Yamaha YZ250F 2007: vastgelopen blok - vragen, tips en tricks

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Dag medesleutelaars,

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik heb een Yamaha YZ250F bouwjaar 2007 gekocht waarvan het blok volledig vast zat.

Ik ben Bram, kom uit Belgie (ver weg in West-Vlaanderen) en ben in het dagelijkse leven software developer. Sinds een jaartje of 3 heb ik serieuze interesse gekregen in motoren(techniek) en heb dan ook 2 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald die ik nu gebruik om mijn Kawasaki Z800 te verwennen en lekker buiten te laten spelen.
Ik heb een interesse ontwikkelt om eens uit te pluizen welke verschillende soorten motoren er bestaan, hoe deze werken en alles daar rond in ruime zin. Omdat ik elke dag mijn uren spendeer achter mijn bureau zocht ik iets om na de werkuren even naar buiten te kunnen en mij wat bezig te houden in de garage.

Long story short: niet veel later stond deze YZ250F in de garage (en ik met mijn handen in het haar) want ik heb geen enkele ervaring hier in maar wel veel zin en tijd. Al snel wat video's gaan kijken, wat door het werkplaatshandboek gesnuisterd en dan begonnen aan mijn avontuur.

Aangezien ik in een ander topic heel goed geholpen werd door verschillende mensen (thanks!) dacht ik dat het wel handig zou zijn om zelf een topic te openen waarin ik het verloop van mijn project wat kan schetsen en hier en daar wat vragen kan stellen waarin ik de ervaring nog mis. Ik weet dat er ook een subforum is voor 'Projecten' maar aangezien ik hier de focus wil leggen op het 'beantwoorden van technische vragen omtrent allerhande onderdelen of problemen' leek dit me de beste plaats.
Ik zal bij grotere updates/progressie mijn openingspost hier aanpassen alsook een aparte post maken hierover. Nu kan ik jullie wel al meegeven dat ik dit niet in een weekje geklaard zal hebben. Ik heb hem nu al een weekje of 3 en werk hier nu en dan wat aan.

Aangezien dit mijn eerste keer is dat ik zo'n projectje doe ben ik mij ervan bewust dat het financieel ook kan tegenvallen. Mocht ik uiteindelijk duurder uitkomen dan wat deze eigenlijk nog waard is/zou moeten zijn dan vind ik dit (als het binnen bepaalde grenzen ligt) niet zo erg. Ik bekijk dit dan eerder als 'leergeld'. Uiteraard zou het leuker zijn als ik hem even kan gebruiken om dan eventueel te verkopen met wat winst en terug iets nieuws te kopen. We zullen zien.

Deel1: Inleiding, demontage en nokkenassen​

Laat me beginnen bij het begin en eens tonen wat ik heb gekocht:
IMG_20220109_170127.jpg


Dit werd al snel omgevormd naar dit:

IMG_20220111_205131.jpg


en naar dit:

IMG_20220114_215640.jpg

IMG_20220114_215629.jpg


Ziezo, blokje er uit, het leukste (althans hier keek ik zelf het meest naar uit): beginnen aan het blok en uitzoeken wat er allemaal misgelopen is en hoe dit kan worden opgelost.

Iets meer informatie over het blokje: er zat geen beweging in via de kickstarten en ook met een ratel aan het vliegwiel zat geen beweging in. Ik heb hier niet zo heel veel kracht op gestoken omdat ik dit toch ging demonteren en ik niet meteen van in de start dingen extra kapot wou maken. Motor was (zo beweerde de vorige eigenaar toch) plots stilgevallen/vastgelopen en kon niet meer aangetrapt worden.

De olie en koelvloeistof werd voor het demonteren van het blok al afgetapt en dat gaf geen alarmlichten: de olie was nog relatief zuiver en had geen metaalschilfertjes en was niet melkerig. Hieruit kon ik dus alvast concluderen dat de koelvloeistof niet gemengd is geraakt bij de motorolie. De luchtfilter begon er wat vuiltjes uit te zien maar was nog lekker ingeolied en vertoonde geen scheuren.

Dus dan ging ik maar verder met het openen van het blok zelf. Ik zal hieronder meerdere foto's posten per deeltje dat ik bespreek. Om dit niet te bombarderen met foto's steek ik ze in een spoiler veldje. Daarna heb ik een reeks vragen die ik graag kwijt wil om te kijken naar de beste oplossingen voor deze motor.

Ik ben begonnen met de spark plug (die aan de kop aardig roestig was), om dan verder te gaan met het cilinderkopdeksel. Olielijntje eraf, nokkenaskettingspanner er af, nokkenasdekseltjes (geen idee wat de juiste naam is) en de nokkenassen zelf.

IMG_20220117_202725.jpg
IMG_20220117_202736.jpg
IMG_20220117_202808.jpg
IMG_20220117_202818.jpg
IMG_20220117_202835.jpg
IMG_20220117_202911.jpg
IMG_20220117_204804.jpg
IMG_20220117_204914.jpg
IMG_20220117_205028.jpg
IMG_20220117_205356.jpg
IMG_20220117_205402.jpg
IMG_20220117_205407.jpg
IMG_20220117_205534.jpg
IMG_20220117_205548.jpg
IMG_20220117_205638.jpg
IMG_20220117_205647.jpg
IMG_20220117_205654.jpg
IMG_20220117_205659.jpg
IMG_20220117_205707.jpg
Volgens wat ik zie is alles nog in redelijke staat. De nokkenasketting was nog steeds goed opgespannen en ik denk niet dat er een tandje in de timing verschoven was. Dit was wat moeilijk te bekijken aangezien de nokkenassen niet op top dead center stonden maar met het blote oog (en wat verbeelding) kon ik de nokkenassen in gedachten doordraaien en leek dit op juiste timing uit te komen.
Het leek er ook op dat de olie goede flow had. Alles wat nog mooi geolied en nergens iets speciaals gevonden.

Mijn belangrijkste vraag is zonder twijfel: merken jullie iets op waar je meteen een alarmbel op laat afgaan? Alles eens nagevoeld en voelde smooth en vlak aan. De foto's durven soms wel nog een vertekend beeld te geven zie ik nu. Zo lijken de nokkenassen wat geschaafd op sommige plekken maar dit zijn vooral wat oliestrepen (als ik dit zo kan noemen).
Zijn er dingen die jullie sowieso zouden vervangen/die ik beter nakijk tot dit deel?

Wat vinden jullie trouwens van de bougie? Het uiterste tipje is wit (en dat zou eerder leunen naar arm draaien) maar de rest is redelijk zwart (en dat zou weer leunen naar rijk draaien). Neemt de tip hier de voorrang in of eerder de rest?

Ik neem voor nu eventjes een pauze van het typen. Iets met al de hele dag achter de pc zitten en geen zin meer hebben.. Ik heb reeds de shims gemeten/bekeken + de buckets en de cilinder en zuiger verwijderd, dus daar komt snel een update over. Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele opmerkingen/tips/tricks/hulp die jullie aanbieden!

Tot later :W

Deel 2 is geschreven. Dit gaat over de cilinderkop, cilinder, zuiger en krukas. Je kan mijn post hier vinden.​

Deel 3 is ook geschreven. Daar heb ik het vliegwiel, ontsteking en de carterhelften gesplijt. Je kan mijn post hier vinden.
Hopsakee, meteen deel 4 erbij: krukas, koppeling en gearbox. Nu is de motor volledig uit elkaar! Je kan mijn post
hier vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan alleen voor mezelf spreken en wat ik gebruik . Een C3 lager wordt nl. ook door KTM op de mainshaft voorgeschreven en dat geldt voor nog vele merken meer.
 
Deel 3: Vliegwiel, ontsteking en carter splijten:

Zo, terug wat later en het blokje is helemaal uit elkaar. Op mijn gemakje met wat Youtube video's en het werkplaatshandboek erbij alles stukje per stukje losgehaald. Alles zag er best oke uit buiten wat metaalschilfertjes in het carter. Het oliezeefje had er geen opgevangen. Ik denk dat deze schilfertjes van het big end lager komen aangezien ik niets anders gevonden heb waar schade aan leek te zijn.

Het blokje splitten ging wel wat moeizamer. De kant van de krukas trok makkelijk open, maar de kant van de gearbox helemaal niet. Dit bleeft maar vast zitten, hoe veel ik er ook met een 'rubberen' hamer op klopte. Uiteindelijk kunnen loskloppen door in het gat waar de motor mount stang zit aan een overhellend deeltje te kunnen tikken. Dit had geen invloed op de pakking/dichting dus zou moeten goed zijn. Heb er wel harder op geklopt dan ik dacht dat ging moeten. Daar heb ik toch wel een tijdje aan gesukkeld maar alles is zonder schade uit elkaar geraakt.

Hieronder terug enkele foto's van het proces. Indien je iets opmerkt wat opmerkelijk lijkt, laat gerust een reactie na!

IMG_20220201_160600.jpg

IMG_20220201_160605.jpg

IMG_20220201_160617.jpg

IMG_20220201_160609.jpg

IMG_20220201_193617.jpg


IMG_20220201_193719.jpg

IMG_20220201_195841.jpg

IMG_20220201_210319.jpg

IMG_20220201_210955.jpg

IMG_20220201_210958.jpg

IMG_20220201_194146.jpg

IMG_20220201_194213.jpg
IMG_20220202_200346.jpg


IMG_20220202_200658.jpg


IMG_20220202_202022.jpg


IMG_20220202_201716.jpg

IMG_20220202_211734.jpg

Ik hou het in deze post hierbij. De volgende post komt eraan. Daar ga ik de rest van het blok demonteren en dan kan ik stilletjes aan mijn bestellijstje gaan opstellen. Merk je iets eigenaardigs op? Laat het hier zeker weten!
 
Hopsakee, meteen deel 4 erbij: krukas, koppeling en gearbox. Nu is de motor volledig uit elkaar!

En we gaan meteen door met deel 4. Ik ging meteen verder met het loshalen van de krukas nadat de cases gespleten waren. Krukas ziet er nog goed uit denk ik buiten het big end lager en de stang dus die vernieuwing zullen krijgen. Er is wel wat verkleuring (lijkt erger op de foto's) ter hoogte van het big end lager. Lijkt dus wat warm gehad te hebben.

Hij ging er relatief vlot uit, maar had wel de case splitter nodig om de krukas er rustig uit te duwen. Hij kwam niet zomaar los.

IMG_20220202_213424.jpg

IMG_20220202_213418.jpg

IMG_20220202_213405.jpg

IMG_20220202_213350.jpg

IMG_20220202_213346.jpg

IMG_20220202_213342.jpg

Nu de krukas er uit is, kan het demonteren van de koppeling en gearbox beginnen. Dit ging allemaal relatief vlot, gewoon het werkplaatshandboek gevolgd en mijn tijd voor genomen. Ik probeerde dit ook zo goed mogelijk te documenteren voor mezelf zodat alles terug netjes in elkaar geraakt zonder al te veel kopzorgen. Of dat gelukt is zal pas later duidelijk blijken... ;-)

De koppelingsbehuizing ziet er op de foto's een stuk erger uit dan het is. Het lijkt op de foto's wel alsof er echt groeven inzitten maar dit is slechts heeeeeel lichtjes voelbaar. Het zou mij verbazen mocht dat sterke problemen geven. Dit is iets wat ik nu niet meteen ga vervangen en indien het problemen vormt in de toekomst dan aan zal pakken. Handig is natuurlijk dat het een makkelijk bereikbare plaats is.

IMG_20220202_161911.jpg

IMG_20220202_161942.jpg

IMG_20220202_162016.jpg

IMG_20220202_162036.jpg

IMG_20220202_162051.jpg

IMG_20220202_190106.jpg

IMG_20220202_195735.jpg

IMG_20220202_195742.jpg

IMG_20220202_200209.jpg

IMG_20220205_164301.jpg

IMG_20220205_164329.jpg

IMG_20220205_164444.jpg

IMG_20220205_164457.jpg

IMG_20220205_164653.jpg

IMG_20220205_164650.jpg

Hierna kon ik de lagers gaan analyseren en eens voelen welke er vervangen moeten worden. De 2 krukaslagers ging ik sowieso doen en de 2 gearbox lagers in het linker carterdeel (dus tussen het kleine tandwiel vooraan en de drive shaft) zijn hun beste tijd voorbij. 1 van die lagers is dus een binnenlager en daarvoor had ik een een binnenlagertrekkerset gekocht van HBM. Helaas heeft deze mij bij mijn eerste gebruik al laten hangen en is de lagertrekker helemaal scheef getrokken.
Nu, ik kreeg van @DucatiPower in priveberichtjes al hele goeie tips: die lagertrekker proberen recht te trekken in de bankschroef of met een tang en dan nogmaals proberen en goed warm stoken.
Probleem is vooral dat de lipjes van de lagertrekker niet meer gelijk staan bij de 3 delen en hij zo geen mooie grip kan pakken op het lager. Hierdoor zit hij helemaal scheef in een lager. Maar we zien wel. Toevallig iemand een andere lagertrekker als tip die iets steviger is?

IMG_20220207_205825.jpg

IMG_20220207_205939.jpg



Mijn volgende stappen zijn nu om dat lager eruit te krijgen en dan alles een goeie poetsbeurt te geven. Eenmaal dat lager eruit is kan ik kijken om de krukaslagers en die 2 gearboxlagers te bestellen. Ik heb een mooi bedrijf gevonden (123bearing) wat op 30 minuten rijden is voor mij. Hun prijzen zijn heel sterk (OEM Koyo krukaslager voor €35 ipv €95 bij Yamaha dealer).

1 van die gearbox lagers is een speciale: De ene kant afgesloten voor stof en olie, de andere kant open. De kant die afgesloten is zit naar de buitenkant van het linkercarter toe. Op het lager zijn afdichtring staat: 6204-RUED. Ik vond die ook op 123bearing alleen bij het nameten kwamen de maten niet overeen. Het lager wat ik eruit had gehaald is 22x50x14. Een 6204 lager is 20x47x14. Het lijkt er dus op dat Yamaha een groter lager genomen heeft en een afdichtplaat van een kleiner lager. Ik had me bijna laten vangen.
Dit 'speciale' lager is nergens te krijgen buiten OEM van Yamaha zelf. Echter heb ik een website gevonden a la Aliexpress maar dan voor OEM lagers en onderdeeltjes. Alles wordt rechtstreeks uit Japan verzonden (Motorcycle Parts uit Japan - Webike Japan). Het lager dat ik nodig had kost €22 + €8 verzendkosten bij hun in plaats van de €60 die Yamaha dealers vragen. Ik heb het gokje gewaagd. Ik update hier ook hoe lang de verzending uiteindelijk had geduurd en of het OEM is wat ik kreeg.

En om mijn 2 update posts af te sluiten ook weer enkele vragen:
-Mijn koppelingsveren slaan roze uit. Wit dit iets zeggen? Of vervang je deze uberhaupt best altijd?
-1 van de tandwielen op de main shaft vertoont binnenin precies wat roest. Is dit een gekend iets bij stilstand?
-Zijn er dingen die jullie sowieso zouden vervangen, buiten pakkingen en koperen washers?
-Zijn er nog mensen die denken dat die metalen schilfertjes van de bigend lager kunnen zijn?
-Andere tips, tricks, ... altijd welkom!

Bedankt voor het lezen!
 

Bijlagen

  • IMG_20220202_161942.jpg
    IMG_20220202_161942.jpg
    149,6 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Die slaan niet roze uit die zijn zo geverfd ,soms is dat om de sterkte aan te duiden.
Tandwielen zijn van metaal ,dus ja die kunnen roesten,zuren in oude olie tasten ook metaal aan.
Kijk wel uit met zomaar lagers vervangen of die van de zelfde spec zijn,soms zijn lagers custom made voor
een fabrikant,deze lagers zijn dan nergens anders te koop.
Zulke metaalschilvers zijn natuurlijk ergens van afkomstig en dat kunnen lagers zijn,of van een tandwiel,maar
ook overblijfselen van de montage in de fabriek,je zou denken in de fabriek word alles super schoon gemaakt
maar dat is niet zo,ik heb zelfs hele metaalkrullen gezien in een nieuw blok.
 
Laatst bewerkt:
Die slaan niet roze uit die zijn zo geverfd ,soms is dat om de sterkte aan te duiden.
Tandwielen zijn van metaal ,dus ja die kunnen roesten,zuren in oude olie tasten ook metaal aan.
Kijk wel uit met zomaar lagers vervangen of die van de zelfde spec zijn,soms zijn lagers custom made voor
een fabrikant,deze lagers zijn dan nergens anders te koop.
Zulke metaalschilvers zijn natuurlijk ergens van afkomstig en dat kunnen lagers zijn,of van een tandwiel,maar
ook overblijfselen van de montage in de fabriek,je zou denken in de fabriek word alles super schoon gemaakt
maar dat is niet zo,ik heb zelfs hele metaalkrullen gezien in een nieuw blok.
Bedankt voor de tips. Wist niet dat deze roze waren omdat dit dan een sterkte aanduidt. Het zijn volgens mij wel de OEM veren.

Voor de lagers ben ik mij redelijk goed aan het informeren. De krukaslagers heb ik de correct OEM gevonden bij een Koyo verdeler. Dan heb ik nog 1 versnellingsbaklager besteld van 'Japan-webike.be', Japanse importeur. Ik zie het als een testje of ik effectief OEM zal binnenkrijgen en in welke termijn. Dan nog 1 lagertje nodig uit de versnellingsbak maar die is verzonken en moet ik nog loskrijgen.
Maar ik hou het altijd in mijn achterhoofd dat sommige lagers custom made zijn, bedankt voor de tip!

Over de metaalschilfers: voor de rest heb ik niets speciaals gevonden en geen tandwielen die afgebroken zijn dus denk ik wel dat het van de krukas bigend lager zal komen.

Wat ligt daar in?
Bekijk bijlage 1726343

En controleer je oliepomp op krassen ed. en de keerring van de krukas in de koppelingsdeksel.
Wat dat juist is ga ik eens nauwer gaan bekijken straks. Ik ben nog niet helemaal mee wat je bedoeld maar ik maak nog wat foto's en kijk er even naar.

De oliepomp heb ik gecontroleerd en gemeten: zat nog in spec en ging nog soepel.

Over de keerring van de krukas in het koppelingsdeksel, bedoel je dan deze:
Keerring.PNG

en in echte foto's deze:

IMG_20220201_193811.jpg


asefes.PNG


Er werd mij door een filmpje van een (zo lijkt het toch) zeer ervaren motorblokspecialist aangeraden om deze altijd te vervangen en dat ga ik dan ook doen. Het moment waarop hij dit aangeeft kan je hier zien. Ik ga trouwens een ProX 342401 gasket kit aankopen en dat zou volgens mij voldoende moeten zijn om alle gaskets en keerringen in de hele motor te verzorgen.
krukwangen zijn héél warm geworden ter hoogte van het big-end. goed informeren of deze nog goed is, sterkte zou goed vermindert kunnen zijn waardoor pen big-end niet genoeg meer knelt.
Ik ga een nieuwe stang laten installeren bij een professional dus ik hoop dat hij mij aangeeft wanneer de krukas niet meer bruikbaar zou zijn..
In het wph staat vast ergens een minimum lengtemaat voor de koppelingsveren vermeldt. Als ze onder de maat zijn vervangen.

Grtz,
Cees
Klopt, dit kan ik eens opzoeken en dan de veren even meten. Bedankt!
 
Nog een extra vraagje/issue:

Tijdens het demonteren vond ik ook dit veertje en 'pinnetje' op mijn werktafel. Dit moet er waarschijnlijk uitgevallen zijn tijdens het tikken met een rubberen hamer of het omdraaien van delen van het carter (of iets wat daar op lijkt). Alleen heb ik geen flauw idee voor wat dit zou kunnen dienen. Ik dacht eerst dat dit een veertje en pinnetje was van het shifting mechanisme maar dit bleek niet zo te zijn aangezien alles daar nog intact was.

IMG_20220202_195637.jpg
Iemand die dit meteen kan thuiswijzen?
 
Nog een extra vraagje/issue:

Tijdens het demonteren vond ik ook dit veertje en 'pinnetje' op mijn werktafel. Dit moet er waarschijnlijk uitgevallen zijn tijdens het tikken met een rubberen hamer of het omdraaien van delen van het carter (of iets wat daar op lijkt). Alleen heb ik geen flauw idee voor wat dit zou kunnen dienen. Ik dacht eerst dat dit een veertje en pinnetje was van het shifting mechanisme maar dit bleek niet zo te zijn aangezien alles daar nog intact was.

Bekijk bijlage 1726605Iemand die dit meteen kan thuiswijzen?
Gevonden waar dit voor dient: komt uit de shift cam om aan te duiden wanneer de neutrale versnelling actief is!
dfjlkesf.PNG
 
Ziezo, alle onderdelen binnen:

krukas gereviseerd, pakkingset voor de hele motor, nieuwe zuiger, nokkenasketting, allerhande kleine bits and parts.
Opbouwen kan beginnen. Hopelijk weet ik nog een beetje hoe ik alles uit elkaar gehaald heb. Maar ik heb mijn boek en een heleboel foto's. Ik neem er alvast mijn tijd voor.
 
En ondertussen zit de YZ250F terug in elkaar. Het heeft even geduurd maar het was leuk en ik heb een heleboel bijgeleerd. Hij startte wat moeilijk de eerste keer (100+ kicks) maar nu gaat het lekker vlot.

Echt testrijden heb ik nog niet kunnen doen aangezien de stukken land van de meeste boeren op dit moment gebruikt worden. In totaal heb ik er misschien al een kwartiertje mee kunnen rijden en heeft hij al een uurtje gedraaid. Maar alles lijkt oke: geen olielekken, koeling blijft mooi op zijn niveau.
Enige wat ik had/ondervond is dat hij bij het loslaten van het gas wel wat durft te 'poppen'. Dit is niet in extreme vorm maar hier en daar een goeie pop is er wel. Na wat opzoeken vond ik eigenlijk maar 1 antwoord online terug: hij loopt iets te arm. Aangezien ik de stock carburator gebruikt met stock jet setting en stock uitgedraaide lucht/benzine schroef vond ik dat wat raar maar ik moet blijbkaar nog wat bijstellen.

Om dit te testen heb ik de bougie even uitgehaald en tot mijn verbazing: deze was verrassend natter dan ik had gedacht en iets zwarter. Rond om rond is de bougie naar de zwarte kant toe maar het topje/steeltje is dan weer witachtig. Zie hieronder mijn foto's. Als ik de foto's nu herbekijk lijkt dat echt door en door zwart te zijn, maar het is de camera die het wat verbogen heeft. Het is zwart maar je kan er wel wat bruin in terugvinden (vind ik).

3 vraagjes hierbij:
  1. Is dit vaker na een rebuild dat de bougie zwart kan kleuren terwijl de andere tekenen duiden op te arm (het poppen bij deceleratie)?
  2. Wat wil de zwarte rand maar dan wel een witte top van de bougie zeggen?
  3. Is 1 uurtje gedraaid waarvan amper 15 minuten echt rijden uberhaupt genoeg om hier al een les uit te trekken?

IMG_20220412_200247.jpg

IMG_20220412_200139.jpg

IMG_20220412_200146.jpg

IMG_20220412_200202.jpg
IMG_20220412_200157.jpg

IMG_20220412_200207.jpg

IMG_20220412_200212.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan