Yamaha yz 125 start niet

Tjerk123

MF'er
25 mrt 2019
59
3
Ik heb een yamaha yz 125 gekocht. Hij reed goed enzovoort totdat de tank leeg was. Ik heb de tank weer vol gegooid en hij wou maar niet starten. Dus heb ik de bougie eruit gedraaid. Geen vonk... Uiteindelijk bleek dat er een stekkertje van de bobine smerig was. Schoon gemaakt en ja hoor, vonk! Alles weer in elkaar gezet en hij wou maar niet starten. Dus de carburateur maar schoon gemaakt. Geen resultaat. De bougie is wel nat en vonkt ook gewoon nog.
Ik ben ten einde raad.
 
Als je bougie nat is krijg je brandstof.
zorg dat de bougie droog is voordat je hem erin draait, even reinigen met remreiniger en laten drogen.
als er veel kool aanslag opzit even goed schoonmaken, controleer gelijk de electrode afstand even.
Wil hij nog niet starten, en slaat je bougie weer nat, dan of a je krijgt toch geen vonk als je compressie hebt (vonken buiten de cylinder betekend niet automatisch dat deze in de cylinder onder druk vonkt.) of je verzuipt de motor, dus een veel te rijk mengsel.
Omdat je zegt dat je de tank hebt leeg gereden is het goed mogelijk dat de vlotter blijft hangen wat tot een te rijk mengsel leid, of je hebt tijdens het schoonmaken de vlotter verbogen waardoor deze te hoog staat.
 
Staat de dodemansknop niet op uit? Maakt het uit of de motor op z'n jiffy staat, of combinatie van beiden? Misschien water in de tank gekomen? De afgelopen dagen heeft het stevig geregend. Ik zou toch nog even die bougiekabel/bougiedop onder de loep nemen. Dat is het enige waar je aan bent geweest, toch?

Ik heb ooit eens een checklist gemaakt. Iets meer gericht op oldtimers, maar het principe blijft hetzelfde: benzine, compressie, vonk.

Deel I: Ontsteking
1) Heb je een vonk?
Ja, bougie vonkt, maar motor start niet.

Mogelijke oplossingen:
  • Controleer ontstekingstijdstip;
  • Controleer of vervang de condensator, want misschien lekt deze. Soms is dan de vonk niet krachtig genoeg;
  • (Indicatie: als bij contactpunten er veel vonk is tussen de punten is er veel minder of geen vonk aan de bougie: condensator vervangen);
  • Elektrodenafstand bougie te groot. Kan bij oldtimers een probleem zijn;
  • Bij elektronische ontsteking kan de gever (magneetje) of ontvangen (spoel) verkeerd om gemonteerd zijn;
  • Accu defect of leeg.
Indien dit geen oplossing biedt, controleer dan de benzinetoevoer.

2) Géén vonk!
  • Mogelijke oplossingen:
  • Ontstekingsspoel doorgeslagen;
  • Bobine defect of aansluitingen geoxideerd;
  • Condensator defect;
  • Contactpunten versleten: het fiber nokje is afgesleten waardoor de punten onvoldoende lichten (meestal 0,4mm);
  • De contactpunten zijn te ver ingebrand;
  • Magneten van het vliegwiel verslapt;
  • Bougiekabel geoxideerd aan kant ontsteking (bobine), of aan kant bougiedop;
  • Bougiedop defect;
  • Bougie defect;
  • Electrodenafstand bougie niet juist;
  • Verkeerde electrische aansluitingen;
  • Contactslot defect;
  • Dodemans knop defect;
  • Schakelaar jiffy defect;
  • Aarde aansluitingen slecht/onvoldoende;
  • Accu defect, aansluitingen accu geoxideerd.

Deel II: Benzinetoevoer
3) Motor start niet
De bougie vonkt, alle mogelijke oplossingen in de ontsteking zijn langsgelopen.

Mogelijke oplossingen:

Benzine

  • Oude benzine in de tank. Te lang gestaan.

Tank
  • Onderin de tank zit 'prut', vervuiling, roestdeeltjes, waardoor er geen benzine in de carburateur komt;
  • Ontluchting van de tankdop verstopt;
  • Filter benzinekraan verstopt.

Carburateur

  • In de carburateur/vlotterbak is water gekomen. In de vlotterbak zie je zo'n druppel water als een soort lens onder de benzine dobberen. Vlotterbak leeggooien;
  • Oude benzine in de carburateur is gaan 'uitgommen' en heeft sproeiers verstopt. Eerst indicatie: dikke groene drap in de vlotterbak;
  • Sproeiers in de carburateur verstopt.
  • Schoonmaken:
    a) doorblazen met perslucht (nooit met scherpe voorwerpen klooien),
    b) óf ultrasoon reinigen,
    c) óf in diesel laten weken. Remmenreiniger wordt ook wel gebruikt.
  • Benzine niveau te hoog/ te laag door defecte of lekke vlotter.
  • Vlotter sluit de bezine toevoer niet af door niet goed passende sluitnaald waardoor de motor verzuipt.
  • Zuigt 'valse lucht' aan. Spruitstuk(rubber?) en aansluitingen controleren. Pakking vervangen.
 
Staat de dodemansknop niet op uit? Maakt het uit of de motor op z'n jiffy staat, of combinatie van beiden? Misschien water in de tank gekomen? De afgelopen dagen heeft het stevig geregend. Ik zou toch nog even die bougiekabel/bougiedop onder de loep nemen. Dat is het enige waar je aan bent geweest, toch?

Ik heb ooit eens een checklist gemaakt. Iets meer gericht op oldtimers, maar het principe blijft hetzelfde: benzine, compressie, vonk.

Deel I: Ontsteking
1) Heb je een vonk?
Ja, bougie vonkt, maar motor start niet.

Mogelijke oplossingen:
  • Controleer ontstekingstijdstip;
  • Controleer of vervang de condensator, want misschien lekt deze. Soms is dan de vonk niet krachtig genoeg;
  • (Indicatie: als bij contactpunten er veel vonk is tussen de punten is er veel minder of geen vonk aan de bougie: condensator vervangen);
  • Elektrodenafstand bougie te groot. Kan bij oldtimers een probleem zijn;
  • Bij elektronische ontsteking kan de gever (magneetje) of ontvangen (spoel) verkeerd om gemonteerd zijn;
  • Accu defect of leeg.
Indien dit geen oplossing biedt, controleer dan de benzinetoevoer.

2) Géén vonk!
  • Mogelijke oplossingen:
  • Ontstekingsspoel doorgeslagen;
  • Bobine defect of aansluitingen geoxideerd;
  • Condensator defect;
  • Contactpunten versleten: het fiber nokje is afgesleten waardoor de punten onvoldoende lichten (meestal 0,4mm);
  • De contactpunten zijn te ver ingebrand;
  • Magneten van het vliegwiel verslapt;
  • Bougiekabel geoxideerd aan kant ontsteking (bobine), of aan kant bougiedop;
  • Bougiedop defect;
  • Bougie defect;
  • Electrodenafstand bougie niet juist;
  • Verkeerde electrische aansluitingen;
  • Contactslot defect;
  • Dodemans knop defect;
  • Schakelaar jiffy defect;
  • Aarde aansluitingen slecht/onvoldoende;
  • Accu defect, aansluitingen accu geoxideerd.

Deel II: Benzinetoevoer
3) Motor start niet
De bougie vonkt, alle mogelijke oplossingen in de ontsteking zijn langsgelopen.

Mogelijke oplossingen:

Benzine

  • Oude benzine in de tank. Te lang gestaan.

Tank
  • Onderin de tank zit 'prut', vervuiling, roestdeeltjes, waardoor er geen benzine in de carburateur komt;
  • Ontluchting van de tankdop verstopt;
  • Filter benzinekraan verstopt.

Carburateur

  • In de carburateur/vlotterbak is water gekomen. In de vlotterbak zie je zo'n druppel water als een soort lens onder de benzine dobberen. Vlotterbak leeggooien;
  • Oude benzine in de carburateur is gaan 'uitgommen' en heeft sproeiers verstopt. Eerst indicatie: dikke groene drap in de vlotterbak;
  • Sproeiers in de carburateur verstopt.
  • Schoonmaken:
    a) doorblazen met perslucht (nooit met scherpe voorwerpen klooien),
    b) óf ultrasoon reinigen,
    c) óf in diesel laten weken. Remmenreiniger wordt ook wel gebruikt.
  • Benzine niveau te hoog/ te laag door defecte of lekke vlotter.
  • Vlotter sluit de bezine toevoer niet af door niet goed passende sluitnaald waardoor de motor verzuipt.
  • Zuigt 'valse lucht' aan. Spruitstuk(rubber?) en aansluitingen controleren. Pakking vervangen.
Bedankt voor de reactie.
Ik ga morgen avond toch nog even de vonk nakijken.
Er is een mogelijkheid dat er water in de ontsteking is gekomen. Kan deze hierdoor slechter gaan werken?
 
Staat de dodemansknop niet op uit? Maakt het uit of de motor op z'n jiffy staat, of combinatie van beiden? Misschien water in de tank gekomen? De afgelopen dagen heeft het stevig geregend. Ik zou toch nog even die bougiekabel/bougiedop onder de loep nemen. Dat is het enige waar je aan bent geweest, toch?

Ik heb ooit eens een checklist gemaakt. Iets meer gericht op oldtimers, maar het principe blijft hetzelfde: benzine, compressie, vonk.

Deel I: Ontsteking
1) Heb je een vonk?
Ja, bougie vonkt, maar motor start niet.

Mogelijke oplossingen:
  • Controleer ontstekingstijdstip;
  • Controleer of vervang de condensator, want misschien lekt deze. Soms is dan de vonk niet krachtig genoeg;
  • (Indicatie: als bij contactpunten er veel vonk is tussen de punten is er veel minder of geen vonk aan de bougie: condensator vervangen);
  • Elektrodenafstand bougie te groot. Kan bij oldtimers een probleem zijn;
  • Bij elektronische ontsteking kan de gever (magneetje) of ontvangen (spoel) verkeerd om gemonteerd zijn;
  • Accu defect of leeg.
Indien dit geen oplossing biedt, controleer dan de benzinetoevoer.

2) Géén vonk!
  • Mogelijke oplossingen:
  • Ontstekingsspoel doorgeslagen;
  • Bobine defect of aansluitingen geoxideerd;
  • Condensator defect;
  • Contactpunten versleten: het fiber nokje is afgesleten waardoor de punten onvoldoende lichten (meestal 0,4mm);
  • De contactpunten zijn te ver ingebrand;
  • Magneten van het vliegwiel verslapt;
  • Bougiekabel geoxideerd aan kant ontsteking (bobine), of aan kant bougiedop;
  • Bougiedop defect;
  • Bougie defect;
  • Electrodenafstand bougie niet juist;
  • Verkeerde electrische aansluitingen;
  • Contactslot defect;
  • Dodemans knop defect;
  • Schakelaar jiffy defect;
  • Aarde aansluitingen slecht/onvoldoende;
  • Accu defect, aansluitingen accu geoxideerd.

Deel II: Benzinetoevoer
3) Motor start niet
De bougie vonkt, alle mogelijke oplossingen in de ontsteking zijn langsgelopen.

Mogelijke oplossingen:

Benzine

  • Oude benzine in de tank. Te lang gestaan.

Tank
  • Onderin de tank zit 'prut', vervuiling, roestdeeltjes, waardoor er geen benzine in de carburateur komt;
  • Ontluchting van de tankdop verstopt;
  • Filter benzinekraan verstopt.

Carburateur

  • In de carburateur/vlotterbak is water gekomen. In de vlotterbak zie je zo'n druppel water als een soort lens onder de benzine dobberen. Vlotterbak leeggooien;
  • Oude benzine in de carburateur is gaan 'uitgommen' en heeft sproeiers verstopt. Eerst indicatie: dikke groene drap in de vlotterbak;
  • Sproeiers in de carburateur verstopt.
  • Schoonmaken:
    a) doorblazen met perslucht (nooit met scherpe voorwerpen klooien),
    b) óf ultrasoon reinigen,
    c) óf in diesel laten weken. Remmenreiniger wordt ook wel gebruikt.
  • Benzine niveau te hoog/ te laag door defecte of lekke vlotter.
  • Vlotter sluit de bezine toevoer niet af door niet goed passende sluitnaald waardoor de motor verzuipt.
  • Zuigt 'valse lucht' aan. Spruitstuk(rubber?) en aansluitingen controleren. Pakking vervangen.
gecopieerd van het net ?

9/10 is helemaal niet van toepassing. het gaat hier over een YZ. mocht je die niet kennen : een 2T crosser met CDI ontsteking zonder batterij.

gecontroleed of de vlotter afsluit ?
heb je een compressor ? zo ja, carbu er af en het carter eens goed doorblazen, ook bougie er uit en cylinder doorblazen, ondertussen krukas traag laten rondgaan.
 
Bedankt voor de reactie.
Ik ga morgen avond toch nog even de vonk nakijken.
Er is een mogelijkheid dat er water in de ontsteking is gekomen. Kan deze hierdoor slechter gaan werken?
Ja ontsteking en water is een hele slechte combinatie. Water/vocht kan ervoor zorgen dat de spanning van de vonk, (of nog voor dat er sprake is van een vonk) weglekt.

Normaal gesproken kan je de bougiekabel uit de bobine draaien. Aan de andere kant van de bougiekabel vind je de bougiedop. Verwissel de dop eventueel en neem een nieuw stuk bougiekabel. Die kun je bij de betere automaterialen handel per meter kopen. Dop aan de ene kant vastdraaien en daarna de nieuwe kabel in de bobine draaien. Let ook op dat het "schroefje" in de bobine (waar je de kabel op schroeft) vrij is van corrosie/roest.
 
gecopieerd van het net ?

9/10 is helemaal niet van toepassing. het gaat hier over een YZ. mocht je die niet kennen : een 2T crosser met CDI ontsteking zonder batterij.
Ja, gekopieerd, nadat ik die lijst ong. 10 jaar zelf -- en met toevoegingen van anderen -- heb samengesteld.

9/10 hoeft idd niet van toepassing te zijn. Lijst is geschreven voor oldtimers, maar het principe geldt voor alle benzine motoren.
 
Ja ontsteking en water is een hele slechte combinatie. Water/vocht kan ervoor zorgen dat de spanning van de vonk, (of nog voor dat er sprake is van een vonk) weglekt.

Normaal gesproken kan je de bougiekabel uit de bobine draaien. Aan de andere kant van de bougiekabel vind je de bougiedop. Verwissel de dop eventueel en neem een nieuw stuk bougiekabel. Die kun je bij de betere automaterialen handel per meter kopen. Dop aan de ene kant vastdraaien en daarna de nieuwe kabel in de bobine draaien. Let ook op dat het "schroefje" in de bobine (waar je de kabel op schroeft) vrij is van corrosie/roes
Kan ik het water uit de ontsteking blazen met de compressor bijvoorbeeld?
 
Is je compressie nog hoog genoeg?
Ik heb ook een yz125 en deze heeft zand door het luchtfilter getrokken en nadat hij afsloeg wilde hij niet meer starten. Er was nog compressie maar niet genoeg om hem aan te krijgen.
 
Ik ga ook even proberen met het doorblazen van de cilinder. Wat doe je hier eigenlijk mee?
als de vlotter gelekt heeft kan er een plas benzine in het carter blijven staan, en op de cylinderwanden/kop kan ook een laagje mengsel plakken . beide maken het mengsel te rijk. met het doorblazen verwijder je het teveel aan benzine in de motor.
 
probeer eens met remreiniger te starten..
als dat werkt zal je naar de brandstofafdeling moeten kijken..

zit er een membraam op?
en hoe zit je koelvloiestof eruit
luchtfilter ok?
misschien een benzine filter??
 
Als er zand in de cilinder is gekomen slaat hij niet zomaar af. Als hij dan uit staat kan het zomaar zijn dat de compressie te laag is om hem weer te starten.
Jammer genoeg heb ik hetzelfde probleem gehad en is er geen goedkope oplossing.
 
Ik ben nog aan het prutsen geweest en weet bijna zeker dat het brandstof systeem uitgesloten kan worden.
Het heeft met de vonk te maken want die doet het soms niet en dan schroef ik de bobine los en vast en dat doet die het soms wel weer.
Het viel mij net ook op dat er vonken vanaf de zijkant vanaf de bobine komen a
 
Terug
Bovenaan Onderaan