Youngtimer verzekering, bouwjaar klopt niet

#Wouter

Die hard MF'er
18 sep 2010
673
0
Westland
Ik heb een Kawasaki KLX650 uit 1993. Nou is deze in 1998 voor het eerst in Nederland toegelaten en volgens de sites van verschillende verzekeringsmaatschappijen is dit ook het bouwjaar van de motor (wat dus niet klopt).

Ik zou de motor graag als youngtimer willen verzekeren (ouder dan 20 jaar), maar dit is zo dus niet mogelijk. Is er iets wat ik hieraan zou kunnen doen?
Of zal ik de motor dan opnieuw moeten laten keuren?
 
staat toch gewoon op je kentekenbewijs?

Daarnaast staat het een verzekeraar vrij om eerste toelating in NL aan te houden, ipv bouwjaar.

En het beste is: vraag het de verzekeraar.
 
is het een import-motor? wat zegt de RDW? voor de belasting geldt de Datum 1e toelating. die moet ook op het kentekenbewijs staan!!

voorbeeld: ik heb een auto met bouwjaar 1986, op 1e kenteken gesteld in België in juni '86. ik heb deze auto in 2009 naar Nederland geïmporteerd en er is toen een NL-kenteken afgegeven (00-JVG-0). voor de verzekering is het een klassieker/oldtimer van meer dan 20 jaar oud. voor de belasting kan ik met deze auto deelnemen aan de overgangsregeling klassiekers en oldtimers, ondanks dat-ie pas sinds 2009 in NL is. voor deelname aan de regeling is namelijk de datum 1e toelating bepalend.
mijn dagelijks-vervoer auto is van 1998 en is in 2013 ingevoerd in NL. voor de verzekering is het (nog steeds) een auto uit 1998 (tevens het laatste bouwjaar van het model. verzekeraar kan nooit zeggen: 'u hebt dan wel een auto die in 1998 nieuw is geleverd, maar WIJ gaan er even een auto van 2014 van maken).
 
overigens denk ik dat als je op basis van het chassis/framenummer kan aantonen dat-ie van 1993 is, je een behoorlijk sterk argument hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan