Yamaha YZ250F 2007: vastgelopen blok - vragen, tips en tricks

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Dag medesleutelaars,

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een Yamaha YZ250F bouwjaar 2007 gekocht waarvan het blok volledig vast zat.

Ik ben Bram, kom uit Belgie (ver weg in West-Vlaanderen) en ben in het dagelijkse leven software developer. Sinds een jaartje of 3 heb ik serieuze interesse gekregen in motoren(techniek) en heb dan ook 2 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald die ik nu gebruik om mijn Kawasaki Z800 te verwennen en lekker buiten te laten spelen.
Ik heb een interesse ontwikkelt om eens uit te pluizen welke verschillende soorten motoren er bestaan, hoe deze werken en alles daar rond in ruime zin. Omdat ik elke dag mijn uren spendeer achter mijn bureau zocht ik iets om na de werkuren even naar buiten te kunnen en mij wat bezig te houden in de garage.

Long story short: niet veel later stond deze YZ250F in de garage (en ik met mijn handen in het haar) want ik heb geen enkele ervaring hier in maar wel veel zin en tijd. Al snel wat video's gaan kijken, wat door het werkplaatshandboek gesnuisterd en dan begonnen aan mijn avontuur.

Aangezien ik in een ander topic heel goed geholpen werd door verschillende mensen (thanks!) dacht ik dat het wel handig zou zijn om zelf een topic te openen waarin ik het verloop van mijn project wat kan schetsen en hier en daar wat vragen kan stellen waarin ik de ervaring nog mis. Ik weet dat er ook een subforum is voor 'Projecten' maar aangezien ik hier de focus wil leggen op het 'beantwoorden van technische vragen omtrent allerhande onderdelen of problemen' leek dit me de beste plaats.
Ik zal bij grotere updates/progressie mijn openingspost hier aanpassen alsook een aparte post maken hierover. Nu kan ik jullie wel al meegeven dat ik dit niet in een weekje geklaard zal hebben. Ik heb hem nu al een weekje of 3 en werk hier nu en dan wat aan.

Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik zo'n projectje doe ben ik mij ervan bewust dat het financieel ook kan tegenvallen. Mocht ik uiteindelijk duurder uitkomen dan wat deze eigenlijk nog waard is/zou moeten zijn dan vind ik dit (als het binnen bepaalde grenzen ligt) niet zo erg. Ik bekijk dit dan eerder als 'leergeld'. Uiteraard zou het leuker zijn als ik hem even kan gebruiken om dan eventueel te verkopen met wat winst en terug iets nieuws te kopen. We zullen zien.

Deel1: Inleiding, demontage en nokkenassen​

Laat me beginnen bij het begin en eens tonen wat ik heb gekocht:
IMG_20220109_170127.jpg


Dit werd al snel omgevormd naar dit:

IMG_20220111_205131.jpg


en naar dit:

IMG_20220114_215640.jpg

IMG_20220114_215629.jpg


Ziezo, blokje er uit, het leukste (althans hier keek ik zelf het meest naar uit): beginnen aan het blok en uitzoeken wat er allemaal misgelopen is en hoe dit kan worden opgelost.

Iets meer informatie over het blokje: er zat geen beweging in via de kickstarten en ook met een ratel aan het vliegwiel zat geen beweging in. Ik heb hier niet zo heel veel kracht op gestoken omdat ik dit toch ging demonteren en ik niet meteen van in de start dingen extra kapot wou maken. Motor was (zo beweerde de vorige eigenaar toch) plots stilgevallen/vastgelopen en kon niet meer aangetrapt worden.

De olie en koelvloeistof werd voor het demonteren van het blok al afgetapt en dat gaf geen alarmlichten: de olie was nog relatief zuiver en had geen metaalschilfertjes en was niet melkerig. Hieruit kon ik dus alvast concluderen dat de koelvloeistof niet gemengd is geraakt bij de motorolie. De luchtfilter begon er wat vuiltjes uit te zien maar was nog lekker ingeolied en vertoonde geen scheuren.

Dus dan ging ik maar verder met het openen van het blok zelf. Ik zal hieronder meerdere foto's posten per deeltje dat ik bespreek. Om dit niet te bombarderen met foto's steek ik ze in een spoiler veldje. Daarna heb ik een reeks vragen die ik graag kwijt wil om te kijken naar de beste oplossingen voor deze motor.

Ik ben begonnen met de spark plug (die aan de kop aardig roestig was), om dan verder te gaan met het cilinderkopdeksel. Olielijntje eraf, nokkenaskettingspanner er af, nokkenasdekseltjes (geen idee wat de juiste naam is) en de nokkenassen zelf.

IMG_20220117_202725.jpg
IMG_20220117_202736.jpg
IMG_20220117_202808.jpg
IMG_20220117_202818.jpg
IMG_20220117_202835.jpg
IMG_20220117_202911.jpg
IMG_20220117_204804.jpg
IMG_20220117_204914.jpg
IMG_20220117_205028.jpg
IMG_20220117_205356.jpg
IMG_20220117_205402.jpg
IMG_20220117_205407.jpg
IMG_20220117_205534.jpg
IMG_20220117_205548.jpg
IMG_20220117_205638.jpg
IMG_20220117_205647.jpg
IMG_20220117_205654.jpg
IMG_20220117_205659.jpg
IMG_20220117_205707.jpg
Volgens wat ik zie is alles nog in redelijke staat. De nokkenasketting was nog steeds goed opgespannen en ik denk niet dat er een tandje in de timing verschoven was. Dit was wat moeilijk te bekijken aangezien de nokkenassen niet op top dead center stonden maar met het blote oog (en wat verbeelding) kon ik de nokkenassen in gedachten doordraaien en leek dit op juiste timing uit te komen.
Het leek er ook op dat de olie goede flow had. Alles wat nog mooi geolied en nergens iets speciaals gevonden.

Mijn belangrijkste vraag is zonder twijfel: merken jullie iets op waar je meteen een alarmbel op laat afgaan? Alles eens nagevoeld en voelde smooth en vlak aan. De foto's durven soms wel nog een vertekend beeld te geven zie ik nu. Zo lijken de nokkenassen wat geschaafd op sommige plekken maar dit zijn vooral wat oliestrepen (als ik dit zo kan noemen).
Zijn er dingen die jullie sowieso zouden vervangen/die ik beter nakijk tot dit deel?

Wat vinden jullie trouwens van de bougie? Het uiterste tipje is wit (en dat zou eerder leunen naar arm draaien) maar de rest is redelijk zwart (en dat zou weer leunen naar rijk draaien). Neemt de tip hier de voorrang in of eerder de rest?

Ik neem voor nu eventjes een pauze van het typen. Iets met al de hele dag achter de pc zitten en geen zin meer hebben.. Ik heb reeds de shims gemeten/bekeken + de buckets en de cilinder en zuiger verwijderd, dus daar komt snel een update over. Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele opmerkingen/tips/tricks/hulp die jullie aanbieden!

Tot later :W

Deel 2 is geschreven. Dit gaat over de cilinderkop, cilinder, zuiger en krukas. Je kan mijn post hier vinden.​

Deel 3 is ook geschreven. Daar heb ik het vliegwiel, ontsteking en de carterhelften gesplijt. Je kan mijn post hier vinden.
Hopsakee, meteen deel 4 erbij: krukas, koppeling en gearbox. Nu is de motor volledig uit elkaar! Je kan mijn post
hier vinden.
 
Laatst bewerkt:
Klap op de kop en dan losdraaien met een grip tang.

Bekijk bijlage 1722998
Gewoon een klap erop met een schroevendraaier (en erop tikken met een hamer)? Met de griptang loodrecht er opzetten of de griptang parallel met de carterhelft houden?
Zo te zien een versnelling cq vrijstand opnemer.

grtz, Cees
Thanks Cees! Is inderdaad een neutral switch. Geen idee wat dit doet aangezien ik geen neutral light of iets dergelijks heb.
 
Proberen los te draaien met een jis schroevendraaier en zonodig eerst een tik er op met een hamer. Gaat hij niet los dan niet met een griptang liggen kloten maar een vlechttang er haaks op zetten.
 
Proberen los te draaien met een jis schroevendraaier en zonodig eerst een tik er op met een hamer. Gaat hij niet los dan niet met een griptang liggen kloten maar een vlechttang er haaks op zetten.
Wat bedoel je juist met een 'jis schroevendraaier'. Als ik daarop Google kom ik schroevendraaiers van alle soorten en maten tegen :p
 
Een vast zittende schroef komt het best los met een slagschroevendraaier. Bijna onmisbaar bij het demonteren van een oud blok of vijzen waarvan de kop verneukt is.
En dan nog moet je een JIS bit hebben, slagschroevendraaier komt dan op de 2de plek ;)

Die schakelaar zorgt ervoor, zover ik het gelezen heb, dat je in neutraal eerder in de rev limiter komt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op dit moment bezig met het opzoeken van alternatieven voor OEM bearing. Zo heb ik bijvoorbeeld de counter balance bearing nodig met OEM partnummer: 9330620335. Ik wil graag de afmetingen hiervan teweten komen zodat ik eens naar een lagerwinkel kan gaan en eens vergelijken. Welke kwaliteit beter zal zijn hou ik voorlopig nog in het midden en ik wil de optie graag overwegen.

Hebben jullie een tip om de afmetingen van bearing '9330620335' teweten te komen? Op OEM part diagramma staat dit helaas niet en met wat googlen zie ik ook precies nergens de afmetingen terugkomen. Heeft iemand trouwens een idee wat de correcte naam is van zo'n bearings? Ik kwam na wat googlen uit op 'diepgroefkogellager'. Is dit correct?
 
Ik ben op dit moment bezig met het opzoeken van alternatieven voor OEM bearing. Zo heb ik bijvoorbeeld de counter balance bearing nodig met OEM partnummer: 9330620335. Ik wil graag de afmetingen hiervan teweten komen zodat ik eens naar een lagerwinkel kan gaan en eens vergelijken. Welke kwaliteit beter zal zijn hou ik voorlopig nog in het midden en ik wil de optie graag overwegen.

Hebben jullie een tip om de afmetingen van bearing '9330620335' teweten te komen? Op OEM part diagramma staat dit helaas niet en met wat googlen zie ik ook precies nergens de afmetingen terugkomen. Heeft iemand trouwens een idee wat de correcte naam is van zo'n bearings? Ik kwam na wat googlen uit op 'diepgroefkogellager'. Is dit correct?
93306-20335.jpg


Kijk wel uit dat je niet zomaar lagers gaat vervangen met dezelfde afmeting maar met andere waardes.
6209 sh


Bijvoorbeeld:
https://www.neita.nl/webshop/lagers...27_iRydIYEwX3Qblz84fG-V33MQm7DRwaAgvQEALw_wcB
Of hij juist is mag je zelf vergelijken. dus niet bij mij aankloppen als dit niet het juiste lager is
Ik weet niet welk lager er in zit.
 
Bekijk bijlage 1723270

Kijk wel uit dat je niet zomaar lagers gaat vervangen met dezelfde afmeting maar met andere waardes.
6209 sh

kijk ook naar de interne speling c3?
En rpm
En op welke waardes moet ik letten? 6209 sh staat voor wat juist? De interne speling c3 ga ik eens googlen.

Wordt wat moeilijk om deze waarden van OEM te vinden gok ik aangezien gewoon de afmetingen al moeilijk te vinden zijn..

Is koyo een reputabel merk? Kwam het al eens tegen en lijkt een reputabel lagerbedrijf te zijn?
 
Zonet even 1 krukaslager eruit geslaan. Hier staat het 1 en ander op maar het voornaamste: het merk is Koyo.
Volgens de vorige eigenaar zou de krukaslagers nog nooit vervangen zijn. Kan dit dan Yamaha lagers van Koyo gebruikt als OEM parts? Ik dacht eigenlijk dat Koyo een goedkoper alternatief was.

Als volgende staat er een heleboel geschreven op de lager. Hieronder de opsomming wat er allemaal te vinden valt. De foto's staat ook eronder (maar zijn niet altijd goed leesbaar).

Buitenste ring: KOYO, JAPAN, 830046-3
Binnenste ring: YAI, SH (of 5H?), S0 (of 50?), -5 (of -S)

Heb hem ook even opgemeten, is inderdaad 30x64x16 wat blijkbaar een heel speciale maat is aangezien ik deze niet snel vindt op lagerwinkelwebsite.

IMG_20220203_173548.jpg
IMG_20220203_173748.jpg
IMG_20220203_173755.jpg
IMG_20220203_173823.jpg
IMG_20220203_173836.jpg
IMG_20220203_173906.jpg
IMG_20220203_173925.jpg

Als laatste nog een vraagje over hoe de lager eruit ziet in zij-aanzicht: is het normaal dat een lager zijn buitenste ring ook een minder breed gedeelte heeft zoals te zien op onderstaande foto's?

IMG_20220203_173941.jpg
IMG_20220203_173952.jpg
 
Koyo is gewoon de Japanse equivalent van fag, skf enz. een gerenommeerd merk wat in bijna alle Japanse motoren is/wordt toegepast.
Het komt vaker voor dat bepaalde type lagers alleen origineel/oem te verkrijgen zijn. Zo heb je ook lagers met een locatie pin, groef of wat jij hebt.
 
Koyo is gewoon de Japanse equivalent van fag, skf enz. een gerenommeerd merk wat in bijna alle Japanse motoren is/wordt toegepast.
Het komt vaker voor dat bepaalde type lagers alleen origineel/oem te verkrijgen zijn. Zo heb je ook lagers met een locatie pin, groef of wat jij hebt.
Goed om weten dat dit Koyo merk 'the real deal' is. Bedoel je juist met 'wat jij hebt' dat er op het einde van de breedte een stukje 'mist'?

De prijzen tussen zelf een Koyo opzoeken en deze OEM kopen (wat in theorie dezelfde Koyo lager zou moeten zijn) is weg significant.
OEM = €96,19 incl. btw
Random site voor in theorie dezelfde lager: €26,58 incl. btw
Of een andere site voor €38,20 incl. btw

Waar zit het addertje?
 
Ik heb nog een extra lager kunnen aflezen, namelijk de lager voor de main axle van de versnellingsbak die in het rechtercarterdeel zit (doet er weinig toe denk ik). Hierop staat: Koyo - Japan - 62/22 en in de middelste ring 'SH' en that's it.

Ik heb een bedrijf gevonden die op 30 minuutjes rijden is van mijn huis (maar die ook kan verzenden) uit frankrijk die zich specialiseert in lagers. Lijkt een mooi bedrijf te zijn + de prijzen zijn extreem goed voor OEM lagers die in mijn YZ250F zitten (Koyo).

Ik ben gaan zoeken op 'Koyo 62/22' en vond meteen enkele hits, zie hier voor de link. Ik kan kiezen uit de gewone 62/22, maar ook uit de 62/22 - C3 of de C4. Alleen is mijn 'probleem' nu: op de foto's van die C3 en C4 staat dit nergens in de ringen geschreven --> Hoe weet je welke je nodig hebt en welke er al in je motorblok zat aangezien die C3/C4 niet geschreven wordt op de ringen van de lager?:P
 
In de motorblokken van mijn Honda XR500's horen C3 lagers te zitten en deze heb ik er ook weer in teruggeplaatst. Daar ben ik achter gekomen na wat zoekwerk en vragen aan een oude monteur. Wat ik begrepen heb is C3 redelijk standaard in motorblokken.
Hier wat uitleg over de spelingsklasse's.
En hier heb je nog een website om eventueel lagers te zoeken: Twenty4bearings.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan