Yamaha YZF600R Thundercat - versnellings probleem

Tom Sluiters

MF'er
29 mrt 2010
80
0
Halo

Ik heb eehn Thundercat uit 1997 met 47000 km op de teller. De motor is door middel van ringen in de carburateurs begrensd op 25 kw.

Vanavond sloeg het achterwiel op eens vast toen ik =/- 10 km/u reed om te gaan stoppen. De motor stond in zn 2, en ik had de koppeling IN. In schakelde naar zn vrij (N lampje drande), maar de mooto leek nog steeds in zn evrsnelling te staan. Met de koppeling ingeknepen kon ik met de motor lopen, maar hij was niet helemaal vrij. Na wat heen en weer geschakeld te hebben in stilstand was de motor weer helemaal vrij in de neutraal stand. Ik starte de motor, en gaf wat gas. Bij 6 a 7000 toeren sloeg de motor opeens in zn versnelling. Ook was de motor niet meer vrij in de neutraalstand.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Ik heb aardig wat ervaring qua sleutelen met brommers. Zou ik zelf een paar dingen na kunnen lopen, of moet er echt een expert bij komen?

Mvg,

Tom Sluiters
 
Ik heb de andere kant van de as ook vastgehouden met het vastdraien van de achterwielmoer.

Ik heb het wiel er uit gehad. Alles is compleet, de lagers en vulbussen zijn nog goed, en het tandwiel zit mooi recht. Ik heb een kettingspanner-plaatje (part nr; 18) even geinproviceert met een staalplaatje. Met het testrijden brak deze niet, maar deed een adner probleem zich op.

Na een paar meter, met weinig gas uiteraard, begon er iets in eht blok te tikken / ratelen. Het leek achter het koppelingsdeksel uit te komen. Als de motor uit en in zn vrij staat, en ik duw hem naar voren, dan vlaat hij uit zich zelf na een paar meter in zn 1. Ik heb dus de olie er weer uit laten lopen, en ik heb het koppelingsdeksel weer opengemaakt. Alles leek hier in orde. Als ik in zn vrij aan het achterwiel draai, dan klinkt het echt alsof er iets los licht zin de bak. Een filmje van het geluid volgt nog.\
 
Laatst bewerkt:
Kan het niet aan de achtervork liggen? Is het er soms een met een draaipunt om een as die eigenlijk een grote bout is waarvan je eerst de moer moet lossen om hem vanaf de andere kant vaster te kunnen draaien?


Ik bedoel: meestal heeft een achtervork toch een draaipunt aan het frame. Daar zou ook "ruimte" op kunnen zitten zodat de boel scheef trekt.
 
Laatst bewerkt:
kneeslider zei:
Da's niet geheel waar: SN heeft een amerikaanse cat, waarbij Yamaha het blok van de thundercat, met de kop van een R6 heeft gecombineerd. Als ik het wel heb :roll:
het is dus vrijwel zeker geen plug en play, ook omdat de frames van een R6 en thundercat compleet anders zijn.


Verder is lecodije (can tc.nl) vanmorgen bij me langsgeweest. Hij raade me aan om de cat naar madracing te brengen. Daar kan je zelf, onder dekunde begeleiding sleutelen. Binnenkort dus maar richting scharwoude.
 
ik herken je probleem gedeeltelijk wel, heb je ook al een keer gehad dat hij uit de versneling schiet bij hoge toeren?

de tundercat en de FSR600R (had ik) zijn de zelfde motoren (kuip is anders en een paar detais) en het is een veel voorkomede kwaal dat de 2de versneling het begeeft (verslijt).
dit is te repareeren maar dan moet je wel je blok splijten, dat betekend helemaal uit elkaar.
dan moet je zowel de schakelgavel als de 2 tandwielen van de 2de versneling vervangen.

altans als dit het probleem is!?

ik lees wel hoe of het vedder gaat ;)


GR NEMO!

als je vragen hebt lees ik het wel
 
o vergeten |(

mocht je het werkplaats handboek van een FZR600R (voor het blok) willen hebben moet je je ff aanmelden op de FZR side.
mocht dit niet willen heb ik hem denk ik ook wel ergens, maar dan moet ik ff zoeken :X



GR NEMO!
 
Terug
Bovenaan Onderaan