Yamaha YZF R-125 loopt wat rauw

Eric J

Rookie
29 nov 2015
15
0
Goede dag motorliefhebbers,

Bij een Yamaha YZF R-125 van een vriend heb ik vorig jaar nog een klep vervangen en de andere kleppen / zittingen nagelopen. Tevens big en small end lagers gecontroleerd en de rest van het blok bekeken. Kortom, het zag er voor mij goed genoeg uit om weer mee rond te kunnen rijden en zo geschiedde.
Nu, een jaar na dato, loopt de fiets niet echt netjes. Een beetje rauw alsof er geen olie in staat.
Gecontroleerd, goed op peil. (Zegt mij niets, want weet niet of deze altijd op peil staat.)
Ik heb 'm gezegd dat het bij de machine hoort en dat het juist wel goed klinkt een beetje rauwig geluid. Helaas, neemt hij hier geen genoegen mee,
dus help!
Geen zin om het hele wrak uit elkaar te halen, dus weet misschien iemand waar dit doorgaans in zit?
Trouwens heb ik vorig jaar ook nog een keerring vervangen zodat de kleppen ook nog wat olie krijgen.
Ik hoor het graag en mijn vertrouwen is groot.

Alvast bedankt.

Groet, Eric
 
Wat bedoel je met rauw ? Alsof er geen olie in staat zeg je, dus geratel/geklepper of onregelmatig lopen? Iets meer info werkt misschien zoals leeftijd , km stand en wellicht zelfs een filmpje van het geluid?
Heeft de motor na de vorige beurt wel lekker gelopen of is het direct daarna ontstaan?
Je kan je vraag ook in het techniek deel plaatsen, daar kijken over het algemeen iets meer mensen in.
 
Bedankt Mikko, ik heb het bij techniek geplaatst. (Ik wist niet dat er verschil was.)
Rauw is zoals grof/ ruw/ongepolijst, dus niet echt geratel/ geklepper, maar wel regelmatig en bij belasting erger.
Ik heb wel een klein vermoeden wat het zou kunnen zijn, maar door dit te vermelden, beïnvloed het waarschijnlijk de reacties.
Ik wacht het af.
 
Controle klepspeling heb ik pas nog gedaan, maar ,heel goed, ik heb niet naar de spanner of de ketting van de distributie gekeken.
Ga ik eerst doen, is in ieder geval niet te veel werk.
Staan deze modellen bekend om mankementen met ketting / spanner?
 
Kettings/kettingsspanner probleem klinkt toch wel degelijk als een klapperend of ratelend geluid, hoe je het wilt omschrijven.
Aan welke positie van het blok komt het geluid?
 
Positie is moeilijk aan te geven en je hebt gelijk dat een kettingprobleem zo klinkt, maar in dit geval is het niet echt in die mate.
Het is allicht het bekijken waard, alleen gezien de huidige omstandigheden (COVID-19) weet ik niet wanneer ik het kan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan