Yamaha YZ250F 2007: vastgelopen blok - vragen, tips en tricks

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Dag medesleutelaars,

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een Yamaha YZ250F bouwjaar 2007 gekocht waarvan het blok volledig vast zat.

Ik ben Bram, kom uit Belgie (ver weg in West-Vlaanderen) en ben in het dagelijkse leven software developer. Sinds een jaartje of 3 heb ik serieuze interesse gekregen in motoren(techniek) en heb dan ook 2 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald die ik nu gebruik om mijn Kawasaki Z800 te verwennen en lekker buiten te laten spelen.
Ik heb een interesse ontwikkelt om eens uit te pluizen welke verschillende soorten motoren er bestaan, hoe deze werken en alles daar rond in ruime zin. Omdat ik elke dag mijn uren spendeer achter mijn bureau zocht ik iets om na de werkuren even naar buiten te kunnen en mij wat bezig te houden in de garage.

Long story short: niet veel later stond deze YZ250F in de garage (en ik met mijn handen in het haar) want ik heb geen enkele ervaring hier in maar wel veel zin en tijd. Al snel wat video's gaan kijken, wat door het werkplaatshandboek gesnuisterd en dan begonnen aan mijn avontuur.

Aangezien ik in een ander topic heel goed geholpen werd door verschillende mensen (thanks!) dacht ik dat het wel handig zou zijn om zelf een topic te openen waarin ik het verloop van mijn project wat kan schetsen en hier en daar wat vragen kan stellen waarin ik de ervaring nog mis. Ik weet dat er ook een subforum is voor 'Projecten' maar aangezien ik hier de focus wil leggen op het 'beantwoorden van technische vragen omtrent allerhande onderdelen of problemen' leek dit me de beste plaats.
Ik zal bij grotere updates/progressie mijn openingspost hier aanpassen alsook een aparte post maken hierover. Nu kan ik jullie wel al meegeven dat ik dit niet in een weekje geklaard zal hebben. Ik heb hem nu al een weekje of 3 en werk hier nu en dan wat aan.

Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik zo'n projectje doe ben ik mij ervan bewust dat het financieel ook kan tegenvallen. Mocht ik uiteindelijk duurder uitkomen dan wat deze eigenlijk nog waard is/zou moeten zijn dan vind ik dit (als het binnen bepaalde grenzen ligt) niet zo erg. Ik bekijk dit dan eerder als 'leergeld'. Uiteraard zou het leuker zijn als ik hem even kan gebruiken om dan eventueel te verkopen met wat winst en terug iets nieuws te kopen. We zullen zien.

Deel1: Inleiding, demontage en nokkenassen​

Laat me beginnen bij het begin en eens tonen wat ik heb gekocht:
IMG_20220109_170127.jpg


Dit werd al snel omgevormd naar dit:

IMG_20220111_205131.jpg


en naar dit:

IMG_20220114_215640.jpg

IMG_20220114_215629.jpg


Ziezo, blokje er uit, het leukste (althans hier keek ik zelf het meest naar uit): beginnen aan het blok en uitzoeken wat er allemaal misgelopen is en hoe dit kan worden opgelost.

Iets meer informatie over het blokje: er zat geen beweging in via de kickstarten en ook met een ratel aan het vliegwiel zat geen beweging in. Ik heb hier niet zo heel veel kracht op gestoken omdat ik dit toch ging demonteren en ik niet meteen van in de start dingen extra kapot wou maken. Motor was (zo beweerde de vorige eigenaar toch) plots stilgevallen/vastgelopen en kon niet meer aangetrapt worden.

De olie en koelvloeistof werd voor het demonteren van het blok al afgetapt en dat gaf geen alarmlichten: de olie was nog relatief zuiver en had geen metaalschilfertjes en was niet melkerig. Hieruit kon ik dus alvast concluderen dat de koelvloeistof niet gemengd is geraakt bij de motorolie. De luchtfilter begon er wat vuiltjes uit te zien maar was nog lekker ingeolied en vertoonde geen scheuren.

Dus dan ging ik maar verder met het openen van het blok zelf. Ik zal hieronder meerdere foto's posten per deeltje dat ik bespreek. Om dit niet te bombarderen met foto's steek ik ze in een spoiler veldje. Daarna heb ik een reeks vragen die ik graag kwijt wil om te kijken naar de beste oplossingen voor deze motor.

Ik ben begonnen met de spark plug (die aan de kop aardig roestig was), om dan verder te gaan met het cilinderkopdeksel. Olielijntje eraf, nokkenaskettingspanner er af, nokkenasdekseltjes (geen idee wat de juiste naam is) en de nokkenassen zelf.

IMG_20220117_202725.jpg
IMG_20220117_202736.jpg
IMG_20220117_202808.jpg
IMG_20220117_202818.jpg
IMG_20220117_202835.jpg
IMG_20220117_202911.jpg
IMG_20220117_204804.jpg
IMG_20220117_204914.jpg
IMG_20220117_205028.jpg
IMG_20220117_205356.jpg
IMG_20220117_205402.jpg
IMG_20220117_205407.jpg
IMG_20220117_205534.jpg
IMG_20220117_205548.jpg
IMG_20220117_205638.jpg
IMG_20220117_205647.jpg
IMG_20220117_205654.jpg
IMG_20220117_205659.jpg
IMG_20220117_205707.jpg
Volgens wat ik zie is alles nog in redelijke staat. De nokkenasketting was nog steeds goed opgespannen en ik denk niet dat er een tandje in de timing verschoven was. Dit was wat moeilijk te bekijken aangezien de nokkenassen niet op top dead center stonden maar met het blote oog (en wat verbeelding) kon ik de nokkenassen in gedachten doordraaien en leek dit op juiste timing uit te komen.
Het leek er ook op dat de olie goede flow had. Alles wat nog mooi geolied en nergens iets speciaals gevonden.

Mijn belangrijkste vraag is zonder twijfel: merken jullie iets op waar je meteen een alarmbel op laat afgaan? Alles eens nagevoeld en voelde smooth en vlak aan. De foto's durven soms wel nog een vertekend beeld te geven zie ik nu. Zo lijken de nokkenassen wat geschaafd op sommige plekken maar dit zijn vooral wat oliestrepen (als ik dit zo kan noemen).
Zijn er dingen die jullie sowieso zouden vervangen/die ik beter nakijk tot dit deel?

Wat vinden jullie trouwens van de bougie? Het uiterste tipje is wit (en dat zou eerder leunen naar arm draaien) maar de rest is redelijk zwart (en dat zou weer leunen naar rijk draaien). Neemt de tip hier de voorrang in of eerder de rest?

Ik neem voor nu eventjes een pauze van het typen. Iets met al de hele dag achter de pc zitten en geen zin meer hebben.. Ik heb reeds de shims gemeten/bekeken + de buckets en de cilinder en zuiger verwijderd, dus daar komt snel een update over. Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele opmerkingen/tips/tricks/hulp die jullie aanbieden!

Tot later :W

Deel 2 is geschreven. Dit gaat over de cilinderkop, cilinder, zuiger en krukas. Je kan mijn post hier vinden.​

Deel 3 is ook geschreven. Daar heb ik het vliegwiel, ontsteking en de carterhelften gesplijt. Je kan mijn post hier vinden.
Hopsakee, meteen deel 4 erbij: krukas, koppeling en gearbox. Nu is de motor volledig uit elkaar! Je kan mijn post
hier vinden.
 
Laatst bewerkt:
Om even verder te gaan op de openingspost met wat vragen:
  • Wat vinden jullie van de bougie? Lijkt dit eerder op rijk of arm gelopen? Witte punt met zwart er rond
  • Dingen die opvallen op de foto's? Alles voelt/lijkt smooth zoals het hoort.
  • Zijn er dingen die je sowieso moet vervangen aan de cilinderkop? Ik heb een kleppenspanner gekocht en zou de kleppen kunnen demonteren. Ik heb ook een test gedaan door aceton op de kleppen te gieten en ze een halfuurtje te laten staan. Nergens in de inlaat- of uitlaatpoorten was iets doorgelekt.
    Ik wil deze wel eens controleren maar om eerlijk te zijn wil ik ook niets uit elkaar halen die nog werkt. Dus tenzij er dingen zijn die zeker vervangen moeten worden aan de cilinderkop/kleppen zou ik het gewoon zo laten.
  • Aangezien er wat zwarte (koolstof?)aanslag te vinden is op de kleppen en cilinderkop wou ik dit graag wat kuisen. Met welke producten/matariaal mag dit? Kan ik hier gewoon met wat WD40 of bijvoorbeeld remmenreiniger en een doekje op?
 
De kop ziet er zo op het eerste oog niet verkeerd uit.
In je verhaal ben je er ook vrij zeker van dat de ketting niet is versprongen en dat de krukas en nokkenassen op tijd stonden.

Je moet wat dieper gaan en je kop eraf halen.
Mocht de cylinder/ zuiger er nog ok uitzien dan zou ik het in de versnellingsbak zoeken.

Kleur van de bougie is volgens mij gewoon prima, het ziet er wel uit alsof die bougie er al sinds 2007 inzit :)
 
De kop ziet er zo op het eerste oog niet verkeerd uit.
In je verhaal ben je er ook vrij zeker van dat de ketting niet is versprongen en dat de krukas en nokkenassen op tijd stonden.

Je moet wat dieper gaan en je kop eraf halen.
Mocht de cylinder/ zuiger er nog ok uitzien dan zou ik het in de versnellingsbak zoeken.

Kleur van de bougie is volgens mij gewoon prima, het ziet er wel uit alsof die bougie er al sinds 2007 inzit :)
Lijkt inderdaad al op een oudere bougie :P
Ik ga vanavond het vervolg uittypen waarin ik de kop, cilinder en zuiger demonteer.
De ketting leek inderdaad nog dik oke, en timing zag er ook goed uit. Al ga ik wel zeker een nieuwe ketting installeren. Geen idee of deze ooit al vervangen is, maar lijkt mij een kleine kost die problemen in de toekomst kan vermijden.
 
Kop lichten en verder zoeken. Alles bovenin de kop ziet er nog zeker goed uit in ieder geval.
Echt tof dat je dit zo aan het aanpakken bent! Het leergeld zal het in ieder geval waard geweest zijn. Mocht je er niks aan verdienen, heb je ten minste wel ervaring.
 
*aangezien ik blijkbaar maar 25 foto's per post kan invoegen kan ik de openingspost helaas niet uitbreiden met dit tweede deel (wat initieel wel mijn plan was). Niets aan te doen, ik probeer het post per post wat overzichtelijk te houden.

Deel 2: Cilinderkop, cilinder en zuiger​

Het heeft iets langer geduurd voor ik de tijd vond om verder te typen aan mijn verhaal. De afgelopen twee weken ben ik nu en dan wel wat bezig geweest in de garage.

Ik ben als eerste verder gegaan met het demonteren van de cilinderkop. Ik merk dat ik maar 1 foto genomen heb van de onderkant van de cilinderkop maar dat mag de pret niet breken. De foto die ik maakte was toen ik een versimpelde lektest ben gaan uitvoeren. Ik heb namelijk pure aceton op de kleppen gegoten en dit dan een tijdje laten staan. De reden waarom ik voor aceton koos is omdat dit dunner is dan water en dun makkelijker zou kunnen penetreren tussen de kleppen mocht er geen goede afdichting zijn. Bij het controleren van de poorten zag ik nergens een druppeltje vloeistof langs de klepsteel lopen dus denk ik dat we een meevaller hebben: de kleppen lijken nog goed/bruikbaar. Wel waren de kleppen rijkelijk bevuild met koolstof.

IMG_20220120_203839.jpg

Ik heb een klepveerspanner aangekocht omdat ik eigenlijk dacht dat er sowieso wel een klep vervangen zou moeten worden. Echter twijfel ik nu of ik alles wil losmaken. Ik heb het nog nooit gedaan en ben er dus benieuwd naar maar ik heb het ook nog nooit gedaan en wil het risico vermijden dat ik het kapot zou maken. Wat zouden jullie doen?

Na de cilinderkop en de kleppen (en een kleine juich/opluchting vanbinnen) ging ik verder met het volgende spannende deel. Jullie weten ondertussen al dat de motor was vastgelopen. De kickstarter kon geen rotatie meer teweegbrengen noch kon een dopsleutel dit via het vliegwiel. Ik ging er dus van uit dat de zuiger of ringen waren uitgezet en dit ervoor gezorgd had dat de zuiger helemaal vast zat.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik de cilinder vlotjes los van de zuiger. Ik had er wel al wat WD40 in gespoten om dit proces te vergemakkelijken en te zorgen dat er zeker nog wat smering was. Op het eerste zicht kon ik ook geen echte schade zien aan de binnenkant van de cilinder. Toen hij helemaal los was kon ik dit nog wat beter bekijken en tot mijn verbazing was zelf nog een cross-hatching patroon te zien.

Er is ook aan de kanten van de skirts van de zuiger wat licht gestreep/gekras te zien. Dit is echt wel heel licht en is niet echt voelbaar als je er met je vingernagel over gaat. Alleen wil ik graag nog wat extra ogen die hierover oordelen. Kijken jullie eens mee?
IMG_20220118_205253.jpg

IMG_20220118_205304.jpg
IMG_20220118_210852.jpg
IMG_20220118_210902.jpg
IMG_20220118_210907.jpg
IMG_20220118_210914.jpg
Om eerlijk te zijn: op de foto's lijkt het erger dan het in het echt toont (waarschijnlijk vanwege de flits). Ik denk dat ik dit gewoon zou kunnen hergebruiken maar misschien wel even met een hoon door te gaan? Ik had deze al aangekocht dus ik denk wel dat ik deze bruikbaar kan maken. Wat denken jullie?

Nu de cilinder ook gedemonteerd is kon het zuigertje eens bekeken worden. Ook hier viel meteen op dat er veel koolstof opgebouwd was op de bovenkant van de zuiger. Wat me ook opviel is dat de ringen niet vastzaten. Ze zaten gewoon nog losjes rond de zuiger zoals het hoort.
Een tweede iets wat meteen opviel, maar dat is eigenlijk voor straks, is dat de krukaslager van de drijfstang vast zit. Dit lijkt dan ook de voornaamste reden te zijn van het vastlopen van het blok.

Het zuigertje is volgens mij zeker aan vervanging toe. De zijkanten van de zuiger (de skirts) hebben wat verticale krassen (op dezelfde plaats als waar er in de cilinder wat krasjes waren). Deze zijn wel voelbaar met mijn vingernagel dus het lijkt mij zeker nodig een nieuwe zuiger te bestellen.

IMG_20220118_210838.jpg
IMG_20220118_210842.jpg
IMG_20220120_182451.jpg
IMG_20220120_182455.jpg
IMG_20220120_182500.jpg
IMG_20220120_182508.jpg
IMG_20220120_182515.jpg
IMG_20220120_182530.jpg
Opmerkingen over de zuiger of speciale dingen die ik zeker moet bekijken/controleren?

Dan maar verder naar, wat in dit geval blijkt, de boosdoener te zijn van deze kapotte motor: de krukas. Zoals al verklapt zit de krukasstang zijn lager volledig vast. Dit zorgt ervoor dat de krukas geen rotaties meer kan maken en het voor deze motor (zonder revisie) game over is.

Over de krukas zelf ben ik het minste ingelezen dus beroep ik mij op jullie kennis: vallen er dingen te zien of op te merken over de krukas, buiten dat de lager vast zit?

IMG_20220120_182544.jpg
IMG_20220120_182554.jpg


Dat is ongeveer waar ik gestopt ben als het om het motorblok gaat. Reden is omdat ik een hoopje materiaal besteld heb en ik aan het wachten ben achter mijn vliegwieltrekker. Ik heb tijdens dit wachten de kans genomen om het chassis, alle plastiek, uitlaat en wat kleinere prutsen een kuisbeurtje te geven aangezien alles aardig vuil was. De uitlaat had ook wat roest die ik er netjes vangekregen heb met wat lichte schuurrol, zeepwater en wat WD40.
Om het mezelf gemakkelijk te maken heb ik ook een motorstand aangekocht van ProWorks (24mx). Deze stond ik promotie aan €39,95 en ik had het er wel voor over.

IMG_20220129_162301.jpg
IMG_20220129_162312.jpg
IMG_20220130_162552.jpg
IMG_20220130_162607.jpg
IMG_20220130_174806.jpg
IMG_20220130_174810.jpg

Ook nu heb ik terug enkele vragen over het tweede deel van de demontage. Mochten jullie je kennis willen delen: het wordt geapprecieerd!
  1. De kleppen/onderkant van de cilinderkop was goed zwart. Duidt dit op iets speciaals of is het gewoon hoognodig tijd voor een poetsbeurtje? Over dit poetsbeurtje gesproken: hoe kuis je dit best zonder schade te maken aan de kleppen? Of is dit zo simpel als wat WD40 en een papieren doekje?

  2. Denken jullie dat de cilinder herbruikbaar is in deze staat? Zijn er nog dingen waar ik speciaal op moet letten?

  3. Over de krukas: opmerkingen of tips? Ideetjes hoe dit zou kunnen komen dat die lager vastgelopen is: gewoon ouderdom of meestal koeling/olie?

  4. Andere opmerkingen of vragen?
Voor de rest heb ik nu iets minder te doen aangezien ik vooral wacht op mijn vliegwieltrekker. Deze komt normaal aankomende week binnen met PostNL. Ik zou de kleppen als wat kunnen kuisen en eventueel demonteren maar daarbij wacht ik eerst nog jullie reacties af.

Ziezo, deel 2 zit er terug op en ik ga nog even in mijn zeteltje gaan liggen. Bedankt voor het lezen!
 

Bijlagen

  • VID_20220120_182604.mp4
    17,4 MB
Kleppen moet je idd voorzichtig mee zijn Ti.
Zat er nog voldoende olie in?
Check de oliepomp. Kan ook zijn dat de motor is kapot gelopen doordat deze te lang op z’n zij heeft gelegen en is blijven draaien. Als de motor vastloopt op hoge snelheid was er meer schade te zien m.i.

Indien er weinig olie in zat: de olie was gewoon op na een paar ronden over de crossbaan en is steeds zwaarder gaan draaien en op tijd gestopt.
Allemaal giswerk.
Eerst verder schroeven.

Cilinder moet je laten meten en een passende zuiger bij kopen.
 
Kleppen moet je idd voorzichtig mee zijn Ti.
Zat er nog voldoende olie in?
Check de oliepomp. Kan ook zijn dat de motor is kapot gelopen doordat deze te lang op z’n zij heeft gelegen en is blijven draaien. Als de motor vastloopt op hoge snelheid was er meer schade te zien m.i.

Indien er weinig olie in zat: de olie was gewoon op na een paar ronden over de crossbaan en is steeds zwaarder gaan draaien en op tijd gestopt.
Allemaal giswerk.
Eerst verder schroeven.

Cilinder moet je laten meten en een passende zuiger bij kopen.
Er zat nog voldoende olie in. Er was ook overal olie te vinden bij de nokkenassen dus de olieflow leek nog goed te zitten.

De cilinder ga ik zelf meten, heb zo'n analoge binnenmeter gekocht van HBM. Ik moet wel nog eens uitzoeken hoeveel kleiner je zuiger net moet zijn in vergelijking met je cilinder. Stock is de cilinder 77mm als ik het goed heb en je kan zuigers kopen van 76,96 tot 76,98mm (uit mijn hoofd). Enig idee welke je bij welke maat cilinder neemt?
 
Ligt eraan of er een gegoten of gesmede zuiger in gaat. Gesmede heeft wat meer ruimte nodig. Beste ga je naar een bedrijf/motozaak en laat het meten. Ruimte kan variëren van 0,03 tot 0,06 . Een wössner bijvoorbeeld, gaat er met 0.04mm in.
 
Goed bezig Bramoto, heb met veel plezier je verhaal gelezen en ik denk er het volgende van.

Je cilinder en zuiger zien er goed uit, omdat er WD40 bovenop de kleppen ligt zoals op de foto en blijft liggen lijken met de kleppen dicht en ok.
De slijtage aan de zuiger is normaal en ik zou hier enkel de cilinder opmeten en een nieuwe zuiger, distributieketting, voetpakking, zuigerpen en lager plaatsen.

De krukas hoor gewoon rond de draaien, ik vermoed dat je versnellingsbak/koppeling is vast gelopen en zou dit dan ook verder demonteren.

Het frame ziet er nog zeer netjes uit voor de leeftijd. radiateurs recht, vering(voorpoten) frame.
De uitlaat/demper is wel amerikaans, de europese dempers waren destijds deze: (doet verder niks af aan de werking)
Bekijk bijlage 1722190

Succes ermee!
 
Goed bezig Bramoto, heb met veel plezier je verhaal gelezen en ik denk er het volgende van.

Je cilinder en zuiger zien er goed uit, omdat er WD40 bovenop de kleppen ligt zoals op de foto en blijft liggen lijken met de kleppen dicht en ok.
De slijtage aan de zuiger is normaal en ik zou hier enkel de cilinder opmeten en een nieuwe zuiger, distributieketting, voetpakking, zuigerpen en lager plaatsen.

De krukas hoor gewoon rond de draaien, ik vermoed dat je versnellingsbak/koppeling is vast gelopen en zou dit dan ook verder demonteren.

Het frame ziet er nog zeer netjes uit voor de leeftijd. radiateurs recht, vering(voorpoten) frame.
De uitlaat/demper is wel amerikaans, de europese dempers waren destijds deze: (doet verder niks af aan de werking)
Bekijk bijlage 1722190

Succes ermee!
Hi, ik kan de foto helaas niet openen, hij geeft een lege MF-pagina terug.
Over de krukas: die zit wel vast hoor: de lager van de krukasstang zit vast waardoor de stang dus niet meer kan bewegen ten opzichte van de krukas zelf. Dat is wat ik in mijn video probeerde te tonen. De versnellingsbak ging (toen ik hem nog niet gedemonteerd had) door alle versnellingen zonder probleem.

Bedankt voor de tips!
 
Hi, ik kan de foto helaas niet openen, hij geeft een lege MF-pagina terug.
Over de krukas: die zit wel vast hoor: de lager van de krukasstang zit vast waardoor de stang dus niet meer kan bewegen ten opzichte van de krukas zelf. Dat is wat ik in mijn video probeerde te tonen. De versnellingsbak ging (toen ik hem nog niet gedemonteerd had) door alle versnellingen zonder probleem.
Sorry dat kon ik op dit filmpje niet uit halen en heb niet alles gelezen zie ik, dan is de oorzaak duidelijk..
Wij deden altijd elke 2 zuigers het bigend lager ook vervangen, 50 - 60 uur. gewoon om dit soort dingen te voorkomen.

Je zou met een werkplaatspers het lager zelf kunnen vervangen, persoonlijk zou ik dit gewoon laten doen.

De reden waardoor ik de bak noemde is doordat ik zelf dit met 2 modellen heb gehad. 2006 en 2009. (zelfde blok)
 
Big-end (is de meest gebruikelijke naam voor dit deel van de drijfstang) zit idd vast.
Dat maakt een hoop duidelijk. Ik las hier en daar al eens 'big-end'-lager, maar ik dacht eigenlijk dat dit iets van een 2-takt motor was. Bedankt om op te merken: mijn big-end lager zit dus vast.
Sorry dat kon ik op dit filmpje niet uit halen en heb niet alles gelezen zie ik, dan is de oorzaak duidelijk..
Wij deden altijd elke 2 zuigers het bigend lager ook vervangen, 50 - 60 uur. gewoon om dit soort dingen te voorkomen.

Je zou met een werkplaatspers het lager zelf kunnen vervangen, persoonlijk zou ik dit gewoon laten doen.

De reden waardoor ik de bak noemde is doordat ik zelf dit met 2 modellen heb gehad. 2006 en 2009. (zelfde blok)
Geen probleem hoor, ik ben al blij dat je wil helpen en jouw eigen ervaringen meegeeft. Ik vermoed dat het bigend lager nog nooit vervangen is. Ik ga dit niet zelf vervangen, heb er het materiaal noch de kennis voor. Ik ga een bedrijf zoeken die dit voor mij kan/wil doen. Ik contacteerde al iemand en daar zou het €40-€60 kosten + de prijs van de stang en lager zelf.

Die persoon raadde me ook aan om dit zo te doen in plaats van een aftermarket volledige krukas aangezien de kwaliteit van sommigen een stuk minder is.
 
Best mazzel dat hij niet veel catastrofaler vast is gelopen. Dit zou ik echt prima vinden.
Lijkt mij ook (voorlopig toch) een 'leuke' vastloper. Ik had het erger verwacht. Voor mij is het eigenlijk win-win. Ik moet het hele blok uit elkaar halen en splitten om de krukas te kunnen reviseren. Ik leer dus bij wat ik wou: hoe werkt een motor nu en hoe gaan alle stappen om dit te herstellen maar ik betaal (voorlopig, even op hout kloppen) relatief weinig voor de onderdelen (krukasrevisie, krukaslagers, zuiger, pakkingenset, nokkenasketting en nog wat andere kleine dingetjes).

Dit loopt ook al snel op, maar is minder dan ik had gedacht. Wanneer je aan kleppen mag beginnen en nog een cilinder erbij zou moeten nemen dan gaat het nog een stukje sneller de hoogte in :P
 
Nog een openstaande vraag waar ik wel wat hulp kan gebruiken:

De kleppen/onderkant van de cilinderkop was goed zwart. Duidt dit op iets speciaals of is het gewoon hoognodig tijd voor een poetsbeurtje? Over dit poetsbeurtje gesproken: hoe kuis je dit best zonder schade te maken aan de kleppen? Of is dit zo simpel als wat WD40 en een papieren doekje?

Bedankt!
 
WD40 en een doek hoort te kunnen. Ga zeker niet met metaal aan het schrapen. Stevige tandenborstel kan natuurlijk ook. OralB machine ?
Olieverbruik kwam wss van de zuigerveren. Als de kroon van de zuiger schoon is, duidt dat op olie langs de veren.
 
WD40 en een doek hoort te kunnen. Ga zeker niet met metaal aan het schrapen. Stevige tandenborstel kan natuurlijk ook. OralB machine ?
Olieverbruik kwam wss van de zuigerveren. Als de kroon van de zuiger schoon is, duidt dat op olie langs de veren.
Kan je even verduidelijken wat je juist bedoelt met 'olieverbruik'. Je bedoelt door de zwarte kleppen dat er dus olie verbruikt\verbrand geweest is. En de reden daarvan zal waarschijnlijk van de zuigerveren komen (heetten ze dit ook wel eens 'olieringen' of in het engels de 'piston rings'?).

En als tweede: wat bedoel je juist met 'kroon van de zuiger'? Ik dacht eerst dat je de bovenkant van de zuiger bedoelde (dus met de uitsparingen in voor de kleppen) maar dan zou ik net denken dat deze vuil moeten zijn bij olieverbruik?
 
Gisteren mijn vliegwieltrekker binnen gekregen dus kon ik wat verder. Update komt snel. Kleine tip: linker carterhelft is eraf.

Maar een andere vraag. Ik had tijdens het demonteren volgende schroef zijn kop kapotgedraaid:
whatisthis.PNG


Hier heb ik enkele vragen bij:
1) Wat is dit zwart 'sensortje'?
2) Ik ben op zoek waar ik dit + de bijhorende schroeven vind op de onderdelendiagrammen. Ik gebruik daarvoor csmnl met de yz250f 2007 versie uit Europa. Echter vind ik dit niet meteen terug. Ik had gedacht dat dit bij de crankcase covers te vinden ging zijn maar blijkbaar niet. Enig idee waar ik dit zou vinden + wat de werking van dat ding is.

Ik ben nog aan het twijfelen om het gewoon zo te laten of om een platte gleuf te slijpen in de schroef zodat ik hem met een platte schroevendraaien los kan krijgen. Deze zaten moerhard vast en volgens mij werd er loctite gebruikt. Probleem is dat je het niet echt kan verhitten anders kan die sensor misschien schade oplopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan