YAMAHA YZF750R uit 1995 3 jaar stilgestaan ??????

PeterH1960

Rookie
5 sep 2012
9
0
Almere
Dag allemaal, even voorstellen:
Ik ben Peter, 52 jaar een woon in Almere. Ben sinds een paar jaar volledig afgekeurd i.v.m. zware hartinfarct.
Altijd gewerkt vanaf 14 jaar en geen tijd voor hobby’s gehad dus het was zoeken om de dag vol te krijgen. Ik heb in mijn diensttijd motor gereden : Honda CB360 1974, en familielid kwam ermee dat hij nog en YAMAHA YZF750R uit 1995 had staan in en loods. Die was er rijdend neergezet 3 jaar geleden en nooit meer op gereden. Hij loopt dus niet op dit moment. Ik mocht hem zo hebben (hij was van plan om de motor bij grofvuil te zetten of zoiets!!) Opgehaald dus! Het is volgens mij en racemonster !! Niet het soort motor waar ik op zou willen gaan rijden met mijn kwaal  .
Mijn idee is om te proberen hem weer te laten lopen, opknappen en dan verkopen om dan een andere motor te kopen met en iets betere zithouding voor mijn. Ik ben altijd wel onder de indruk van een HONDA SHADOW geweest of en vergelijkbare motor type.
Ik hoop hier info en misschien hulp te vinden bij het weer aan de gang krijgen van de YAMAHA ik ben wel handig, durf ook wel te sleutelen maar ben zeker geen monteur. Weg brengen om aan de loop te krijgen is niet me bedoeling daar ikzelf bezigheid nodig heb.
Heb inmiddels en Engels talige Haynes Manual aangeschaft.
Als er ideeën zijn over hoe te beginnen hoor ik deze graag!
Mvg Peter
full
 
Hoi,

Ik denk dat de zithouding van de motor niet echt verkeerd is omdat er een recht en hoger stuur op zit. De zithouding op de gemiddelde chopper is niet iets om lang van te genieten volgens mij.

Wat deze motor betreft zou ik de volgende dingen doen:
- carburateurs reinigen;
- tank leeg maken en controleren op roest. Als de tank schoon is, nieuwe brandstof er in.
- benzinefilter, oliefilter, luchtfilter vervangen;
- olie en koelvloeistof vervangen;
- banden controleren op droogte scheurtjes en indien nodig vervangen;
- accu testen of deze nog goed is en anders vervangen.

Met een beetje geluk krijg je de motor zo weer rijdend en verkoopbaar.

Voor het mooie zou je de voorvorkolie nog kunnen vervangen.
Als de motor gewoon droog heeft gestaan (dus niet in een vochtige (!) loods) dan zul je weinig problemen als geoxideerde contacten in de kabelboom tegenkomen.
 
Leuk ding om zo mee te krijgen!

Ik ben het met Rules eens. Benzine eruit, tank eraf halen en controleren. Dan kun je denk ik bij de carburateurs en kan je die nakijken en schoonmaken. Tank ook schoonmaken, terug monteren, nieuwe benzine erin. Intussen accu aan de lader, met wat geluk kan je die nog nieuw leven inblazen. Als'ie dan starten wil, carburateurs synchroniseren. Check alle andere functies, vooral of de vering, banden en remmen nog goed zijn en gaan met die banaan! Bevaltie inderdaad niet kan je 'm alsnog verkopen en een andere aanschaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan