Yamaha YZF 750 R wordt te heet tijdens file rijden

TamaraL

Rookie
28 jun 2023
10
9
Hoi allemaal, dit is mijn eerste bericht op dit forum.

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Yamaha YZF750R uit 1993. De reden voor aanschaf van een oude superbike is dat het de modellen zijn die ik in mijn jeugd zag rondrijden en waarvan ik altijd dacht: wauw, daar wil ik ooit op rijden. Ik krijg er nostagische gevoelens van en ik vond het gewoon een hele mooie bike om te zien, en je ziet em niet zo vaak :)

Nu komen er met zo'n oud beestje ook wel wat gebreken of eerder wat achterstallig onderhoud. Gister heb ik er verse banden op laten zetten, dat was ook echt nodig. Op zich rijdt hij verder prima, start goed, geen gestotter of iets, de motor klinkt zoals hij moet klinken dus dat is allemaal positief. Alleen heb ik al een paar keer gemerkt dat hij tegen het rode aanliep als hij kleine stukjes moest rijden en stilstaan in hitte, en gister toevallig voor het eerst echt helemaal in het rood schoot door het file rijden. Terwijl het eigenlijk niet zo warm was buiten. Zodra ik weer optrek (hij lucht pakt) zakt de temperatuur ook meteen weer. Daarnaast deed de temperatuurmeter het laatst een keertje niet. Nu afgelopen keren wel weer.

Nou las ik dat het 1993 model sowieso niet geweldig is met koelen, maar echt zwaar in het rood is nooit goed.

Ik ben best technisch aangelegd en heb vroeger eigenlijk altijd mijn scooter en schakelbrommer zelf onderhouden en afgesteld. Dus een beetje knutselwerk aan de motor vind ik ook niet erg. Het is ook niet mijn hoofd vervoersmiddel dus als ie even weekje stilstaat is dat ook niet erg, dat doet ie wel vaker :)

Nu dus de vraag: wat kan het zijn? Ik heb de ventilatoren ook niet horen aanslaan maar ik weet ook niet of je het kan horen als je zelf met helm op op de motor zit. En in het lawaai van het overige verkeer is het ook lastig waar te nemen. Dus zat zelf te denken om eerst de werking van de ventilatoren zelf te checken. Als deze werken de elektra checken, en mocht dit ook goed zijn dan is het wellicht de thermostaat. Nou las ik hier ook de geweldige tip om een schakelaar erop te zetten zodat je in een file zelf de ventilators kan aanzetten, ook nog een mooie oplossing, maar eerst maar even de normale weg bewandelen. Ik ga ook voor de zekerheid de koelvloeistof vervangen want ik weet niet wanneer het voor het laatst is gedaan. Er zit wel genoeg in. Is er verder iets wat ik kan controleren of wat het zou kunnen zijn?
 
Ik had bij mijn Transalp precies dit probleem. Bleek een deukje in de kap die over de ventilator zit. Daardoor kon ie niet ronddraaien. Met een schroevendraaier en een tang beetje uitgedeukt en toen draaide ie weer. Dit test ik door een draadje tussen de plus van de accu en het punt op de ventilator waar de kabel die vanaf de thermostaat komt op de ventilator zit. Als de ventilator draaien wil heb je denk ik een kapotte thermostaat of kabelbreuk of ergens slecht contact.
 
Ventilator wordt (zeer waarschijnlijk) via massa geschakeld.
Dus ff een draadje op massa aansluiten, contact aan en draadje tegen frame houden.
Als de ventilator nu aanslaat zet je er een schakelaartje tussen. Kun je m onderweg aanzetten.
Blijft onverlet dat je het systeem misschien moet onluchten en thermostaat testen.
Suc6
 
you need cooling ,baby i am not fooling...
en is het opgelost,
thermosttat die dicht blijft is mijn eerste gedachte,
waterpomp kan ook defect zijn.
check ook je koelvloeistof niveau
lekke koppakking hoop ik niet voor je.
 
Op je radiateur zit een schakelaar.
(links boven op de foto)

Yamaha-YZF-750-R-Radiator-4FM1240A0000-79.jpg
Deze schakelaar kan je testen door de stekkers eraf te halen en de stekkers even tegen elkaar te houden.
Wel contact aan en als de ventilatoren dan gaan draaien is de schakelaar nog in orde.

Radiator-Fan-Temperatuur-Detectie-Schakelaar-Voor-Yamaha-2EL-82560-00-3LN-82560-01-FZ700-FZ400...jpg
Als je een losse (extra) schakelaar wil gebruiken kan je deze 2 stroomdraden aansluiten op een aparte schakelaar.
Wel zou ik ze sowieso op de automatische schakelaar laten zitten zodat hij zelf ook aan/uit kan gaan.
 
you need cooling ,baby i am not fooling...
en is het opgelost,
thermosttat die dicht blijft is mijn eerste gedachte,
waterpomp kan ook defect zijn.
check ook je koelvloeistof niveau
lekke koppakking hoop ik niet voor je.
Was de thermostaat inderdaad. Wat contactspray heeft het al opgelost 😜 dertig jaar oude bedrading he.
 
goed gedaan, eenvoudig klusje.
maar je moet het maar vinden.
koelvloeistof verversen hoort eigenlijk eens in de 2 jaar.
dat doen er niet veel,
post eens een foto van de 20 klepper.
heb je een wit/rose of een blauwe?
Dank je. Leek mij 1 van meest voor de hand liggende dingen gezien dat de zekering nog goed was en er twee venrilators opzitten waarvan het nier heel logisch is dat ze mechanisch allebei tegelijk stuk zijn. Dus moest wel ergens in de switch of bedrading zitten. Ik ben nu niet thuis maar ik zal morgen even een foto posten.

Koelvloeistof ga ik idd 1 dezer dagen ook even doen. Voor nu wilde ik het even snel opgelost hebben. Na het seizoen ga ik em even wat wel verdiend onderhouden geven/ laten geven.
 
goed gedaan, eenvoudig klusje.
maar je moet het maar vinden.
koelvloeistof verversen hoort eigenlijk eens in de 2 jaar.
dat doen er niet veel,
post eens een foto van de 20 klepper.
heb je een wit/rose of een blauwe?
Eens in de twee jaar verversen is niet echt meer van deze tijd. Praktisch alle conventionele kvs'en worden als zijnde onderhoudsvrij verkocht. Dat geldt voor straatgebruik natuurlijk.
 
Vandaag vanaf Arnhem naar Gouda gereden en terug. (Ik wilde graag 12gobiking zien, ik heb ook nog een fully mtb en racefiets. Ik rijd op alles met wielen. En meteen goede smoes om de banden goed in te rijden). De motor loopt keurig en blijft mooi koel. Op snelweg iets boven de 60 graden (koelvloeistof) en in file slaan bij ongeveer 100 graden de ventilatoren aan en dan wordt hij ook niet warmer dan dat. Heb voor zekerheid ook een olietemperatuurmeter gemonteerd (bijvuldop motorolie). Geeft gerust gevoel dat ik dubbele check heb. :)

Helemaal happy!
 
Ik heb n vraagje. Ik ben bezig n oudere project motor nieuw leven in te blazen. Op t stuur zitten de schakelaars van de yzf 750. Dus ik ben op zoek naar n bedradingsschema van deze motor zodat ik weet wat waarop aan te sluiten. Heeft iemand n duidelijk schema ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan