Yamaha yzf r125 of Honda CBR 125?

mrwietse96

MF'er
15 dec 2014
80
7
Loppersum
Hallo! :W

Ik ben nieuw op het forum dus zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben Wietse en kom uit Groningen.
Heb sinds kort besloten m'n motorrijbewijs te gaan halen en heb theorie gereserveerd op 21 januari *D

Eindelijk maar toch gewoon beginnen... Helaas wel op A1 beginnen want ja, 18 jaar... maar is niet erg! de beleving is sowieso fantastisch want heb van het voorjaar al een proeflesje gehad!

Nu ben ik natuurlijk al compleet enthousiast aan het kijken naar een motor... Nu had ik 2 gezien die me erg aanspraken, de Yamaha YZF r125 en de Honda CBR 125. qua specificaties verschillen ze niet veel maar qua prijs en uiterlijk wel behoorlijk.... Zelf les ik op een KTM Duke 125 en ook dat is een erg leuk motortje! Nadeel is dat ik bijna 1,90 groot ben...

Gewoon es om me te orienteren dacht ik, ik vraag het gewoon in het forum! Altijd leuk



Greetz 8-)
 
Welkom Wietse, geen verkeerde keus om je rijbewijs toch maar te halen, ik heb de afgelopen 1,5jaar geen moment spijt gehad van mijn A1 rijbewijs.
Zowel de CBR als de YZF zijn prima motoren wat ik ervan gehoord, gelezen en gereden heb.
Op de CBR zit je wat meer rechtop, hij verbruikt iets minder en alles ziet er ieligger (brommer-achtig) uit.

Zelf heb ik een YZF R125 en ben er heel erg tevreden mee, het ziet er goed uit (daar krijg ik veel complimenten over), rijdt lekker en met een verbruik van 1:38 mag ik ook daar niet over klagen.

De YZF is wel prijziger in aanschaf, dit is te wijten aan de hogere nieuwprijs. Een nieuwe CBR gaat voor €3599,- over de toonbank, voor een nieuwe YZF mag je €5499,- neerleggen voor je hem mee naar huis mag nemen (deze bedragen heb ik net van de dealer-sites gehaald)
Maar als je de motor over 2jaar weer verkoopt betaald zich dat ook grotendeels weer terug, zeker als je de motor voor een goed bedrag tweedehands koopt.

Ik raad je aan om beide motoren een keer te proberen voor je een keuze maakt.
Voel je vrij om me een berichtje te doen als je ooit eens in deze richting van het land komt. Dan kun je een rondje rijden op mijn YZF en hem goed en rustig bekijken :)

Ik mag in 2015 op voor mijn A2 rijbewijs, dus mijn YZF komt ook in aanmerking voor een nieuwe eigenaar. (bouwjaar 2008, kmstand 7500km, helemaal origineel, vraagprijs is iets in de trant van €2850,-)
 
Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Maar het nieuwe model CBR125R vind ik er niet zo ielig uit zien.
De oudere modellen van voor 2011 zien er inderdaad brommerachtig uit, maar ze rijden wel heerlijk. Ik heb er eentje gehad uit 2005, was een heel fijn motortje.
Het is vooral een kwestie van smaak, want qua kwaliteit en prestaties maakt het niet zoveel uit.
 
Op de CBR zit je wat meer rechtop, hij verbruikt iets minder en alles ziet er ieligger (brommer-achtig) uit.

Zelf heb ik een YZF R125 en ben er heel erg tevreden mee, het ziet er goed uit (daar krijg ik veel complimenten over), rijdt lekker en met een verbruik van 1:38 mag ik ook daar niet over klagen.
Die nieuwe honda rijdt gewoon 1 op 40 ofzo??
 
Ik zou zoiezo niet gaan voor een gloednieuwe A1 motor, De afschrijving is te groot voor die 2 jaar.
Heb zelf een R125 gehad en die beviel goed, Vervolgens wilde ik hem gaan gebruiken voor elke dag ww verkeer.. en dan zit hij toch net wat te sportief voor mijn doen (ben zelf 1.84)

Evt ook al gekeken naar een Honda Varadero 125? misschien beter geschikt voor wat langere mensen.
 
Laatst bewerkt:
Die nieuwe honda rijdt gewoon 1 op 40 ofzo??

Als ik in het topic van de CBR125 kijk kom ik regelmatig praktijkverbruikwaarden van 1:45 en 1:50 tegen, dat is toch wel wat zuiniger dan 1:38 dacht ik zo.

En netzo als Chris al aanmerkte; het is ook maar net waarvoor je je motor wil gaan gebruiken. Wil je er iedere dag 100km mee naar school/werk op en neer rijden of pak je de motor alleen af en toe wanneer het mooi weer is om een plezierritje mee over de dijken te rijden?
 
De CBR125R met injectie is zeer zuinig, de modellen met carburateur van voor 2007 zijn minder zuinig. Die komen meer in de buurt van 1:35.
Ik zou ook voor een tweedehands gaan, want een 125cc blijkt slecht te verkopen.
 
Laatst bewerkt:
Als die cbr van mij straks niet verkoopt of te weinig oplevert zal ik hem misschien maar houden...
Zie wel wat ik ermee doe dan, miss voor in de pekel en ik het met mij andere motor niet aandurf...
 
Ik heb zelf een Honda CBR 125 R uit 2006 (geen injectie) en ik ben er zeer tevreden mee. Het zijn ook goedkope fietsjes en hij haalt een top snelheid van 130 kmh liggend. Ook heeft hij een nog een behoorlijk grote buddy voor zo een kleine motor (ik schat 3L wat er in zou gaan).
 
Laatst bewerkt:
Hallo!!

Wauw wat snel al zoveel reacties, heb nu even de tijd om rustig te reageren.
Gelukkig heb ik nog even voordat er een besluit moet vallen...
Ik lees vaak dat het lastig is om een A1 motor te verkopen omdat er simpelweg weinig rijders in die klasse zijn...

Zat eventueel te denken om eentje te leasen voor die 2 jaar... Zit je niet met een motor aan het einde en kan ik deze zo weer inleveren, iemand daar ervaring mee?

De Yamaha vindt ik qua uiterlijk inderdaad een mooiere motor om te zien, nu krijg je hier natuurlijk weinig van mee als je er op zit. De bedoeling is om er in de zomer zeker 2 ritjes van 100 km mee te rijden, dit ivm de vrouw die een baan heeft op een camping in Overijssel....

In februari in elk geval naar de motorbeurs toe! Hoop de modelletjes hier wat beter te kunnen bekijken en er even op te zitten....

Over enkele maanden is Nederland in elk geval één rijder rijker!!
 
Hallo!!

Wauw wat snel al zoveel reacties, heb nu even de tijd om rustig te reageren.
Gelukkig heb ik nog even voordat er een besluit moet vallen...
Ik lees vaak dat het lastig is om een A1 motor te verkopen omdat er simpelweg weinig rijders in die klasse zijn...

Zat eventueel te denken om eentje te leasen voor die 2 jaar... Zit je niet met een motor aan het einde en kan ik deze zo weer inleveren, iemand daar ervaring mee?

De Yamaha vindt ik qua uiterlijk inderdaad een mooiere motor om te zien, nu krijg je hier natuurlijk weinig van mee als je er op zit. De bedoeling is om er in de zomer zeker 2 ritjes van 100 km per week mee te rijden, dit ivm de vrouw die een baan heeft op een camping in Overijssel....

In februari in elk geval naar de motorbeurs toe! Hoop de modelletjes hier wat beter te kunnen bekijken en er even op te zitten....

Over enkele maanden is Nederland in elk geval één rijder rijker!!
 
Kijk vooral waar je goed op zit, dat is belangrijker dan de looks. Succes op de beurs en met kiezen.
 
Hallo! :W

Ik ben nieuw op het forum dus zal mezelf eerst even voorstellen, ik ben Wietse en kom uit Groningen.
Heb sinds kort besloten m'n motorrijbewijs te gaan halen en heb theorie gereserveerd op 21 januari *D

Eindelijk maar toch gewoon beginnen... Helaas wel op A1 beginnen want ja, 18 jaar... maar is niet erg! de beleving is sowieso fantastisch want heb van het voorjaar al een proeflesje gehad!

Nu ben ik natuurlijk al compleet enthousiast aan het kijken naar een motor... Nu had ik 2 gezien die me erg aanspraken, de Yamaha YZF r125 en de Honda CBR 125. qua specificaties verschillen ze niet veel maar qua prijs en uiterlijk wel behoorlijk.... Zelf les ik op een KTM Duke 125 en ook dat is een erg leuk motortje! Nadeel is dat ik bijna 1,90 groot ben...

Gewoon es om me te orienteren dacht ik, ik vraag het gewoon in het forum! Altijd leuk



Greetz 8-)

Hallo Wietse,

Leuk dat je je rijbewijs wilt gaan halen!
Als ik jou was met je 18 jaar jong zijn en goed van start wil gaan, zou ik gaan voor de YZF niet omdat hij misschien beter of slechter is dan een CBR maar gewoon omdat een Yamaha meer mannelijk is dan een Honda :+


Succes met je keuze :W
 
Als een Yamaha mannelijker is.... dan neem je een Honda. Of lijkt het je lekkerder op een man te rijden? Ik ga voor vrouwen, maar het is maar net wat je smaak is.
 
Als ik jou was met je 18 jaar jong zijn en goed van start wil gaan, zou ik gaan voor de YZF niet omdat hij misschien beter of slechter is dan een CBR maar gewoon omdat een Yamaha meer mannelijk is dan een Honda :+

Wat een onzin, is het alweer vrijdag? :+
 
Laatst bewerkt:
Wietse, moi em ik kom ook ut Grun..
volgensmij les jij ook bij Daini doe hem de groeten van mij :)
Severijn is een goeie rijschool.. en die Duke rijdt echt wel leuk.

Als ik jouw was en moest kiesen tussen die 2 koos ik zonder te denken voor de Yamaha,
is zelfs groter als de R6.. de CBR is echt klein en heeft minder vermogen en is minder sportief..

kijk ook hier eens kijk hier eens "A1 lijst motoren" een lijst met A1 motoren..
en misschien als je je rijbewijs hebt kunnen we toern!

Als ik mocht kiezen zou ik voor 2 takt gaan maar dan moet je wel onderhoud kunnen betalen of het zelf kunnen doen..
Doe Daini de groeten van mij :]

[edit]als je eenmaal je rijbewijs hebt is 100km niet zo lang, dan is het zo leuk dan wil je maar blijven rijden :9[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan