formaat.

Nou was mijn eerste vraag (er zullen er nog wel meer volgen): weet iemand de oorspronkelijke catalogusprijs van de Radian? Deze moet ik aan de verzekering doorgeven. Ik heb al op Univé gezocht, maar de Radian stond daar niet bij. Waarschijnlijk vanwege de grijze import.

[edit]Foto'tje van onze Radian gevonden en toegevoegd![/edit]

full
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen even zitten "Google'en" op het forum over de Radian:

1) Hey Da Liks, mooi filmpje: http://switch.0wn3d.nl/stunten/radian.wmv
(bron:http://www.motor-forum.nl/forum/topic/120362)

2) Badrad600, ook veel info over de Radian op kunnen vinden.

3) Handige MSN-communitie: RadianRadish ...dadelijk maar even lid van worden.

4) ...nog steeds geen oorspronkelijke catalogusprijs kunnen vinden ;(
 
Is de (toenmalig) afgedragen BPM geen vast percentage van de nieuwwaarde? Want de BPM staat op je kentekenbewijs, kun je even terugrekenen dan!






mag ik je koplamp hebben, alsjeblieft??? O-)
 
Is de (toenmalig) afgedragen BPM geen vast percentage van de nieuwwaarde? Want de BPM staat op je kentekenbewijs, kun je even terugrekenen dan!

mag ik je koplamp hebben, alsjeblieft??? O-)

Hmmm, de papieren krijg ik pas woensdag. Heb alleen de meldcode, kenteken e.d.

Maar een nieuwprijs bij benadering is ook welkom, mensen! Dan weet ik in ieder geval dat Centraal Beheer de juiste cijfers hanteert.

...de koplamp, Stokmans? Hoezo? ...ik moet er ook 's avonds mee over straat, joh!
 
Omdat mijn FZX koplamp gesneuveld is tijdens een schuiver, 2 weken geleden. En probeer zo'n lamp nog maar eens te vinden.... Is dezelfde als op de Radian (heb er ook al een Radian km-teller opzitten).

Is het een geimporteerde Radian?
 
Omdat mijn FZX koplamp gesneuveld is tijdens een schuiver, 2 weken geleden. En probeer zo'n lamp nog maar eens te vinden.... Is dezelfde als op de Radian (heb er ook al een Radian km-teller opzitten).

Is het een geimporteerde Radian?

Ai, een schuiver is nooit fraai. Heb helaas de koplamp zelf nodig. Als eens bij een motorsloop gekeken?

Wat betreft de import-vraag, hier de RDW-gegevens:
Datum eerste afgifte Nederland 20-11-1992
Datum eerste toelating 20-11-1992

Kortom, ik meen hieruit op te maken, dat 'ie nieuw Nederland is binnengekomen. Toch? Er staat wel een mijlenteller op. Maar dat komt toch vanwege de "grijze import"?
 
Afijn, nog even een kickje in dit topic:

- Aangezien de catalogusprijs niet te vinden is, ben ik van een nieuwprijs van 4250,- Euro uitgegaan voor de verzekering.

- Mijn volgende vraag is: kan ik ergens op internet aan de hand van het framenummer zien uit welk bouwjaar de motor is, want ik ben niet helemaal zeker of 'ie nou écht uit 1992 is.

...overigens weinig Radian-rijders hier aan de reakties te zien????
 
Kijk hier eens 404 | RDW ff knippen en plakken

Ja, daar had ik ook al op gekeken. Toen kreeg ik de volgende info:
Datum eerste afgifte Nederland 20-11-1992
Datum eerste toelating 20-11-1992

Die datum van eerste toelating is toch wereldwijd? Zou het kunnen zijn, dat hij in 1992 pas als nieuw op de weg is gekomen, terwijl 'ie al in 1990 uit de fabriek kwam gerold? ...'n soort van overjarig model, zeg maar?

De motorzaak verkocht 'm als "model 1990, bouwjaar 1992".

[edit]Morgen ga ik de motor ophalen bij de motorzaak, dan zal ik eens kijken bij de gegevens op het balhoofd.[/edit]
 
Zo, ik heb 'm zojuist opgehaald. Wel even wennen. Zo'n Radian rijdt wel even anders dan een Deauville. Maar het is heerlijk genieten. Net nog in de schuur m'n nieuwe aanwinst staan te bewonderen. De Radian is volgens mij van een liefhebber geweest. Alles ziet er nog picobello uit en hij staat nog strak in de lak.
 
Zo, even een foto'tje om 'm te showen:
Radianfront800x600.jpg


...voor de mensen met oog voor detail: het zijkapje is in back-order ;)
 
Hey wat leuk, was mijn eerste fiets erg veel mooie avonturen op beleefd! Catalogusprijs ik dacht iets van 3000 dollar toendertijd. Apparaten zijn gemaakt van '86 tot '89, dus '92 kan niet, toen is hij geïmporteerd in Nederland. Kijk verder op het balhoofdplaatje, daar staat een bouwjaar op. Heb je een mijlen teller dan is het een Amerikaan, heb je een km teller is het een Canadees.

En voor de inspiratie een kiekje van mijn Radian samen met het grote zusje ervan, de XJ :)
full
 
Ik zie dat het blok van een Radian ook in andere Yamaha's zijn gebruikt. Bijvoorbeeld de XJ inderdaad. Het blokje van mijn Radian loopt nog lekker soepel, gelukkig. Maar mocht het blokje ooit in de soep lopen, is het blok van bijvoorbeeld de Diversion dan zonder aanpassingen over te zetten?

Ik heb overigens een streetfighter-stuurtje gemonteerd. Goh, dat is een verbetering, zeg! Hij stuurt nu lekker strak en de zithouding is ook meteen verbeterd.
 
Hey Dutch,

moet morgen de carbs schoonmaken en las dat jij een service manual had gevonden...kun je mij het linkje sturen ?? ( of een kopietje voor thuisgebruik... ;) )


bvd
 
Ik zie dat het blok van een Radian ook in andere Yamaha's zijn gebruikt. Bijvoorbeeld de XJ inderdaad. Het blokje van mijn Radian loopt nog lekker soepel, gelukkig. Maar mocht het blokje ooit in de soep lopen, is het blok van bijvoorbeeld de Diversion dan zonder aanpassingen over te zetten?

Ik heb overigens een streetfighter-stuurtje gemonteerd. Goh, dat is een verbetering, zeg! Hij stuurt nu lekker strak en de zithouding is ook meteen verbeterd.
Blok van een Diversion weet ik niet, maar een XJ/FJ blok (oude XJ600) is zo over te zetten. Ik meen dat de chromen kapjes over de carburateurs even wat bijgevijld moeten worden omdat er andere carburateurs op zitten, verder heeft een XJ/FJ ook een oliekoeler dacht ik maar daar is wel plek voor gereserveerd op het Radian frame. Maar waarom denk je dat het blokje in de soep zou lopen? Het zijn prima blokjes!
Mijn Radian verbruikte wel een aardige slok olie trouwens, iets meer dan 1 op 1000, maar dat noemen we maar karakter he O-) .

Breder stuur was voor mij ook een verademing, vooral met mijn lengte (1.90 meter). Enige minpunt was voor mij het slappe frame en de slappe vering aan de voorzijde, waardoor de snellere bochten elke keer een uitdaging waren, maar dat maakte het wat mij betreft eigenlijk alleen maar spannender :]
 
Blok van een Diversion weet ik niet, maar een XJ/FJ blok (oude XJ600) is zo over te zetten. Ik meen dat de chromen kapjes over de carburateurs even wat bijgevijld moeten worden omdat er andere carburateurs op zitten, verder heeft een XJ/FJ ook een oliekoeler dacht ik maar daar is wel plek voor gereserveerd op het Radian frame. Maar waarom denk je dat het blokje in de soep zou lopen? Het zijn prima blokjes!
Mijn Radian verbruikte wel een aardige slok olie trouwens, iets meer dan 1 op 1000, maar dat noemen we maar karakter he O-) .

Breder stuur was voor mij ook een verademing, vooral met mijn lengte (1.90 meter). Enige minpunt was voor mij het slappe frame en de slappe vering aan de voorzijde, waardoor de snellere bochten elke keer een uitdaging waren, maar dat maakte het wat mij betreft eigenlijk alleen maar spannender :]

Bedankt voor de info. Die Radian-blokjes zijn inderdaad erg betrouwbaar. Maar aangezien mijn Radian ruim 27.000 Mijl (zeg maar een kleine 44.000 km) heeft gereden, hou ik dat gewoon even in gedachten. Theoretisch gezien moet 'ie inderdaad nog heel wat mijltjes mee kunnen. De komende 3 maanden hoef ik me al helemaal niet druk te maken, want er zit zelfs nog volledige Bovag-garantie op! *O*
 
Weet iemand toevallig wat er met het Radian-Forum is gebeurt? Deze lijkt plots in rook opgegaan!?!?!

[edit]Laat maar. Ik kan weer op dat forum komen.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Mooi spul he die radian"s, ik vindt dat in ieder geval wel met mijn flink uit de hand gelopen hobby.
Inderdaad douweh je bent goed bezig, zij kappen moet je aan passen i.v.m het choke gedeelte van een XJ blok.

Ik heb dus een bijna in nieuw staat verkerende radian in de garage staan, met een XJ 600 blok eronder die heeft iets van 73 pk. Het orginele blok 53 pk zoiets.
Hij heeft al het electra van de XJ mee gekregen.

Hij is antraciet incl de wielen met een op het tank een donkere band in het midden, zag dit op Discovery toen ze van OCC inspiratie opdeden van een Mustang.

Groet Ronnie
 
Mooi spul he die radian"s, ik vindt dat in ieder geval wel met mijn flink uit de hand gelopen hobby.
Inderdaad douweh je bent goed bezig, zij kappen moet je aan passen i.v.m het choke gedeelte van een XJ blok.

Ik heb dus een bijna in nieuw staat verkerende radian in de garage staan, met een XJ 600 blok eronder die heeft iets van 73 pk. Het orginele blok 53 pk zoiets.
Hij heeft al het electra van de XJ mee gekregen.

Hij is antraciet incl de wielen met een op het tank een donkere band in het midden, zag dit op Discovery toen ze van OCC inspiratie opdeden van een Mustang.

Groet Ronnie

Ronnie, nou zijn we natuurlijk wel erg nieuwsgierig naar een paar foto's van jouw Radian. Heb je overigens een paar detail foto's van het blok?
 
Ik weet niet of je net op het Radian Forum hebt gekeken, maar ik ben de garage aan het leeg maken, alles opstapelen in dozen. Ik heb nl mijn woning verkocht.
En een paar mooie foto's heb ik nog niet wel een hele zooi toen ik er mee bezig was.
Dan het volgende probleem ik krijg ze niet geplaatst hier hoe dat moet ????

Ik wil je ze wel toe mailen, heb echter nog geen foto's nu hij klaar is.

Groet Ronnie
 
Et voilá:

Zo%20wordt%20hij%20(4).JPG


;)

Ziet er héél netjes uit Ronnie!!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan