Yamaha YZF 600 R Thundercat wilt niet starten

Tini-R

MF veteraan
13 feb 2010
33.370
156
Rotterdam
Ik(iemand zonder verstand van motorfietsen) heb sinds vandaag me 1e motor, een Thundercat van 96, gekocht via een veiling.

Álleen wilt ie niet starten -O-

Hij heeft lang stil gestaan, accu was nog wel goed, maar te weinig benzine, dus eerst maar 2 liter erin gegooid.

Toen ging die vanmiddag na 6 minuten starten eindelijk aan(hij begon heel langaam steeds langer stationair te draaien) maar met gas geven verzuipt ie ook nog aardig heb ik het idee, moet een beetje spelen met het gas om toeren te maken.

Ik heb dus nog aardig weinig verstand van motorfietsen.

Zit er btw een peilstok op dat ding :+ ?

En dat ding aan de rechterkant van het blok waar je aan kan draaien die bij je rechterkuip zit, is dat de stationair kabel?

En waar kan ik iets van een werkplaatshandboek vinden? :)

Hope u people can help me :P
 
www.thundercat.nl
voor al uw vragen..

het moeillijk starten ken ik van de motor van een goede vriendin van me. ook een thundercat. goede accu er in wil helpen.
en vooral niet laten verzuipen. dat doet ie snel dus liever langer starten, dan steeds met het gas spelen.

succes..
 
Sowieso, hoelang heeft ie stil gestaan? bij langdurig niet rijden vertoont de accu zelfontlading en dat is goed tegen te gaan d.m.v. een druppellader (liefst op 6V i.p.v. 12V)
Als de accu langzaam leeg loopt moet je hem ook langzaam opladen.
Zelfde geldt voor leegstarten van je accu. Daarna niet met de druppellader erop maar met startkabels proberen aan te krijgen.
En je carbs even grondig schoonmaken en desnoods eventjes naar iemand die er wel verstand van heeft ;)
Succes
 
Sowieso, hoelang heeft ie stil gestaan? bij langdurig niet rijden vertoont de accu zelfontlading en dat is goed tegen te gaan d.m.v. een druppellader (liefst op 6V i.p.v. 12V)
Als de accu langzaam leeg loopt moet je hem ook langzaam opladen.
Zelfde geldt voor leegstarten van je accu. Daarna niet met de druppellader erop maar met startkabels proberen aan te krijgen.
En je carbs even grondig schoonmaken en desnoods eventjes naar iemand die er wel verstand van heeft ;)
Succes


een 12volt accu opladen met 6volt ? :?
 
Dat van iemand er naar laten kijk met wel verstand lijkt me heel een goed plan:P.

Ik ga morgen denk ik gewoon wat kapjes eraf halen, als ik me verveel, ff kijken hoe alles in elkaar zit :p
 
Nee; 12V accu doet niets met 6V laadspanning want heeft zelf al onbelast klemspanning van minstens 10,8V (anders reeds klinisch dood hoewel reanimatie mij soms in zo'n geval nog lukte). Gewoon aan 12V druppellader hangen of desnoods aan een gewone acculader met voor de zekerheid een weerstand in serie.
Wel belangrijk: indien klassieke accu met dopjes, vloeistofniveau checken en eventueel per iedere cel demiwater bijdruppelen tot hoogste maatstreep.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso, hoelang heeft ie stil gestaan? bij langdurig niet rijden vertoont de accu zelfontlading en dat is goed tegen te gaan d.m.v. een druppellader (1) (liefst op 6V i.p.v. 12V) Als de accu langzaam leeg loopt moet je hem ook langzaam opladen.
(2) Zelfde geldt voor leegstarten van je accu. Daarna niet met de druppellader erop maar met startkabels proberen aan te krijgen.En je carbs even grondig schoonmaken en desnoods eventjes naar iemand die er wel verstand van heeft ;)
Succes

(1) Tsja, ook ik vraag me af of je dit wetenschappelijk kunt onderbouwen of wellicht een logische verklaring voor hebt. ( "langzaam opladen" vind ik geen uitleg ).
(2) Idem.
 
Zo heb ik het geleerd ;)
Als een batterij langzaam is ontladen (bijvoorbeeld door zelfontlading), moet deze ook langzaam weer worden opgeladen.
Als een batterij snel is ontladen (bijvoorbeeld door leegstarten) kan deze ook weer snel worden opgeladen.
Dit is het gevolg van de tijdsduur die nodig is voor uitwisseling van vloeistof. Om een inwendig geheel ontladen plaat op te laden is tijd nodig. Een snellader zal deze batterij alleen aan de buitenkant van het plaatmateriaal van een oppervlaktespanning voorzien zodat deze ogenschijnlijk geladen lijkt. Na enkele seconden starten zal deze laag al in onladen materiaal zijn omgezet.
 
Maar er is je NIET geleerd om een 12V accu aan een 6V-lader te hangen.

Vertraagd laden, als dat ooit voordeel biedt, doe je door de STROOM te beperken, bijvoorbeeld middels een serie-weerstand waarover de spanning ineenduikelt afhankelijk van de grootte van het lopende stroompje, maar de oorspronkelijke laadspanning wordt ook eindspanning op de accu, voor nominaal 12V omstreeks 13,2.
 
Hmm de accu lijkt me btw nog goed, alleen nu na 20x 5 sec starten hoor je al dat die minder power heeft de accu. Dus toch niet meer goed?(waarom zit er geen afneembare kickstart ofzo op die dingen :+ , zou veel handiger zijn)
 
Laatst bewerkt:
Hmm de accu lijkt me btw nog goed, alleen nu na 20x 5 sec starten hoor je al dat die minder power heeft de accu. Dus toch niet meer goed?(waarom zit er geen afneembare kickstart ofzo op die dingen :+ , zou veel handiger zijn)
Bij 20x 5 sec starten behoor je tussen het starten door steeds, dus 20x, een rit van minstens 20km te maken anders vermoord je de accu.

20x5=100seconden pogen tot ongeveer 100Ampères uit dat doosje te sleuren ...

'(
 
Laatst bewerkt:
Ja zou graag een rit van 20km willen maken, moet ie wel starten:P(en een kenteken op haha:P) (en o ja, een rijbewijs :+ )

Denk dat ik hem zaterdag of zelf uit elkaar haal, of gewoon naar een motorzaak breng, scooter carbs heb ik wel verstand van(heb het idee dat het een carb probleem is), en heb ik geen problemen mee om aan te sleutelen, maar ik had net heel ff een how to gelezen, en dat is toch een heel stuk meer werk:P

Bij me scooter is een sproeier verwisselen bijvoorbeeld maar 2 minuten werk :+

Weet iemand misschien waar ik voor een mooi prijsje aan een werkplaatshandboek kan komen voor me Thundercat?
 
Laatst bewerkt:
Probeer er eens een paar nieuwe boegies in te draaien. Die van mij wou ook niet starten. Heb toen de hele accu leeg gestart (was snel gedaan). Heb me laten wijsmaken dat na het starten met "lege" accu de boegies het begeven.
Ik deed er nieuwe boegies in en hij liep direct.
 
Ok, dan moet ik zeker de tank eraf halen om er makkelijker bij te kunnen neem ik aan?

En zijn ze ook te testen door tegen het frame aan te houden en proberen te starten? Zodat ik de vonk zie overslaan, of heeft dat niet veel zin?
 
Tank hoeft er bij mijn YZF 750 niet vanaf. Tis wel een hele gedoe. Ff de kuip eraf en je ziet wel of je erbij kan komen of niet. Ik had de radiator ook moeten los halen (alleen de bevestigings beugels). Of de oude boegies wou fonken of niet? Heb geen idee. Ik zeg: Een paar nieuwe boegies is nooit mis en zijn de kosten ook niet. Het was voor mij direct starten na een setje nieuwe.
 
Download hier eens de gebruikershandleiding van zo'n fiets en lees eens wat ;)

Oudste "model" T-Cat wat opgenomen is is de versie uit 2000, maar da's omdat Yamaha dat spul toen pas digitaal is gaan opslaan. Veel verschil met een 96'er is volgens mij niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan