Yamaha yz 250 (2takt) verzuipt

Sjosz

MF'er
30 nov 2010
88
0
Helden
Goedendag,

Ik heb al heel erg lang het probleem dat de crossmotor verzuipt (de benzine loopt er bij de uitlaatpoort eruit). Dit is alleen bij een koude start. Als hij naar 30 x kicken een keer loopt dan loopt hij ook goed.

Nu vroeg ik mij af hoe de vlotter ongeveer moet komen te staan? Ik heb een andere carburateur dan in het werkplaatshandboek.

Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn:

10gd9nr.jpg


2rpe2ab.jpg
 
How is your English ? http://justkdx.dirtrider.net/floatlevel.html (How-To - Float Level Adjustment)

Ik verdenk in eerste instantie de vlotternaald/zitting of o-ring (als deze om de zitting zit).
 
Laatst bewerkt:
How is your English ? http://justkdx.dirtrider.net/floatlevel.html (How-To - Float Level Adjustment)

Ik verdenk in eerste instantie de vlotternaald/zitting of o-ring (als deze om de zitting zit).

Bedankt,

Gister de motor geprobeerd aan te kicken na dat ik het vlotter niveau had verlaagt. Ik kon gewoon niet meer kicken, net of hij vast liep. Toen de uitlaat even los gehaald, daar zat zowat een halve liter mengsmering in. Dus ff lekker de uitlaat schoongebrand, brande goed :P

Maargoed, ik heb vandaag eens gekeken naar de vlotternaald. Die zag er nog goed uit. Om de zitting of o-ring te bekijken ben ik nog niet aan toe gekomen.

En inderdaad, ik denk dat de cilinder langzaam volloopt als de motor een tijdje stil staat. Dus waarom ik niet eerder heb bedacht de benzinekraan dicht te draaien weet ik ook niet.

Ik laat weten als het is opgelost. Ik hoop voor as donderdag aangezien ik dan voor de eerste keer de baan op ga :D, heb er zin in :)
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn RD250,als de kraan open blijft staan loopt het carter vol benzine,doe ik de kraan dicht dan start hij gewoon na een tijdje stilstaan,maar het is dan toch een
vlotternaald die niet goed afdicht,mijn rechter cilinder blijft namelijk wel gewoon droog.
Zet wel het vlotterniveau weer terug op de oude stand,anders loop je de kans dat de motor te arm komt te staan en dan echt vastloopt.
 
Laatst bewerkt:
"Vlotternaald "ziet er goed uit"" ...... kun je alleen onder een microscoop enigszins bekijken.

Wat voor type naaldje is het, kort/dik met kunstrubber sluittipje? Als dat tipje niet meer zuiver conisch is, gedonder dat kan uitpakken en zelfs wisselen tussen verzuipen en droogvallen.
 
Je vlotter sluit niet goed af. Of er zit op de naald zelf een zacht puntje, of er zit een ringetje in de carb. Deze vervangen en je probleem is waarschijnlijk opgelost. En in de tussentijd de benzinekraan dichtdraaien ja.
 
"Vlotternaald "ziet er goed uit"" ...... kun je alleen onder een microscoop enigszins bekijken.

Wat voor type naaldje is het, kort/dik met kunstrubber sluittipje? Als dat tipje niet meer zuiver conisch is, gedonder dat kan uitpakken en zelfs wisselen tussen verzuipen en droogvallen.

Oké. Het is een korte en een redelijk dikke naald met een rubberen top.

Er zat toch een heel klein beetje vuil, terwijl ik de carb een aantal x goed heb schoongemaakt.

Dus schoongemaakt en weer gemonteerd + kraantje dichtgedraaid. En nu afwachten of het probleem zich voort doet anders haal ik mij een nieuwe naald + rubber.

Ik laat nog weten of het is opgelost ofniet.

bedankt voor alle reacties :)
 
Nu naar de crossbaan geweest. Elke keer het kraantje dichtgezet. Ik had wel steeds startproblemen dus hij verzuipt volgens mij nog wel.

Als ik hem start met choke open en zonder gas start hij wel bijna iedere keer!!!

Het zal waarschijnlijk die naald wel zijn ofniet ? die ga ik vervangen en dan laat ik wel weten of hij het hierna goed doet.

Crossbaan was iig supervet. Echt helemaal uit kunnen leven. Knippen waren wel wat moeilijk. Springen ging wel aardig, is ook het leukste van crossen vind ik. En de knippen in bochten zijn al helemaal irritant :P

Totaal misschien iets van 15 rondjes gereden in Eersel, 5 op de strandzand-baan en 10 op de harde baan.

Voorvorkeerring was nu lek en ik moet een nieuw kappenset kopen. Maarja, zijn weer moeilijk te krijgen.
 
Dat startten is altijd een beetje een euvel wanneer alles niet helemaal goed staat afgesteld, althans bij mij startte mijn motor ook erg moeilijk toen heb ik de bougie vernieuwt (kan nooit kwaad) de naald had ik op aanraden een standje lager gezet en een groter stationair sproeier deed ook wonderen.
 
Nu naar de crossbaan geweest. Elke keer het kraantje dichtgezet. Ik had wel steeds startproblemen dus hij verzuipt volgens mij nog wel.

Als ik hem start met choke open en zonder gas start hij wel bijna iedere keer!!!

Het zal waarschijnlijk die naald wel zijn ofniet ? die ga ik vervangen en dan laat ik wel weten of hij het hierna goed doet.

Crossbaan was iig supervet. Echt helemaal uit kunnen leven. Knippen waren wel wat moeilijk. Springen ging wel aardig, is ook het leukste van crossen vind ik. En de knippen in bochten zijn al helemaal irritant :P

Totaal misschien iets van 15 rondjes gereden in Eersel, 5 op de strandzand-baan en 10 op de harde baan.

Voorvorkeerring was nu lek en ik moet een nieuw kappenset kopen. Maarja, zijn weer moeilijk te krijgen.

Als hij wel beter start met de choke,betekend dat hij niet te rijk staat,maar eerder te arm,
als de vlotternaald niet goed afdicht ,dan staat hij eerder te rijk dan te arm,
Bij mijn Yamaha,start hij nooit meer als ik de choke gebruik als de kraan open gestaan heeft,ik had met m,n domme kop pas weer de kraan open laten staan,ik ben een uur bezig geweest om hem weer aan de praat te krijgen,iedere keer sloeg de bougie weer vet,uiteindelijk na een heel lang trappen starte hij weer,er kwam toen een wolk van
benzine druppels uit de uitlaat,het kan bij jou ook een combinatie zijn van een slechte
vlotternaald en dat hij te arm staat,dat te arm staan komt dan waarschijnlijk doordat
je het vlotterniveau heb veranderd.
Dus zet die eerst maar weer terug zoals hij stond,en vervang de naald.
 
Laatst bewerkt:
Gare vlotternaald kan wel eens wisselend voor verzuipen als voor droogvallen zorgen, niet goed sluiten of juist blijven "kleven", ook wisselend tijdens 1 sessie.

Uitsluiten middels vervanging, meestal niet erg duur.

Er zit ook een dingetje "overloop" op de vlotterkamer .... is vlotterkamerventilatie. Als die niet geheel vrij-ademend open is tussen buitenlucht en het binnenste van de vlotterkamer verzuipt de boel doordat een lucht/damp-belletje de vlotter iets naar beneden geduwd houdt.
 
Als hij wel beter start met de choke,betekend dat hij niet te rijk staat,maar eerder te arm,
als de vlotternaald niet goed afdicht ,dan staat hij eerder te rijk dan te arm,
Bij mijn Yamaha,start hij nooit meer als ik de choke gebruik als de kraan open gestaan heeft,ik had met m,n domme kop pas weer de kraan open laten staan,ik ben een uur bezig geweest om hem weer aan de praat te krijgen,iedere keer sloeg de bougie weer vet,uiteindelijk na een heel lang trappen starte hij weer,er kwam toen een wolk van
benzine druppels uit de uitlaat,het kan bij jou ook een combinatie zijn van een slechte
vlotternaald en dat hij te arm staat,dat te arm staan komt dan waarschijnlijk doordat
je het vlotterniveau heb veranderd.
Dus zet die eerst maar weer terug zoals hij stond,en vervang de naald.

Ok. ik zal het vlotterniveau weer terugzetten. Naald ga ik zoieo vervangen

Afstelling ben ik nooit aangeweest. Heeft vroeger altijd goed gestart en gelopen. Hij loopt nu nog goed alleen hij start niet goed.

Bougie is ook nieuw.
 
Nu het rubbertje vervangen waar de naald in moet.

De naald heb ik helaas niet kunnen vervangen aangezien de motorzaak deze niet had.

De carburateur loopt nu een beetje over uit de overloop. En gelukkig niet intern.

Dus toch nog even vlotter bijstellen. Als het probleem helemaal is opgelost laat ik het wel weten :)

Bedankt :)
 
Nu het rubbertje vervangen waar de naald in moet.

De naald heb ik helaas niet kunnen vervangen aangezien de motorzaak deze niet had.

De carburateur loopt nu een beetje over uit de overloop. En gelukkig niet intern.

Dus toch nog even vlotter bijstellen. Als het probleem helemaal is opgelost laat ik het wel weten :)

Bedankt :)

Fijn dat je het even laat weten :)
Toevallig een fototje van de motor? Altijd leuk :Y
 
Als hij eerst wel goed liep zou ik niet met het vlotter niveau gaan klooien. Bij mijn wr 250 (yz blok) was het de vlotternaald waardoor hij compleet volliep met benzine, mede doordat de kraan ook niet 100% dicht was.

En een keer dezelfde symptomen gehad met starten (verzuipen) maar dan zonder dat hij meteen al vol stond met benzine. Dit kwam door de cdi kast deze werkte blijkbaar niet meer goed. Dit heb ik bij een bedrijfje laten doormeten vervolgens nieuwe cdi kast gehaald en toen deed hij het weer. Maar die dingen gaan normaal nooit kapot, zoals zo veel dingen bij die ex-motor :(
 
Als hij eerst wel goed liep zou ik niet met het vlotter niveau gaan klooien. Bij mijn wr 250 (yz blok) was het de vlotternaald waardoor hij compleet volliep met benzine, mede doordat de kraan ook niet 100% dicht was.

'vollopen' is altijd te voorkomen door na het rijden de benzine kraan netjes dicht te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan