Yamaha YZF600R Thundercat - versnellings probleem

Tom Sluiters

MF'er
29 mrt 2010
80
0
Halo

Ik heb eehn Thundercat uit 1997 met 47000 km op de teller. De motor is door middel van ringen in de carburateurs begrensd op 25 kw.

Vanavond sloeg het achterwiel op eens vast toen ik =/- 10 km/u reed om te gaan stoppen. De motor stond in zn 2, en ik had de koppeling IN. In schakelde naar zn vrij (N lampje drande), maar de mooto leek nog steeds in zn evrsnelling te staan. Met de koppeling ingeknepen kon ik met de motor lopen, maar hij was niet helemaal vrij. Na wat heen en weer geschakeld te hebben in stilstand was de motor weer helemaal vrij in de neutraal stand. Ik starte de motor, en gaf wat gas. Bij 6 a 7000 toeren sloeg de motor opeens in zn versnelling. Ook was de motor niet meer vrij in de neutraalstand.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb aardig wat ervaring qua sleutelen met brommers. Zou ik zelf een paar dingen na kunnen lopen, of moet er echt een expert bij komen?

Mvg,

Tom Sluiters
 
Ik ben gister bij madracing langs geweest. Leuke zaak, aardige mensen, en gratis koffie :P

Onder in de cater lag een stukje van een tandwiel. We hebben dus het blok onder de motor uitgehaalt. Ik ga er aankomende week weer heen om het blok uit elkaar te halen, en te kijken wat er allemaal vervangen moet worden.
 
Ik ben vandaag weer naar madracong geweest om het blok uit elkaar te halen. Als je achter de carterpan het blok in keek zag je er een tandwiel van de versnellimgsbak af lag.

imgp0263ib.jpg


Toen met de demontage bij de bak was aanbeland bleek het dat het losse tandwiel compleet door midden was :$

imgp0264o.jpg


Zo'n beetje heel de versnellingsbak is aan gort. Alleen de eerste versnelling is nog heel....


Dan komt nu de vraag, hoe nu verder? De rest van het blok is nog in prima staat. De zuigers, cilinder, kleppen, .. zijn nog goed. Alleen de koppeling is aardig op.

De opties:

1. tandwielen en koppeling nieuw kopen (+/- 600 aan tandwielen, 100 aan koppeling)

2. ander blok met garantie bij boonstra halen (+/- 650 voor een blok met 33000 km)

3. ander blok zonder garantie uit engeland halen (+/- 500 voor een blok met 18000 mijl)

Nieuwe tandwielen is de duurste optie, maar wel de beste eigenlijk. Wat gebeurt er met de waarde vande fiets? hoeveel meer is een thundercat met een nieuwe versnellingsbak waard dan een cat met een donorblok?

Mvg,

Tom Sluiters
 
thx voor de foto's

Ik zou ook voor optie 1 kiezen.Je hebt nu dan ook nog eens de mogelijkheid je blok te perfectioneren
door bv te "blue-printen" zie http://www.corollaae92gts.nl/blueprinten.htm

Of je voor jou T'cat daardoor een hogere verkoopsprijs krijgt?? zou je 'm voor minder weg willen doen??De 2'e hands handel ligt momenteel op z'n gat en diegene die geld hebben geven het niet uit.
Persoonlijk zou 'm niet zo gauw willen verkopen,na al deze verbeteringen,maar zelf helemaal op rijden (je kunt er ook de nodige circuit stages mee meepakken)
Ik heb op verschillende motorfietsen gereden maar ik vind de T'cat nog steeds het beste compromis tussen sport- en toer motor en al helemaal als ik de kostprijs meetel.Ik vind dat het een verstandige keuze is van jou om de bak te repareren.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, tijdje geleden dat ik wat gepost heb...

Het is optie 2 geworden. Optie 1 viel een stuk duurder uit dan mark verwacht had. Het blok ligt nu voor me klaar bij Mad. Ik ben zelf 2 weekjes naar noorwegen geweest, dus ik heb nog geen tijd gehad om langs te gaan. Ik ga van de week maar weer even bellen.

Gelukkig 2012 nog iedereen!
 
Wat jij beschrijft heb ik eens bij een FZR600 (met hetzelfde blok!) gehad..
Hier bleek de bak beschadigingen te hebben.

Een revisie was noodzakelijk...

Ik heb er inmiddels weer eentje gereviseerd.... Toch snap ik niet waarom Yamaha nou net 1x M6 tussen de cilinders moet monteren waardoor de cilinders erook afmoeten.... |(

Geweldig dat je de oorzaak gevonden hebt... ;)
 
Laatst bewerkt:
Zo, de thundercat is weer gemaakt.

Ik ben vandaag voor de laatste keer naar noord-scharwoude afgereist. Zeer tevreden over Mad Racing.

Iedereen bedankt voor de reacties / hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan